Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   FBI NRK: om aspartam (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21359)

Kula 12-09-08 13:01

Sv: FBI NRK: om aspartam

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw (Innlegg 534190)
Hvis et av foreldrene dine har dia2 er det 40% sjans for at barna får det også.

Ikke hvis barna har et sunt kosthold!

-

Impulsiw 12-09-08 13:12

Den 40% er vel regnet ut fra et representativt utvalg regner jeg med. Ofte arver jo barna foreldrenes matvaner..

Kula 12-09-08 13:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw (Innlegg 534221)
Den 40% er vel regnet ut fra et representativt utvalg regner jeg med. Ofte arver jo barna foreldrenes matvaner..

Poenget er at det ikke er skjebnebestemt at man skal få kreft, alzheimer, diabetes 2, overvekt osv.

Man må bare passe på å velge riktig informasjon fra øverste hylle...

-

Impulsiw 12-09-08 13:19

Ja du sier noe. Det var en lege som gikk ut og sa at vi faktisk ikke burde tenke så mye, at oftest var det uflaks som gjorde at vi ble syke. Fælt lite vi kunne gjøre for å unngå denne uflaksen.

På en måte var det godt å vite at man ikke fikk det ene og det andre pga at man spiste feil, på den annen side er det da lite vi faktisk kan gjøre for å bedre odsene. Han mente at samfunnet la for mye ansvar på den enkeltes skuldre.

Grete Waitz og Lance Armstrong fikk jo kreft. Michael J Fox fikk parkinson. Så den biten er nok kanskje genetisk betinget. Men hvem vet... får gjøre så godt man kan, og gjøre det beste ut av livet.

CARPE DIEM :D

Kula 12-09-08 13:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw (Innlegg 534226)
Grete Waitz og Lance Armstrong fikk jo kreft. Michael J Fox fikk parkinson. Så den biten er nok kanskje genetisk betinget. Men hvem vet... får gjøre så godt man kan, og gjøre det beste ut av livet.

CARPE DIEM :D

Toppidrettsutøvere og Hollywood-stjerner er jo ikke kjent for å leve spesielt sunt da...

Når det er sagt tror jeg slett ikke man har noen garanti for å holde seg frisk uansett hvor sunt man lever, men jeg tror man forbedrer oddsene dramatisk.

-

Impulsiw 12-09-08 13:32

Innbiller meg det jeg også...at det er mulig å bedre oddsene.. :ja:

norwegiana 12-09-08 14:18

edit: cola light på glass og boks er sukralose, mens plastflasker er aspartam. Fun light er aspartam på høyeste plan.

Impulsiw 12-09-08 14:26

Boksene i sverige har aspartam :( er sååååå irritert på at de ikke kan bruke noe annet en aspartam. Jaja..har kjøpt firpack med bon aqua så jeg er sikret drikke i helgen :D

Impulsiw 12-09-08 14:27

jo....kanskje dette negative fokuset på aspartam gjør at brussalget svikter og de må komme med noe nytt? In the end er det jo forbrukerne som bestemmer :ja:

Ja til boikott av aspartamholdige drikker! :D

norwegiana 12-09-08 14:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw (Innlegg 534290)
jo....kanskje dette negative fokuset på aspartam gjør at brussalget svikter og de må komme med noe nytt? In the end er det jo forbrukerne som bestemmer :ja:

Ja til boikott av aspartamholdige drikker! :D

Signerer!

norwegiana 12-09-08 19:16

Du er ikke alene om å ha dårlige gener.
Mistet mange av kreft og både mamma og pappa er kreftoperert.
Har ihverfall sluttet å røyke..nå er det aspartamen som skal bekjempes!

Impulsiw 12-09-08 19:21

:ja: ... aspartam kutt! Jeg har drukket pmx i maaange år. Sluttet i sommer og da kjøpte jeg brettvis med ramløsa i sverige. Så nå er jeg avvendt faktisk :stortsmil

Må bare bestemme seg og kjøpe inn alternativer. For det er for tøft å gå rett på vann :lol:

norwegiana 12-09-08 19:30

Drikker bare vann jeg. Det jeg har problemer med er tyggi og drops...drakk litervis med pepsi max selv også. Ble skikkelig dårlig og det ødela hele synet mitt. Var som om noen trakk ned en rullegardin. Ble redd og kuttet det ut.

