Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Hvem har rett? Light brus (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21296)

nellie 08-09-08 17:24

Sv: Hvem har rett? light brus

jeg kjøper bare brus i sverige og der er det ikke en sucralosesøtetcolalightboks så langt øyet rekker. Men her i Norge er det sikkert noen å oppdrive fortsatt.

Fungirl 08-09-08 17:55

Var bon aqua uten smak jeg mente også :) Og de jeg har sjekka er det karbs i. Aldri sjekka de med bobler for er ikke glad i det :)
Men men så er vel dessverre sånn at naturlig er best, altså vårt kjære rene vann :)

Runegutt 08-09-08 18:30

Holder frtsatt en knapp på springvannet her. Mjøsvann er neppe sundt det heller.

Lindabtn 08-09-08 18:35

Ingenting kan slå et stooort glass vann med masse isbiter :sikle: Da får man bare lyst til å drikke vann da :p

MorStine 08-09-08 18:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 531224)
Holder frtsatt en knapp på springvannet her. Mjøsvann er neppe sundt det heller.

Er det ikke glommavann som er i BonAqua da?;) Jeg bor ved Mjøsa, så det er sikkert fint å drikke nærvannet uansett;)

Sophocles 08-09-08 20:01

Sv: Hvem har rett? Light brus

Apropos denne debatten - tema på PULS på nrk i dag var at man ikke vet nok om aspartam, og det var intervju med en dame som hadde vært skikkelig sjuk, som ble frisk etter at hun sluttet med alle lett-produkter...

Impulsiw 08-09-08 22:14

Det innslaget så jeg også :ja: er nok smartest å ligge unna...

BMS! 08-09-08 23:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 531116)
Bon Aqua er karbbombe sånnt at du vet det. Altså i de som er tilsatt smak. Synd men sant for de er gode de :)

Hmmm. Gjelder det alle "farristyper" med smak? Sitter med en Grans Taffel med lime smak, men jeg klarer ikke og tyde innholdsfortegnelser enda....

Drikker stort sett uten smak før, men nå prøver jeg og legge bort brusdrikking, og da var det godt med noe som har kullsyre og litt smak...

Innhold: Vann, Syre (karbondioksyd) ((er det dette jeg skal se på?)) , mineraler, naturlig aroma av lime

Mineraler i mg pr liter: Natrium 390, Magnesium 7, Kalsium 6, hydrogenkarbonat 150(er det dette jeg skal se på?), Klorid 510

Jepp, jeg er både fersk og blond :stuart:

BMS! 08-09-08 23:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sophocles (Innlegg 531310)
Apropos denne debatten - tema på PULS på nrk i dag var at man ikke vet nok om aspartam, og det var intervju med en dame som hadde vært skikkelig sjuk, som ble frisk etter at hun sluttet med alle lett-produkter...

Søren, jeg rakk ikke det programmet, mulig det sendes på nett-tv.... Var det noe mer interesant di sa om søtstoff? Skulle de ike ta opp litt av hvert? Eller var det bare aspartam?

Karbosara 08-09-08 23:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sophocles (Innlegg 531310)

Hørte hun hadde drukket 3 halvannenlitere med pepsi max hver dag.
Hvem som helst kan blir syk av det...

Huldr 09-09-08 01:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 531152)
Bob-bob-bob-bobler av gleeede....

Bon Aqua er vann fra Mjøsa med bobler (Æsj)
Farris kan ikke brukes som drikkevann, for stort innhold av bla. magnesium. Smart å selge det på flaske.

Som Stinemor sier, Bon Aqua er fra Glomma, ikke fra Mjøsa. Mjøsvann er det nok ikke veldig mye galt med, hvorfor skulle det være det? Det er Norges største innsjø med lang omløpstid, og jeg regner med at drikkevannsinntaket er på et egnet sted der vannet er bra. Det er ikke likt på bunnen og toppen f eks. Men jeg er ingen ferskvannsekspert altså, så kan ikke detaljene sånn på stående fot (eller sittende rompe :rolleyes:).

Magnesium er kroppens 4. viktigste mineral, og noe vi generelt får i oss alt for lite av, så tviler på at det er noe problem mht Farrisen.

nellie 09-09-08 06:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karbosara (Innlegg 531552)
Hørte hun hadde drukket 3 halvannenlitere med pepsi max hver dag.
Hvem som helst kan blir syk av det...

:eek: hallo..
fikk hun drukket noe vann da æ?

Runegutt 09-09-08 08:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 531737)

Magnesium er kroppens 4. viktigste mineral, og noe vi generelt får i oss alt for lite av, så tviler på at det er noe problem mht Farrisen.

Mener at man ikke skaal drikke mere enn et par liter farris om dagen. Er alt for Mineralrikt.

CamCam 09-09-08 09:41

Jeg føler meg veldig usikker på light brus. Har vært avhengig av Pepsi Max i mange år, og får skikkelig hodepine og abstinenser når jeg slutter. Har alltid hørt og trodd at søtningsmidlene er så farlig, men har i det siste lest endel om at mye av det er skremselspropaganda fra sukkerindustrien i USA. :confused: -Vanskelig å vite sikkert, men jeg har ingen problemer med å tro at sukkerindustrien er kyniske og vil forsøke å skremme oss vekk fra søtningsmidlene og tilbake på sukkeret..

Karbosara 09-09-08 11:11

Uansett: alt med måte, må vel være et stikkord her...

