Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Er kanel farlig også nå? (med svar fra mattilsynet) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11062)

Summer 06-12-06 19:28

Sv: Er kanel farlig også nå? (med svar fra mattilsynet)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av themonk (Innlegg 220153)
Nei, men nå har jeg lest den. Skjønte du noe av den? :o

Nei, jeg fikk ikke til å lese dette i dag ...
Jeg har sånne dager der jeg er så sliten at hjernen min streiker når jeg leser engelsk eller inviklede ting, så jeg må vente til jeg har en bedre dag, men det såg ut til å være veldig tungvindt skrevet... (Derfor jeg sendte den videre til deg, jeg tenkte kansje det kunne stå noe der.)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Nå har matportalen lagt ut info..... http://matportalen.no/Saker/1165413395.56
Ikke mye mer å bli klok av der nei. Hvor mange ts er "flere ts" ?
..det lurer jeg på.

Her var det ikke mye informativt nei.

themonk 06-12-06 19:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise (Innlegg 220158)
Nei, jeg fikk ikke til å lese dette i dag ...
Jeg har sånne dager der jeg er så sliten at hjernen min streiker når jeg leser engelsk eller inviklede ting, så jeg må vente til jeg har en bedre dag, men det såg ut til å være veldig tungvindt skrevet...

Samma her. :D

Det er ikke lett å finne noe særlig fornuftig informasjon altså.

Summer 06-12-06 20:19

Sitat:

Også i Tyskland har myndighetene slått alarm mot bruk av mye kanel og fraråder nå barn å spise mer enn tre av de tradisjonelle tyske julekakene med kanel om dagen.
Mengden kumarin i kanelen avhenger av typen kanel, men det er uansett ikke farlig å bruke vanlige doser i maten.
– Nei, ikke i det hele tatt. Ingen trenger være bekymret eller føle at man må redusere mengden kanel på grøten. Det handler om veldig store mengder om det skal være et problem, sier Sundh, som mener for stor mengde er flere teskjeder om dagen.
– Det fraråder jeg. Men å bruke kanel som krydder er ikke noe problem.
Kumarin er forbudt som tilsetning i mat i EU, men ikke når stoffet forekommer naturlig i maten, som i kanel.
Aftenposten

themonk 06-12-06 23:26

Jeg klarer ennå ikke helt å fatte at noen får til å bruke flere teskjeer kanel om dagen? Det er jo ikke såå mange teskjeer i et glass med kanel. Da må man bruke minst to glass i uka. Hvis ikke man tar kapsler da. Da er det brått verre.

jeef-micro 06-12-06 23:46

Sitat:

flere teskjeder om dagen.

hvor mye er det i en teskjede da? :p

jeg tror egentlig ikke detteer noe annet en den berømte stormen i vannglasset, så jeg fortsetter bare å spise kanel som før...

men det kan kanskje være litt greit å kjøpe den fra Helios da, siden den både inneholder mindre av dette stoffet og smaker bedre :)

Aline 06-12-06 23:47

Sitat:

men det kan kanskje være litt greit å kjøpe den fra Helios da, siden den både inneholder mindre av dette stoffet og smaker bedre :)
Godt poeng :)

Summer 07-12-06 08:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av themonk (Innlegg 220229)
Jeg klarer ennå ikke helt å fatte at noen får til å bruke flere teskjeer kanel om dagen? Det er jo ikke såå mange teskjeer i et glass med kanel. Da må man bruke minst to glass i uka. Hvis ikke man tar kapsler da. Da er det brått verre.

Man bruker store glass og kjøper ofte nytt. :erfaren kanelspiser: :cool:

donjuanwannabe 07-12-06 23:33

Hysteria igjen. Kanel er da ikke usunt. Men kanel som kosttilskudd i form av piller kommer jeg aldri til å spise. Kanel i pulver over grøt o.l. derimot er greit (men det blir ikke mye grøt i mitt kosthold da) også smaker det jo godt også. Det er vel ingen her inne som spiser kanel fordi det skal stabilisere blodsukkeret? Det gjør jo allerede kosten vi spiser.

Hyper 07-12-06 23:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro (Innlegg 220231)
hvor mye er det i en teskjede da? :p

Denne skjeden har jeg aldri hørt om;)

jeef-micro 09-12-06 19:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hyper (Innlegg 220557)
Denne skjeden har jeg aldri hørt om;)

Ikke jeg heller... var derfor jeg spurte ;)

Synnove123 08-05-15 20:16

Det tryggeste er nok å gå over til ceylon kanel. Fant noe nyttig informasjon på denne siden: ceylon kanel info

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:45.