![]() |
Sv: Stevia
Ååå den som visste hva som var det smarteste å gjøre :(
Men...det virker som det meste har sine fordeler og ulemper. For eksempel sukker, fordelen er jo at det er søtt og godt. Var det flere fordeler? Kan hvertfall komme på flere negative bivirkninger av sukker.... |
Vel vel, om man skal la være å spise alt som etter diverse forskjellige forskninger kan gi nedsatt fruktbarhet må vi slutte å spise kjøtt, ost, smør og andre greier. Ikke noe paracet heller. Eller appelsiner.
Who cares, min satt pling i bollen med vanlig sex uten stress. |
Det var jo flott at din gjorde det, men det er mange av oss som har slitt i flere år fordi vi har utviklet diverse ting som forårsaker ufruktbarhet. Som regel som følge av et høykarbokosthold. Og jeg vil gjerne at mine barn skal slippe å slite som meg, derfor bryr jeg meg om hva jeg putter i dem...men man kan vel tenke at alt med måte, egentlig...
|
øh megadumt spørsmål.... Er steivia det samme som sukrin?
|
Sitat:
Jeg tenker som så: Sukker er skadelig. Hvis stevia også viser seg å være skadelig vil jeg heller ha i meg en liten mengde stevia enn en masse sukker. Hvis begge deler livel er skadelig.. |
stevia
100% urtebasert. Innholder ingen konserveringsmidler. 35 ganger søtere enn sukker. Produkte er beregnet til dyrefor da et EU direktiv stoppet salget salg av steviapulver til menneskeføde. Steviapulveret er tilsatt inulin fra sikkorirot, som påvirker positivt de sunne tarmbakteriene for dyr og mennesker. Stevia blir brukt av milioner av mennesker som naturlig søtningsmiddel daglig. Mange mener det er overgrep mot folks helse at stevia ikke er allment tilgjennglig,og at det er sterke markedsintresser og ikke fornuft som er resultert i denne situasjonen. Påvirker ikke blodsukker,innholder ikke kalorier. Tåler oppvarming 0 i glykemisk indeks gir ikke blodsukker hopp Sikkorirot gunsdig for den sunne bakteriefloran i tarmen,prebiotika. Oppfyller kravene til GMP standard. søtt og sundt. naturlig kvalitetsprodukt. Dette står på min boks med stevia:) kan ikke skjønne at det kan være farlig naturlig fra en urte,og bruke det til naturlig søtning i maten |
Det finnes en studie - en (studie og ikke vitenskaplig forskning) som antydet nedsatt feritlitet og den blir avfeid i de vitenskaplige miljøer.
Sitat:
Jeg har også en artikkel fra 2010 fra "International Journal of Food Sciences and Nutrition" som oppsummerer mye av den forskningen/studier som er gjort på Stevia gjennom flere tiår. Det finnes ingenting som tyder på at Stevia (stevioside/rebaudioside) har bivirkninger, men de sier også at det er litt for lite materiell til å konkludere med noe. I Japan brukes Stevia nesten som det eneste alternativet til sukker og der har de ikke problemer med fertiliteten. Husker også for noen år tilbake der de intervjuet en mann om bruk av stevia. han hadde brukt det i alle år og hadde elleve -11- barn!!!!:eek: Har også hørt at en (Donald Rumsfeld) med sterke interesser i både sukkerindustri og aspartamindustrien drev lobbyvirksomhet for å bli kvitt Stevia, men aspartam kom på markedet nesten uten testing. Aspartam og sukkerindustrien er multimilliard industrier og nesten alt kan kjøpes for nok penger. Også "forskning" som sier at Stevia er farlig. |
skulle gjerne ha sett en mann som hadde klart og spise 34kg:lol::lol:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Takk for info LilleMy!
|
Sitat:
|
Hmm...Er stevia å få kjøpt som levende urt? Til å plante ute eller inne i potte , tenker jeg?
|
Ja :)
|
Sitat:
|
Tror nok du må på et hagesenter, men vet mamma fikk tak i en her tidligere :)
|
Spurte etter Stevia på den lokale blomsterforretningen, og de ga meg et blikk som om jeg hadde spurt etter Cannabis :o
Tror jeg spør på Plantasjen neste gang :) |
Sitat:
Topp om du poster her dersom du får tak i en. Hadde vært morsomt å ha en steviaplante! |
Jeg har dyrket dem frem fra frø flere ganger.
|
Sitat:
|
Her kan du få tak i frø: http://www.altshop.no/829-stevia-see...stevia-at-home
|
Må bare komme med et litt teit spørsmål
Hvordan skal man bruke planten.:o |
Sitat:
Kom forresten på noe sabla smart, hva med steviablader i tillegg til mynten i mojito da slipper man jo å tenke på hvor søtsmaken skal komme fra :D |
Jeg har prøvd å bruke friske blader som søting både i te og i desserter. I te er det ganske lett å smake seg frem til lengden trekketid for passe søting, men i desserter har jeg hatt endel bomskudd.
Jeg har gitt vekk steviaplantene jeg har dyrket frem, siden jeg må tilstå at jeg er ikke så flink til å tørke og male og HUSKE å bruke det etterpå:rolleyes: |
Kjøpte min steviaplante på Plantasjen i vår. Stod samen med alle dei andre urtene, timian løpstikke osv. :)
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04. |