Ista 09-09-08 11:25

Bruker å lage mine egene kalde drikker av og til,blir litt lei pepsien.Et stort glass med vann,knuste isbiter og sitron i,eller agurk,merker jeg drikker mindre vann hvis jeg hiver meg på pepsien,men det er godt på lørdager å drikke noen glass pepsi til bacon crispen altså!Det er lørdags kos for meg.
På hverdager holder jeg meg til vann fra krana,åsså bruker jeg pepsien til kos.Synes det funker fint i grunn.Som andre her skriver så blir jeg litt fysen av pepsi...

nellie 09-09-08 11:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av CamCam (Innlegg 531827)
Jeg føler meg veldig usikker på light brus. Har vært avhengig av Pepsi Max i mange år, og får skikkelig hodepine og abstinenser når jeg slutter. .

det sier jo sitt, at du får hodepine og abstinenser når du slutter.
Trenger jo ikke bety at det er FARLIG, men..
Utrolig mange som er avhengig av søtningsstoffene. Og det er jo en grunn til det.

Ista 09-09-08 11:33

Søtstoffer er snodige greier..Tror nesten det er lagt opp slik at man skal bli avhengi jeg.Slik at man kjøper mer og di som lager det får penger i kassa....

Runegutt 09-09-08 11:37

Synes pepsi smaker Blenda.
Drikker Coop sin lettCola.

BMS! 09-09-08 11:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BMS! (Innlegg 531533)
Hmmm. Gjelder det alle "farristyper" med smak? Sitter med en Grans Taffel med lime smak, men jeg klarer ikke og tyde innholdsfortegnelser enda....

Drikker stort sett uten smak før, men nå prøver jeg og legge bort brusdrikking, og da var det godt med noe som har kullsyre og litt smak...

Innhold: Vann, Syre (karbondioksyd) ((er det dette jeg skal se på?)) , mineraler, naturlig aroma av lime

Mineraler i mg pr liter: Natrium 390, Magnesium 7, Kalsium 6, hydrogenkarbonat 150(er det dette jeg skal se på?), Klorid 510

Jepp, jeg er både fersk og blond :stuart:

Dytter litt på spørsmålet mitt jeg, for dette lurer jeg veldig på;)

Ha en flott tirsdag.

nellie 09-09-08 11:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BMS! (Innlegg 531922)
Dytter litt på spørsmålet mitt jeg, for dette lurer jeg veldig på;)

Ha en flott tirsdag.

er det hva du skal se på, du lurer på?
I vanlig farris med smak, så er det sjeldent mer enn 1 karb pr dl. (som oftest ingen) Men noen er det da karber i.. Det er de som har søtningsstoffer i seg. De som har det, de står det næringsoversikt på.. der står det opplyst karb, prot, fett, kcal.

på min bon aqua Lemon f.eks står det

Energi: 37 kj/9 kcal
Protein: 0 g
Karbohydrat/Kolhydrat: 2,1 g
fett: 0 g

da er det 2.1 gram karb pr 1 dl..

der du lister opp, så står det ingenting om karbohydrater:)

BMS! 09-09-08 12:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 531925)
på min bon aqua Lemon f.eks står det

Energi: 37 kj/9 kcal
Protein: 0 g
Karbohydrat/Kolhydrat: 2,1 g
fett: 0 g

da er det 2.1 gram karb pr 1 dl..

der du lister opp, så står det ingenting om karbohydrater:)

Så den jeg drakk igår var helt karbfri;) Så flaks....

Tusen takk for svar. Ha en super dag

kokopeli 09-09-08 12:29

Ble enn lengre diskusjon enn hva jeg hadde trodd dette :rolleyes:

Men bra at alle får frem sitt.

Jeg hadde tenkt å bruke det mest som litt ekstra, ta et glass
cola zero til middag en gang i bland og kanskje driste meg til 2-3 glass
en lørdagskveld sammen med bacon gull :D

Grunnen til at jeg valgte å spør var fordi det står i Ketolyse boka fra Torkill at man kan drikke slik - mer eller mindre ubegrenset.
Men som nybegynner er jeg redd for å gjøre feil og ødelegge for ketosen min.

Men noe har jeg nok gjort riktig - 1 uke på ketose i dag - og har gått ned 4.1 kilo!! :D;):D:)
Vet mye er vann - men gøy alikvel.
Stabiliserer det seg nå på 1-2 kilo i uka så er jeg superfornøyd!

.kokopeli.

Areola 09-09-08 12:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BMS! (Innlegg 531938)
Så den jeg drakk igår var helt karbfri;) Så flaks....

Tusen takk for svar. Ha en super dag

Den Fungirl snakket om, er bonaqua Silver, flaskene med drikketut uten kullsyre.

Altså:
http://www.kollor.com/blogg/upload/bonaqua_silver.jpg = karber! (2,1) /de med smak altså. Regner med at de har holdt den naturelle naturell)

http://www.ccdn.no/kundeportal/images/prod_bonaqua.jpghttp://www.ccdn.no/kundeportal/images/prod_bonaqual.jpghttp://www.ccdn.no/kundeportal/image..._raspberry.jpg = ikke karber!

Det er vel de smaksatte vannene som har karber, farris-vannene har det som regel ikke.

Karbosara 09-09-08 12:40

Gratulerer med vektnedgang! Veldig bra!

Tror ikke drikking av lightbrus som pmx og cola zero, f.eks er noe som tar deg ut av ketosen. Når Torkil sier du kan drikke mye av det, så kan du nok det uten å gå ut av ketose. Men Det kan for noen hindre vektnedgang og trigge sug ette noe søtt

Men Syns du har en god plan når du velger dette som lørdagskos. Da er det forskjell på hverdag og "fest".

Lykke til videre! http://www.cosgan.de/images/midi/liebe/a010.gif

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.