Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Trening (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Piskeklubb? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8676)

Fjonken 02-08-06 10:16

Sv: Piskeklubb?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje
min treningsplan for kommende uke
mandag: magedans dvd
tirsdag: pilates ( hvis jeg har fått tak i skikkelig matte)
onsdag: magedansdvd
torsdag: pilates ( hvis jeg har fått tak i skikkelig matte)
fredag: magedansdvd

XXL har skikkelige gode matter..

sirimor 02-08-06 16:44

På tide å oppdatere litt her...

Uke 28 : 10. - 16. juli.

man: rask morgentur 90 min. - utført:)
tirs: styrke, armer 30 min. + rask gåtur 60 min. - utført:)
ons: rask morgentur 60 min. - utført:) + skogstur med barna 3,50 timer:)
tors: styrke, ben 30 min. + rask gåtur 30 min. - ikke utført:mad:
fre: rask morgentur 90 min. - ikke utført, men 3 timer i skogen fra kl. 0700:)
lør: styrke, armer 30 min. + rask gåtur 30 min. - ikke utført:mad: reiste på ferie
søn: styrke, armer 30 min. + rask gåtur30 min. - utført:)

Dette var første ferieuken vår hvor vi var hjemme og bare hygget oss ilag med naboen.

Siljevanilje 02-08-06 18:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fjonken
XXL har skikkelige gode matter..

ehm ingen trening sålangt:eek: , hverken magedans dvd eller pilates.
ryggen har trengt sårt hvile når jeg endelig er hjemme fra jobb.

Nille 02-08-06 20:17

Sitat:

ehm ingen trening sålangt:eek: , hverken magedans dvd eller pilates.
ryggen har trengt sårt hvile når jeg endelig er hjemme fra jobb.

Excuses, excuses.....;)
Min rygg har blitt mye bedre etter at jeg begynte med Pilates. Og jeg merker straks om jeg sluntrer unna. Kontakt gjerne fysioterapeut eller lege for å få vite hva øvelser du kan/ikke kan gjøre. Jeg har to prolapser i ryggen og to separate fysioterapeuter har sagt pilatesøvelser er helt topp fordi det styrker mage/rygg muskelaturen. Magedans er noe anderledes, der gjør du øvelser du kanskje bør vente med til muskelaturen er litt sterkere.

Det er bare å komme igang !!

Siljevanilje 02-08-06 20:52

ehm ja.. skal begynne hos ei fysioterapaut som kombinerer fysio øvelser og pilates. hu starter opp i slutten av august. hu hette bente løkken eller no,

Nille 02-08-06 21:35

Kuuuuult !! :D

Siljevanilje 02-08-06 21:49

ja for forløpig er jeg for vond til og begynne. heldighvis er jeg ikke like vond hele veien. så når jeg er god nok skal jeg begynne. savner å trene hardt. men må nesten begynne forsiktig.

Fjonken 03-08-06 11:25

Smart å vente til du får kyndig hjelp. Ikke gjør noe nå før ryggen din tillater det.

Fjonken 03-08-06 11:26

Ellers så har jeg oppdatert innlegg 225..:D

sirimor 03-08-06 11:32

Sitat:

ja for forløpig er jeg for vond til og begynne. heldighvis er jeg ikke like vond hele veien. så når jeg er god nok skal jeg begynne. savner å trene hardt. men må nesten begynne forsiktig.

Offa, så vondt da. Være forsiktig, men kipt ikke å få trent skikkelig....

sirimor 03-08-06 11:40

Fortsetter oppdateringen av ferien... Første uken på Gurebo i Grimstad.

Uke 29: 17. - 23. juli.

man: morgentur 90 min. - utført:)
tirs: styrke, ben 30 min. + rask gåtur 30 min. - utført:)
ons: morgentur 90 min. - utført:)
tors: ---ingen trening---:mad:
fre: styrke, armer 30 min. + rask gåtur 30 min. - utført:)
lør: morgentur 90 min. - utført:)
søn: styrke, ben 30 min. + rask gåtur 30 min. - utført:)

Bra uke:D

Fjonken 03-08-06 11:44

Særdeles godt jobba Sirimor!
Si meg går du 90 min morgentur på tom mage? Jeg går 40 min stavgang og synes det er evig nok jeg.. ;) Er alltid dritsulten når jeg kommer hjem igjen.

sirimor 03-08-06 11:55

Oppdatering av andre uke på ferie i Grimstad.

