Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Påsken masse snop overalt, Spisedag? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12188)

Nicpins 09-04-07 12:40

Sv: Påsken masse snop overalt, Spisedag?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Torkil (Innlegg 254727)
...vurdert ut fra antallet av, og lengden på tråder om sjokolade meg her og sjokolade meg der.

Hehehehehh...*knis*..... :lol:
-sjokolade meg her og sjokolade meg der....
Ja det er så sant som det er sagt!

I disse påsketider:
"-Sannelig sannelig sier jeg dere.....velsignet være de som
lider under karboslaveriets tyngende åk,
for de skal settes fri. De skal leve sine dager i grønne daler
med det klareste vann, og styrke og seier skal følge dem hvor de går."

*Nicpins smekker raskere enn sin egen skygge igjen....*
:boxing: ****SMEKK!!!**** :boxing:
(Ekle ekle sjokoladen!! :realmad: Fysjom!! Hut deg heim med deg!!)

Manina 10-04-07 23:55

Jeg har ikke spist annet enn nøtter av snop denne påska. Kjøpte inn godt med det, og lot være å ta en eneste sjokoladebit borte, og det ble da satt fram nok av det!

Er helt enig med dem som sier at det å ta litt er farlig. Har selv prøvd planlagte "sprekker", og det utløser sukkersuget på null komma null!

Det er vel en slags avhengighet, ja. Jeg har i hvert fall alltid vært sånn, at hvis jeg tok bare en eneste bit av noe, ja så ble veldig vanskelig å stoppe før det var tomt. Men; jeg kunne la være om jeg var motivert nok. Sjokolade var det vanskeligste å slutte med, men med lavkarbo gikk det ganske lett.

Torkil 11-04-07 08:10

Hei
Du er nok inne på noe her. Du har tatt konsekvensen av din erkjennelse og for hver gang du klarer å stå imot jo lengere bort fra sukkeravhengigheten kommer du. Det har positiv effekt på selvbillede og samvittighet når du gjennomfører en påske slik du har gjort det.
Mange kommer dessverre ikke fra erkjennelse til handling og sliter med dårlig samvittighet og dårlig selvbillede etter en lang rekke av "sprekker"
Det er som med alkohol for alkoholikeren, starter man er det vanskelig å stoppe. Det er samme nytelsessenter i hjernen som trigges av alkohol, sukker, mm.

Jeg synes du fortjener en gratulasjon for vel gjennomført.

Lykke til videre.

Torkil :)

lilletrine 11-04-07 11:07

Jeg vil sammenligne sukker/søtsmak med røyken jeg...selv om du planlegger etter å ha holdt deg et år, å røyke bare en kveld så vil du være akuratt der du var før du slutta (ihvertfall nesten) og du må faktisk slutte på ny.
En snikers is var nok til at jeg tenkte som en narkoman i ei uke: bare en til...bare en til...
Det gikk mange laaaange dager før humøret og energien min var tilbake uten den daglige kosen med snikers isen.
Alt jeg tenkte på hele dagen var en dum is!
Og når jeg sluttet å røyke tenkte jeg bare på en dum pinne med litt nikotin og masse gift i!

Har vært ute på dypere vann også når det gjelder avhengighet, men har ikke så lyst å brette ut om det.
Men det er det samme med dop for en narkoman, alkohol for en alkoholiker, søt for en sukkeravhengig, nikotin for en røyker...
Det er alltid bare en siste gang...

Den ene siste gangen tok livet av veninna mi.

Og i mine øyne gjør sukker meg like blind, dum og sløv som visse andre ting gjorde.

Nei, for min del har jeg fått nok av bare en siste, for det blir jo aldri min siste. Det blir bare en ny runddans.

Det orker jeg rett og slett ikke mer...

Manina 12-04-07 11:30

Takk for det Torkil!

Og til Lilletrine: Dette var veldig godt skrevet! :)

Jeg fikk en litt annen forståelse for dette problemet, etter å ha lest "Sukkerbomben" av Nordstrøm og Jonsson. Mye av det virket veldig satt på spissen, men det finnes flere grader av avhengighet, og de skriver nettopp om at mange som har lett for å bli avhengig av en ting, f.eks. røyk eller alkohol, også er mye mer utsatt for å bli det for andre ting, f.eks. sukker/høykarbomat, hasj, osv... Mekanismene er de samme, som Torkil er inne på.

Heldigvis har jeg ikke hatt det sånn. Men jeg kjenner meg igjen i de lavere stadiene deres.
;)

lilletrine 12-04-07 14:53

Takk:)
Tenkte jeg skulle lese den boken selv.

Tuppen 12-04-07 15:10

påsken gikk greit :D selv om jeg prøvde smakte på litt smågodt.. men var ikek godt- så jeg tok ikke mer... hadde ikke behov for det.... finnes jo mye godt her inne på lavkarbo som en kan lage :D en kilo opp i jul, 0+/- ( stagnerte i fem og halv uke) i påsken... da klarer jeg neste fint :D

Lasse 13-04-07 22:49

Ramla ut av det i påske, var nok uforsiktig, men etter ett døgn var jeg i ketose igjen, og når beveger pila seg igjen :-)

slaskalainen 14-04-07 21:15

Dette er individuelt og har også med personlighet å gjøre. Flott av de som klarer seg i absolutisme (avholdenhet).
Likevel trenger ingen annen ha dårlig samvittighet. Man skal heller ikke "premiere" noen foran andre - da man er forskjellige.

