![]() |
Sv: Avocado ...
Man kan spise den med skje direkte fra skallet, om man vil. Eller skrelle av skalet med en kniv og skjære den i småbiter om man vil ha den i salat. Eller mose den (som kanskje ble resultatet for deg ) :D om man vil lage guachamole.
|
Ja det ble ganske så potetmos :P Takk for tipsene! Jeg prøver å skrelle den neste gang :)
|
jeg deler den i to som du sa, også tar jeg ut steinen. så bruker jeg en ss for å få den ut av skallet hel. Jeg bruker å dele den i skiver og steike den i panna eller fløtegratinere den.. :)
|
Man får faktisk kjøpt egen avocado- skjeer til å ta kjøttet helt ut!:)
Jeg bruker den største spiseskjeen jeg har og løsner forsiktig rundt fra alle kanter. Dersom ikke avocadoen er alt for moden, går det som regel helt bra!:p |
Gammel tråd, men nå ble jeg veldig glad :D
|
Avokado! :love:
Avokadofunfacts: Den er faktisk et bær. Og jeg leste et sted at antall skader som følge av at folk har prøvd å få ut steinen med kniv har økt betraktelig. Det er nesten litt fint. |
|
|
Ehm, sist jeg trodde jeg diskuterte avokado med noen, så fikk jeg høflig påpekt at det var jeg som diskuterte, ingen flere. :flau:
:tusler: |
Hahahahaha!
Ja, men er det ikke litt artig forvirrende? Avokado er ikke en frukt, men et bær, kokosnøtter er ikke nøtter, men frø, penøtter er ikke nøtter men belgefrukt, jordbær er ikke bær men blomster, and the confusion goes on ... |
Hihi, liker monologen din, jeg:lol:
|
Bær er vel strengt tatt en type frukt?
|
Sitat:
|
Sitat:
Bær er en frukt med flere frø. Sett bort fra avokado, selvfølgelig. Som bare er fullstendig unik og vakker. :love: |
Hmmm, noen som har noen gode råd ang lagring av avocado? Planen er å spise en halv om dagen, men den andre halvdelen blir litt ymse over natta....
Hvordan lagrer dere åpnet avocado? |
Sitat:
|
Sitat:
Trur dere foresten den holder seg greit i en boks? (blandet med majonaise, egg, sitron og reker) Og event hvor lenge? Hadde vært digg å hatt med som lunsj på skolen:D |
Jeg har brukt å ha i en boks til neste dag. Den blir litt småbrunflekkete, men ikke uspiselig. Hadde nok vært lurt med litt sitron.
|
Guakamole er himmelsk.......
Et annet tips! Skjær avocado og tomat i terninger, ha over litt salt og pepper og litt olje, litt sitron og bland. Funker kjempebra til all slags kjøtt, spes kylling! Nyyydelig;) Jeg synes den er best uten sitron, men vi spiser den opp med en gang, så vi trenger ikke..;) |
Aktiviserer denne igjen jeg, fordi avokado er viktig lavkarbomat. Avokado synes jeg er viktig for at tunfisk skal bli godt siden jeg ikke bruker rømme etc. Muligens er det godt å bruke både avokado og rømme. Jeg blander tunfisk med sitron og dijon-sennep, avokado, asparges fra glass, tomat, stangselleri, isbergsalat og gul løk og hvitløk.
|
Og er det ikke Torkil som anbefaler en avocado om dagen, - eller husker jeg feil ?
|
1/2 avocado
En neve bær En liten neve mandler En boks q-yoghurt naturell (3dl) eller tyrkisk yoghurt En liten neve peanøtter Sort pepper Saft fra 1/2 sitron Grovhakk mandlene og nøttene Friske bær (blåbær, bringebær, bjørnebær) Mos avocadoen, tilsett sitronsaften og litt sort pepper. Bland med yoghurten i en skål og tilsett da mandler, nøtter og bærene. Del gjerne bærene i to hvis det er ønskelig. Jeg lurer.. skal begynne med ett måltid om dagen nå snart, etter å ha vært på kosterstattere (easylife) i 9 uker. Så for å få i meg det viktigste, googlet jeg en del og satt sammen dette her. Jeg ønsker fortsatt å være i ketose. Peanøtter er belgfrukt, og er en viktig del sammen med mandler, bær og avocado for å minske litt på magefettet. Får i meg 52,5 KH om dagen av kosterstatterne, men det blir nå 42 KH da jeg skal erstatte ett måltid om dagen med mat. Så lurte på om dette var et bra alternativ, bare? Jeg er i nok aktivitet, så om jeg får i meg opp til 70 KH om dagen, skal ikke skade, og regner med jeg fortsatt er i ketose. Kan da sjekke morningen etter med ketostix om jeg fortsatt er i ketose. Vet det er en del KH i belgfrukter som f.eks. peanøtter, men ser på dette som nødvendig for kroppen da det er en god kilde for proteiner. Tar mer enn gjerne i mot svar! :) |
Bra man kan bruke avokadoen til annet enn reker .. for jeg liker ikke reker og slikt.
Men er litt tvilsom. Steike den på pannen altså med krydder, og det blir godt?? Vel, det går jo an å prøve da :) |
Ååååh, Denne tråden likte jeg veldig godt ja :)
Kjør på med flere tips om avocado, prøver nemlig å spise en havl en om dagen :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20. |