Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Starter 1. juni - Blir du med? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44671)

Appelsinpiken 03-10-11 11:56

Sv: Starter 1. juni - Blir du med?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nysgjerrig nok (Innlegg 1221397)

Hva het den...prinsesjokoladen..? Eller noe sånt? Har forsøkt å se etter den men finner den ikke..... I min jakt så fant jeg forresten Cocosa på SmartClub.

Sjokoladeprinsen. Ganske små sjokolader. Vet de har den i sjokoladehylla på Meny. Har ikke sett den noen andre steder.

Pruttilutt 03-10-11 12:11

God morgen :)

Stadig vannedgang her, og det er greit. Trives mer og mer. Plages litt med det helsikkes besøket. :(

Gladnyhet; Fått jobb! Var på intervju på torsdag og i dag fikk jeg tilbudet. 60% vikariat fram til september neste år. Tror ikke det skal være så spesielt vanskelig å få fylt opp de to dagene med tiden, men akkurat nå trenger jeg litt tid til å bygge meg opp for å kan takle en slik overgang. Jeg er positiv til dette, for det er en yppelig arbeidsplass! Elsker å jobbe i sykehuset, fordi det er noe jeg kan. Jeg kan institusjonen opp og ned, jeg er utrolig god i jobben min, og jeg er en sterk ressurs for arbeidsgiver - tross for min herlige psykpsyk forutsetning.

Nåvel, nok filosofering i dag. Malekosten på badet roper. :)

bente1 03-10-11 12:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nysgjerrig nok (Innlegg 1221397)
Gud; vi er like! :eek: :eek:
.

Hehehehe - hadde en liten misstanke om det;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nysgjerrig nok (Innlegg 1221405)
Gratulerer så mye Bente, - du har gjort det igjen!!!

Ja, herlig - godt å vite at det i alle fall er en ting i livet mitt som går riktig vei når så mye annet butter imot akkurat nå;)

bente1 03-10-11 12:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1221415)
God morgen :)

Stadig vannedgang her, og det er greit. Trives mer og mer. Plages litt med det helsikkes besøket. :(

Gladnyhet; Fått jobb! Var på intervju på torsdag og i dag fikk jeg tilbudet. 60% vikariat fram til september neste år. Tror ikke det skal være så spesielt vanskelig å få fylt opp de to dagene med tiden, men akkurat nå trenger jeg litt tid til å bygge meg opp for å kan takle en slik overgang. Jeg er positiv til dette, for det er en yppelig arbeidsplass! Elsker å jobbe i sykehuset, fordi det er noe jeg kan. Jeg kan institusjonen opp og ned, jeg er utrolig god i jobben min, og jeg er en sterk ressurs for arbeidsgiver - tross for min herlige psykpsyk forutsetning.

Nåvel, nok filosofering i dag. Malekosten på badet roper. :)

herlig med vektnedgang. -Og fantastisk med nye jobb!!!!!! Gratuelerer så mye:klem: deilig at du har fått en jobb du ønsker deg og er god på, kjempeglad på din vegne, vennen, og er overbevist om at du vil være en kjemperessurs!!

Sanna 1 03-10-11 13:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1221415)

Grattis med ny jobb, Prutten.
Kjempekjekt.

Pruttilutt 03-10-11 16:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanna 1 (Innlegg 1221450)
Grattis med ny jobb, Prutten.
Kjempekjekt.

Jo, takk :)

Nysgjerrig nok 03-10-11 16:55

Grattis med ny jobb Pruttis! Og nedturen! Du er i vinden nå - nyt det.
Blir kvitt NAV i samme slengen også da vel? Trippel lykke.
Følger det leilighet med jobben kanskje?

Tjo-bing! Glad på dine vegne. :klem:

Pruttilutt 03-10-11 17:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nysgjerrig nok (Innlegg 1221541)
Grattis med ny jobb Pruttis! Og nedturen! Du er i vinden nå - nyt det.
Blir kvitt NAV i samme slengen også da vel? Trippel lykke.
Følger det leilighet med jobben kanskje?

Tjo-bing! Glad på dine vegne. :klem:

Takketitakk! :hearts: Jeg er sykemeldt denne uken, og friskmelder meg f.o.m mandag av etter samtale med lege. Hun måtte på en måte godkjenne dette. Sykemelder meg videre 40% siden jeg har et 60% vikariat nå.
Jeg står på venteliste for leilighet gjennom sykehuset. Kan få hybel på dagen om jeg vil. Tar måneden for å sjekke markedet, og ev. få en 2-roms.

