Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Marsipan (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15989)

terry 24-11-07 21:42

Sv: Marsipan

Mitt første forsøk på laging av kransekake (fingre) blev helt strålende!
Kjempegodt!:D Fikk 15 "fingre" med tilsammen 5 karbo.
Håper det ikke er for godt...

Men jeg tenkte bare å informere noe om mandler.
Var å leita etter skoldede mandler for å slippe å gjøre det selv men de eneste skoldete jeg fant (fra Harlem Foods) hadde 8,7 karbo. Forørvrig det samme antall karbo som vanlige mandler (også fra Harlem Foods)(?)
Men hos Coop fant jeg vanlige hele mandler med 4,5 karbo pr 100.
Så da blir jeg å prøve skolding sjøl :eek: :p

Bee 24-11-07 21:46

Jeg skolda 500 gram selv i går, og det gikk bare flott. :D

MorStine 06-12-07 11:50

Nå står de skoldede mandlene i ovnen til tørk, fruktosen har blitt til melis, gleder meg til marsipan. Men er det greit å bruke fruktose når man lever lavkarbo? Det er jo 100 KH... Noe i meg stritter i mot, vet det har lav GI, men er ikke på fedon enda, liksom...

michij 07-12-07 09:40

Hva med den marsipanen vi finner på helsekosten? Det er 50% mandler og ca46% maltitol. Resten er andre middler, hvorav sorbitol er en av disse. Det vil jo si at det ikke er med enn max 4g pr 100g. Det kan hende den som selges i butikken gar samme forhold. Kanskje skrive en mail til odense. Siden det ikke står % maltitol på den.

Eilan 07-12-07 09:46

Mmmm! Må prøves

michij 07-12-07 23:53

Ja, den er utrolig god:D Har selv spist den,og håper det går bra:S
Må jo kose seg litt ekstra i julen da:D

BiB 08-12-07 19:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av michij (Innlegg 372460)
Hva med den marsipanen vi finner på helsekosten? Det er 50% mandler og ca46% maltitol. Resten er andre middler, hvorav sorbitol er en av disse. Det vil jo si at det ikke er med enn max 4g pr 100g. Det kan hende den som selges i butikken gar samme forhold. Kanskje skrive en mail til odense. Siden det ikke står % maltitol på den.

Jeg venter fortsatt på svar fra dem, Har bedt om deklarasjon som angir hvilke type rkarber det er , hvor mye som er sukkeralkoholer og hvilke. Ca 2 uker siden.

mvh
BiB

Valeriana 11-12-07 21:32

Jeg prøvde å lage marsipan i dag, men æsj, det var ikke så godt som jeg hadde trodd. Det var ikke noe galt med marsipanen, det var nok heller meg det var noe "galt" med. Jeg har ikke spist noe søtt på ei stund, hverken med sukker eller søtstoff, så jeg syntes marsipanen var altfor søt og ikke noe særlig god. Men strengt tatt burde jeg vel være glad til for at det ikke smakte så godt med marsipan som jeg hadde trodd.

Eplekjerne 13-12-07 19:18

Noen som har hørt noe mer fra Odense?

michij 28-12-07 23:25

Jeg fikk ett svar, men det var helt tullete. Vet at det ikke stemmer en gang. Er det mulig å gi ett slikt svar...
Hun skrev: Här kommer ett svar om hur mycket sorbitolsirup den innehåller omkring 40%.Hoppas att detta svar hjälper dig.

Det er 50% mandler i marsipanen, og det er mer maltitol enn sorbitol. Hvordan kan det da være mulig. Tror denne personen har en litt vel dårlig innstilling:D

Drømmeren 04-10-11 08:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 366892)
Hjemmelaget marsipan I

200 g mandler
75-100 g fruktose (eller f.eks. 1,2 dl eller 8 ss Splenda)
1-2 ss rosenvann (fra apoteket eller innvandrerbutikk) eller evt. 1 ss eggehvite

1) Skåld 200 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.

2) Kjør fruktosen/splanda i hurtigmixer til melis

3) Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen/splenda mens maskinen er i gang.

4) Tilsett 1-2 ss rosenvann mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene. Om manikke har rosenvann kan man bruke 1 ss eggehvite som piskes litt først

Formes som ønsket. Oppbevares i kjøleskap.

