Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Jordskokk (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40700)

Jabba 20-02-11 18:40

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1035672)
Har man blitt enig om ca. hvor mye karbo man må regne per hundre gram? Kunne tenkt meg å prøve de.

Var det ikke 3 gr karbo pr 100 gr jordskokk da..... ?
Hørtes spennende ut......kan disse setted i drivhus mon tro`?

LineJM 20-02-11 18:41

Sv: Jordskokk
 
Husker ikke tallene helt men det var vel en konklusjon at det også varier med lagringstid og når den er høstet.

Jabba 20-02-11 18:43

Sv: Jordskokk
 
Men uansett er vel ikke variablene så store at de ikke er trygge for LCHF-ere?

LineJM 20-02-11 18:48

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

På friskvektbasis inneholdt jordskokk fra denne studien ca. 3 % sukrose og 12 % inulin målt like etter høsting (gjennomsnitt for flere sorter).
Sitatet er fra lenabeatrices link lenger opp i tråden. så 3g pr 100 er jo ikke avskrekkende tenker jeg.
Det som også sto noe om var at andelen sukrose øker under lagring.

Kitsu 20-02-11 18:53

Sv: Jordskokk
 
Men folk har stort sett holdt seg i ketose når de har spist det? trenger litt variasjon i smaker nå merker jeg, har forspist meg på de "vanlige" grønsakene. XD

langaard 20-02-11 19:06

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hope10 (Innlegg 1035673)
Ja :) Kjempelette, jeg setter de bare ned i jorden, bør kanskje få litt støtte senere, det blir lange blomster på de etterhvert, mine pleier også stå ute om vinteren, så begynner de å spire på våren når det er klart ;)

Her kan du lese mer:

http://www.hagepraten.no/viewtopic.php?f=4&t=25129

Her skal det settes jordskokk ja:)

Tiki 20-02-11 19:16

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1035714)
Men folk har stort sett holdt seg i ketose når de har spist det? trenger litt variasjon i smaker nå merker jeg, har forspist meg på de "vanlige" grønsakene. XD

Jeg har spist jordskokk som chips fredag og lørdag kveld. ca. 150 gr. hver dag, og testet klart positivt på ketostiksen nå i kveld. Hvet ikke hvor mange dager det kan ta før det ikke gir utslag, og det var jo ikke stå store mengdene, men likevel.

Kanutten 31-01-12 11:28

Sv: Jordskokk
 
Da har jeg kjøpt meg jordskokk. Spar hadde ferdigvaskede, fine jordskokker liggende i potetreolen så da havnet det sånn helt plutselig en pose i handlekurven.

Jeg har nettopp kokt to stk bare for å teste smaken; det smaker jo potet! :eek: Eller, BEDRE enn potet og de hadde atpåtill myyye kortere koketid.

Så pr nuhh er jeg i gang med å lage dagens middag; moussaka med jordskokk.

Neste prosjekt er bacalao.

Deretter mos av jordskokk og sellerirot.

Og chips... og jordskokkpotetsalat....og fløtegratinert jordskokk.... :sikle:

smgj 31-01-12 15:58

Sv: Jordskokk
 
Øy - ta det rolig da... dersom du ikke er vant med jordskokk kan du få en luftig opplevelse av tilvenningen....

Marella77 31-01-12 16:09

Sv: Jordskokk
 
Skjønner ikke dette... Her står det at det er 14,1 g kh pr 100!!

Dietta 31-01-12 16:34

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1293478)
Øy - ta det rolig da... dersom du ikke er vant med jordskokk kan du få en luftig opplevelse av tilvenningen....

Vi venter spent på fortsettelsen :p

Alynna 31-01-12 16:36

Sv: Jordskokk
 
Ja, men mesteparten av dette er inulin, som du ikke trenger å regne med :)

Det sto noe om dette på side 1 i denne tråden, LenaBeatrice har vært så flink og undersøkt nærmere: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...r-i-jordskokk/

Kanutten 31-01-12 16:43

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1293507)
Vi venter spent på fortsettelsen :p

Magen er krutegod! :ja:

Dietta 31-01-12 17:47

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1293512)
Magen er krutegod! :ja:

Så flott :D Venter en ny oppdatering litt senere i kveld ;)

Kanutten 31-01-12 17:49

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1293549)
Så flott :D Venter en ny oppdatering litt senere i kveld ;)

Du er litt sånn småondskapsfull du! Derfor jeg liker deg! :love:

Marella77 31-01-12 17:51

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1293508)
Ja, men mesteparten av dette er inulin, som du ikke trenger å regne med :)

Det sto noe om dette på side 1 i denne tråden, LenaBeatrice har vært så flink og undersøkt nærmere: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...r-i-jordskokk/

Jeg så dette med insulin, men trodde ikke man kunne trekke fra det i sin helhet... Men jeg vet ikke noe om sånt ;)

