Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Lage melblanding selv (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12641)

kokonuts 24-04-07 22:21

Sv: Lage melblanding selv

Tok utgangspunkt i ziggys oe-brød og bytta ut melet/bakemix med egenprodusert linfrømel fra hurtigmikseren (ca 100 g)"brødet står i ovnen nå:)

mrfree 24-04-07 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kokonuts (Innlegg 264978)
Tok utgangspunkt i ziggys oe-brød og bytta ut melet/bakemix med egenprodusert linfrømel fra hurtigmikseren (ca 100 g)"brødet står i ovnen nå:)

hvordan ble konsistensen og smaken?

kokonuts 25-04-07 00:05

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm brød. Vellykka eksperiment. Har ikke prøvd med bakemix, men dette funka helt fint. Jeg har nå spist ferskt linfrø/nøtte-brød med leverpostei, og smaken var upåklagelig. Klarte ikke vente til brødet ble kaldt, det er nok en fordel, men jeg fikk fine skiver av brødet og det smakte bare nyyyyydelig. Savnet bare et galss iskald melk ved siden av:D

Ziggy 25-04-07 01:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kokonuts (Innlegg 265106)
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm brød. Vellykka eksperiment. Har ikke prøvd med bakemix, men dette funka helt fint. Jeg har nå spist ferskt linfrø/nøtte-brød med leverpostei, og smaken var upåklagelig. Klarte ikke vente til brødet ble kaldt, det er nok en fordel, men jeg fikk fine skiver av brødet og det smakte bare nyyyyydelig. Savnet bare et galss iskald melk ved siden av:D

Man bruker så lite mel i denne oppskrifta, at type mel neppe skal ha noe å si for smaken... skal faktisk prøve å bake det helt uten mel en gang og, tror det går utmerket!

Melk sa du?!? Bare å bland fløte og vann det, vettu, så får du melk med lite karber... eller du kan lage kakao med fløte, vann, kakaopulver og søtstoff med krem på toppen...

.

mrfree 25-04-07 10:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy (Innlegg 265209)
Man bruker så lite mel i denne oppskrifta, at type mel neppe skal ha noe å si for smaken... skal faktisk prøve å bake det helt uten mel en gang og, tror det går utmerket!

Melk sa du?!? Bare å bland fløte og vann det, vettu, så får du melk med lite karber... eller du kan lage kakao med fløte, vann, kakaopulver og søtstoff med krem på toppen...

.

Det virker som du har litt peilig og jeg retter derfor spørsmålet mot deg..

Linfrømel inneholder som vi nå vet 0 karbohydrat, og grunnet fett innholdet ser jeg for meg at dette kan ligne på mandelmel i konsistens(Har ikke fått testet dette selv). Korriger meg om jeg har feil!

For at vi skal få den kjente "brødsmaken" må vi muligens blande noe i linfrømelet, fks spelt mel.

La oss si du blander 80% linfrø/20% speltmel og en "dæsj" johannesbrødkjernemel.
Speltmelet inneholder karboydrat og bør derfor kokes en halvtime/time før man bruker det i brød.(Dette frigjør glucosen).

Når man har kjølt det ned, kan man blande i linfrømelet og johannesbrødkjernemelet og 2 pakker søt tørr gjær og natron/bakepulver og en halv teskje hornsalt. Hornsaltet er næring til gjæren.

La stå til gjæring i 6-7 timer, deigen vil da ese opp ganske mye og vil begynne å synke sammen når den har brukt opp glucosen(karbohydratene/stivelsen), derfor blande i natron/bakepulver.

Når deigen er utgjæret deles den i 2, rulles brød av og legges i en langpanne for steking på svak varme, maks 200grader!

Litt teori:
80% linfrø mel
20% spelt mel
La oss si at totalen er omtrentlig 1kg/1000gram. Det gir oss 200 gram spelt mel, og med et karbohydrat innhold på 70-80% gir dette oss 150 gram karbohydrat eller 15% totalt.

150 gram karbohydrat = omtrentlig 150 gram sukker.

Søt tørrgjær er beregnet på deiger med mye sukker slik at den gjærer raskere opp sukkeret.

