![]() |
Sv: Går ikke ned, og sliter
Sitat:
|
Sitat:
Jeg står ved mitt tidligere innlegg. Jeg visste også alt når jeg var på din alder :) |
Er du sikker på at du er i ketose? - det er vel et viktige spørsmålet her... Er du ikke i ketose, følger du ikke kuren etter boka, og da blir du heller ikke å gå ned.. Så enkelt er det. :)
Du får kjøpt ketostix på apoteket, de koster rundt en femtilapp. Husk å kjøp med et urinprøveglass og plasthansker også, forresten! Keep us posted :D |
Sitat:
Hvor mange karber ligger du på om dagen da? Veier du alt du spiser? Husk at nøtter inneholder ganske mye karber, f.eks har hasselnøtter 6 karber, mandler 8,5 karber og pinjekjerner hele 10 karber pr 100 gram.. så å spise mye av dette vil kanskje være en stopper i seg selv? :confused: En annen ting som står i boka, vet ikke om du så det, var at hvis du spiser over 15-20 karber om dagen, og ikke går ned i vekt, skal du først redusere karbene ned til 15-20 karber, steg 2 var vel mer mosjon, og steg 3 var en uberstreng kost i noen dager.. der hvert steg utløser seg dersom du fortsatt ikke går ned i vekt! :) |
Sitat:
|
Sitat:
Da tror jeg nøkkelen for deg ligger i hvor mange karber du ligger på om dagen.. Husk at hvis du spiser for lite, kan kroppen gå i sparebluss, og det vil du ikke... Tror det er viktig for deg å veie grønnsaker og slikt i begynnelsen, til du får en bedre kontroll over karbeinntaket ditt! En kjøkkenvekt er ikke dyre greiene, og da får du full kontroll over mengden med karber, som tross alt er nøkkelen i disse filosofiene, vet du :) Husk at du også kan få opp fettprosenten enkelt ved å bruke kryddersmør til stekt kjøtt, og sæterrømme er også fint.. Hvis du er ute etter en mening angående det å bytte mellom filosofiene, tror i allefall jeg ikke det er noen god ide. Kun fordi du ikke har fått resultater ENDA, er det ikke dermed sagt de ikke vil komme så snart du finner ut hva som stopper deg i vektnedgang og korrigerer det. Foreslår at du veier maten en stund, skriver kostdagbok der du hver dag, hvert måltid regner hvor mange karber du spiser (det gjør jeg også!) og noterer hvor mye du mosjonerer. Lykke til :heia: |
Sitat:
Uansett hvordan det kommer ut, så vil vi bare prøve å hjelpe deg med det du lurer på :) Da er ikke det så lett, når du virker til å vite alt allerede...!? Hadde det vært overkommerlig å ta en ettermiddags/helgejobb, for å ha litt økonomi å stå sterkere på? Håper ikke du tar dette som en inngripen i din hverdag, jeg bare lurer, altså. For når du ikke har tilgang til den maten du ønsker å spise for å følge dietten som jo er nødvendig for å oppnå resultater av økonomiske årsaker, når du egentlig VET hva du kan spise, så blir det litt å stange hodet i veggen. Og tro meg, jeg har ingen problemer med å forstå frustrasjonen din! Leste en tråd her med forslag om hvordan man kan spise rimelig ketogent uten å blakke seg som noen la ut for en liten tid tilbake, skal se om jeg finner den, og legge den ut her for deg. Og vær så snill, det er greit med litt temperatur i diskusjonen, men hold det på at saklig nivå, ok? Det siste er ikke rettet mot noen spesiell. Hilsen Photobscura, behjelpelig modd. |
Og signerer Marita, med hensyn til å ikke sørfe mellom forskjellige filosofier. Det er mange eksempler her inne på at det funker dårlig, men det er jammen ikke lett å være like tålmodig hele tiden.
Om du bestemmer deg for en filosofi, og går inn for den hundre prosent, så gir du også kroppen din en mulighet til å venne seg til kostholdet og jobbe sammen med deg, om du hopper mellom filosofier vil du tulle med forbrenninga, ikke minst så er stress en klassisk partystopper, selv om det er vanskelig å la være. Det var overhodet ikke meninga å sammenligne SB med Kimkins som er en direkte farlig diett. Men jeg opplever innimellom at folk får en aha-opplevelse om å kjøre lavfett/lavkarbo, og da er jeg rakst ute med å advare, nærmest i ryggmargseffekt, fordi jeg har lest så mange skumle og triste saker. En neve nøtter til lunsj, forresten. Blir du mett på det? Det hørtes litt lite ut! Et stort poeng er å spise seg behagelig mett hele tiden. Håper det går seg til! Heier på deg! |
Nå er jeg ganske ny i gamet selv, men har nettopp lest boka så jeg prøver meg på en liten utdypning av dettte med hvorfor fett er så viktig - sakser fra boka til Torkil Andersen: "Noen begår den feil å tro at ketolysekuren virker raskere og bedre når man reduserer fettinnholdet i dietten, altså spiser mer magert. Det som da skjer er at man i praksis øker proteinmengden i kosten. Da kan kroppen etter en stund danne så mye karbohydrater fra proteinet man spiser, at vekttapet stopper opp."(s. 82-83)
Altså; hvis en spiser for lite fett begynner kroppen å gjøre om protein til karbohydrater for å få brennstoff - og da er jo hele hensikten borte. Vi vil at kroppen skal forbrenne ketoner, ikke karber. Karber blir fort til fett og da er vi inne i en ond sirkel igjen. Det er jo også viktig å huske på at en viktig grunn til at ketogent kosthold fører til vekttap over tid at en faktisk spiser mindre enn ellers fordi sultfølelsen blir redusert på et slikt kosthold. |
jeg var ketose (dyp lilla) men gikk ikke ned i vekt. Kuttet ut alt unødvendig fett, og begynte å gå ned igjen med en gang...Hver gang jeg kom i Ketose stoppet vekten opp. Spiser nå ganske lavkarbo med sundt fett. masse oljer, fet fisk, advokado osv. Men minst mulig melkeprodukter og annet fett.
Alle er forskjellige, gjelder å finne det som passer for deg... En typisk dagsmeny for meg er: omelett med skinke og spinat til frokost 2 gg helsekli knekkebrød med skinke, tomat, salat osv 1 gg helsekli med salami og masse salat middag uten ris, potet eller pasta... Husk å holde en hyggelig tone.. Alle prøver bare å hjelpe! Middelklasse??? er det negativt??? Lykke til! :) |
rothue opp av rassen!! HOHO!! festlig.....
|
Hei
Jeg sliter også. Har fulgt Skaldeman's opplegg i 12 uker og har ikke gått ned ett gram. Kan med hånden på hjerte si at jeg ikke har "sprukket", men lurer litt på om det kan ha noen betydning at jeg er i overgangsalder. Mitt kosthold har vært fri for karbohydrater i 2 år etter en kur med Fedon's opplegg. Noe er galt og lurer litt på om det er flere der ute som har den samme opplevelsen.:( Sitat:
|
Du kan tisse rett på stixen står det i bruksanvisninga mi (så slipper du bruker penger på hansker og glass).
|
Hvordan har det gått med deg?
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10. |