Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Barns kosthold (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Barn og lavkarbokosthold ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17835)

Kanutten 25-02-08 19:57

Sv: Barn og lavkarbokosthold ...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 410305)
Det er jo ikke alle av oss som TELLER karber, vet du. Vi prøver heller å konsentrere oss om å få i oss de sunneste alternativene av "to onder", og grovt er absolutt MYE sunnere enn fint. ;)

Jammen jammen det er jo det jeg prøver finne ut av.... Selv om det står at knekkebrødet inneholder 100 fullkorn og 10 fiber er det IKKE grovere enn et knekkebrød som inneholder feks 60 fullkorn og 15 fiber??

Så hva ser dere på da??

Fiber eller fullkornet??

Jeg er iherdig selv på å vil ha sunn mat i heimen, kneggebrød etc og har hele tiden sverget til dette havrefiberknekkebrødet som inneholder myyyye fiber, men dog ikke 100 fullkorn..

Iset 25-02-08 20:02

Har ikke tenkt på det egentlig, jeg tror nok jeg ser mest på "fullkorn", men det er vel helst fiberet man bør følge med på ja. Jeg vet ikke? Æsj, ikke forvirr meg! :p

Kanutten 25-02-08 20:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 410309)
Har ikke tenkt på det egentlig, jeg tror nok jeg ser mest på "fullkorn", men det er vel helst fiberet man bør følge med på ja. Jeg vet ikke? Æsj, ikke forvirr meg! :p

:veitikke: :lol:

Fnutte 25-02-08 20:08

Fullkornspasta er vel bedre enn vanlig pasta fordi det er såkalt tregere karbohydrater i fullkorn enn vanlig mel. Dermed gir det mindre stigning i blodsukkeret.

Hva som er best å se på av fullkornsinnhold og fiberinnhold vet jeg ikke....men lurer veldig jeg også :D

Kanutten 25-02-08 20:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fnutte (Innlegg 410314)
Fullkornspasta er vel bedre enn vanlig pasta fordi det er såkalt tregere karbohydrater i fullkorn enn vanlig mel. Dermed gir det mindre stigning i blodsukkeret.

Hva som er best å se på av fullkornsinnhold og fiberinnhold vet jeg ikke....men lurer veldig jeg også :D

Heter vel at fiber er best???

Iset 25-02-08 20:22

Fiber er best ja, og fullkornspasta inneholder endel mer fiber enn hvit pasta vel? En god del mer, tror jeg.

Fnutte 25-02-08 20:32

Ikke den fullkornspastaen jeg har... bare 6g kostfiber:( Er vel 4g eller noe i den vanlige tror jeg

energibunten 25-02-08 20:33

Omega 3 er viktig å få i barn. Utvikling av nerver, hjerne, øye, trenger det.

Kanutten 25-02-08 20:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av energibunten (Innlegg 410324)
Omega 3 er viktig å få i barn. Utvikling av nerver, hjerne, øye, trenger det.

Spis myyyye fisk!!!

Vi spiser fisk 5 ganger i uka..

Kjøtt er snacks :o

Jollers 25-02-08 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 410332)
Spis myyyye fisk!!!

ok, selv for en fiskeelsker som meg er fisk 5 ganger i uka aalt for mye :rolleyes:
Dessuten liker vi best å bruke fersk fisk og jammen er det dyrt innimellom, usj.

martefie 25-02-08 21:09

Ang fullkorn og fiber: mellom kornet og skallet ligger det masse næringsstoffer som blir borte når man splitter i hvitt mel og fiber har jeg lært. Jeg vil derfor anta at fullkorn er best rett og slett fordi det er komplett.

Men; som jeg sier når noen spør om noe er sunt: "Det kommer an på hvem du tror på." Det en filosofi anbefaler kan være bannlyst i en annen. Om noe er sunt kommer an på en hel masse forutsetninger, egentlig. *filosofisk*

Kanutten 25-02-08 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jollers (Innlegg 410346)
ok, selv for en fiskeelsker som meg er fisk 5 ganger i uka aalt for mye :rolleyes:
Dessuten liker vi best å bruke fersk fisk og jammen er det dyrt innimellom, usj.

Kjøp rund fisk og tilbered den selv, da blir det myyyye billigere..