En pakke på 50 gram turbogjær( gjær + næring) bruker 10 dager på å gjære ut 8kg/8000gram. Noe som gir oss en gjæring på 33,3gram pr time.
33,3 gram * 7 timer = 233,1 gram sukker totalt, som igjen gir 83,1 gram karbohydrat i underskudd i brøddeigen.

Teoretisk sett da er deigen UTEN karbohydrat, og med bakepulver i deigen gjør det ingen ting at den synker sammen heller da den vil ese i ovnen igjen:)

Ok, hva kan vi gjør for å teste denne teorien??
Jod vil kunne på vise stivelse ved at vi drypper en dråpe eller 2 på skiven. Blir flekken mørk grå/blå er der stivelse enda og, stivelse = karbohydrat.

Karbohydrat kan påvises ved å blande brødet i et glass med Fehlings væske i, det vil da danne seg rødt bunnfall dersom det er glucose i brødet.

Det er viktigt at en koker spelt melet lenge nok! Linfrømelet og johannesbrødkjernemelet kan godt ligge i bløt når resten koker slik at det oppstår klistre effekt.

Ok, dette vil jeg ha tilbake meldinger på! :)

mrfree 25-04-07 14:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kokonuts (Innlegg 264978)

Poster du oppskriften her i denne tråden? gjerne med bilder om du kan

mrfree 25-04-07 14:31

Vist dette blir en annerkjent metode for å lage karbohydrat frie brød ønsker jeg at det skal bli kjent som free brød :P

kokonuts 25-04-07 22:55

250 gr hasselnøtter
100 gr linfrø
1 ts. Bakepulver
1 ts seltin
7-8 egg
0,5 dl fløte
125 gram smeltet smør

Jeg kjørte linfrøene i hurtigmixeren til jeg hadde en litt melen masse, deretter nøttene. Helte blandingen i en bakebolle og blandet egg og smør i mixeren. Blandet alt i bakebollen og tilsatte fløte og salt. Helte deigen i en liten brødform med bakepapir. Steketid ca 40 min på 190 grader med varmluftsovn, lot brødet avkjeles i ovnen.

Takk igjen til Ziggy, for mange gode oppskrifter og ideer. Jeg ser mye lysere på lavkarbodietten nå som jeg kan spise brød:)

Har ikke prøvd melketrikset enda, er litt redd for å bruke opp karbokvoten min.....

mrfree 25-04-07 23:03

Da var det 2 ting jeg ville ha kommentar på:

kokonuts : Hvordan ble dette brødet med linfrømel? regner med det merkes å slippe bakemiksen?

Alle andre: Jeg ønsker virkelig en tilbakemelding på teorien min om å gjære opp karbohydratene i deigen

Flott:) jeg venter

mrfree 26-04-07 10:12

"volumstoffet" vil da fremdeles vær der og gi brødfølesen...?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mrfree (Innlegg 265446)

Linfrømel inneholder som vi nå vet 0 karbohydrat, og grunnet fett innholdet ser jeg for meg at dette kan ligne på mandelmel i konsistens(Har ikke fått testet dette selv). Korriger meg om jeg har feil!

For at vi skal få den kjente "brødsmaken" må vi muligens blande noe i linfrømelet, fks spelt mel.

La oss si du blander 80% linfrø/20% speltmel og en "dæsj" johannesbrødkjernemel.
Speltmelet inneholder karboydrat og bør derfor kokes en halvtime/time før man bruker det i brød.(Dette frigjør glucosen).

Når man har kjølt det ned, kan man blande i linfrømelet og johannesbrødkjernemelet og 2 pakker søt tørr gjær og natron/bakepulver og en halv teskje hornsalt. Hornsaltet er næring til gjæren.

La stå til gjæring i 6-7 timer, deigen vil da ese opp ganske mye og vil begynne å synke sammen når den har brukt opp glucosen(karbohydratene/stivelsen), derfor blande i natron/bakepulver.

Når deigen er utgjæret deles den i 2, rulles brød av og legges i en langpanne for steking på svak varme, maks 200grader!

Litt teori:
80% linfrø mel
20% spelt mel
La oss si at totalen er omtrentlig 1kg/1000gram. Det gir oss 200 gram spelt mel, og med et karbohydrat innhold på 70-80% gir dette oss 150 gram karbohydrat eller 15% totalt.

