Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Uææ! Hetetokter og overgangsalder (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52909)

Dietta 03-12-12 08:52

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Kjør i vei Tatato :ja:
Fedona var jo plaget av nattesvette, men fikk påvist hos lege at hun ikke var i overgangsalderen. Men - den kloke damen begynte med e-vitaminer, og nattesvetten ble borte :heia:
Det koster i hvert fall ikke mye å prøve. Husker ikke hvilken dose hun tar, men står det ikke i tråden, hadde jeg bare spurt henne.
Lykke til (og velkommen i e-klubben, den mest eksklusive av alle :p)

smgj 03-12-12 09:06

Denne gjengen og oppdrettslaksen.... :D
http://www.forskningsradet.no/servle...=1253972868050

Dietta 03-12-12 09:35

:lol:
Ja det er det jeg sier, dette er en eksklusiv klubb :p

smgj 03-12-12 09:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1407736)
:lol:
Ja det er det jeg sier, dette er en eksklusiv klubb :p

Gladlakser hele gjengen... ;)

Fedona 03-12-12 12:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tarato (Innlegg 1407722)
Jeg har fulgt denne tråden litt sporadisk til og fra, men spørsmålet meg selv om ikke jeg begynner å ha samme problematikken ;) Jeg er i utgangspunktet en frossen dame, som særlig de siste månedene plutselig ble mye varmere. Ikke hetetokter, bare deilig varm. Deilig å gå 'lettkledt' og ikke måtte ha på ulljakke til en hver tid. Dette har gått over igjen nå (hvor lenge var Adam i paradis liksom:eek:)... Men om natta svetter jeg som en gris. Må snu og bytte dyne og pute opptil flere ganger, sover oppå håndduk (for det er jo så godt). Må i dusjen på morgenen for å få av meg svetten. Frk. Rød kommer ca til avtalt tid og oppfører seg stort sett pent. Litt tull er det, men ikke verre enn at jeg takler det. :o Jeg har sett at e-vitaminer har hjulpet flere, og jeg lurer på om det kan hjelpe på nattesvette også?

Hei Tarato :)

Vitamin E har hjulpet på min nattesvette så det er bare å kjøre på :D

Tarato 03-12-12 12:59

Hei, og takk for rask respons! Jeg iler ut og investerer i e - vitaminer med en gang - er det noen spesiell sort bør jeg få tak i?
Elitegjengen... ;-)

Fedona 03-12-12 14:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1407727)
Kjør i vei Tatato :ja:
Fedona var jo plaget av nattesvette, men fikk påvist hos lege at hun ikke var i overgangsalderen. Men - den kloke damen begynte med e-vitaminer, og nattesvetten ble borte :heia:
Det koster i hvert fall ikke mye å prøve. Husker ikke hvilken dose hun tar, men står det ikke i tråden, hadde jeg bare spurt henne.
Lykke til (og velkommen i e-klubben, den mest eksklusive av alle :p)

Denne "kloke damen" :p tar 350 g om dagen samt av og til 30 g om kvelden :)

smgj 03-12-12 14:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedona (Innlegg 1407828)
Denne "kloke damen" :p tar 350 g om dagen samt av og til 30 g om kvelden :)

Ikke gram, håper jeg... :eek:

Dietta 03-12-12 14:35

Og denne damen tar 350 mg om morgenen og 60 mg om kvelden :D

Fedona 03-12-12 14:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1407829)
Ikke gram, håper jeg... :eek:

He, he, he godt du så den smgj! Mg skulle det selvfølgelig være :p

Dolsi 03-12-12 18:52

Slik jeg har forstått det så er det ikke så lett å få påvist eller avvist at man har kommet i overgangsalderen.
I følge gynekologen min så må man da ta en spesiell blodprøve på en bestemt tid i måneden i forhold til menstrasjon osv.
Jeg selv har aldri fått påvist eller avvist om jeg har kommet i overgangsalderen.
Men min gynekolog sa til meg at det ikke er noen tvil ut fra det faktum at mensen begynte å tulle med meg. Noen ganger hadde jeg mensen i flere uker og andre ganger hoppet jeg over 1 ogt 2 mnd.
Så begynte nattesvetten og til slutt hetetokter døgnet rundt og de ble verre og verre med tiden.
Hurra for E-vitaminene sier jeg bare. :D

