![]() |
Sv: Hjelp, jeg trenger råd om fett!
Følger Lindberg, er begynt å steke med meierismør men det er jo så hardt å smøre utover ;)
|
Åja da så, Lindberg anbefaler jo ikke så mye smør, men litt går jo an. Argh vanskelig å gi og få råd nå som kostholdsfilosofiene er forsvunnet i innleggene. :eek:
Jeg kjøper disse bordpakkene med meierismør og oppbevarer den i brødskapet. Vi bruker en slik pakke opp på en uke, både til steking og smøring, så den blir ikke dårlig. :) Helt myk og smørevennlig. |
Ja slik kan jeg jo gjøre det. Takk skal du ha!
|
Sitat:
|
Kan ikke helt slippe tanken på bramykt jeg... De 30% som ikke er smør er jo rapsolje, og rapsolje er jo bra...
er ikke da bremykt greit å bruke? (og Iset... du kan få frem boksene med kostholdsfilosofiene viss du går nederst på siden, og klikker på den boksen til vendtre, og stiller inn på Nye lavkarbo.no) |
Rapsolje er jo bra men når man steker på høye temperaturer er mettet fett best! Tilogmed selveste LINDBERG har jo forandret mening og anbefaler METTET fett til steking nå. :snill: ;)
|
Sitat:
jeg trodde det var umettet fett som var det beste jeg... jaja |
Sitat:
Det er vel de fleste enige i, men det de IKKE er enige i er hva som er best "naturell". Jeg mener mettet fett er veldig sunt. :) |
Sitat:
|
Sitat:
Mettet fett er best å steke i fordi det er mer stabilt når det gjelder varme, fettsyrene lar seg ikke ødelegge så fort som det umettet fett gjør. Og fett som er ødelagt ved høy varme = transfett, så og si det verste vi kan få i oss! Det er derfor det er ugunstig å steke i feks margarin. Rapolje tåler litt mer varme, men ikke så mye at jeg tør å steke i det. Godt stekefett er: *Kokosfett (ikke extra virgin) *meierismør *Ghee (klaret smør) :) |
thanx!
:klem: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Nei, takke meg til RENT naturlig fett, dvs blandt annet ekte meierismør. :D |
Antagelig er ikkje rapsolja i bremykt av beste kvalitet, men veit ikkje sikkert. Som regel bruker dei billege alternativ for av tjene meir gryn. Majones er ein versting med soyaolje av kjipeste sort, bidrar til det ugunstige forholdet mellom omega3 og 6. Det bør vere 50/50 men i gjennomsnitt i Noreg er det 6-7 deler omega6 per del omega3. I USA er det enda verre med 10 deler per del omega3. Omega6 i for store mengder i forhold til omega3 fremmer betennelser. I tilleg er soyaolje som regel alltid hardt behandla for å få ut olja.
Soya egner seg best som gjødning(men frementerte soyagreier er ok) Ja eg har lest nyeste mat og helse. |
Sitat:
|
Hvordan er det med Olivero? Kan det brukes?
|
Sitat:
Bare smør er smør..... Brelett/mykt og alt annet er bearbeidet, varmebehandlet - mener jeg MHM har klarlagt for lenge siden..... *leter febrilsk etter link* |
Ok, jeg skjønner. Jeg lurer bare på hva jeg skal si til mine søte små tenåringsjenter når de lurer på hva de skal ha på brødskiva...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
:geip: bare tuller! Hva med meierismør da? Det er jo det beste :ja: :klem: |
Vi vet jo at det er det beste, men hva sier foreldrene? De er jo av pottitgenerasjonen og opplært til at fett er fyfy. Men, jeg skal gjøre som noen foreslo, oppfordre til å ha en bordpakning stående på benken så de kan smøre et tynt lag på skiva.
|
Sitat:
Jeg er litt usikker, Muligens snakk om definisjoner. Fabrikken behandler raps, De presser på en slik måte at utbyttet blir: Olje til konsum Presskake til dyrefor. Presskaka er proteinene pluss innhold av rest rapsolje. De ønsker dyrefor med proteiner + relativt høyt innhold av rapsolje. Dyrefor m/raps fett for å påvirke fettsyresamensettningen i melk. Det foretas ingen Extraksjon av olje på fabrikken. Jeg syns erindre at pressingen foregikk v/ ca 50 - 60 °C Med vennlig hilsen Arve Jørstad Driftsleder TINE Midt-Norge Meldal Kvamsveien 6 7336 Meldal Til Kristian Eidem/TINE@TINEN cc EmneAd: rapsolje |
I går da jeg var på Mega så kom jeg over en spray til å bruke til steking. Den het Fry light solsikkeolje. Leste på den og den virket ok, men det er den vel antagelig ikke ;) Noen som har hørt om denne og hvorfor er den kanskje ikke bra?
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46. |