:blomster:

Dollsine 03-10-11 18:52

Gratulerer så mye med vektnedgang, jobb og mulig bosted Prutti! Og Bente da; hvor skal det vel bli av deg:D Kanskje hun sjefete sjefen er dønn misunnelig for resultatet ditt og må "ta igjen" på noe vis? Jeg synes dere er flinke alle sammen, og jeg er stolte av å kjenne dere. Dessverre trekker jeg ned suksessen deres, men det får nå så være. Suksesshistorien min er å ikke gå opp i vekt vet dere:rolleyes: Jeg må finne ut av hva jeg reagerer på før jeg gjør noe annet; det betyr å være på et snevert kosthold og så øke på med en og en ting over lengre tid. Utfordringen nå da jeg har "sluppet opp" litt, så er magesekken for liten. Så til frokost i morges ble det cocosa lell gitt. Må se på dette i dagene framover; jeg greier ikke å være så mett hele tiden :(

Piken; de sjokoladene du snakker om - er det veldig gode? Så gode og greie ift kh at jeg kan lete de opp? Eller...mener jeg har sett de på MENY her i byen.

Og du Prutt: hold deg til den 40% sykmeldingen du; du har med deg en del bagasje som gir deg noen ekstra utfordringer i hverdagen; bruk det flotte systemet vårt til å bli helt frisk. 60% stilling er akkurat passe for å rekke å jobbe med det som må tas tak i. Å starte på for fort og for omfattende kan på sikt gjøre at du går på en smell, og det er ingen tjent med - verken du eller moder Norge. OK?

Nysgjerrig nok 03-10-11 19:16

På nrk1, Puls kl.1945 skulle det visstnok handle om lavkarbo kurer i dag. Tenkte jeg skulle titte for å se om det kom noen posetive nyheter :D - eller om det blir mest skremselspropaganda :eek:.

Dagens: en god kvinnelig kollega sa: Nå synes jeg ikke du skal bli noe tynnere. Tjobing, sa jeg. Ble glad da, liksom første dagen etter ferien og greier. Tror det kan forklares litt med at jeg har på meg en bukse som har blitt for stor, - men lell' da. Jeg suger det til meg!

Nå spiser jeg frossen funlight. Det er jo godt. Ble visst ikke noe turi butikken i dag heller, og her er det jo ikke noe mat.. Fant en pakke bacon i fryser'n - det blir middagen. :D

Nysgjerrig nok 03-10-11 19:23

Kom forresten på at jeg leste noe om at du var bekymret Sanna.
Synes du skal gå til legen jeg, så du får svar. Jeg har jo gort det ganske jevnlig jeg, etter at jeg hadde en blackout. Fra før jeg startet på LCHF og fram til nå så er det ingen verdier som har endret seg. Og på meg sjekker de pinadø alt. (Fikk med 2stk A4-sider med ting de hadde kontrollert) Kolestrolen var helt strøken og uberørt.

Men jeg synes likevel at du bør sjekke for å ta knekken på bekymringene, - for det er i alle fall ikke sunt å bekymre seg.

Oki? :klem:

Appelsinpiken 03-10-11 19:45

Gratulerer Prutti! Alt er jo på gang hos deg nå! :D Hurra! :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dollsine (Innlegg 1221594)
Piken; de sjokoladene du snakker om - er det veldig gode? Så gode og greie ift kh at jeg kan lete de opp? Eller...mener jeg har sett de på MENY her i byen.

Jeg syns de er veldig gode. Omtrent som vanlig melkesjokolade. Det er masse sukkeralkoholer i de (malitol stort sett) og ender opp med ca 2-2,5 karber per stk. Du kan jo prøve en :).

I dag stakk jeg innom ICA og der har de gjort klart for møllerens lavkarbobrød. Enten så har de ikke fått noen varer enda, eller så er det rett og slett litt for populært. Jeg som tenkte å prøve...
Men fant 70% sjokolade med mintsmak. Gleder meg til å prøve. Og fant ferdig "skrelte" pistasjnøtter. Nå gleder jeg meg til å spise pistasjis.

Tok meg akkurat en liten bit 70% med mint. Den var god! :D Kjøpte meg en pakke med 86% tidligere i dag, men den syns jeg var skikkelig besk. Ugh! Lurer på hvordan jeg kan få brukt den opp uten å måtte spise noe som smaker beskt?