Opprinnelig postet: http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...7&postcount=46

Hjemmelaget marsipan II (denne er min favoritt)

500 g mandler
350 - 450 g fruktose (eller f.eks. 4-5 dl Splenda)
1 ts tragant (fra apoteket) (kan utelates)
1-2 ss eggehvite (1 ss om du bruker fruktose, 2 ss om du bruker Splenda)

1) Skåld 500 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.

2) Kjør fruktosen/splanda i hurtigmixer til melis

3) Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen/splenda mens maskinen er i gang.

4) Tilsett tragant mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene.

Formes som ønsket. Oppbevares i kjøleskap.

Opprinnelig postet:
http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...55&postcount=1

Kan en bruke sukrin eller sukrinmelis istedefor splenda/fruktose?

Bee 04-10-11 09:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Drømmeren (Innlegg 1222077)
Kan en bruke sukrin eller sukrinmelis istedefor splenda/fruktose?

Det gjør nå jeg i alle fall. :D

Drømmeren 04-10-11 09:14

Ok da må nok dette testes ut... bruker du sukrin eller sukrinmelis da?

Bee 04-10-11 09:40

Sukrinmelis.

Bestemamma 04-10-11 18:31

Kanskje en kan bruke Tagatesse og Stevia? :) Det må jeg prøve :D

Marina 18-10-11 13:21

Gleder meg til å prøve disse :)

Imse 18-10-11 14:29

En kan brukes det søtningsmiddelet man vil. Jeg synes sukrin gir en kald smak. Men i fjor tror jeg at jeg blandet sukrin og splenda, da ble det bra. Også bruker jeg mye mindre enn oppskriften sier. Jeg husker jo ikke helt fra år til år hvor mye, men ca halvparten, også smaker jeg meg frem. I år tenkte jeg å prøve en splæsh cognac i, det må bli bra. også lage marispanbrød dekket med mørk sjokolade, og strødd med hakkede pistasjnøtter, det er skikkelig digg. Skjæres opp i tynne skiver og serveres til julekaffen.

annannanna 20-10-11 19:56

"Abonerer" sier et par i tråden. Hvordan gjør jeg det?

Til nå har jeg bookmarket samtaler jeg vil følge, men det bare kludrer til bookmarks-lista mi (den i nettleseren min altså).

tess81 22-10-11 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annannanna (Innlegg 1234931)
"Abonerer" sier et par i tråden. Hvordan gjør jeg det?

Til nå har jeg bookmarket samtaler jeg vil følge, men det bare kludrer til bookmarks-lista mi (den i nettleseren min altså).

Gå inn på trådverktøy -øverst i d første innlegget ;)

nednoenkg 24-10-11 15:09

Litt gammelt innlegg..men prøver og spørre her jeg så jeg slipper og starte en ny tråd.

Har prøvd meg på marispan i dag da jeg skal lage troika biter.
Men marsipanen ble litt brun/rød...hva kommer dette av?
Mandelmelet er vel ganske brunt det å?
Brukte oppskriften her

Ellers ble "deigen" god og jobbe med...

lucifine 24-10-11 15:46

Åh dette var noe som må testes!!

Bestemamma 24-10-11 16:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nednoenkg (Innlegg 1237404)
Litt gammelt innlegg..men prøver og spørre her jeg så jeg slipper og starte en ny tråd.

Har prøvd meg på marispan i dag da jeg skal lage troika biter.
Men marsipanen ble litt brun/rød...hva kommer dette av?
Mandelmelet er vel ganske brunt det å?
Brukte oppskriften her

Ellers ble "deigen" god og jobbe med...

Kanskje mandelmelet er laget av uskoldete mandler?

lille_trille 20-12-11 18:32

Prøvde denne, men fikk bare en tørr melete masse :( Hva har jeg gjort galt?

Imse 20-12-11 18:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lille_trille (Innlegg 1270189)
Prøvde denne, men fikk bare en tørr melete masse :( Hva har jeg gjort galt?

Brukte du ekte malte mandler( skoldede) eller avfettet mandelmel? Bruk vanlige mandler som er skolded og malt.

Og alltid må man tilpasse mengden eggehvite. Derfor skal man ikke helle i alt på en gang, for da kan man få for våt marsipan.

lille_trille 20-12-11 19:06

Brukte mandelmel, men hadde oppi 5 stk. eggehviter. Likevel ble det bare en tørr masse :(

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05.