Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Artikler (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=73)
-   -   Gir foreldre skylden for overvektige barn (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10356)

Aline 02-10-06 08:59

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kristian (Innlegg 204237)
Da må vi altså ikke gi lommepenger til barna:snill:

Nettopp!! :D For min del, så var det så spennende å kunne gjøre ulovlige ting, som å spise snop på hverdager. Jeg var ikke rebelsk på noen andre måter... Men jeg kjøpte mengder med snop. Tror det etterhvert gikk over i trøst også. Men det startet som spenning.

Det startet igrunn før jeg fikk lommepenger... Jeg pantet flasker... :rolleyes:

Aline 02-10-06 09:01

Jeg tror nemlig ikke at jeg er overfølsom for karbo, jeg kan spise ganske mye uten å gå opp (men jeg går selvsagt heller ikke ned!)

Jeg kan fint holde meg stabil med den såkalte "vanlige maten" men da kommer søtsuget itillegg ... :rolleyes:

jeef-micro 02-10-06 15:36

jeg er temmelig følsom tror jeg... Jeg har aldri vært spesielt glad i brød eller søte ting, så jeg må sikekrt holde meg laaaaaaangt unna raske karber resten av livet

Fridolina 04-10-06 17:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline (Innlegg 204084)
Hvis jeg kun hadde spist det jeg fikk hjemme, så hadde det nok gått fint.. Problemet kom når jeg fikk egne penger mellom fingrene. Chips og snop og alt. Så mye som mulig :o

:ja: :ja: :ja: :ja: :ja: Det første året jag begynnte å jobbe (16 år) å kjente egne penger (mye penger for en som bor hjemme kan jag si) så gikk jag opp sikkert 10 kg!!!!!!!!!!!!!!!

jeef-micro 05-10-06 20:42

Men jeg har aldri vært spesielt glad i snop, og jeg kjøpte heller ikke mye chips og slikt... så klart jeg spiste litt godteri, men det var aldri snakk om mengder... Allikevell ble jeg tykk

Carisma 06-10-06 00:15

Jeef: Der har vel PCO'en litt å si tror du ikke? Kjenner meg hvertfall igjen i det du sier, de måtte tvinge i meg brød og poteter når jeg var mindre, mens brodern som stort sett levde på brødskiver med sjokoladepålegg er tynn som en strek fortsatt.

Forøvrig mener jeg at foreldre har skyld i barnas overvekt. Fram til man er 18 er det faktsik foreldrene som er ansvarlig for en, enten en vil eller ikke, og selv om man er i stand til å ta egne valg fra man er relativt ung er det opp til de å legge grunnlaget for hvilket forhold man har til mat og kropp. Og om det skyldes uvitenhet, feil rådgivning, latskap eller rett og slett tidsklemme, så er det nok en god del foreldre som driver barna inn i både overvekt, undervekt, spiseforstyrrelser og sykdom med oppdragelsen og kostholdet de gir.
Jeg er fullstendig klar over at det er en utopi å tro at alle skal leve og lære riktig, men like fullt er det ikke til å komme fra at det hadde hatt noe for seg.

Merete A 06-10-06 00:21

Som den store ordfetisjist jeg er, har jeg lyst til å bytte ut ordet "skyld" med "ansvar". Skyld er lite fruktbart. Ansvar er mer potent. Eller?

Carisma 06-10-06 00:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor (Innlegg 205260)
Som den store ordfetisjist jeg er, har jeg lyst til å bytte ut ordet "skyld" med "ansvar". Skyld er lite fruktbart. Ansvar er mer potent. Eller?

Jeg vil si at det er mer skyld enn ansvar. Ansvar er noe man tar, noe man aktivt påvirker. Ansvar er det man har for å forebygge at barna havner skeivt ut. Skyld er det man har i ettertid fordi man ikke tok ansvar.