Pruttilutt 03-10-11 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dollsine (Innlegg 1221594)
Og du Prutt: hold deg til den 40% sykmeldingen du; du har med deg en del bagasje som gir deg noen ekstra utfordringer i hverdagen; bruk det flotte systemet vårt til å bli helt frisk. 60% stilling er akkurat passe for å rekke å jobbe med det som må tas tak i. Å starte på for fort og for omfattende kan på sikt gjøre at du går på en smell, og det er ingen tjent med - verken du eller moder Norge. OK?

Jupp, skal følge legens råd. :) Kjenner min egen begrensning og må respektere den.

Nysgjerrig nok 03-10-11 19:57

Ble stekt bacon, rømme og litt fetaost til middag i dag. Yum-yum! Men sjeg ser på Puls.
Så det var en familie som hadde kuttet ut karboen, - de brukte salatblader som tacoskjell. At jeg ikke har tenkt på det før!!

Også snakket de varmt om asparges...har ikke vurdert at det var ok å spise det jeg. Det hadde jo vært ok å spist noe annet enn broccoli også..

Noen av dere som ser på eller?

Pruttilutt 03-10-11 20:06

Ser ikke på, nei. Det er vel rundt 0,2 eller 2,0 (:p) karb per 100 på asparges. De lange. Billigmerke. Namnam i skinkerull med majones på. Fnis.

Nysgjerrig nok 03-10-11 20:20

Hvordan finner jeg ut sånt?
Diett.no er ikke med meg i dag...får ikke lagt inn noe på mengde / gram. Og når jeg forsøker å google asparges så finner jeg ikke no...

Blæ.

Nysgjerrig nok 03-10-11 20:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1221664)
Ser ikke på, nei. Det er vel rundt 0,2 eller 2,0 (:p) karb per 100 på asparges. De lange. Billigmerke. Namnam i skinkerull med majones på. Fnis.

Glemte å si takk Pruttis. Var ikke meningen å være uforskammet altså.

Nysgjerrig nok 03-10-11 20:36

Noen av dere som har testet lavkarbovafler? Fant en oppskrift her et sted.

3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
5-6 ts johannesbrødkjernemel
1 ts kardemomme
1 ss natreen
100 gr smeltet smør

Vet ikke noe om johannesbrødkjernemel, - ei heller om det kan byttes ut med noe annet... Men akkurat nå frister det å prøve.
Tror det er sukkersuget som kødder med hodet mitt etter utskeielsene siste dagen i syden...

Skulle forresten handle om sukker i neste episode av Puls, - håper sukkerindistrien blir hudflettet! :mad:

Nysgjerrig nok 03-10-11 20:37

.....jabb-jabb-jabb....
skravla går liksom.

For all del - bare fortsett med det dere driver med.

Jeg klarer meg fint alene her inne.

:D

Nysgjerrig nok 03-10-11 21:08

Sendte spm til Fedon og fikk svar !(noen må jeg jo snakke med når dere leker gjemsel med meg)

LCHF - Oslo: 03.10.2011 kl 17:03
Hva er det som tilsier at det er farlig for kroppen å være i ketose? Hvilke negative konsekvenser mener du det har å være i ketose - og hvordan kan man eventuelt følge opp dette?

Fedon Lindberg:Ketose er en helt naturlig biokjemisk prosess i kroppen. Alle mennesker har vært "i ketose" mange ganger i livet, f.eks. når man ikke har spist noe som helst i 12-15 timer. Imidlertid har det ikke vært slik at mennesket har vært i kontinuerlig ketose, med mindre man har ikke fått tak i mat i det hele tatt, eller i perioder hvor man ikke fant karbohydratrik mat. Mennesket som art kommer opprinnelig fra Afrika og der har det som regel vært stor tilgang på mat med karbohydrat (frukt, frø, røtter, nøtter). Det betyr at mennesket som art ikke har vært i kontinuerlig ketose, slik tilfellet er med katter for eksempel. Vi kan tåle å være i ketose, i alle fall på kort sikt. Det finnes dessverre ikke moderne gode studier på hva som skjer med kroppen hvis man går på ketogen kost i flere år. Det kan være at det ikke er problematisk, vi bare mangler studier som bekrefter eller avkrefter dette. Det er også unødvendig å være i ketose for de fleste og over lang tid. Trenger man det, er det best at det skjer under legeoppfølging, særlig hvis man har helseproblemer som sterk fedme, diabetes, høyt blodtrykk mm. Ikke minst av hensyn til behov for justering av medikamenter og ta blodprøver som viser at alt er OK. Måling av spormetaller, urinsyre, fettstoffer er blant aktuelle prøver å følge. mvh Fedon Lindberg

bente1 03-10-11 21:09

Hei alle sammen. Har akkurat vært og danset litt, fått hodet vekk fra en del andre ting, deilig:).

