Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Sjokolade 70% + (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5003)

Alan 03-06-05 13:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Lindt Excellence Ghana (ca 70% tror jeg) er perfekt til å smelte å dyppe jordbær i......
Lindt Excellence Madagaskar 85 % bruker jeg til trekk på hjemmelaget marsipan. For meg er den for søt til å spise..

Lindt Excellence Madagascar inneholder bare 70% men Lindt Excellence Ghana inneholder 80%. I tillegg finnes Lindt Excellence 70% og Lindt Excellence 85%.

Tuscany 29-06-05 19:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av themonk
Advantage er vel ikke egentlig sjokolade...?

Green & Blacks er en god sjokolade... Men ikke "outstanding" egentlig. Oppfordrer alle til å prøve litt forskjellig. Min favoritt hittil er Bonnat Madagascar. Den er mørk og kraftig. Valrhona har noen gode. Amedei Chuao er også god. Disse bør bestilles fra utlandet. Det er dyrt, men kan forsvares ved at man spiser mindre. :)

Amedei Chuao får du her i Norge, ihvertfall selger de den i en butikk i Oslo. Du finner frem til butikken ved å søke på "Amedei" i Norge. De har også andre mørke sjokolader fra Amedei.

Nille 29-06-05 21:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alan
Lindt Excellence Madagascar inneholder bare 70% men Lindt Excellence Ghana inneholder 80%. I tillegg finnes Lindt Excellence 70% og Lindt Excellence 85%.

Sorry, du har helt rett, jeg blandet dem. Madagasjar er 70% og det er den jeg syns er for søt. Ghana bruker jeg til jordbær..... :sikle: (Har flere plater i skapet, så jeg burde vel ha sjekket først ! :rodme: )

I tillegg har jeg 99% til baking. Og jeg spiser 10 gram 85% hver dag...... :p
70% syns jeg er litt tam.....

HP 30-06-05 11:22

Plamil Organics, Økologisk Mørk Sjokolade - 87% kakao, den er digg! :sikle:

Innhold: Kakaomasse, Rårørsukker, Kakaosmør --> 7.8g protein, 36.6g karb, 52.7g Fett.
(1,4g karb per rute)(finnes i øko/allergi hyllen på meny)

En sjokolade som smaker mye, og smelter på tunga. :p

Nille 30-06-05 17:19

Den skal jeg prøve HP !!:D

HP 30-06-05 18:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av CrizzBee
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP
Plamil Organics, Økologisk Mørk Sjokolade - 87% kakao, den er digg! :sikle:

Innhold: Kakaomasse, Rårørsukker, Kakaosmør --> 7.8g protein, 36.6g karb, 52.7g Fett.
(1,4g karb per rute)(finnes i øko/allergi hyllen på meny)

En sjokolade som smaker mye, og smelter på tunga. :p

Hvor får jeg tak i den sjokoladen?

Der jeg kjøper den ;)

205gti16v 30-06-05 19:55

Syns nå freia sin 86% er god som gull,er vel egentlig ikkje freia sin men.

Billig er den og:)

themonk 30-06-05 20:50

Skjokkis
 
Plamil og Cavalier og Green & Black's er vanlig å ha på helsekosten. Valrhona har en jæskla god Madagaskar, men den er vel ikke så vanlig. Får tak i den i kilosblokker hos den lokale kaffesjappa. Ellers får du god sjokolade på Assagio Di Toscana i Pilestredet. Der kommer de til å ta inn Domori ifra september. Domori's grønn-te-sjokolade er den beste jeg har smakt i alle fall! Er verdt den stive prisen.

nøtta 02-09-05 12:02

hei det virker som at 86% sjokolade er vannskelig å få tak i :confused:

jeg kjper den på rimi jeg freia - 19 g karbo per 100 g ikke så ille det !! og det er så rart for nå som jeg spiser mye mindre sukker smaker 70 prosent sødt- før synes jeg den ar bitter og det er bare etter en uke :D :D

205gti16v 06-09-05 22:47

Prøv Meny for freia premium 86%.

Fedonisten 06-09-05 22:50

..... eller gå inn på www.fedon.no i nettbutikken og bestill den nye mørke sjokoladen hans (lansert 1. september). Den er HELT UTEN SUKKER. Kommer i helsekostbutikkene også hvis du har 'tid' til å vente :lol:

mofe 06-09-05 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten
..... eller gå inn på www.fedon.no i nettbutikken og bestill den nye mørke sjokoladen hans (lansert 1. september). Den er HELT UTEN SUKKER. Kommer i helsekostbutikkene også hvis du har 'tid' til å vente :lol:

Uten sukker.. dvs. uten karber?

mofe 06-09-05 22:56

Er det denne?

https://www.drlindbergs.no/pub/confi...ans_russel.jpg

Næringsinnhold pr (100 g)
1586kJ, 379 Kcal, 5,7 g protein, 14 g karbohydrat (hvorav 0,3 g sukker og 46,5 g polyoler), Fett 25,9 g (hvorav 14,8 g mettet), fiber 1,6 g, sodium 0,2 g



Jeg skjønte ikke helt den utregninga..?

