![]() |
veldig fint innlegg, HP :)
|
Hmmm...
Hvis du ønsker et nytt brukernavn, så si ifra. :) |
Jeg skriver fullt og helt under på HPs lange innlegg over her! Veldig bra, HP! :)
Sitat:
Etter min mening, og mange mange andres; Absolutt ingen verdens ting. |
Sitat:
Kan du vise til noen forskningsrapporter som underbygger påstandene dine om at det er usunt for barn å ikke spise hvetemel og sukker? Ulex |
Jeg er 99% sikker på at denne såkalte "Hmmm..." kommer fra NM.... Siden vi ikke hører noe mer, så var nok det innlegget bare lagt der for å lage litt "uro" i et supert forum hvor ingen krangler om hvem som har rett hele tiden..... :rolleyes:
|
Sitat:
http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_3_11.gif |
Sitat:
|
Sitat:
Det at kostholdet har innvirkning på vår helse og sykdom er en stor kamel for mange å svelge... Hvorfor? Jo fordi at med den vissheten så innebærer det også at det er noe vi selv kan gjøre for å motvirke sykdom... Vi kan ikke hjemme oss bak gener og overnaturlige fenomenere som rammer oss blindt. :snill: En slik reaksjon er helt grunnleggende for å kunne ta tak i ting. Men påstanden om at det kan være farlig å ta helt bort hvetemel fra kostholdet til barn har jeg hørt før fra seriøse faglig oppdaterte personer. Til en viss grad også sukker. Men påstanden er aldri basert på fakta. Og jeg har aldri fått noen forklaring på hvorfor det er en gyldig påstand. :) Jeg tror den er basert på egne preferanser jeg... Barn liker sukker og hvete, og når de kommer opp i den alderen at de skal bestemme selv er det dette de velger om de kan... Det er da utrolig viktig at vi legger et godt grunnlag og ikke minst bestemmer valgmulighetene. :) Vi har en klar regel her hjemme som vi omsider har fått gjennomslag for :p "Mamma og pappa bestemmer hva som skal på tallerkenen" utover det så bestemmer han selv hva han spiser. :) |
Sitat:
Flott at du kommer inn å ordner opp når vi roter HP! :) |
Veldig bra svart HP!:)
|
Det kan så være Ulex, men temaet trengte utdyping uansett. :snill:
Kommer der flere slike så har vi trolling på gang, da tier jeg still og sletter alle som svarer... :cool: |
Sv: Mat i barnehagen
Oj nå ble jeg veldig i tvil om hvem jeg "holder med"!
Jeg jobber selv i barnehage og ser begge sider av saken. I barnehagen der jeg jobber har vi to dager i uken med matpakke. Da spiser barna kneip med assosiert pålegg- veldig sjelden grønnsaker! + litago yoghurt! Disse dagen må barna ha med frokost, lunsj og to måltid. det eneste vi serverer er melk, vann og frukt til to-måltidet. De andre tre dagene i uken serverer vi mat. Frokost Lunsj to måltid To av dagene består av hovedsaklig av brød og pålegg. Vi koker egg, lager omelett, eggerøre, har mye agurk tomat, paprika, salat og suragurk, kjøttpålegg, pølse, salami, kokt skinke gul og brun ost prim leverpostei fiskepudding/ kaker banan + frukt/ gulerøtter til to måltidet på fredager lager vi middagsmat pizza med kjøtt og grønnsaker lasagne -"- fiskeboller med poteter og koktgrønnsaker grønnsakssuppe pannekaker innimellom - sjelden fiskepinner poteter grønnsaker pølser på bål maibrød på bål kjøttpudding tomatsuppe + andre supper vi serverer hovedsaklig vann og melk kakao og saft forekommer kanskje en gang i uka. jeg synes dette er normal sund kost... men selvfølgelig den inneholder mye stivelse, hvetemel, sukker men jeg synes ikke vi skal stramma inn barna, men lære de å spise variert og godt! hva synes dere? |
Jeg synest barn skal få et variert måltid med sunt brød, og grønnsaker, frukt..
men jeg mener barn får for mye sukker i seg, som gjør dem vant til å spise det og forsetter med dette når de begynner å velge selv... men tror egentlig barnehagene er flinke, hvertfall mange av de. det er ofte foreldrene som er problemet. |
Sitat:
Det er for mye 'ferdig'-mat, bearbeidet mat fra bokser, pakker, poser. Jeg savner kunnskap om ernæring - i barnhagen til min datter i hvertfall. Næringsstoffer!!! Friske, rene råvarer! Rene proteiner! Sundt fedt! Masse antioksidanter. Godt sammensatte måltider. Jeg anbefaler alle barnhagerer og kjøpe boken 'Bare barnemat' som jeg vet kommer, sansyligvis i år. |
Sitat:
Det eneste jeg ville gjort annerledes i den listen var å tilsette flere egg, kutte sukkeret og ha grovt mel i pannekakene, fjernet primen, og byttet kneipen med grovt brød. (tilsatt medisterfarse eller pølser i grønnsakssuppen). I vår barnehage er det kun et varmt måltid i uken, og da serveres det ofte grøt eller pizza. Jeg hadde satt stor pris på om de kunne hatt mer grønnsaker, og kutta ut grøten. I tillegg, så er det bursdagsfeiringer ca annehver uke, pluss at det hender de lager vafler eller boller for å kose seg. Jeg skulle virkelig ønske de kunne kuttet opp grønnsaksstaver med dip for å kose seg, og lage grove vafler uten sukker og servere med smør og fårepølse i tillegg til syltetøy med minimalt med suker i. Det er så små justeringer som skal til og som har stor innvirkening både på holdningene barna utvikler til mat, og på helsen og humøret deres. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:11. |