Var hos healeren min i dag, hun var ganske bekymret for meg, sa jeg burde ta en sykemelding før jeg går på veggen.... Vet ikke helt jeg, pleier ikke sykemelde meg..... I morgen må jeg på jobb uansett for å ordne med en del ting. Mulig jeg tar noen sykedager etter det for å roe meg litt, så får jeg se etter det...:rolleyes:

Nysgjerrig nok: Asparges er topp. Frisk asparges, kokt bare noen få minutter i lettsaltet vann, en stor smørklatt som smelter over den på tallerkenen mmmm nydelig tilbehør til masse forskjellig middag! Spiser det ofte jeg;)

Dollsine 03-10-11 21:17

Ha ha ha! Jeg liker stilen din Nysgjerrig. Du sier du og Bente er like. Jeg tror jeg henger meg med på likheten jeg og ;)

Jeg har prøvd noen vafler og de ble som pest og plage. Smakte omelett; og da lager jeg meg heller en omelett. Men jeg har jo spekulert på Pruttilappene i vaffeljernet da... Har du prøvd det Pruttis?

Jeg delvis så og delvis ikke så programmet; var opptatt med noe småtterier her (les: skravlet i telefonen med en venninne :p) og fikk med meg bare bruddstykker. Men jeg oppfattet at Puls ikke var direkte negativ? Mer at en må finne sin vei og ikke velge en ekstrem variant av veien? Uansett hva det blir?

JOhannesbrødkjernemel er fortykningsmiddel og et must på LK. Kjøpes på helsekosten, og er ganske drøyt i bruk. Tror jeg er på glass nr 2 på 15 mndr. Jeg bruker det i saus, i grød, i kaker, i knekkebrød osv.

Så bra Fedon svarte deg! Jeg er nok enig med ham i at vi ikke vet langtidsvirkningen av å være i ketose. Men, og da mener jeg MEN - hvor mange er i ketose hele tiden over flere år? Altså som ikke har en enda periode med mer kh, en "sprekk" eller sju? De fleste er vel i ketose til de har gått ned nok, og så øker de på. Forresten hørte jeg hu ernæringsdama på TV sa i kveld at hun var bekymret for at man ikke spiste frukt på LK. Javel tenkte jeg....hva med oss som ikke tåler frukt da, altså allergikere? Jeg kan kun spise banan jeg :( prøv den dere. Kun banan:eek::eek:

Dollsine 03-10-11 21:24

Og hvor er du da Nysgjerrig? Asparges er yummimat! Jeg steker de i smør jeg, og serverer med et lett dryss av salt oppå. Har det som tilbehør spesielt til kjøttretter. Eller skjært i biter og hatt i omeletten. Lenge siden sist faktisk, spiste meg litt lei en periode.

Jeg googler matvarer jeg er usikker på: søker på næringsinnhold og varen. Eller du kan bruke denne siden: http://www.næringsinnhold.no/ Ift asparges finner du mer om den her: http://www.næringsinnhold.no/asparges-r%C3%A5.html

Dollsine 03-10-11 21:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bente1 (Innlegg 1221745)
Hei alle sammen. Har akkurat vært og danset litt, fått hodet vekk fra en del andre ting, deilig:).

Var hos healeren min i dag, hun var ganske bekymret for meg, sa jeg burde ta en sykemelding før jeg går på veggen.... Vet ikke helt jeg, pleier ikke sykemelde meg..... I morgen må jeg på jobb uansett for å ordne med en del ting. Mulig jeg tar noen sykedager etter det for å roe meg litt, så får jeg se etter det...:rolleyes:

Bentemor! Husk å ta vare på deg selv også! Jeg opplever deg som veldig flink å ta vare på andre (oss inkludert), og det kan være fort å glemme seg selv. Du skal høre på healeren din vennen; hun vet hvilke prosesser du går gjennom akkurat nå. Så får du hun sjefsdama i fleisen, noe som ikke gjør hverdagen lettere. Henne må du forholde deg til uansett, på den ene eller den andre måten. Å sykmelde seg trenger ikke være noe sjakktrekk, sett ift balansen på jobb, mellom deg og , mellom deg og de andre. På samme tid er ingen -verken du eller de andre - tjent med at du går deg på et langtidsfravær. Så du må kjenne på hvor du har deg selv, og gjøre det som er best for deg her og nå. Så det å ta noen dager borte fra jobb kan sette ting i nytt/annet perspektiv og gjøre det lettere å ta et valg om hvordan du skal forholde deg til tingenes tilstand.