AnnaV 06-10-06 12:06

Uansett om det blir skyld eller ansvar så er det tross alt foreldrene som handler, som preparerer maten, som forteller HVORFOR kroppen har godt av drivstoff og ikke fløff osv. I tillegg skaper jo foreldre preferanser i tillegg - et eksempel - min søsters treåring får ikke godteri, det er et valg de har tatt, og han har ikke akkurat savnet det heller, han vbet jo ikke hva det er. Svigermoren, en dundre av dimensjoner med hang til alskens sukkervarer, er self uenig i dette, men er blitt bedt om å respektere det. Det "morsomme" er at hun ble busted da guttungen kom ned i stuen med verdens mest tilsmussede hender - hun hadde gitt ham M&Ms (de bor i USA) og han hadde ikke visst hva han skulle gjøre med dem, så han hadde bare holdt på dem til de smeltet....:D

jeef-micro 06-10-06 12:45

Jeg mener det selvfølgelig er et viktig ansvar foreldre har for å at barna skal få i seg riktig og sunn mat, men jeg vil ikke si at foreldrene mine har skyld for at jeg ble overvektig. Da jeg var liten/ungdom var det ikke så mye informasjon om lavkarbo. Det var vel ikke et begrep engang, men mine foreldre gjorde jo sitt beste ut i fra den forutsettningen de hadde. Det hadde vært noe annet om mine foreldre hadde stappet i meg og søsteren min lettvindt mat for at de ikke hadde tid til noe annet... da kanskje vi kunne snakket om å gjøre noe mot bedre viten, og dermed gitt dem "skylda" for min overvekt.
Men de kunne ikke vite det, og dermed synes jeg ikke det er riktig å si at det er deres "skyld" det blir det samme som å skylde på farmor og farfar for at jeg fikk PCOS... For farfar mistet håret i 20-årsalderen, og farmor er overvektig, så selvfølgelig er det deres feil at jeg har PCOS... Det blir ikke riktig å si det sånn

så klart jeg kommer til å gi mine barn lav GI-mat. men når de er 25 år, så kan det være at man har funnet ut at det ikke var så sunt heller...

nalana 06-10-06 14:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av AnnaV (Innlegg 205341)
Det "morsomme" er at hun ble busted da guttungen kom ned i stuen med verdens mest tilsmussede hender - hun hadde gitt ham M&Ms (de bor i USA) og han hadde ikke visst hva han skulle gjøre med dem, så han hadde bare holdt på dem til de smeltet....:D

Dagenshttp://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_11_6.gif

http://www.smileycentral.com/sig.jsp...p=ZNxdm795YYNO

Merete A 07-10-06 20:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 205263)
Jeg vil si at det er mer skyld enn ansvar. Ansvar er noe man tar, noe man aktivt påvirker. Ansvar er det man har for å forebygge at barna havner skeivt ut. Skyld er det man har i ettertid fordi man ikke tok ansvar.

Forutsetter ikke "skyld" en viss porsjon overlegg - at man bevisst har gjort noe galt?

Carisma 07-10-06 21:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor (Innlegg 205565)
Forutsetter ikke "skyld" en viss porsjon overlegg - at man bevisst har gjort noe galt?

Ikke nødvendigvis. Det er forskjell på overlegg og "uhell"
Dersom jeg kjører på en bil bakfra fordi det er glatt i veien er det jeg som i følge forsikringselskapet er skyldig, selv ome jeg absolutt ikke gjorde det med vilje.

Merete A 08-10-06 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 205569)
Ikke nødvendigvis. Det er forskjell på overlegg og "uhell"
Dersom jeg kjører på en bil bakfra fordi det er glatt i veien er det jeg som i følge forsikringselskapet er skyldig, selv ome jeg absolutt ikke gjorde det med vilje.

Det har du jo rett i :)

Lykke 19-10-06 01:45

Jaggu er du flink til å skrive, Merete!
Stå på! Å takk for at du introduserte meg for lavkarbo!!!
Klem Lykke

Bruker2797 25-10-06 16:26

Da jeg var på studietur i Frankrike ble mange av jentene fortalt at de enten hadde "la linia" (noen bodde hos italienskættede) eller at de ikke burde ta mer av maten. Tror at barn som oppdras på den måten blir mer klar over hvor stor mengde mat som er "passende" og at de ikke bare kan spise uante mengder av alt som er godt. Vet ikke om EDs er mer utbredt i frankrike enn i andreland heller... Her i Norge ville dette sikkert blitt sett på som barnemishandling eller noe lignende.

Skyld kan, i rettslig forstand, være det samme som uaktsomhet (til en viss grad), dvs at man kan klandres for det man gjorde galt, man burde handlet anderledes. Hvis f.eks en person hadde kjørt med motorbåt i utkanten av en badehavn i håp om å sprute ned sin svømmende venninde som svømmet i utkanten av badeområdet, men allikevel kom i skade for å kjøre OVER henne, eller på annen måte skade henne vil denne ha skyld.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.