![]() |
Sv: ...atter en diskusjon om dialekt og rettskriving
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Samisk er vel ikke et offisientl skriftsspråk, er det? Det står jo i alle norskbøker og på nettet at vi har TO offisielle skriftsspråk i Norge, nynorsk og bokmål. At de er sidestilte og begge blir brukt i offentlig administrasjon, kirke, radio og fjernsyn.
|
Sitat:
|
Ah da så. Jeg er veldig interessert i grammatikk og det norske språket generelt, derfor jeg spør. :D
|
Jeg ser poenget med oppfordringen til trådstarter her.
Litt av problemet med dette herlige landet er jo at det finnes så MANGE dialekter, slik at sjansene for at man ikke skjønner hva som blir skrevet er relativt stor. I utgagnspunktet synes jeg å lese ting på dialekt er skitskøy, men det kan definitivt bli problematisk på et forum som dette. Da har jeg mye mer problemer med SMS-slangen! DEN er pyton, den! |
Sitat:
Selv om jeg er så dårlig på touch at det ikke virker slik i innleggene mine, ord deler seg helt andre steder enn jeg har tenkt, og i valget mellom korrekte innlegg eller flere innlegg har det siste hensynet veid tyngst :) |
Faktisk så har vi fire offesielle språk i norge :) Bokmål, nynorsk, samisk og kvensk I tilegg til at det jobbes med å få Tegnspråk som et offesielt norsk språk
Merkelig nok har ikke sverige noe annet språk som er gjort offesielt enn tegnspråk... |
Diskuterte dette ved middagen i dag. I følge to norsklærere og en universitetslektor (norrøne språk) er det tre offisielle skriftspråk i Norge, hverken mer eller mindre. Bokmål, nynorsk og samisk.
|
Sitat:
Er ikke sørsamisk inkludert? (Er en smule sørsamisk selv, så jeg lurer jo litt da.) |
Nordsamisk !
Sorry ;) Det var feil ! Presisering fra lektoren, det gjelder alle de samiske språkene - de går under en paraply sier han; nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk og skoltesamisk. |
nåskal ikke jeg gå inn på en diskusjon om dette, men ene læreren jeg har på skolen er lingvist og professor, og hun sier kvensk (eller hva det heter) også er et offesielt norsk språk... Men om lærere rekner dette som et av de samiske språkene det vet jeg ikke...
|
Ja offisielt språk kan det jo være, men ikke skriftspråk. Dvs. om du kan velge dette språket i f.eks. offentlige dokumenter.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Kontakta Norsk Språkråd jeg - bare for sikkerhets skyld, så jeg ikke skulle fare med løgn her. (se også http://www.sprakrad.no/ )
De sier; Det er TO offisielle skriftspråk i Norge, men samisk (her blir nordsamisk brukt) har godkjent skriftspråk. Det er altså ikke offisielt, men brukes offisielt (dvs. i offentlige dokumenter). Kvenene har pr dato IKKE eget skriftspråk, og språket ble godkent som eget (tale)språk i april i 2005. Men de har IKKE eget skriftspråk enda. (Se quote) Sånn, da var vi ferdig med den diskusjonen ! :) Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
:) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57. |