Take care vennen!

Nysgjerrig nok 03-10-11 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bente1 (Innlegg 1221745)

Nysgjerrig nok: Asparges er topp. Frisk asparges, kokt bare noen få minutter i lettsaltet vann, en stor smørklatt som smelter over den på tallerkenen mmmm nydelig tilbehør til masse forskjellig middag! Spiser det ofte jeg;)

Hvis healer dama er bekymret så er jeg det også. Kan du ikke høre på henne da? Gjør nå det du på død og liv må i morgen - og ta deg noen dager etter det. Noen dager til deg selv.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dollsine (Innlegg 1221761)
Ha ha ha! Jeg liker stilen din Nysgjerrig. Du sier du og Bente er like. Jeg tror jeg henger meg med på likheten jeg og ;)

Jeg har prøvd noen vafler og de ble som pest og plage. Smakte omelett; og da lager jeg meg heller en omelett. Men jeg har jo spekulert på Pruttilappene i vaffeljernet da... Har du prøvd det Pruttis?

Jeg delvis så og delvis ikke så programmet; var opptatt med noe småtterier her (les: skravlet i telefonen med en venninne :p) og fikk med meg bare bruddstykker. Men jeg oppfattet at Puls ikke var direkte negativ? Mer at en må finne sin vei og ikke velge en ekstrem variant av veien? Uansett hva det blir?

JOhannesbrødkjernemel er fortykningsmiddel og et must på LK. Kjøpes på helsekosten, og er ganske drøyt i bruk. Tror jeg er på glass nr 2 på 15 mndr. Jeg bruker det i saus, i grød, i kaker, i knekkebrød osv.

Så bra Fedon svarte deg! Jeg er nok enig med ham i at vi ikke vet langtidsvirkningen av å være i ketose. Men, og da mener jeg MEN - hvor mange er i ketose hele tiden over flere år? Altså som ikke har en enda periode med mer kh, en "sprekk" eller sju? De fleste er vel i ketose til de har gått ned nok, og så øker de på. Forresten hørte jeg hu ernæringsdama på TV sa i kveld at hun var bekymret for at man ikke spiste frukt på LK. Javel tenkte jeg....hva med oss som ikke tåler frukt da, altså allergikere? Jeg kan kun spise banan jeg :( prøv den dere. Kun banan:eek::eek:

Er den Johannesmelet som fiberhusk? Eller hva?
Synes ikke Puls programmet var ille i det hele tatt jeg, faktisk mere nyansert enn hva jeg hadde trodd. Det var jo fokus på forskjellige metoder for å gå ned i vekt og forskjell på folk. For min del så funker dette, men det er også mye pga av dere. Hadde ikke dere vært her hadde jeg kanskje havnet utfor en noen av de krappe blodsukkersvingene. Takk for det.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dollsine (Innlegg 1221777)
Og hvor er du da Nysgjerrig? Asparges er yummimat! Jeg steker de i smør jeg, og serverer med et lett dryss av salt oppå. Har det som tilbehør spesielt til kjøttretter. Eller skjært i biter og hatt i omeletten. Lenge siden sist faktisk, spiste meg litt lei en periode.

Jeg googler matvarer jeg er usikker på: søker på næringsinnhold og varen. Eller du kan bruke denne siden: http://www.næringsinnhold.no/ Ift asparges finner du mer om den her: http://www.næringsinnhold.no/asparges-r%C3%A5.html

Hvor jeg er? Titt-titt: jeg er her jeg!! Får ikke opp linken din.
Men fikk skikkelig lyst på sparges nå!! Bra butikken er stengt nå, så slapp jeg mat og fristelser. For nå er jeg rimelig suuuuuuuuugen. Sukkerabstinenser.

Blir i overkant for mange turer ut på balkongen i kveld....

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.