Uke 30: 24. - 30. juli.

man: morgentur 90 min. - ikke utført:mad:
tirs: styrke, armer 30 min. + rask gåtur 30 min. - utført:)
ons: morgentur 90 min. - utført:)
tors: styrke, ben 30 min. + rask gåtur 30 min. - ikke utført:mad:
fre: morgentur 90 min. - utført:)
lør: styrke, armer 30 min. + rask gåtur 30 min. - ikke utført:mad:
søn: morgentur 60 min. - utført:)

Unskyldning men, vi delte hytte med en venninne og dattern hennes. Veldig lytt, og jeg vekket dem på tirsdagen.....merket at det ikke var så veldig..... populært kanskje...

Fjonken 03-08-06 11:57

Da skjønner jeg veldig godt at mye på planen din ikke er utført. Skakke finne fram pisken da vett du..;)

sirimor 03-08-06 12:07

Sitat:

Særdeles godt jobba Sirimor!
Si meg går du 90 min morgentur på tom mage? Jeg går 40 min stavgang og synes det er evig nok jeg.. ;) Er alltid dritsulten når jeg kommer hjem igjen.

Takk skal du ha Fjonken, den første uken gikk veldig bra den.

Tom mage ja, bortsett fra en halv liter med vann. Funker som bare det. Prøver å gå så raskt som mulig, og tar i så det brenner i rompa i oppoverbakker. Kan kjenne av og til litt sultfølelse etter et kvarter, men forsvinner igjen etter som jeg blir varm i trøya. Har god sprut i bena, ingen melkesyre. Når jeg kommer hjem hiver jeg innpå først med masse kaldt vann, ca. en liter. Så inntak av 20 gr. cocosa og 30 gr. myseprotein-shake.

Stavgang er jo mye mer slitsomt, eller energikrevende om du vil da. Så det kan være en årsak. Forresten, hvordan følte du deg i underarmene i begynnelsen, ble du støl?
Har veldig lyst til å begynne, men jeg har slitt med musearm/tennisalbue og da blir særlig underarmen brennende sliten ved fysisk aktivitet som jeg kjenner tar der.

sirimor 03-08-06 12:14

Sitat:

Da skjønner jeg veldig godt at mye på planen din ikke er utført. Skakke finne fram pisken da vett du..;)

Takk for det, rompa er fortsatt støl etter alle oppoverbakkene i Grimstad...

Klok av skade, veldig hyggelig å dra på ferie med venninne altså men kommer til å foreslå 2 hytter neste år. Vi har litt forskjellige døgnrytmer alle sammen og sånn er det bare. Noen må opp midt på natta for å tisse, andre sover som en stein, andre våkner og får ikke sove igjen, noen vil stå opp litt tidlig for å trene (he-he) mens andre synes det er greit å starte dagen først klokka 1000. Ja-ja.....

Fjonken 03-08-06 12:28

Er du klar over at trim på over 45 min på tom mage vil tære på muskelvevet? Det er sånn at når man har veldig lave glykogenlagre så vil kroppen hente næring fra musklene. Først fra fettet, men etter ca 45 min går kroppen løs på muskelvevet. Det er i allefall det erfarne fitnessutøvere har fortalt meg. Derfor kjører ikke jeg mer enn 45 min på tom mage.

Stavgang.. Det har jeg drevet med i så mange år at jeg husker neste ikke om jeg ble sår i armene av det i starten.
Nei jeg tror ikke jeg ble det fordi jeg kunne teknikken da jeg startet. Dersom du har gått endel på ski ligger stavgangteknikken inne. Riktig teknikk med løse tak om stavene, senka, løse skuldre og lette tak med stavene bør ikke gi utslag på armene. Stavgang med riktig teknikk og riktig lengde på stavene kan være som balsam for stiv nakke og skuldre. Videre gir stavgang styrke i korsryggen og i lår og legger. Gir avlastning til hofter, kne og ankler. Dessuten får du automatisk opp farta når du bruker staver.
Siden du har problemer med armene vil jeg råde deg til å ta det uhyre forsiktig i starten. Velg deg en rute med lite motbakker, evt unngå å bruke stavene i motbakkene, til du ser om armene dine tåler det. Vær nøye ved kjøp av staver. Kjøp slike med helhåndhemper og se til at det er enkelt å få kjøpt nye asfaltsko til stavene. Riktig lengde på stavene er også uhyre viktig. Du skal ha albuen i 90 grader når du står rakt med turskoene på og holder stavene rett forand deg.

Med stavgang får du 50% større kaloriforbrenning enn ved vanlig gange. Så absolutt tidsbesparende og verdt å prøve.

