![]() |
Sv: Marsipan
Mitt første forsøk på laging av kransekake (fingre) blev helt strålende!
Kjempegodt!:D Fikk 15 "fingre" med tilsammen 5 karbo. Håper det ikke er for godt... Men jeg tenkte bare å informere noe om mandler. Var å leita etter skoldede mandler for å slippe å gjøre det selv men de eneste skoldete jeg fant (fra Harlem Foods) hadde 8,7 karbo. Forørvrig det samme antall karbo som vanlige mandler (også fra Harlem Foods)(?) Men hos Coop fant jeg vanlige hele mandler med 4,5 karbo pr 100. Så da blir jeg å prøve skolding sjøl :eek: :p |
Jeg skolda 500 gram selv i går, og det gikk bare flott. :D
|
Nå står de skoldede mandlene i ovnen til tørk, fruktosen har blitt til melis, gleder meg til marsipan. Men er det greit å bruke fruktose når man lever lavkarbo? Det er jo 100 KH... Noe i meg stritter i mot, vet det har lav GI, men er ikke på fedon enda, liksom...
|
Hva med den marsipanen vi finner på helsekosten? Det er 50% mandler og ca46% maltitol. Resten er andre middler, hvorav sorbitol er en av disse. Det vil jo si at det ikke er med enn max 4g pr 100g. Det kan hende den som selges i butikken gar samme forhold. Kanskje skrive en mail til odense. Siden det ikke står % maltitol på den.
|
Mmmm! Må prøves
|
Ja, den er utrolig god:D Har selv spist den,og håper det går bra:S
Må jo kose seg litt ekstra i julen da:D |
Sitat:
mvh BiB |
Jeg prøvde å lage marsipan i dag, men æsj, det var ikke så godt som jeg hadde trodd. Det var ikke noe galt med marsipanen, det var nok heller meg det var noe "galt" med. Jeg har ikke spist noe søtt på ei stund, hverken med sukker eller søtstoff, så jeg syntes marsipanen var altfor søt og ikke noe særlig god. Men strengt tatt burde jeg vel være glad til for at det ikke smakte så godt med marsipan som jeg hadde trodd.
|
Noen som har hørt noe mer fra Odense?
|
Jeg fikk ett svar, men det var helt tullete. Vet at det ikke stemmer en gang. Er det mulig å gi ett slikt svar...
Hun skrev: Här kommer ett svar om hur mycket sorbitolsirup den innehåller omkring 40%.Hoppas att detta svar hjälper dig. Det er 50% mandler i marsipanen, og det er mer maltitol enn sorbitol. Hvordan kan det da være mulig. Tror denne personen har en litt vel dårlig innstilling:D |
Sitat:
|
Sitat:
|
Ok da må nok dette testes ut... bruker du sukrin eller sukrinmelis da?
|
Sukrinmelis.
|
Kanskje en kan bruke Tagatesse og Stevia? :) Det må jeg prøve :D
|
Gleder meg til å prøve disse :)
|
En kan brukes det søtningsmiddelet man vil. Jeg synes sukrin gir en kald smak. Men i fjor tror jeg at jeg blandet sukrin og splenda, da ble det bra. Også bruker jeg mye mindre enn oppskriften sier. Jeg husker jo ikke helt fra år til år hvor mye, men ca halvparten, også smaker jeg meg frem. I år tenkte jeg å prøve en splæsh cognac i, det må bli bra. også lage marispanbrød dekket med mørk sjokolade, og strødd med hakkede pistasjnøtter, det er skikkelig digg. Skjæres opp i tynne skiver og serveres til julekaffen.
|
"Abonerer" sier et par i tråden. Hvordan gjør jeg det?
Til nå har jeg bookmarket samtaler jeg vil følge, men det bare kludrer til bookmarks-lista mi (den i nettleseren min altså). |
Sitat:
|
Litt gammelt innlegg..men prøver og spørre her jeg så jeg slipper og starte en ny tråd.
Har prøvd meg på marispan i dag da jeg skal lage troika biter. Men marsipanen ble litt brun/rød...hva kommer dette av? Mandelmelet er vel ganske brunt det å? Brukte oppskriften her Ellers ble "deigen" god og jobbe med... |
Åh dette var noe som må testes!!
|
Sitat:
|
Prøvde denne, men fikk bare en tørr melete masse :( Hva har jeg gjort galt?
|
Sitat:
Og alltid må man tilpasse mengden eggehvite. Derfor skal man ikke helle i alt på en gang, for da kan man få for våt marsipan. |
Brukte mandelmel, men hadde oppi 5 stk. eggehviter. Likevel ble det bare en tørr masse :(
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05. |