Fedona 03-12-12 19:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolsi (Innlegg 1407927)
Slik jeg har forstått det så er det ikke så lett å få påvist eller avvist at man har kommet i overgangsalderen.
I følge gynekologen min så må man da ta en spesiell blodprøve på en bestemt tid i måneden i forhold til menstrasjon osv.
Jeg selv har aldri fått påvist eller avvist om jeg har kommet i overgangsalderen.
Men min gynekolog sa til meg at det ikke er noen tvil ut fra det faktum at mensen begynte å tulle med meg. Noen ganger hadde jeg mensen i flere uker og andre ganger hoppet jeg over 1 ogt 2 mnd.
Så begynte nattesvetten og til slutt hetetokter døgnet rundt og de ble verre og verre med tiden.
Hurra for E-vitaminene sier jeg bare. :D

Har tenkt tanken jeg også, at man ikke kan stole på de prøvene. Tror legen min også nevnte det. De siste månedene har det vært enten lenge imellom eller nesten ikke pause... Slitsomt synes jeg... Men takk og pris for tipset om vitamin e så har iallefall hetetoktene sluppet taket :):):)

Dolsi 03-12-12 19:43

Fedona. Fikk tatt livmorslimhinna til slutt jeg pga jeg hadde mensen flere uker i strekk når den først kom.
Nå er det 1 år siden jeg fikk fjernet livmorslimhinna og siden har jeg ikke sett snurten av mensen :D

Tarato 03-12-12 20:58

Da er e-vitaminene innkjøpt, og jeg gleder meg. Satt i møte i ettermiddag, og det slo meg at det er ikke bare om natta jeg er varm. Ikke direkte hetetokter (har hatt et snev av slike en kort periode i vår, men heller særledes varm med påfølgende lett rødme i ansiktet. Hvor lenge kan det ta før jeg merker virkning?

Dietta 03-12-12 21:46

For meg gikk det ca en uke :)

Tarato 04-12-12 20:10

Takk Dietta! Startet med 350 mg i går, og så får vi se :) Håper på bedre dager, eller rettere sagt netter :) Å bade i svette og måtte skifte på senga "dørgen" er ikke greit - men det vet jo dere alt om :p Har vurdert å måtte sende dyna på rens for å få den "ren" igjen. Den er jo også våt når jeg holder på :(

Dietta 04-12-12 20:37

Krysser fingrene Tarato - utsvetta dyner er ikke noe moro :nei:

Og jeg har måttet krype til korset og øke dosen. Har merket tendensen noen få kvelder nå, og er ikke lenger i tvil om at det er litt på gang igjen :mad:
Har derfor økt dosen med 30 mg nå i kveld, så da er dagsdosen 350 mg morgen og 90 mg kveld.
Kryss fingrene for meg jenter :)

Fedona 04-12-12 20:55

Her krysses det på langs og tvers for alle :p

Dolsi 04-12-12 22:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1408234)
Krysser fingrene Tarato - utsvetta dyner er ikke noe moro :nei:

Og jeg har måttet krype til korset og øke dosen. Har merket tendensen noen få kvelder nå, og er ikke lenger i tvil om at det er litt på gang igjen :mad:
Har derfor økt dosen med 30 mg nå i kveld, så da er dagsdosen 350 mg morgen og 90 mg kveld.
Kryss fingrene for meg jenter :)

Min erfaring er at disse svettetoktene ikke er konstante, men at de kommer i perioder.
Hos meg er det gjerne 2-3 måneder mellom disse periodene med hetetokter og nattesvette.
Før jeg begynte med E-vitaminer slet jeg voldsomt i disse periodene. Kunne ha sterke hetetokter flere ganger i timen og ofte på natta også.
Med E-vitaminer så kan jeg enda kjenne når jeg er i en periode med hetetokter, men bare i veldig liten grad. Og når det kommer en sånn perioder, så øker jeg dosen min litt igjen. :)

