Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Noen som har lest noen skikkelig bra bøker i det siste? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14000)

Karin 07-08-07 01:52

Sv: Noen som har lest noen skikkelig bra bøker i det siste?

Her i huset går det mye på krim, når vi ikke altså leser Harry Potter. . .

Anbefaler Jonathan Kellerman, en amerikansk barnepsykolog turned writer, mange fantastiske bøker. Og hans kone, Faye Kellerman, skriver ofte fra en ortodoks jødisk synsvinkel. Veldig opplysende.

Dessuten Ellis Peters, britisk (avdød) forfatterinne, som bl a skrev 22 bøker om munken Cadfael som løser mordmysterier på 1130-tallet. Fascinerende! Og de er filmet med gode gamle Derek Jacoby (Clau-Clau-Claudius, for dem som husker det) i hovedrollen. Veldig gode filmatiseringer, har dem på dvd.

Og for dem som er mer fantasy-innrettet anbefaler jeg Marion Zimmer Bradley, særlig Darkover-bøkene, men hun har flere andre serier - bl a en som går på overnaturlige ting (jfr engletråden. . .)

Interessert i kong Arthur? Da må du lese Mary Stewarts trilogi om Merlin: the Crystal Cave, The Hollow Hills og - ups, husker ikke den siste tittelen akkurat nå. . . Om noen er interessert, kan jeg komme tilbake til den.

Som min rektor sa her før helgen (vi måtte ha en telefonkonferanse ang en ansettelse): Været er muligens dårlig, men det fins mye god vin, og mange gode bøker!

Så - kos dere. . .

Thorwald 07-08-07 07:39

Det er jo ikke sikkert det var en slik bok du var på jakt etter. Men den beste boken jeg har lest er boken "Endelig ikke røyker" av Allen Carr. Hva den handler om gir seg nesten selv. Grunnen til at jeg likte boken var ikke først og fremst fordi den var velformulert eller spennende. Men rett og slett fordi den for meg var uhyre effektiv i forhold til å endre tankemønsteret mitt i forhold til min nikotinavhengighet. Et "must have" for alle som ikke enda har fridd seg fra nikotinens klamme grep.

Siden det går litt hett for seg i en annen tråd, kan jeg jo kanskje også anbefale Richard Dawsons bok, "the god delution". Dette siste boktipset er litt dristig, for boken er ikke lest av undertegnede enda. Den står enn så lenge på boklista mi og blomstrer. Men jeg har hørt den skal være bra, av flere. :)

Karin 08-08-07 19:15

Jeg har lest The God Delusion. Den var meget bra.

Chia 14-08-07 05:27

Den beste boka i heeeele verden er "Balansekunst" av R.Mistry!!! Anbefales!

LilleRosin 14-08-07 07:29

Jeg liker godt krim. Jeg er nettopp ferdig med Stieg Larsson sin bok om Menn som hater kvinner. Og nå har jeg kommet halveis i Stieg Larsson sin bok om Jenta som leker med ilden. Spennende bøker!!! Anbefales!!

Hilde3 14-08-07 20:47

"Hjulskift" av Vigdis Hjort! Lo godt,særlig fordi hun skriver om en jeg kjenner! Den dama er litt sær,men rå...

lokkebiff 14-08-07 21:20

Jeg har nettopp lest "Who moved my cheese".
Tankevekkende og bra bok!!

lagomorph 16-08-07 07:26

"Web - betroelser om en truet art" av Tor Åge Bringsværd. Spesiell og forunderlig bok, ikke mange norske forfattere som skriver slikt. Falt skikkelig for den, og kommer til å kjøpe den for å lese den igjen :)

lagomorph 16-08-07 07:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff (Innlegg 320611)
Jeg har nettopp lest "Who moved my cheese".
Tankevekkende og bra bok!!

Er det selvhjelpsboka eller en kinesisk historie? Fikk opp to resultater på Amazon.com ;)

Har nettopp lest "Web - betroelser om en truet art" av Tor Åge Bringsværd, storkoste meg! Ganske spesiell og forunderlig, ikke mange norske forfattere som skriver slik han gjør. Boken er ganske tydelig en kommentar til hva vi mennesker gjør med planeten vår og andre arter.

lokkebiff 16-08-07 07:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lagomorph (Innlegg 321304)
Er det selvhjelpsboka eller en kinesisk historie? Fikk opp to resultater på Amazon.com ;)

Selvhjelpsboka.

SusieBlues 02-11-07 12:56

Jeg har lest "Når havet stilner" av Jørn Lier Horst. Den var innmari bra. Veldig overraskende helt på slutten. Det liker jeg! Han skriver krim fra Stavern.
Har lest "Den eneste ene" også, den likte jeg også.

Bea 02-11-07 13:59

Ser at Labyrinten av Kate Mosse er anbefalt tidligere. Den er kjempebra!!
Og Historikeren av ...hmmm....kommer ikke på navnet. Og ikke finner jeg boka:confused:
Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafòn er også veldig god.
Nå koser jeg meg med Menn som hater kvinner, av Stieg Larsson. Kommer det en tredje bok? Eller har den kommet kanskje?

KrissiFontaine 02-11-07 17:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bea (Innlegg 359061)
Nå koser jeg meg med Menn som hater kvinner, av Stieg Larsson. Kommer det en tredje bok? Eller har den kommet kanskje?

Åja! Jeg har lest de to første; kan anbefales på det sterkeste! Tror den siste kommer nå i November på norsk.

Kan også anbefale de 10 bøkene om Frederic Drum og Skarphedin Olsen av Gert Nygårshaug. Storkoser meg med disse. De er lettleste og snodige kriminalbøker med en "twist". Man bør lese dem i rekkefølge.. :)

Photobscura 03-11-07 12:27

Åh! Gert Nygårdshaug! Jeg simpelthen elsket "Prost Godtvins Geometri!". Anbefales!!

Photobscura 03-11-07 12:28

Leser forresten Haruki Murakami nå, japansk forfatter. Holder på med "Kafka på stranden". Den er så langt veldig, veldig bra!!

KrissiFontaine 03-11-07 20:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 359518)
Leser forresten Haruki Murakami nå, japansk forfatter. Holder på med "Kafka på stranden". Den er så langt veldig, veldig bra!!

JA!! Den har jeg nettopp lest!! Den var steinbra! Veldig rar og søt og trist og sinnsykt bra!!

Photobscura 04-11-07 01:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KrissiFontaine (Innlegg 359762)
JA!! Den har jeg nettopp lest!! Den var steinbra! Veldig rar og søt og trist og sinnsykt bra!!

Jeg er snart ferdig med den. I følge en litteraturviter-dude jeg kjenner, så har jeg mye godt i vente:spent:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:14.