Nille 06-09-05 23:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe
Er det denne?

https://www.drlindbergs.no/pub/confi...ans_russel.jpg

Næringsinnhold pr (100 g)
1586kJ, 379 Kcal, 5,7 g protein, 14 g karbohydrat (hvorav 0,3 g sukker og 46,5 g polyoler), Fett 25,9 g (hvorav 14,8 g mettet), fiber 1,6 g, sodium 0,2 g



Jeg skjønte ikke helt den utregninga..?

Det er IKKE den sjokoladen de mener nei, - og det er trykkfeil hos Lindberg - husker ikke nøyaktige tall, men jeg vet 100% sikkert at polyolene skal trekkes fra. Jeg fikk dem fra England og da var det regnet ut på pakka at det var 0.5 gram netto karber pr sjokolade - HELT SANT !! :D

mofe 06-09-05 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Det er IKKE den sjokoladen de mener nei, - og det er trykkfeil hos Lindberg - husker ikke nøyaktige tall, men jeg vet 100% sikkert at polyolene skal trekkes fra. Jeg fikk dem fra England og da var det regnet ut på pakka at det var 0.5 gram netto karber pr sjokolade - HELT SANT !! :D

Hm.. per sjokolade inni pakka, og ikke per 100 gram, sant? :)

Nille 06-09-05 23:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe
Hm.. per sjokolade inni pakka, og ikke per 100 gram, sant? :)

Ja, pr sjokolade bit inni pakka ! :ja:

Ziggy 04-10-05 12:29

Sv: sjokolade 70% +
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP
Plamil Organics, Økologisk Mørk Sjokolade - 87% kakao, den er digg! :sikle:

Innhold: Kakaomasse, Rårørsukker, Kakaosmør --> 7.8g protein, 36.6g karb, 52.7g Fett.
(1,4g karb per rute)(finnes i øko/allergi hyllen på meny)

En sjokolade som smaker mye, og smelter på tunga. :p




Mmmm...tror du er lurt litt her, HP.

Skal det være 87% kako i den sjokoladen, så skal kakaomasse og kakaosmør stå som de to første ingrediensene, rårørsukker skal ikke stå som nummer 2.

Til å være en 87% sjokolade, så er i tillegg karbohydratinnholdet alt for stort. Normalt skal det da ligge på ca. 10 maks 15 gram pr 100 gram sjokolade...

Til sammenligning, så inneholder en 70% sjokolade, som har mere sukker enn en 87% sjokolade har, bare omkring 29 gram karbohydrater pr 100 gram...

Iset 04-10-05 12:42

Sv: sjokolade 70% +
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten
..... eller gå inn på www.fedon.no i nettbutikken og bestill den nye mørke sjokoladen hans (lansert 1. september). Den er HELT UTEN SUKKER. Kommer i helsekostbutikkene også hvis du har 'tid' til å vente :lol:

OJ! Den er søtet med Splenda, ser jeg. :)

Summer 04-10-05 12:57

Sv: sjokolade 70% +
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten
..... eller gå inn på www.fedon.no i nettbutikken og bestill den nye mørke sjokoladen hans (lansert 1. september). Den er HELT UTEN SUKKER. Kommer i helsekostbutikkene også hvis du har 'tid' til å vente :lol:

Den kan visst jeg også spise! :stortsmil

Sakset jeg:

Dr. Fedon Lindbergs Mørk Eksklusiv 70 % kakao

Nyhet, nytt produkt

Dr. Fedon Lindbergs Mørk Eksklusiv er sammensatt av spesielt utvalgte råvarer for å gi en lavere blodsukkerpåvirkning og er et godt alternativ for deg som ønsker å spise mørk sjokolade, men samtidig ønsker å spise sunt. Dr. Fedon Lindbergs Mørk Eksklusiv er rik på antioksidanter og fiber.

Dr. Fedon Lindbergs anbefaler et variert kosthold basert på matvarer med lavglykemiske karbohydrater, mer proteiner og fiber. Sunn matglede med energi som varer.

Næringsinnhold pr 40 g:
Energi: 800kj/192kcal
Protein: 3 g
Karbohydrater: 19 g
- hvorav sukkerarter: 2 g
Fett: 17 g
- hvorav mettet: 10 g
Fiber: 5 g
Natrium: 2 mg

Ingredienser:
kakaomasse, polydextrose, kakaosmør, søtstoff (laktitol), fruktose, emulgator (soya lecitin), aroma (vanillin), søtstoff (sukralose.)

Kan inneholde spor av peanøtter, nøtter og melk

Nettovekt: 40 g

Pris: Kr. 17,-

Ziggy 04-10-05 13:01

Sv: sjokolade 70% +
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise
Den kan visst jeg også spise! :stortsmil

Sakset jeg:

Dr. Fedon Lindbergs Mørk Eksklusiv 70 % kakao

Nyhet, nytt produkt

Dr. Fedon Lindbergs Mørk Eksklusiv er sammensatt av spesielt utvalgte råvarer for å gi en lavere blodsukkerpåvirkning og er et godt alternativ for deg som ønsker å spise mørk sjokolade, men samtidig ønsker å spise sunt. Dr. Fedon Lindbergs Mørk Eksklusiv er rik på antioksidanter og fiber.