Dietta 04-12-12 23:18

Kanskje noe av det samme som skjer med meg da :ja:
Det var helt ulevelig i sommer, døgnet rundt. Våknet hver eneste time natten gjennom.
Blir spennende å se om den økningen jeg har gjort i kveld holder.
Det er ikke voldsomt plagsomt ennå, men tar ingen sjanser. Bedre føre var osv...... :D

Dolsi 05-12-12 18:22

Lurer på om jeg også er på vei mot en hetetoktperiode igjen for jeg har hatt noen svake hetetokter på jobb i dag, så nå øker jeg dosen litt jeg også :)

TrillTrall 05-12-12 18:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolsi (Innlegg 1407268)
Det blir 6 uker sykemelding fikk jeg høre. Jobber i barnehage på småbarn, og får ikke løfte noe på 6 uker.
Ha,ha, vet godt at det heter skjeden, men skriver likevel ofte feil på dette ;)
Det var litt av en tampong du, var det ikke ekkelt å ta den ut?

Jeg dro den heldigvis ikke ut selv, det var en pleier som gjorde det under stellet dagen etter operasjonen, men jeg var nok temmelig lang i maska! :D

Og be gjerne om å få se deg selv nedentil i et speil før du drar hjem! Jeg begynte å lurte på hvordan jeg så ut ettersom flere pleiere under stellet så litt skremte ut nesten og sa:"Oj, du var litt blå ja..." Så til slutt ba jeg en pleier om et speil så jeg fikk se og det var jeg i grunnen glad for! Dersom jeg ikke hadde gjort det før jeg kom hjem hadde jeg trodde jeg hadde kolbrann i musa!!! Det var helt svart jo! :eek: Men det skulle være sånn og det gikk jo over etter noen dager. :)

Kanutten 05-12-12 18:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolsi (Innlegg 1407267)
Jeg hadde heller ikke hørt om prolaps i kjedeveggen før jeg fikk beskjed av gynekolog at dette er årsaken til at jeg har problemer med å tømme blæra skikkelig.
Det er ikke noe skummelt eller farlig med dette, men jeg plages jo da pga prolapsen gjør at kjedeveggen min buler ut av vagina og med det så kjennes det ut som om jeg går med en nedsigen tampong mellom beina hele tiden:eek:

Jeg har også prolaps, men det er bakre skjedevegg. Det betyr at jeg ikke alltid klarer og bommelibomme uten at jeg må stikke en finger oppi glufsa og rett og slett trykke veggen bakover slik at tarmen kan tømmes. :( Har vært hos gynekolog, men det eneste jeg fikk var en gedigen stor o-ring som jeg skulle stappe oppi å gå med hele tiden. O-ringen skulle liksom presse veggen bak. Teit!!!!!! Funka nada!!

TrillTrall 05-12-12 18:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1408517)
Jeg har også prolaps, men det er bakre skjedevegg. Det betyr at jeg ikke alltid klarer og bommelibomme uten at jeg må stikke en finger oppi glufsa og rett og slett trykke veggen bakover slik at tarmen kan tømmes. :( Har vært hos gynekolog, men det eneste jeg fikk var en gedigen stor o-ring som jeg skulle stappe oppi å gå med hele tiden. O-ringen skulle liksom presse veggen bak. Teit!!!!!! Funka nada!!

Sånn ring har jeg også prøvd, var så ubehagelig at jeg nektet. :p

Kitt 05-12-12 19:04

Hadde en pasient som fikk en sånn ring! Den holdt seg på plass i under et døgn!
Da bar det rett på operasjonsbordet med den gamle damen, gitt!
Gjett om hun var takknemmelig! Og rehabiliteringen etter lårhalsbruddet kunne endelig begynne når hun kunne reise seg opp og gå uten at hele stasen falt ut til stadighet!:eek:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.