Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Nøttebunn med smørkrem, lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17066)

Tone-G 07-09-08 11:57

Sv: Nøttebunn med smørkrem, lavkarbo

:):):)

arkine 07-09-08 11:59

ok får prøve en gang til
blander du eggevitten godt inn med mandlene så det blir seigt

Tone-G 07-09-08 11:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arkine (Innlegg 530323)
hva gjør vi feil da ,, vi som får tørr bånn

Kanskje ikke du maler mandlene nok?

Gerd 07-09-08 12:04

Arkine: Jeg blander forsiktig mandlene inn i eggehviten så ikke eggehviten faller sammen. :) (ikke omvendt, for da ramler eggehviten fortere sammen)

Amariel: 2 dl. natreen virker mye, men ser på natreen-glasset at det er riktig dosering da.... Jeg er bare så forsiktig med søtstoff....:o

Gerd 07-09-08 12:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Amariel (Innlegg 530330)
Kanskje ikke du maler mandlene nok?

Skal ikke ha så mye å si det. Jeg bruker sånn hurtigmixer, da blir jo mandelmelet mer "kompakt", men rører det litt mer "luftig" med en skje etterpå :ja:

arkine 07-09-08 12:08

ok får prøve neste gang,, syns jeg var forsiktig når jeg blandet eggevitten ,men sikkert ikke forsiktig nok

Tone-G 07-09-08 12:33

Visp eggehvitene stive. Tilsett sukker og rør godt til massen blir blank og seig. Bland de grovmalte mandlene forsiktig inn i massen. Hell massen i en smurt form, og stek i rund form 24-25 cm ved 150°C, i ca. 40 min (nest nederst i ovnen). La bunnen avkjøle.

Slik lager mølleren sin nøttebunn...

Jeg skal gjøre det på den måten med natreen istede for sukker:)

Lurer på hvor mange karber jeg får i kaka med så mye natreen,.. hmmm

arkine 07-09-08 12:36

hva med sukrin som noen snakker varmt om her

Tone-G 07-09-08 12:37

Jeg har ikke prøvd sukrin, mn det er sikkert en god ide :)

Tone-G 07-09-08 13:25

*kremt* Nå føler jeg at jeg kupper denne tråden her, men jeg må bare nevne at den oppskriften jeg brukte nå virker perfekt..

4 egg hviter
200 g nøtter (jeg blandet litt, men tok mest mandler og litt hasselnøtter)
13 g natreen

Stekes i 40 min på 150 grader..

Den står å steker nå, å jeg smakte på den før jeg satt den i ovnen.. Perfekt søtet etter min smak:p

Gerd 07-09-08 13:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Amariel (Innlegg 530399)
*kremt* Nå føler jeg at jeg kupper denne tråden her, men jeg må bare nevne at den oppskriften jeg brukte nå virker perfekt..

4 egg hviter
200 g nøtter (jeg blandet litt, men tok mest mandler og litt hasselnøtter)
13 g natreen

Stekes i 40 min på 150 grader..

Den står å steker nå, å jeg smakte på den før jeg satt den i ovnen.. Perfekt søtet etter min smak:p

Blir spennende å høre resultatet :ja: :)

Tone-G 07-09-08 13:58

1 Vedlegg
Jeg måtte smake på en liten bit av bunnen, å den smaker faktisk som kransekake, seig og god.. Nyyyyydelig!

Den står og avkjøler seg litt nå, så jeg skal snart begynne på fyllet:sikle:

Jeg tror det blir sånn ca
10 gram natreen
1 dl Kremfløte
4 eggeplommer
Vaniljedråper 50 g meierismør

Det ble nok noen flere karber i denne kaka, siden jeg tok så mye ekstra natreen.. ca 20 karber med søtt ble det:)

Fyllet var litt rennende, så det bli litt gris rundt kanten.. Men den smaker sikkert nydelig alikevel

Mosepjusk 07-09-08 15:16

:sikle:
Jeg skal til Porsgrunn førstkommende helg, baker du én til da eller :D
Trenger oppdatering av smak på bunn og fyll sammen :spent:

Tone-G 07-09-08 15:19

Jeg syns den smaker nydelig! Klarte selvfølgelig ikke å la være å smake før mamma kom :p