Takk Lena Beatrice og Alynna! Da skal jeg teste den ut. Spiste en nydelig jordskokk puré på Bølgen og Moi en gang... mmm ;)

Dietta 31-01-12 17:51

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1293550)
Du er litt sånn småondskapsfull du! Derfor jeg liker deg! :love:

Oh yes. Jeg er flink til "å kaste dritt" som vi sier her. Men - jeg forventer å få tilbake så det holder. Får jo ikke mere moro enn vi lager selv ikke sant :klem:

Kanutten 31-01-12 17:54

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1293552)
Oh yes. Jeg er flink til "å kaste dritt" som vi sier her. Men - jeg forventer å få tilbake så det holder. Får jo ikke mere moro enn vi lager selv ikke sant :klem:

Sant! :klem:

Blir det lukt når DET kommer? I så fall snur jeg stjerten mot sambo i natt. :o

Dietta 31-01-12 18:19

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1293553)
Sant! :klem:

Blir det lukt når DET kommer? I så fall snur jeg stjerten mot sambo i natt. :o

God idè synes jeg ;) Har aldri spist jordskokk, så det er litt moro å høre hvordan en annen fersking reagerer på det. Kanksje best hvis jeg spør sambo'n din i morgen :p

sylwester 31-01-12 18:50

Sv: Jordskokk
 
Inulin er jo det som er i Dremfields pasta og det var jo en kar som klarte å få ganske mye blodsukkerøkning av den.

Det med at Inulin går over til sukker ved koking høres jo akkurat ut som poteten. Spis en rå potet og det meste går rett igjennom, spis en kokt potet og 80% av karbene blir tatt opp. Samme gjelder vel for de fleste grønnsaker: At varmebehandling omgjør karbohydrater mindre komplekse og mer spiselige for mennesker.

Jeg kunne tenke meg en blodsukkermåling ala det han pastatesteren gjorde på jordskokk og sammenlikna det med noe som har like mye fruktose og resten fiber.

Dietta 31-01-12 18:53

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1293583)
Inulin er jo det som er i Dremfields pasta og det var jo en kar som klarte å få ganske mye blodsukkerøkning av den.

Det med at Inulin går over til sukker ved koking høres jo akkurat ut som poteten. Spis en rå potet og det meste går rett igjennom, spis en kokt potet og 80% av karbene blir tatt opp. Samme gjelder vel for de fleste grønnsaker: At varmebehandling omgjør karbohydrater mindre komplekse og mer spiselige for mennesker.

:eek::eek::eek: da blir det ikke noe jordskokk her i huset. Takk skal du ha :)

sylwester 31-01-12 19:04

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1293586)
:eek::eek::eek: da blir det ikke noe jordskokk her i huset. Takk skal du ha :)

Mente ikke å skremme deg da... Den er sikkert bedre enn potet.

Det det sto om at pastinakken økte i karber over tid ligner jo og litt på forskjellen i karber på tidligpotet versus lagringspotet i matvaretabellen.

smgj 31-01-12 19:05

Sv: Jordskokk
 
Dette med inulin og blodsukker er visst veldig individuelt. Altså: noen klarer å ta det opp og får blodsukkerøkning, andre ikke.

Det samme gjelder for luftigheten... Noen plages, andre ikke. Noen klarer å venne seg til etter hvert. Jeg vet ikke om det er de samme som blir luftige som de som tarop/ikke tar opp inulin...

Noen med en blodsukkermåler her? :p

Dietta 31-01-12 19:13

Sv: Jordskokk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1293602)
Mente ikke å skremme deg da... Den er sikkert bedre enn potet.


Det det sto om at pastinakken økte i karber over tid ligner jo og litt på forskjellen i karber på tidligpotet versus lagringspotet i matvaretabellen.

Jer er ikke så lettskremt da.... ;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1293603)
Dette med inulin og blodsukker er visst veldig individuelt. Altså: noen klarer å ta det opp og får blodsukkerøkning, andre ikke.

Det samme gjelder for luftigheten... Noen plages, andre ikke. Noen klarer å venne seg til etter hvert. Jeg vet ikke om det er de samme som blir luftige som de som tarop/ikke tar opp inulin...

Noen med en blodsukkermåler her? :p

Vel, siden jeg får vektstagnasjon av frø/melerstatning og søtningsmidler og for mye meieriprodukter, kan du banne på at blodsukkeret stiger som bare pokker med inulin også.... Tar ingen sjaner :D

Mariann S 31-01-12 19:14

Sv: Jordskokk
 
Inulin er ett kostfiber, og det er vel ikkje det samme som stivelse i ei potet??
Og den pastaen står at det er laga av 'vete', og når en pasta er laga av hvete, er den vel smekkfull av karber.....
kunne ikkje sjå at ordet inulin var brukt om den Dreamfieldpastaen (kanskje eg missa noke).
Har sjøl aldri merka blodsukkerstigning av jordskokk (har ikkje målt)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no