Impulsiw 12-09-08 19:32

Det var smart ja! Bedre med drops med sukker da el? Er det ikke maltitol i tyggis? Så langt jeg har forstått er ikke det skadelig.. bare mildt lakserende :D

norwegiana 12-09-08 19:37

IFA er søtet med maltitol og sukralose så kjøper det. Tyggi vet jeg ikke. Aspartam i de jeg finner.

Impulsiw 12-09-08 19:50

hmmm... extra også?

norwegiana 12-09-08 21:45

Ja, i tyggiene men ikke alle dropsene.

akutt 13-09-08 09:53

Skremmende dette ja. Samtidig fikk jeg bare bekreftet at de symptomene jeg har hatt ikke er tull.

Har vært plaga med ekstrem hodepine i perioder med mye aspartam, også konsentrasjonsproblemer, kvalme, snubler i orda, hodet er "tregt". Kutter jeg ut blir jeg helt fin.

For min del kutter jeg alle søtstoffer, ihvertfall til hverdags. Maltiol stagnerer vekta for meg. Har faktisk lest at hos noen tolker kroppen maltiol som sukker (karbs). Samtidig trigger søtstoffene søtbehovet mitt. Best å holde seg unna ;)

Huldr 13-09-08 10:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av akutt (Innlegg 535009)

For min del kutter jeg alle søtstoffer, ihvertfall til hverdags. Maltiol stagnerer vekta for meg. Har faktisk lest at hos noen tolker kroppen maltiol som sukker (karbs). Samtidig trigger søtstoffene søtbehovet mitt. Best å holde seg unna ;)

A propos dette, så kan jeg nevne at jeg leste nylig at grunnen til at vi blir så avhengige av sukker er at det omdannes til et alkohol i kroppen. Hvis det er tilfelle kan jo ikke å erstatte sukker med maltitol være bra i det hele tatt :nei:

Impulsiw 13-09-08 14:51

Glad jeg har klart å hoppe av pmx kjøret. Jo mer jeg hører jo mer lettet blir jeg. Spiser ikke sjokolade lenger heller. :D Det hender jeg tar meg en is....:_plystre:

Nå er det GG-klibrød som gjelder.. :stortsmil

norwegiana 13-09-08 15:50

Maltitol trodde jeg var det beste for oss...nå ble jeg skuffet.
Men innerst inne vet jeg jo det beste er å kutte alt.
Klarer det bare ikke som i morgen da jeg skal i 50 års dag.

Cam 13-09-08 17:02

Jeg ble ikke så redd! Vi må slutte å være så bekymra for alt mellom himmel og jord, og heller kutte det ut dersom vi merker problemer/symptomer knyttet til det! Skjønner godt at de som ikke føler seg bra blir redde, og det kan selvfølgelig da være lurt å prøve å kutte ut pepsi maxen... men sånn på generelt grunnlag? Synes det blir litt overilt! Det er bedre med noen glass PepsiMax om dagen, i stedet for sukret brus! Jeg tar det ganske med ro, alltid noen som roper opp om slike ting. Det jeg er mest bekymra for er i grunnen tennene, alle former for brus er jo skadelig for dem...

Mener ikke å være sur her, eller å ikke ta dere som er redde seriøst! Men de fleste av oss kan ta det ganske med ro, tror jeg:-)

Impulsiw 13-09-08 17:35

Søtsuget mitt er helt borte etter jeg sluttet med pmx :ja:

Photobscura 13-09-08 17:42

Cam: Så du mener vi skal provosere fram symptomer før vi tar det på alvor? Husk at dette er et stoff som regjerer sukkererstatningsmarkdet, og blir framstilt som et sunt alternativ, da det ikke finnes sunt noen plass.
Jeg synes det er viktig å opplyse om det, og det er ikke overilt når folk mister synet og får MS-symptomer! Virkelig ikke!

Impulsiw 13-09-08 17:45

Må si meg enig med photobscura her :ja: Best å slutte i tide tenker jeg da. Er STERKE kommersielle krefter som står bak aspartam.

Tror faktisk det er sunnere å ta seg et helt vanlig glass brus med sukker enn å tylle i seg light produkter.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:35.