Salt noe, heng noe til tørk og frys noe ferskt :D

Kanutten 25-02-08 21:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av martefie (Innlegg 410348)
Ang fullkorn og fiber: mellom kornet og skallet ligger det masse næringsstoffer som blir borte når man splitter i hvitt mel og fiber har jeg lært. Jeg vil derfor anta at fullkorn er best rett og slett fordi det er komplett.

Men; som jeg sier når noen spør om noe er sunt: "Det kommer an på hvem du tror på." Det en filosofi anbefaler kan være bannlyst i en annen. Om noe er sunt kommer an på en hel masse forutsetninger, egentlig. *filosofisk*

sant det :klem:

Georgine 25-02-08 21:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 410332)
Spis myyyye fisk!!!

:eek:

Jeg fikk overdose fisk i barndommen og prikken over ièn var boknafæsk. Etter det har jeg hatt et noe anstrengt forhold til ting som lever under vann. :lol:

Kanutten 25-02-08 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 410364)

Jeg fikk overdose fisk i barndommen og prikken over ièn var boknafæsk. Etter det har jeg hatt et noe anstrengt forhold til ting som lever under vann. :lol:

Boknafesk er snadder!!!! Noe av det beste jeg får :p

Georgine 25-02-08 21:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 410365)
Boknafesk er snadder!!!! Noe av det beste jeg får :p

:lol: Søster knasker tørrfisk som snadder så det er nok for mange by-gener i meg.

Jollers 25-02-08 21:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 410350)
Kjøp rund fisk og tilbered den selv, da blir det myyyye billigere..

Salt noe, heng noe til tørk og frys noe ferskt :D

men det hjelper jo uansett ikke, jeg VIL ikke ha fisk 5 dager i uken :cool:

elian 25-02-08 22:57

Omega 3 (gjerne 6 og 9 også) er veldig viktig for barn! :)
Eye-Q har dokumentert effekt hos barn med konsentrasjonsvansker.

Men jeg vil tro at det gjelder alle omega 3,6,9 tilskudd. Produsenten av Eye Q er bare så heldig å ha RÅD TIL å dokumentere effekten, for det er kjempedyrt.

Eirian 25-02-08 23:10

Re: Sv: Barn og lavkarbokosthold ...

Ang. fullkornspasta, så bruker vi fullkornsspeltpasta, spelt har mer næringsstoffer enn hvetemel, så det er helt klart sunnere.

safran 26-02-08 09:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 410364)

Nordlendingforeldre du og? Jeg spiser lite tradisjonell fisk som jeg fikk i oppveksten, men jeg liker rød fisk med asiatisk vri. Og tørrfisk eeeelsker jeg. ;)

Georgine 26-02-08 09:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av safran (Innlegg 410512)
Nordlendingforeldre du og? Jeg spiser lite tradisjonell fisk som jeg fikk i oppveksten, men jeg liker rød fisk med asiatisk vri. Og tørrfisk eeeelsker jeg. ;)

Yepp :lol:

Kanutten 26-02-08 17:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av safran (Innlegg 410512)

Er da ekte nordlandsjente jeg også, bor i landsdelen fremdeles og ELSKER fisk fremdeles :lol:

Er omtrent født i fjærsteinene jeg :o eller så kom jeg rekende på ei fjøl....

Sivensvans 03-03-08 12:49

Sv: Re: Sv: Barn og lavkarbokosthold ...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Eirian (Innlegg 410435)
Ang. fullkornspasta, så bruker vi fullkornsspeltpasta, spelt har mer næringsstoffer enn hvetemel, så det er helt klart sunnere.

Åh, jøsses - finnes det også?? Hvor har du fått tak på det, tro?:rolleyes:

Iset 03-03-08 13:55

Sv: Re: Sv: Barn og lavkarbokosthold ...

De selger speltpasta i helsekosten, og i enkelte dagligvarebutikker (feks. Ultra). Jeg liker den ikke, holder meg til vanlig fullkorn, men bruker ellers endel spelt i andre ting.

Eirian 03-03-08 15:31

Re: Sv: Re: Sv: Barn og lavkarbokosthold ...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 413849)
Åh, jøsses - finnes det også?? Hvor har du fått tak på det, tro?:rolleyes:

Helsekosten, eller Meny rett ved der vi bor. Ultra kan sikkert også ha noe.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:18.