Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

Huldr 25-11-10 21:08

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Kan denne hjelpe, Furine? Ellers kommer det jo an på garn og hodestørrelse ...

Furine 25-11-10 21:11

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Takk Frøy! Er ikkje du grei da! Går det ikkje an å strikke ei lue i heilpatent på rundpinne forresten? Eg spør sidan dei seier strikk fram og tilbake, og sy saman til slutt.

Huldr 25-11-10 21:18

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Hmmm ... har googlet litt nå, og alle patentoppskrifter er frem og tilbake. Er usikker på om det går an å få til patent uten å strikke både for- og bakside?

Her er en lue til (den er også frem og tilbake) :)

Furine 25-11-10 21:20

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Ser for meg at det burde gå an.... Jaja, får sjekke det ut! Takk for oppskrifter! Tenkte patent fordi det då er så stretchy, praktisk om ein skulle ha hestehale etc

Petit Fleur 25-11-10 22:24

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 973356)
Den kommer nok til å hjelpe godt med å holde varmen, ja :)



:o :D



Mjaa, jeg tror ikke den er den aller enkleste førstegangs-genseren, på grunn av den overlappende kragen - registrerte veldig mange frustrerte spørsmål om den på forskjellige forum. Men det er ikke så problematisk hvis du bruker litt tid på DROPS sine instruksjonsvideoer, de er veldig hjelpsomme. :) Det verste for meg med hele prosjektet var ermene, jeg hadde aldri brukt settpinner før... stresset nesten på meg ryggkink i starten da jeg prøvde å sjonglere dem, hehe.

Hmm. kanskje jeg burde prøvd meg på noe annet da. Har lurt litt på å starte med en vest, så slipper jeg armene... :p Er ikke lett med settpinner, nei! Holder akkurat på med mitt første par sokker, og jeg knoter veldig. Men det går nå på et vis, og det er veldig gøy å få det til!! :D

Dilly 25-11-10 22:50

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 973097)
Jeg har strikket min aller første genser

Så fin genseren din ble :D Godt jobba!

LineJM 25-11-10 23:02

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Jeg har kjøpt de aller korteste rundpinnene og bruker 3 sånne i stedet for vanlige settpinner.

aatinka 26-11-10 09:11

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 973377)
Ser for meg at det burde gå an.... Jaja, får sjekke det ut! Takk for oppskrifter! Tenkte patent fordi det då er så stretchy, praktisk om ein skulle ha hestehale etc

Denne er kjekk for oss med langt hår og hestehale:

http://www.knitty.com/ISSUEwinter06/...lorimetry.html

Kjempeenkel å strikke, og varmer der den skal :)

Zincite 26-11-10 12:30

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 973356)
... Det verste for meg med hele prosjektet var ermene, jeg hadde aldri brukt settpinner før... stresset nesten på meg ryggkink i starten da jeg prøvde å sjonglere dem, hehe.

Du kan jo sjekke denne videoen som viser hvordan du kan strikke på rundpinne i stedet for settpinner :) (eller google magic loop). Jeg har ikke prøvd selv, for jeg har vært vant med flere pinner. Men jeg lurer på å prøve og se hvordan jeg liker det :)

Kanutten 26-11-10 13:10

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 973097)
Jeg har strikket min aller første genser og må selvsagt sporenstreks lage skrytebilde :p Det er dette mønsteret. Og så er jeg ennå bittelitt sjenert for å legge bilder her på forumet, så ansiktet mitt er foreløpig en rosa flekk, hehe.

Akrobatikk for å få tatt et mobil-bilde, på badet, selvfølgelig...


Nyyydelig genser! Og nydelig fasong på deg. :ja: Vakkert rosa ansikte også. :p Men jeg så også monn i denne tannbørstebeskytteren?? Hvor får man kjøpt slikt?? Tenker på julegaver til smånaboene..

katten 26-11-10 13:15

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 973097)
Jeg har strikket min aller første genser og må selvsagt sporenstreks lage skrytebilde :p Det er dette mønsteret. Og så er jeg ennå bittelitt sjenert for å legge bilder her på forumet, så ansiktet mitt er foreløpig en rosa flekk, hehe.

Akrobatikk for å få tatt et mobil-bilde, på badet, selvfølgelig...

Nydelig genser :D

Rin 26-11-10 13:16

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 973701)
Men jeg så også monn i denne tannbørstebeskytteren?? Hvor får man kjøpt slikt?? Tenker på julegaver til smånaboene..

