Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Andre bøker (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=78)
-   -   Hva er den beste boken du har lest? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20719)

Kikkeline 13-09-08 01:33

Sv: Hva er den beste boken du har lest?

"Tusen strålende soler" og "Drageløperen"... I den rekkefølgen!

Tiram 13-09-08 08:58

Oj, det er så mange..
Drageløperen gjorde et utrolig inntrykk, men jeg tror Alkymisten er den boken jeg aldri kommer til å glemme. Den er bare helt utrolig.

Veggpryd 18-09-08 18:23

Det er så vanskelig å velge den beste av bøkene man har lest, men den første jeg kommer på er "100 års ensomhet" av Gabriel Garcia Marques. Synes også bøkene til Bukowski er ganske festlige, og hvis man føler meg skikkelig fattig og malplassert i samfunnet er McCourt et godt valg; "Angelas Ashes" - eller på norsk "Engelen på det syvende trinn". :D

Veggpryd 18-09-08 18:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bulldog (Innlegg 534532)
Tror jeg må si The hitchhiker's guide to the galaxy av Douglas Adams.

Den har stått på "må-lese" lista mi lenge, men har aldri kommet så langt at jeg har skaffet meg den. Tror nesten jeg må bestille den fra nettet - NÅ! :D

Enid 18-09-08 18:31

Sitat:

Synes også bøkene til Bukowski er ganske festlige
De kommer høyt opp på min "best of"-liste også! :cool:

Bulldog 21-09-08 04:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rubens (Innlegg 538891)
Den har stått på "må-lese" lista mi lenge, men har aldri kommet så langt at jeg har skaffet meg den. Tror nesten jeg må bestille den fra nettet - NÅ! :D

Ja, gjør det! Jeg tror ikke du blir skuffet. Men pass på å kjøpe originalversjonen, som nevnt :)

PS: Har du sett filmen, så vil du antageligvis bli veldig positivt overrasket av boken (bøkene) :)

smosje 23-09-08 00:10

Tiram minnet meg på at en av de bøkene (historiene) som har gjort inntrykk, Albert Åberg :) For ikke å snakke om Emil i Lønneberget, som muligens er den beste bokserien jeg har lest i mitt liv, jeg ler så jeg griner og tårene spretter om hverandre hver gang jeg leser dem. Bamse Bums med sin dilleridill kommer også høyt (er det noen som husker ham? 50-talls barnelitteratur). Barnelitteratur er ofte sterkt undervurdert!

I en annen kategori finner man min kanskje absolutte favoritt (utvalgt av de bøkene jeg har lest hittil i mitt liv), Forbrytelse og straff av Dostojevskij. Den er så til de grader totalt oppslukende, fyllt til randen med innlevelse, empati, sympati, avsmak, redsel, forvirring, spenning, psykologi, kultur, egenart og ettertanke, rett og slett perfeksjon!
Ellers anbefaler jeg på det sterkeste Fra Svartedauden til Wienerkongressen av Finn Fuglestad - egentlig pensum på historie grunnfag, men han skriver så artig, korrekt kildekritisk, men likevel lettlest og med en underfundig form for humor som gjør at den egner seg som sofalektyre for de som liker europeisk historie.

Det var mine bidrag! Ellers er jeg enig i Sigurd Hoel. Fabelaktige romaner fra den karen. Får jeg også nevne de klassiske bøkene til Agnar Mykle...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.