Litt kunstig smak av natreen, men den overlever jeg:)

Kristbjørg 04-09-11 14:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 393453)
Nøttebunn med smørkrem
(Modifisert fra Annes nøttebunn med eggekrem )

Bunn

5 stk eggehviter
4 stix(ts) Splenda (Kan bruke mer, men jeg syns det er søtt nok)
250 gr mandler

Smørkrem

4-5 stk eggeplommer
1,0 dl kremfløte
3stix(ts)Splenda,
50-100 gr smør ( alt etter om du liker smørsmak
5-10 dråper vaniljeessens etter smak

Pynt
Smelta 70 % eller 86 % sjokolade

1. Mal mandlene i en mandelkvern, eller sammen med søtningsmiddel i en foodprosessor eller blender. Stivpisk eggehvitene, og vend dem forsiktig inn i mandelblandingen med en slikkepott. Ikke for lenge så eggehviten faller sammen

2. Smør en rund form på f.eks. 24 cm, legg bakepapir i bunnen, og fyll den med mandelrøra. Stekes ved 160 grader i ca 30-35 minutter på nederste rille. Avkjøl.

3. Rør sammen plommene, fløte, søtningsmiddel og vaniljeessens i en kjele. Varm det opp over svak varme, og rør hele tiden til fløten og eggeplommene tykner. Ta kjelen av plata, og rør smøret i terninger inn i kremen. Rør kremen til den blir jevn og glatt. Avkjøl.

4. Ha smørkremen over mandelbunnen i formen, og glatt det utover. Pyntes med smeltet sjokolade.
Oppbevares kaldt. Kan også fryses.

Totalt karber denne oppskrifta blir ca 33

Hei. Er ny her, så håper eg gjer dette riktig.
Eg reagere på at det brukes splenda i ei kake som skal være lavkarbo. Har en pakke splenda her, og der står det at det inneholder 100 g karbo pr. 100 g! Da er det jo like "giftig" som sukker! Er det ikkje bedre å bruke sukrin?
Skal lage kake til en konfirmasjon til helga, og skal frakte med på fly, så tenkte en mandelbunn ville være tingen, som eg kan pynte hos søstra mi! Bær og krem er vel ok, dersom man ikkje vil lage smørkrem?

Jabba 04-09-11 20:55

Splenda veier så og si ingenting - derfor er det lavkarbovennlig....
Men personlig synes jeg SukrinMelis smaker bedre Splenda ja....

Jabba 04-09-11 20:57

Denne mandelbunnen er topp:
Malte mandler, kokos, hakket sjokolade, sukrin og bakepulver blandes inn i stivpiskede eggehviter. Stek som vanlig nøttebunn og ha pisket krem på toppen, pynt m hakket sjokolade!

Kristbjørg 05-09-11 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1199677)
Malte mandler, kokos, hakket sjokolade, sukrin og bakepulver blandes inn i stivpiskede eggehviter. Stek som vanlig nøttebunn og ha pisket krem på toppen, pynt m hakket sjokolade!

Tusen takk for tipset.
Men no har eg blitt enig med søstra mi at eg skal bidra med bær og krem, så kan eg kjøpe det når eg kjem til Oslo! Tar med litt sukrin i en boks berre, så går det fint! :)
Men skal bake en kake til bryllup den 17. så tar gjerne tips om en god og lettvint lavkarbo-kake til da! :)

Mvh Kristbjørg

marjusen 10-09-11 13:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1199677)

Bakepulver kan man vel droppe. Fungerer dårlig uten noe surt som rømme, cf eller fløte.

Marina 11-09-11 19:29

Jeg holder på å bake denne nå :) Har byttet ut splenda med sukrinmelis, og hatt 70 g kokesjokolade 70& i bunnen. Måtte bare gjøre den søtere :o Smørkremen ble kjempegod. Trodde det skulle ta lengre tid å lage den, så nå står den og kjøler før kaken er kommet ut av ovnen. Får se om det går bra... Gleder meg iallefall til å prøvesmake :) Takk for oppskrift!

sol66 02-10-11 16:27

Lagde denne i år. Og den var IKKE god. Heller ikke smørkremen :(

Men smaken er som baken, den er delt :lol:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:50.