Hehe, den der er fra Lucky Duck, den kjedebutikken med såpe og baderomseffekter. Jeg har også sett lignende tannbørstedyr på en del apotek. :) Apotekene har faktisk massevis av små søte gave-greier, har også observert en hello kitty-tannbørste der. :p

Photobscura 26-11-10 15:40

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 973097)
Jeg har strikket min aller første genser og må selvsagt sporenstreks lage skrytebilde :p Det er dette mønsteret. Og så er jeg ennå bittelitt sjenert for å legge bilder her på forumet, så ansiktet mitt er foreløpig en rosa flekk, hehe.

Akrobatikk for å få tatt et mobil-bilde, på badet, selvfølgelig...

Wow, det er jo akkurat den genseren jeg skal strikke meg, men som det alltid kommer noe i veien for :rolleyes:. Men jeg skal strikke den i svart, da.
Og, enig med Frøy. Du har skikkelig fine former, altså!

aatinka 26-11-10 15:51

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 970130)
Hehe :p Ja, det er sant, det er fint med det håndlagde preget :ja: Kanskje det blir spinning på meg også en gang i fremtiden ...

Riktig gjettet :p Ja, er takknemlig for det jeg lærte av håndarbeid der :)

Har tenkt litt på å farge garn selv, vet Elisabeth Doherty (amigurumi-skaper) gjør det. Det er vanskelig å få tak i riktige farger noen ganger, f eks virker det som om det er umulig å oppdrive bomullsgarn med gyldne/brune toner, det er bare gråaktige å få tak i.

Drops har vel tre ulike bomullskvaliteter med både brune og gyldne toner, har du sjekket de?

Drops Safran i 100% Egyptisk bomull
Drops Paris i 100% kjemmet bomull
Drops Muskat i 100% merc. egyptisk maco bomull

Rin 26-11-10 16:22

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 973786)
Wow, det er jo akkurat den genseren jeg skal strikke meg, men som det alltid kommer noe i veien for :rolleyes:. Men jeg skal strikke den i svart, da.
Og, enig med Frøy. Du har skikkelig fine former, altså!

Takk! :o Og, spennende! Den var veldig rask å strikke, i alle fall med hensyn til at jeg nybegynner-plundret en del.

Photobscura 27-11-10 14:01

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 973801)
Takk! :o Og, spennende! Den var veldig rask å strikke, i alle fall med hensyn til at jeg nybegynner-plundret en del.

Ja, det er jo temmelig tjukt garn. Hvilken størrelse strikket du den i?

Lava 27-11-10 14:04

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 970383)
OK. Spørsmål.
Utgangspunkt: har ein hals eg strikkar som er heilt ufancy, rette masker på rundpinne. Var veldig nøgd med det (enda det eigentleg skulle bli lue, men den blei for vid) og begynte å bli klar for å felle av. Men så kjøpte eg meg ei jakke som ikkje er kneppa heilt opp i halsen (går i v-form m jakkeslag øverst).
Behov: Altså ville det vore veldig kjekt om eg kunne strikke denne halsen slik at den gikk litt ned over bringa i tillegg til kun halspartiet (evt over skuldrene).
Problem: Eg kan kun strikke rett. Eg kan ikkje lese oppskrifter. (Og det hjelper uansett så lite ettersom eg ikkje kan strikke avanserte masker.) Basically like flink som da eg var 6 år.

Lar det seg gjere vha enkel auking av maskevidden, og vil det gi god nok passform? Tips, råd?


Fikk bare lyst å si at du kan jo dele plagget i to, og strikke hver del videre så lang du ønsker den, både fremme og bak. Evt felle noen masker der hvor skuldrene skal være. Ser for meg at det kan bli litt klumpete med en hals som skal dekke så mye på kroppen under en jakke.

Lykke til. :)

Rin 27-11-10 14:56

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 974309)
Ja, det er jo temmelig tjukt garn. Hvilken størrelse strikket du den i?

Brystmålet mitt er ca midt mellom det oppskriften oppga for S og M, så jeg valgte S... jeg har jo ikke tenkt å bli større. :cool: Den ble ikke for liten heller, så.

Photobscura 27-11-10 17:27

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 974342)
Brystmålet mitt er ca midt mellom det oppskriften oppga for S og M, så jeg valgte S... jeg har jo ikke tenkt å bli større. :cool: Den ble ikke for liten heller, så.

Ah, ok. Den ser jo også best ut når den sitter litt etter. Nå gleder jeg meg til å strikke den :D.

