Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Cocosa, hvordan klarer du å få det i deg? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17171)

Georgine 02-02-08 20:07

Sv: Cocosa, hvordan klarer du å få det i deg?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Millsi (Innlegg 397444)
dere som lager cocosa sjokolade..hvordan får dere den fin? Min skiller seg,så sjokoladen blir nederst og oljen stivner på toppen. Godt er det likevel,men ser så ekkelt ut :p Hehe. Og cocosa i kaffen..hmm..skiller seg der å. Blir en tykk fetthinne på toppen..

Mine skiller seg aldri.. rører godt før jeg heller det over i brettet.

Man kan forøvrig helle i vaniljedråper eller lignende og. De blir ekstra gode om man har noen mandler i.

Lisbeth 02-02-08 20:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 397513)
Mine skiller seg aldri.. rører godt før jeg heller det over i brettet.

Man kan forøvrig helle i vaniljedråper eller lignende og. De blir ekstra gode om man har noen mandler i.

Da får jeg prøve det neste gang.. mandler og vaniljeessens :) Hvor mye 86% sjokolade burde man bruke i forhold til Cocosa??

Manina 02-02-08 20:38

Har man det i kaffen, er det bare å røre. Da fordeler fettdråpene seg.

Georgine 02-02-08 21:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth (Innlegg 397519)
Da får jeg prøve det neste gang.. mandler og vaniljeessens :) Hvor mye 86% sjokolade burde man bruke i forhold til Cocosa??

På 86% bruker jeg 40 gram, men det blir jo i egentlig en smakssak.

Millsi 02-02-08 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Manina (Innlegg 397525)

Jo,en liten stund,ja-s¨å samles det på toppen igjen :ja:

Smula 05-02-08 11:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Millsi (Innlegg 397444)
dere som lager cocosa sjokolade..hvordan får dere den fin? Min skiller seg,så sjokoladen blir nederst og oljen stivner på toppen. Godt er det likevel,men ser så ekkelt ut :p Hehe. Og cocosa i kaffen..hmm..skiller seg der å. Blir en tykk fetthinne på toppen..

Det der slet jeg med når jeg lagde Delfia i jula... jeg lurer på om det kan ha noe med hvor varme de forskjellige ingrediensene er. De bør avkjøles til lik varme før de blandes sammen.

Smula 05-02-08 11:10

HER har jeg et spørsmål som jeg ikke tror har blitt stilt omkring her:

Hvordan takler kjæledyr Cocosa?
Min lille puselusk, forstår dere, har jeg funnet ut at ELSKER kokos! :eek:

Så mens jeg holdt på forrige uke, og snudde ryggen til, hadde pelsverket jafset i seg en kvart teskje eller deromkring. Ikke den store mengden altså, men jeg lurer nå på om det ikke er bra med dem, eller om de rett og slett kan få seg en liten smak i ny og ne?

Noen som vet?

Lisbeth 05-02-08 11:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smula (Innlegg 398901)
HER har jeg et spørsmål som jeg ikke tror har blitt stilt omkring her:

Hvordan takler kjæledyr Cocosa?
Min lille puselusk, forstår dere, har jeg funnet ut at ELSKER kokos! :eek:

Så mens jeg holdt på forrige uke, og snudde ryggen til, hadde pelsverket jafset i seg en kvart teskje eller deromkring. Ikke den store mengden altså, men jeg lurer nå på om det ikke er bra med dem, eller om de rett og slett kan få seg en liten smak i ny og ne?

Noen som vet?

Jeg har tengt tanken sjøl, så jeg henger meg på denne.. Lurer på hvordan pelsen til hunden hadde blitt med litt cocosa hver dag..??

Grovsnus 05-02-08 21:39

Har funnet ut at den beste måten å¨ta det på er å ha Cocosa-teskje og et stort glass vann klart.
legger ei skje med C f o r s i k t i g på tunga (så jeg slipperå kjenne konsistens og smak, og så pælmer jeg på med vann) da glir det ned.Og etter et kvarter så kommer det en liten kokos rap.

Vet dere forresten den kjemiske formelen for kakao ????

Ca Ca O Såklart

Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Millsi 05-02-08 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grovsnus (Innlegg 399234)
Har funnet ut at den beste måten å¨ta det på er å ha Cocosa-teskje og et stort glass vann klart.
legger ei skje med C f o r s i k t i g på tunga (så jeg slipperå kjenne konsistens og smak, og så pælmer jeg på med vann) da glir det ned.Og etter et kvarter så kommer det en liten kokos rap.

Vet dere forresten den kjemiske formelen for kakao ????