TEknikken.. jo du skal gå med stavene på samme måte som når du går diagonalgang på ski. Finnes mange andre teknikker også, men det er mer for erfarne stavgangere.

Synes du skal prøve jeg. For det er både effektivt og gøy..!

sirimor 03-08-06 12:41

Så var ferien slutt. Er midt i uka nå i skrivende stund, så får føre opp det jeg har gjort, og det jeg håper på å få gjort.

Uke 31: 31. juli - 6. august.

man: morgentur 70 min. - utført:)
tirs: styrke, ben 30 min. + rask gåtur ettermiddag 45 min. - utført:)
ons: morgentur 70 min. - utført:)
tors: styrke, armer 30 min. + rask gåtur 30 min. - ikke utført:mad: ....på date...
fre: morgentur 70 min. - ikke utført:mad: altfor trøtt...
lør: styrke, ben 30 min. + rask gåtur 60 min. - styrke ikke utført:mad: men gåtur utført:)
søn: formiddagstur 120 min. - utført:)

Synes det er veldig greit å skrive opp treningen sånn, for da kan jeg printe ut siden og knipse det sammen med utskrift fra Fitday og fra Fredagsklubben, ikke dumt.....

sirimor 03-08-06 12:54

Ja, jeg tror jeg skal investere i et par gode staver. Har stor tro på den type trening. Siden jeg ikke kan jogge pga. kneet og at gåing på flatmark ikke får opp pulsen noe særlig, kan staver hjelpe tror jeg.

Har ikke tenkt på det at over 45 min. tærer på muskler, men veldig logisk. Takk for tipset:)
Det blir jo bare fint, for da sparer jeg litt tid om morgenen, og så kan jeg sprite det hele opp med staver for eksempel. Det var lurt.

Fjonken 03-08-06 14:00

Ja, ikke sant? Det er kvalitet som gjelder ikke kvantitet også mtp trening. Har du flere spørsmål om staving så er det bare å spørre. Tisp. Ha på deg de skoene du vanligvis bruker til tur når du skal handle staver. Da er du sikker på at du få stavene i riktig lengde. Eller kjøp teleskopstaver, men de bråker endel når du går på asfalt med dem.

sirimor 03-08-06 15:08

Sitat:

Ja, ikke sant? Det er kvalitet som gjelder ikke kvantitet også mtp trening. Har du flere spørsmål om staving så er det bare å spørre. Tisp. Ha på deg de skoene du vanligvis bruker til tur når du skal handle staver. Da er du sikker på at du få stavene i riktig lengde. Eller kjøp teleskopstaver, men de bråker endel når du går på asfalt med dem.

Fint du sa, ha på gåskoa mine når jeg handler:)

Siljevanilje 03-08-06 20:48

Sitat:

Smart å vente til du får kyndig hjelp. Ikke gjør noe nå før ryggen din tillater det.

idag var jeg så god at jeg rett å slett gikk på trening, ( hvem hadde trodd det) jeg hadde en ganske hard men dog rolig pilates time. jeg tok den letteste versjonen på alt som hadde med ryggen å gjøre. uten korsett. passa på å stramme magemusklene mine hele veien. ( mage musklene mine er forøvrig lett definerte helt uten trening) de skal bli mer altså.

etterpå kjente jeg at jeg hadde brukt ryggen, også gikk jeg den km hjem også var alt bra igjen. :heia: meg. endelig litt igang med trening.

Fjonken 03-08-06 21:01

Sitat:

idag var jeg så god at jeg rett å slett gikk på trening, ( hvem hadde trodd det) jeg hadde en ganske hard men dog rolig pilates time. jeg tok den letteste versjonen på alt som hadde med ryggen å gjøre. uten korsett. passa på å stramme magemusklene mine hele veien. ( mage musklene mine er forøvrig lett definerte helt uten trening) de skal bli mer altså.

etterpå kjente jeg at jeg hadde brukt ryggen, også gikk jeg den km hjem også var alt bra igjen. :heia: meg. endelig litt igang med trening.

Bra Siljevanilje, men vær forsiktig.:)

Nille 03-08-06 21:04

Flott Silje :heia:
Fint at du tok det med ro. Men det er uansett ikke lett å skade ryggen på pilates trening. Øvelsene er jo laget nettopp for å styrke ryggen -

Flott at du er igang !! :D

Siljevanilje 03-08-06 21:04

ver du sikker. ryggen min skal nemlig beholde i relativ god stand i mange år til..... sånn ca 60-70 år :lol:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:37.