Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Flesk og duppe? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14037)

Kanutten 31-08-11 17:52

Sv: Flesk og duppe?

Ser at kleppsuppe også kalles klubbvelling, så det er absolutt rom for mange tolkninger. :p

Sitat:

Kleppsuppe

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Kleppsuppe (klubbvelling) er en melkesuppe med lange tradisjoner i Norge. Det finnes flere oppskrifter på suppen, gjerne med lokale variasjoner, men den kan for eksempel bestå av melk med boller (klepper) laget av byggmel, egg og salt.

TrillTrall 31-08-11 19:21

Sv: Flesk og duppe ?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1196289)
Og der hvor jeg kommer fra er det raspeball av potet og rug (eller var det bygg:confused:).

Dupp er en suspekt saus av brunost, melk og sukker til klubben sammen med stekt flesk. Sikringskost for tømmerhoggere...

:ja: Endelig en som har rett! ;) Klubb er laget av poteter og bygg (+ h-melk og litt hvetemel og salt) og duppen er laget av h-melk, brunost og mel til jevning. Nammenam!

lucifine 31-08-11 20:19

Åh så det ER kompe! Bare en av de maaaange variantene som fins...?

TrillTrall 31-08-11 20:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lucifine (Innlegg 1196767)
Åh så det ER kompe! Bare en av de maaaange variantene som fins...?

Kompe, klubb, ball, potetball, raspeball - kjær barn har mange navn. :)

lucifine 31-08-11 20:24

Her skal kompene være snøhvite med salt flesk oppi. Spises med smør og sukker til. Jeg har plukket med meg et par variasjoner som jeg liker: lager dem mindre i størrelse enn kompe skal være, så har jeg bacon oppi (liker ikke salt flesk spesielt godt), så har jeg kålrotstappe, smør, bacon og sukker til.. nå har jeg vel fornærmet de fleste? *knegg*

TrillTrall 31-08-11 20:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lucifine (Innlegg 1196773)
Her skal kompene være snøhvite med salt flesk oppi. Spises med smør og sukker til. Jeg har plukket med meg et par variasjoner som jeg liker: lager dem mindre i størrelse enn kompe skal være, så har jeg bacon oppi (liker ikke salt flesk spesielt godt), så har jeg kålrotstappe, smør, bacon og sukker til.. nå har jeg vel fornærmet de fleste? *knegg*

Hva lager du kompene av når de blir snøhvite? Laget på poteter og byggmel blir de jo grå og ser i bunn og grunn ikke særlig delikate ut.

Vi spiser klubb med flesk eller bacon, sirup og duppe. :sikle:

lucifine 31-08-11 20:59

Må helt ærlig tilstå at mine hjemmelaget ikke blir snøhvite, men de jeg kjøper her i distriktet er helt hvite (og slik de skal være ifølge min bestemor). Jeg bryr meg ikke spesielt om fargen jeg, spiser dem samma det! Eller dvs.. jeg gjorde det før :P

smgj 31-08-11 21:20

Og på vestlandet fikk vi klubb (potetball) som var kokt sammen med kålrabibiter og salt kjøtt... (sau???) Var iallfall "helt feil".

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.