Noen må avholde for å ikke totalt sprekke - andre må avvike iblant for å ikke totalt sprekke.

lilletrine 14-04-07 23:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen (Innlegg 258373)
Dette er individuelt og har også med personlighet å gjøre. Flott av de som klarer seg i absolutisme (avholdenhet).
Likevel trenger ingen annen ha dårlig samvittighet. Man skal heller ikke "premiere" noen foran andre - da man er forskjellige.

Noen må avholde for å ikke totalt sprekke - andre må avvike iblant for å ikke totalt sprekke.

Hørtes veldig fornuftig ut.
Jeg må avholde, men vet andre må ha litt spillerom for å ikke sprekke totalt. Så jeg pratet nok mest for min og noen andres del.
Selvfølgelig er vi ikke like og det som blir riktig for meg kan bli helt feil for andre.;)

Manina 15-04-07 10:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lilletrine (Innlegg 258472)
Hørtes veldig fornuftig ut.
Jeg må avholde, men vet andre må ha litt spillerom for å ikke sprekke totalt. Så jeg pratet nok mest for min og noen andres del.
Selvfølgelig er vi ikke like og det som blir riktig for meg kan bli helt feil for andre.;)

Enig i det!
Og jeg er nok ikke totalavholds (ang. høykarbomat) hele tida. Men enhver anledning hvor det er vanlig å servere slik mat/snop må en jo ikke benytte til å sprekke heller? :rolleyes:
Kanskje lurt å tenke igjennom slikt på forhånd? Denne påska vil jeg skeie ut... men hva da med bursdagen som kommer om to uker?
For meg er det kanskje litt annerledes, fordi jeg gjør dette på grunn av helsa, og ikke for å slanke meg. Jeg får svingende blodsukker og migrene på høykarbo. Og det er ikke godt, så helst vil jeg jo unngå det.

Vi har forskjellige teknikker Slaskalainen, og vi får vel alle lov til å snakke om dem? Om vi er "flinke" eller ei?

Manina 15-04-07 10:37

Ellers må jeg si at det verste godtesuget forsvant med overgangen til lavkarbo, så det er mye mindre viljestyrke som nå kreves for å motstå fristelser, enn hva jeg måtte bale med før.
Så det har ikke bare med viljestyrke å gjøre, Torkil! Det har vel heller med at disse avhengighetssymptomene (sterkt ord) blir dempet med lavkarbo? Fordi kroppen nå får den næringen den trenger?

Det er også derfor jeg er i mot erstatningsprodukter, som kunstig søtstoff osv, fordi de holder ved like dette suget. Men andre kan være uenige her, vil bare si at det ikke er aktuelt for meg.

lilletrine 15-04-07 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Manina (Innlegg 258641)
Enig i det!
Og jeg er nok ikke totalavholds (ang. høykarbomat) hele tida. Men enhver anledning hvor det er vanlig å servere slik mat/snop må en jo ikke benytte til å sprekke heller? :rolleyes:
Kanskje lurt å tenke igjennom slikt på forhånd? Denne påska vil jeg skeie ut... men hva da med bursdagen som kommer om to uker?
For meg er det kanskje litt annerledes, fordi jeg gjør dette på grunn av helsa, og ikke for å slanke meg. Jeg får svingende blodsukker og migrene på høykarbo. Og det er ikke godt, så helst vil jeg jo unngå det.

Vi har forskjellige teknikker Slaskalainen, og vi får vel alle lov til å snakke om dem? Om vi er "flinke" eller ei?

Ja, det er liksom alltid en "grunn" til å skeie ut. Lørdager, bursdager oa. selskaper, jul, påske, 17.mai osv... orker ikke ramse opp alle, men tenk hvor mange dager det blir iløpet av et år.

Trist at vi skal forbinde sukker og hvitt mel med høytider og fest synes jeg...alltid den bløtkaka osv...

Selv baker jeg med meg lavkarbo til alle og faktisk så er det bløtkaken som blir stående igjen da:D

stinasol 15-04-07 12:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen (Innlegg 258373)

TAKK!!! :klem:

stinasol 15-04-07 12:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lilletrine (Innlegg 258717)
Ja, det er liksom alltid en "grunn" til å skeie ut. Lørdager, bursdager oa. selskaper, jul, påske, 17.mai osv... orker ikke ramse opp alle, men tenk hvor mange dager det blir iløpet av et år.

Trist at vi skal forbinde sukker og hvitt mel med høytider og fest synes jeg...alltid den bløtkaka osv...

