Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   ... atter en diskusjon om dialekt og rettskriving (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14924)

BiB 16-09-07 15:31

Sv: ...atter en diskusjon om dialekt og rettskriving

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nettan (Innlegg 337598)
...Dere kan skrive og skrive om at det er to skrifft språk jeg er uansett ikke enig......

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 337605)
Nåja, det er jo rett og slett et faktum. :p

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nettan (Innlegg 337608)
He he ja for så vidt jeg krangler ikke på at det offisielt er 2 skrifftspråk.
Men hvorfor må man være så tverkete:p

Hi, hi, dere har glemt et offisielt språk: Samisk (jeg har bodd i samisk forvaltningskommune) ;)

Iset 16-09-07 15:43

Samisk er vel ikke et offisientl skriftsspråk, er det? Det står jo i alle norskbøker og på nettet at vi har TO offisielle skriftsspråk i Norge, nynorsk og bokmål. At de er sidestilte og begge blir brukt i offentlig administrasjon, kirke, radio og fjernsyn.

BiB 16-09-07 15:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 337735)
Samisk er vel ikke et offisientl skriftsspråk, er det? Det står jo i alle norskbøker og på nettet at vi har TO offisielle skriftsspråk i Norge, nynorsk og bokmål. At de er sidestilte og begge blir brukt i offentlig administrasjon, kirke, radio og fjernsyn.

Det er i alle fall sidestilt med norsk i de samiske forvaltningskommunene, derfor parentesen der jeg pekte på det :)

Iset 16-09-07 15:52

Ah da så. Jeg er veldig interessert i grammatikk og det norske språket generelt, derfor jeg spør. :D

Smula 16-09-07 16:03

Jeg ser poenget med oppfordringen til trådstarter her.
Litt av problemet med dette herlige landet er jo at det finnes så MANGE dialekter, slik at sjansene for at man ikke skjønner hva som blir skrevet er relativt stor.
I utgagnspunktet synes jeg å lese ting på dialekt er skitskøy, men det kan definitivt bli problematisk på et forum som dette.

Da har jeg mye mer problemer med SMS-slangen! DEN er pyton, den!

BiB 16-09-07 16:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 337742)
Ah da så. Jeg er veldig interessert i grammatikk og det norske språket generelt, derfor jeg spør. :D

Me too ;) (kunne ikke dy meg for å ta den på engelsk)
Selv om jeg er så dårlig på touch at det ikke virker slik i innleggene mine, ord deler seg helt andre steder enn jeg har tenkt, og i valget mellom korrekte innlegg eller flere innlegg har det siste hensynet veid tyngst :)

jeef-micro 16-09-07 20:36

Faktisk så har vi fire offesielle språk i norge :) Bokmål, nynorsk, samisk og kvensk I tilegg til at det jobbes med å få Tegnspråk som et offesielt norsk språk

Merkelig nok har ikke sverige noe annet språk som er gjort offesielt enn tegnspråk...

Nille 16-09-07 21:39

Diskuterte dette ved middagen i dag. I følge to norsklærere og en universitetslektor (norrøne språk) er det tre offisielle skriftspråk i Norge, hverken mer eller mindre. Bokmål, nynorsk og samisk.

Photobscura 16-09-07 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 338000)
Diskuterte dette ved middagen i dag. I følge to norsklærere og en universitetslektor (norrøne språk) er det tre offisielle skriftspråk i Norge, hverken mer eller mindre. Bokmål, nynorsk og samisk.

Men nordsamisk og sørsamisk er jo ikke det samme språket.
Er ikke sørsamisk inkludert? (Er en smule sørsamisk selv, så jeg lurer jo litt da.)

Nille 16-09-07 22:18

Nordsamisk !

Sorry ;)

Det var feil ! Presisering fra lektoren, det gjelder alle de samiske språkene - de går under en paraply sier han;
nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk og skoltesamisk.

jeef-micro 16-09-07 23:19

nåskal ikke jeg gå inn på en diskusjon om dette, men ene læreren jeg har på skolen er lingvist og professor, og hun sier kvensk (eller hva det heter) også er et offesielt norsk språk... Men om lærere rekner dette som et av de samiske språkene det vet jeg ikke...