Ca Ca O Såklart

Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

hehe,så arti :D

Tina 05-02-08 22:19

jeg mikker og makker med sjokoladeblandinger. Har nå laget noen gode med mindre sjokolade og mer cocosa som ble nokså gode. Jeg har brukt 2 ruter 86% sjokolade, ca 5 ss cocosa og ca 10 mandeldråper. Jeg putter kokosolje og sjokolade sammen i kjelen. Det smelter fort. Tilsatte så mandeldråper. Rører godt rundt. Heller opp i isbitform. Rører hele tiden slik at det blir en bra blanding i hver form. Som toppen på kransekaka (!) så tar jeg bittelitt Atkins morningshine frokostblanding opp i hver lille isbit (bare 3-4 flak i hver). Blir en god fett-bit med god smak og litt knas!

Smula 06-02-08 09:33

2 ruter sjokolade og FEM ss Cocosa!?! :eek:
Jeg har brukt 1 plate sjokolate og 2-3 ss Cocosa, jeg! Men men, hver sin smag...
Hvordan får man sakene ut av isbitbrettet etterpå?

Tina 06-02-08 17:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smula (Innlegg 399418)
2 ruter sjokolade og FEM ss Cocosa!?! :eek:
Jeg har brukt 1 plate sjokolate og 2-3 ss Cocosa, jeg! Men men, hver sin smag...
Hvordan får man sakene ut av isbitbrettet etterpå?

Jeg prøver å bruke så lite sjokolade som mulig, men vil alikevel at det skal være godt og smake sjokolade.. Ikke noe problem å få de ut av isbit-brettet, for de er jo så fete at de sjvopper ut!:)

Lava 06-02-08 18:13

mye spennende her, jeg tar litt i kaffen.
Men jeg lurer nå på HVOR viktig dette er?
Altså coscoaen

Manina 06-02-08 18:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tullehøna (Innlegg 399655)
mye spennende her, jeg tar litt i kaffen.
Men jeg lurer nå på HVOR viktig dette er?
Altså coscoaen

Hvis du liker å lese om slikt, så anbefaler jeg deg boka "The Coconut Oil Miracle" av Bruce Fife. Der står det om en mengde helsefordeler av kokosfett. Men, det er et poeng for han at man erstatter andre usunne oljer med det. Det er altså ikke meningen at man skal bruke en masse vegetabilske oljer til steking og baking, og så bruker en dette som tillegg. Dessverre er det jo såpass dyrt i Norge, at en ikke har råd til å bruke det i vanlig matlaging. Den dyreste cocosaen er den sunneste, fordi den har også mange antioksidanter som er bra for helsa.
Det hjelper på stoffskifte, vekt, utseende, hormonbalanse, fordøyelse, osv. Han anbefaler ca. 3,5 spiseskjeer per dag, men da altså alt inkludert. :)

Manina 06-02-08 18:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Manina (Innlegg 397525)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Millsi (Innlegg 397558)
Jo,en liten stund,ja-s¨å samles det på toppen igjen :ja:

Det går mye bedre med cappuccino. :)

Millsi 06-02-08 19:16

Nå har jeg drukket cocosa i kaffen de siste dagene,og jeg liker det faktsik!! Tykk kokos smak. Jeg eelsker koksos da :ja:

bibi 10-02-08 20:43

Hva er cocosa? Og hvorfor tar dere dette? (nybegynner.....)

Manina 11-02-08 17:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bibi (Innlegg 401494)
Hva er cocosa? Og hvorfor tar dere dette? (nybegynner.....)

Her har du et par tråder om emnet:
http://forum.lavkarbo.no/showthread....ghlight=cocosa

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17225

Mayella 12-02-08 12:39

Sitat:

Takk takk - nå får jeg endelig i meg cocosa'en jeg også

Tuppen 12-02-08 14:46

Sitat:

takker jeg også!!! det FUNKER!!! grudde meg som en liten unge som skulle få en fæl medisin... men... gikk jo bra :D

monkey 12-02-08 23:47

Jag tycker inte om cocosa i kaffe, men en kopp te med cososa är väldigt gott. Och så mjuka läppar man får...

Rattata 13-02-08 09:39

Hvilket merke cocosa kjøper dere? Og hva koster den? På "min" helsekost har de bare glass - "Pure coconut oil" - til 86,-

Photobscura 16-02-08 18:14

Extra virgin er den beste. Den koster alt fra 140-170 kr for et glass på helsekosten.

KatjaBlå 16-02-08 18:26

en skje cocosa med masse kanel oppå er godt! smaker søtt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.