Zillah 27-11-10 17:43

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 974313)
Fikk bare lyst å si at du kan jo dele plagget i to, og strikke hver del videre så lang du ønsker den, både fremme og bak. Evt felle noen masker der hvor skuldrene skal være. Ser for meg at det kan bli litt klumpete med en hals som skal dekke så mye på kroppen under en jakke.

Lykke til. :)

Takk!!
Ja, det er nok lurt. Det har eg gjort no. Det blir vel enda meir endring i mønsteret da, ettersom eg strikkar med mangefarga garn og først auka med nokre maskar, men pyttsann, det blir nok berre spennande.

MEN om eg deler opp, må eg strikke annakvar omgang vrangt da, for at alt skal bli glatt? For viss eg fortsetter rundt på rundpinnen så... No blir eg litt svett her, for eg kan berre strikke rett. Uff så vanskeleg eg skal gjere det for meg sjølv, da!

Photobscura 27-11-10 18:13

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Ja, apropos marius slim fit, jeg har så lyst til å strikke meg en lusekofte, helt åpen som jakke, altså, med samme prinsipp som den!
Har lyst på noe a la det Hans Børli har på seg her:

http://www.snl.no/system/images/b/boerlihans.jpg

Klassisk lusekofte, altså. I to farger; svart og hvitt :). Noen som har oppskrift på denne i typ slim fit? Litt kort (typ over hoftene) og rett i formen, ettersittende og med rund sal/bole, altså der man strikker ermer og kropp sammen? Hadde også vært gøy å gjøre denne med space invaders-mønsteret, btw :).
Jeg må vel strikke ferdig mariusgenseren min, og den genseren som 157cm strikka, som jeg har ruga på siden tidlig i høst, først, forsåvidt.

Licota 27-11-10 18:48

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 974428)
Ja, apropos marius slim fit, jeg har så lyst til å strikke meg en lusekofte, helt åpen som jakke, altså, med samme prinsipp som den!
Har lyst på noe a la det Hans Børli har på seg her:

http://www.snl.no/system/images/b/boerlihans.jpg

Klassisk lusekofte, altså. I to farger; svart og hvitt :). Noen som har oppskrift på denne i typ slim fit? Litt kort (typ over hoftene) og rett i formen, ettersittende og med rund sal/bole, altså der man strikker ermer og kropp sammen? Hadde også vært gøy å gjøre denne med space invaders-mønsteret, btw :).
Jeg må vel strikke ferdig mariusgenseren min, og den genseren som 157cm strikka, som jeg har ruga på siden tidlig i høst, først, forsåvidt.


Hei Photobscura! Om du ser i denne tråden fra trådsnella så er det ei som har strikket og laget mønsteret til en kofte med rundfelling som er vist i Himmelblå. Hun selger visst også mønsteret. Det er bilder av kofta der også, slik den er i filmen. Den kan nok bli kjempefin i svart/hvitt!

Photobscura 27-11-10 18:59

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Licota (Innlegg 974434)
Hei Photobscura! Om du ser i denne tråden fra trådsnella så er det ei som har strikket og laget mønsteret til en kofte med rundfelling som er vist i Himmelblå. Hun selger visst også mønsteret. Det er bilder av kofta der også, slik den er i filmen. Den kan nok bli kjempefin i svart/hvitt!

Hjertelig! Jeg tenker også litt at dersom jeg fint får til mariusgenseren, så kan det hende jeg kan improvisere litt også ;). Mener også at mamma har en oppskrift på klassisk lusekofte, og det er kanskje bare å kombinere den med en rundboleoppskrift, og ikke bruke tynnere pinner på vrangbordene, sånn at den blir rettere :). Jeg tror også det blir kjempefint! Og så har jeg SÅ lyst på å bruke noen sølvfargede knapper med hodeskallemotiv på som jeg så på Elna for noen uker siden :D.

Licota 27-11-10 20:04

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Jeg er ferdig med Mariusen min, den ligger til tørk nå. Ble kjempefin! :) Bilder kommer!

Lava 27-11-10 20:24

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 974421)
Takk!!
Ja, det er nok lurt. Det har eg gjort no.
MEN om eg deler opp, må eg strikke annakvar omgang vrangt da, for at alt skal bli glatt? For viss eg fortsetter rundt på rundpinnen så... No blir eg litt svett her, for eg kan berre strikke rett. Uff så vanskeleg eg skal gjere det for meg sjølv, da!

Du bør nok strikke annen hver omgang rett og vrang, men om delene blir skjult av jakken, og du bare sier til dem som måtte lure, at den skal være slik, så gjør det jo ingenting om det blir litt rart :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:45.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no