Selv baker jeg med meg lavkarbo til alle og faktisk så er det bløtkaken som blir stående igjen da:D

Men seriøst,synst du virkelig at lavkarbo kaker osv smaker like godt som vanlig? jeg syns det smaker helt greit og går fint an å kose seg med lavkarbo
erstatninger..men sukker og hvitt mel er jo mye bedre (best)
så syns ikke det det er så rart at vi mennesker(for dette gjelder
tynne,fete,gamle,unge osv osv ALLE vil kose seg med noe godt å spise:).
De dagene vi har som er spesielle for oss,er jeg kjempe glad for at vi har
17 mai,bursdager,jul osv...bare den følelsen som jeg har nå,gleder meg kjempe mye til 17 mai,da skal jeg være med de jeg er glad i,ut i finværet(ja for her skal det bli sol NEMLIG!:D )spise is og kansje grille litt..det er hele den pakken som er fantastisk..syns vi skal være kjempeglade for at vi har all den gode maten jeg,tenk å gå å ete gress hele livet ,uten noen valg..:o god mat har vært en sentral del av vårt liv så lenge vi har vært på denne jorden,helt naturlig å trakte etter noe som er bedre..sånn jeg ser det,er det absolutt ikke maten/fettet/sukkeret/karbohydratenen det er noe galt med men vi som ikke klarer å kontrolere inntaket:cool:

Nille 15-04-07 13:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av stinasol (Innlegg 258726)
Men seriøst,synst du virkelig at lavkarbo kaker osv smaker like godt som vanlig? jeg syns det smaker helt greit og går fint an å kose seg med lavkarbo
erstatninger..men sukker og hvitt mel er jo mye bedre (best)

:ja: Det mener jeg også... at lavkarbokaker smaker minst like godt - selv uten sukker og mel !
Jeg blir alltid bedt om å ta med kake når jeg skal i selskaper hos slekt og venner. Jeg kan ikke forklare deg hvorfor, men mine kaker forsvinner alltid først. Til go med på jobben. Blir alltid bedt om oppskrift. Mine lavkarbokaker uten sukker og hvitt mel. Og de som spiser dem vet ikke hva som er oppi, de liker ganske enkelt smaken.

Tror nok smaken til mange ligger litt i hue også. Du er kanksje sukkeravghengig og kroppen din vil på alle måter fortelle deg at det der bedre. Men ved en blindtest er det ikke sikkert at du ville kjent forskjell.... Bare en teori altså, - basert på erfaring

lilletrine 15-04-07 14:09

Jeg synes også lavkarbo digg smaker bedre, dessuten er jeg så "heldig" å ha cølliaki, så jeg tåler ikke hvitt mel.
Nøtter og mørk sjokolade i ei kake frister mer en mel, krem, sukker osv...
Så med hånden på hjertet...jeg savner verken kaker el.

Hedda:) 15-04-07 14:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 258749)
:ja: Det mener jeg også... at lavkarbokaker smaker minst like godt - selv uten sukker og mel !
Jeg blir alltid bedt om å ta med kake når jeg skal i selskaper hos slekt og venner. Jeg kan ikke forklare deg hvorfor, men mine kaker forsvinner alltid først. Til go med på jobben. Blir alltid bedt om oppskrift. Mine lavkarbokaker uten sukker og hvitt mel. Og de som spiser dem vet ikke hva som er oppi, de liker ganske enkelt smaken.

Tror nok smaken til mange ligger litt i hue også. Du er kanksje sukkeravghengig og kroppen din vil på alle måter fortelle deg at det der bedre. Men ved en blindtest er det ikke sikkert at du ville kjent forskjell.... Bare en teori altså, - basert på erfaring

Enig med deg, Nille. :) Jeg lager også alltid kaker uten hvitt mel og sukker og det er alltid noen som spør etter oppskrift. :D

stinasol 15-04-07 18:37

Så bra for dere da,lager lavkarbo kakene også uten mel og sukker,de smaker godt men ikke så godt som vanlig,det jeg ville frem til uansett er at jeg ikke syns det er riktig å "skylle på maten liksom,vi tar våre egne avgjørelser og grunnen til at vi blir feite er jo mengdene vi putter i oss
:rolleyes:

Bell 15-04-07 19:07

Enig med Stinasol her,gitt :ja: (i at det er mengden mat(og saker som vel ikke kan kalles mat engang...)vi putter i oss som har mye å si for vekta
Hvilke kaker er det dere lager som er så gode?
Har aldri laget lavkarbokake,men feks 17 mai hadde vært fint å ha en kake når de andre spiser Dajmkake,suksesskake,is,wienerbrød osv osv..

Tror nok det er mange måter å gå ned på,noen med GR,noen med lavkarbo,noen med pulver,noen helt på egen hånd.
Kunsten er å bli der..:rolleyes:

Nille 15-04-07 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bell (Innlegg 258915)
Tror nok det er mange måter å gå ned på,noen med GR,noen med lavkarbo,noen med pulver,noen helt på egen hånd.
Kunsten er å bli der..:rolleyes:

:ja: nemlig !

slaskalainen 15-04-07 22:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Manina (Innlegg 258641)

Selvsagt!
Den ene er ikke bedre enn den andre - og den andre ikke bedre enn den ene.
Jeg vil være den siste til å si at man ikke skal si hva man mener.....:D :D :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.