Dr. Fedon Lindbergs anbefaler et variert kosthold basert på matvarer med lavglykemiske karbohydrater, mer proteiner og fiber. Sunn matglede med energi som varer.

Næringsinnhold pr 40 g:
Energi: 800kj/192kcal
Protein: 3 g
Karbohydrater: 19 g
- hvorav sukkerarter: 2 g
Fett: 17 g
- hvorav mettet: 10 g
Fiber: 5 g
Natrium: 2 mg

Ingredienser:
kakaomasse, polydextrose, kakaosmør, søtstoff (laktitol), fruktose, emulgator (soya lecitin), aroma (vanillin), søtstoff (sukralose.)

Kan inneholde spor av peanøtter, nøtter og melk

Nettovekt: 40 g

Pris: Kr. 17,-







Her er litt mere om denne sjokoladen;

Glykemisk indeks: 5
Glykemisk belastning (per 40 gram): 1











Ref; http://www.fedon.no/page/index.php?s...=342&joinid=-1



.

HP 04-10-05 13:06

Sv: sjokolade 70% +
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy
Mmmm...tror du er lurt litt her, HP.

Det er ikke umulig at ulike produsenter trikser med talla, men jeg tror ikke jeg (eller smaksløkene mine) er blitt lurt.

For:
Vanligvis er kakaomassen som brukes fettredusert. Det vil si at vanligvis så tar de ut kakaofettet og tilsetter melkefett, vegetabilsk fett eller kakao smør. (Dyrere sjokolader bruker vanligvis ikke fettredusert) I 87 prosent sjokoladen er ikke kakaomassen fettredusert.

87% kakao bli da lik:
  • 13% rårørsukker
  • 87% kakao, derav:
    • Kakaomasse > 74% (mer enn)
    • Kakaosmør < 13% (mindre enn)
Når et produkt skryter av å inneholde X% kakao, så er det summen av ingrediensene kommer fra kakao som regnes.

Ziggy 04-10-05 13:19

Sv: sjokolade 70% +
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP
Det er ikke umulig at ulike produsenter trikser med talla, men jeg tror ikke jeg (eller smaksløkene mine) er blitt lurt.

For:
Vanligvis er kakaomassen som brukes fettredusert. Det vil si at vanligvis så tar de ut kakaofettet og tilsetter melkefett, vegetabilsk fett eller kakao smør. (Dyrere sjokolader bruker vanligvis ikke fettredusert) I 87 prosent sjokoladen er ikke kakaomassen fettredusert.

Joda, men selv drikekakao inneholder bare 13,2 gr karbo pr 100 gr, og er det 74% kakomasse i denne sjokoladen, vil det si 74 gram kakomasse pr 100 gram. 74 gram kakomasse inneholder bare 9,8 gram karbo, kakaofett antar jeg inneholder betrakteig mindre eller ingen karbohydrater i det hele tatt, så det vil da si at 26,8 gram med karbohydrater må komme fra noe annet...

Her skulle jeg ha lagt inn en link til matvaretabbellen som lå på det gamle forumet...men den finner jeg ikke på de nye sidene....


.

HP 04-10-05 13:23

Sv: sjokolade 70% +
 
Drikkekakao er bearbeidet, fettredusert og pulverisert. Jeg mener det er en uegnet referanse til hva kakaomasse inneholder.

Vi har faktisk prøvd å få tak i ren kakaomasse tidligere, uten hell. Har snakket med endel som sier at det er mulig å få tak i i utlandet. Men ikke funnet noe enda. :)

Ziggy 04-10-05 13:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP
Drikkekakao er bearbeidet, fettredusert og pulverisert. Jeg mener det er en uegnet referanse til hva kakaomasse inneholder.

Jo, men nettop derfor, i og med at den er puverisert og fettredusert, så bør den jo inneholde mere- ikke mindre karbohydrater enn ubearbeidet, organisk kakao...

:boxing::boxing::boxing:

HP 04-10-05 13:38

Sv: sjokolade 70% +
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy
Jo, men nettop derfor, i og med at den er puverisert og fettredusert, så bør den jo inneholde mere- ikke mindre karbohydrater enn ubearbeidet, organisk kakao...

Googlet litt om kakao.

Om næringsinnhold i kakaobønner:
Sitat:

Cocoa has a high food value, containing as much as 20% protein, 40% carbohydrate, and 40% fat.
Usøtet kakaomasse til sjokoladeproduksjon inneholder 50-55% fett. Så det skal stemme bra med den Organiske 87% sjokoladen det.

Cacao inneholder mye fiber, så det er også en mulighet at fiberinnholdet ikke er trekt ifra når etiketten ble oversatt til norsk av importøren. :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no