Nille 17-09-07 14:52

Ja offisielt språk kan det jo være, men ikke skriftspråk. Dvs. om du kan velge dette språket i f.eks. offentlige dokumenter.

jeef-micro 17-09-07 15:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 338341)
Ja offisielt språk kan det jo være, men ikke skriftspråk. Dvs. om du kan velge dette språket i f.eks. offentlige dokumenter.

Så vidt jeg vet er det vel krav om at alle offentlige dokumenter gis ut på alle offesielle språk, men jeg skal ikke påstå det...

Photobscura 17-09-07 16:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro (Innlegg 338357)
Så vidt jeg vet er det vel krav om at alle offentlige dokumenter gis ut på alle offesielle språk, men jeg skal ikke påstå det...

Når jeg har fått ofisielle henvendelser der jeg har valget om å bruke samisk (f.eks ved sametingsvalget) så er det aldri snakk om annet enn nordsamisk, altså det språket som brukes i radio- og tv-sendinger. Ikke at jeg snakker flytende sørsamisk (det er det vel ikke mange hundre som gjør), men likevel.

Nille 17-09-07 16:56

Kontakta Norsk Språkråd jeg - bare for sikkerhets skyld, så jeg ikke skulle fare med løgn her. (se også http://www.sprakrad.no/ )

De sier;

Det er TO offisielle skriftspråk i Norge, men samisk (her blir nordsamisk brukt) har godkjent skriftspråk. Det er altså ikke offisielt, men brukes offisielt (dvs. i offentlige dokumenter).

Kvenene har pr dato IKKE eget skriftspråk, og språket ble godkent som eget (tale)språk i april i 2005. Men de har IKKE eget skriftspråk enda. (Se quote)

Sånn, da var vi ferdig med den diskusjonen ! :)

Sitat:

Kvensk språkråd er dannet

(24.04.07) I århundrer har kvenene bodd på Nordkalotten og dyrket sitt eget språk og sin egen kultur. I april 2005 ble kvensk anerkjent som et eget språk. Frem til i dag har kvensk i første rekke vært et muntlig språk, med lite skrevet materiale. Nå skal man begynne arbeidet med å normere det kvenske skriftspråket.

Den 13. og 14. april ble det arrangert en språkkonferanse i Alta i forbindelse med oppstart av arbeidet til det nyopprettede kvenske språkrådet. Konferansen ble arrangert av Kainun institutti – Kvensk institutt, et nasjonalt senter for kvensk språk og kultur.

Språkrådets første oppgaver vil være å skape retningslinjene for et helt nytt skriftspråk. Styret ved Kainun institutti – Kvensk institutt har utnevnt personer med sterk språkfaglig kompetanse og innsikt i ulike dialektvariasjoner innen kvensk til å sitte i språkrådet. Rådet er altså en faggruppe som skal jobbe med de prinsipielle sidene av et felles skriftspråk.

BiB 18-09-07 00:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BiB (Innlegg 337723)
Hi, hi, dere har glemt et offisielt språk: Samisk (jeg har bodd i samisk forvaltningskommune) ;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 337735)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BiB (Innlegg 337739)
Det er i alle fall sidestilt med norsk i de samiske forvaltningskommunene, derfor parentesen der jeg pekte på det :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 338000)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 338431)
Kontakta Norsk Språkråd jeg - bare for sikkerhets skyld, så jeg ikke skulle fare med løgn her. (se også http://www.sprakrad.no/ )

De sier;

Det er TO offisielle skriftspråk i Norge, men samisk (her blir nordsamisk brukt) har godkjent skriftspråk. Det er altså ikke offisielt, men brukes offisielt (dvs. i offentlige dokumenter).

Kvenene har pr dato IKKE eget skriftspråk, og språket ble godkent som eget (tale)språk i april i 2005. Men de har IKKE eget skriftspråk enda. (Se quote)

Sånn, da var vi ferdig med den diskusjonen ! :)

For spesielt interesserte limer jeg inn lenka til lovgrunnlaget for retten til å få besvart henvendelser til offentlige organer på samisk, gitta t du bor i samisk forvaltningsområde: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...e&emne=samisk&

:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.