Søt tørrgjær er beregnet på deiger med mye sukker slik at den gjærer raskere opp sukkeret.

En pakke på 50 gram turbogjær( gjær + næring) bruker 10 dager på å gjære ut 8kg/8000gram. Noe som gir oss en gjæring på 33,3gram pr time.
33,3 gram * 7 timer = 233,1 gram sukker totalt, som igjen gir 83,1 gram karbohydrat i underskudd i brøddeigen.

Teoretisk sett da er deigen UTEN karbohydrat, og med bakepulver i deigen gjør det ingen ting at den synker sammen heller da den vil ese i ovnen igjen:)

Jod vil kunne på vise stivelse ved at vi drypper en dråpe eller 2 på skiven. Blir flekken mørk grå/blå er der stivelse enda og, stivelse = karbohydrat.

Karbohydrat kan påvises ved å blande brødet i et glass med Fehlings væske i, det vil da danne seg rødt bunnfall dersom det er glucose i brødet.

Det er viktigt at en koker spelt melet lenge nok! Linfrømelet og johannesbrødkjernemelet kan godt ligge i bløt når resten koker slik at det oppstår klistre effekt.

kokonuts 26-04-07 11:35

Det kan absolutt anbefales å bytte ut bakemiksen med linfrømel i denne oppskriften. Jeg syntes både konsistens og smak var god. Virker også som om brødet kan lagres noen dager uten å tape seg.

mrfree 26-04-07 11:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kokonuts (Innlegg 266208)
Det kan absolutt anbefales å bytte ut bakemiksen med linfrømel i denne oppskriften. Jeg syntes både konsistens og smak var god. Virker også som om brødet kan lagres noen dager uten å tape seg.

Hvordan var konsistensen på linfrømelet i deig i forhold til vanlig hvetemel da?

Ziggy 26-04-07 13:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mrfree (Innlegg 266213)
Hvordan var konsistensen på linfrømelet i deig i forhold til vanlig hvetemel da?

Er jo bare å bake et brød selv, så finner du ut det, vettu... ;)

.

mrfree 26-04-07 13:45

Får ikke testet dette selv før jeg får lønn før i rundt den 20 mai.
Og da må jeg sikkert kjøpe meg en kjøkkenmaskin og eventuelt en kornkvern om jeg virkelig skal få testet ideen..

I og med at det er folk her som har prøvd linfrømel laget i mikser så må jo det gå ann å svare på hvorvidt dette har lik eller ulik konsistens i forhold til annet mel...

Det er sol i Ålesund i dag:D

kokonuts 27-04-07 13:33

syns linfrømelet ble bra i hurtigmikseren, fikk malt det ganske fint, selvfølgelig veldig mørkt, litt klebrig pga fettinnholdet? lett å blande med de andre ingrediensene, ble finere korn enn nøttene. blir nok en ny runde med baking i helgen:)

mrfree 27-04-07 13:37

Gler meg til jeg får mixeren min:P Skal ha meg en slik:
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...AAAAEOGeI03xiL

Bake bake bake:D

kokonuts 06-05-07 21:21

1 Vedlegg
Her er bilder av OE brød med linfrø, har etterhvert fylt på med mer linfrø i oppskriften for å få mer "brødsmak" og mindre nøttebunn smak. http://forum.lavkarbo.no/attachment....1&d=1178479118

mrfree 06-05-07 21:26

gjorde du noe med frøene før de gikk i mikseren? Ikke snakk om at mikseren min klarer å ta de:/

kokonuts 07-05-07 07:30

Nei, brukte linfrøene rett fra posen:). I den siste deigen brukte jeg 500g linfrø, 200g hasselnøtter og 100g valnøtter og 12 ganske store egg. Det fungerte bra det også. Fikk 2 små brød av den oppskriften. Synes det blir mer brødsmak av linfrø enn av nøttene. Hurtigmikseren har 4 kniver, 2 vertikale og 2 horisontale, det fungerer bra til å knuse frøene.

harryarne 16-02-11 00:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mrfree (Innlegg 265446)

Litt teori:
80% linfrø mel
20% spelt mel

Besnærende tanke det med at karbohydratene blir "spist" av gjæren. Er det noen som har forsket på dette? Fins det kilder? Prøver meg på en aldri så liten bump av denne tråden.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.