Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Den optimale smoothie (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2198)

nalana 03-11-04 23:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma
Håper den inspirerer. Når jeg får råd til proteinpulver skal jeg prøve å blande i litt av det.

Hadde bare lyst til å si noe ang dette, for jeg bruker proteinpulveret også for å få ned matbudsjettet litt, for det er dyrere å spise lavkarbomat. Kanskje ikke så mye, men jeg spiser i tillegg mere mat når jeg spiser riktig, så da merker jeg det godt på lommeboka. Når jeg bruker proteinpulver, så blir smoothien virkelig et komplett måltid, og det er et rimelig måltid.
Det kan virke litt dyrt i innkjøp, men på sikt tror jeg det lønner seg både for matbudsjettet og helsa/vekta.

Denne bruker jeg for tiden, den er både rimelig og veldig god på smak:

http://www.proteinfabrikken.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6

Denne har jeg bestilt, og gleder meg til å prøve. Noe dyrere, men jeg bruker såpass mye av det at jeg må ha variasjon:

http://www.proteinfabrikken.no/aspx/...7&g1=16&g2=122

Summer 03-11-04 23:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Musti
Savner litt egg i den smoothien jeg ... ;)

Jeg også, egg eller proteinpulver...:)
Må være proteiner i vettu. :)

Marianne 03-11-04 23:50

Fytoøstrogensmoothie (ryli - skygg unna)

Koselig å se Lise her inne da! :klem:

Denne fytoøstrogensmoothiesen kan kanskje gi noen og enhver - eller de som trenger det - mer østrogen i kroppen:

50 ml soyamel (billig-utgaven av soyproteinpulver :p )
1 egg (eller fler)
1 ss sesamfrø
1 ss valnøtter
1 ss linfrø
1 banan (?)
2,5 dl melk
ingefær, kanel, nellik
evt. søtstoff

Denne er ikke kjempegod, men jeg lagde den når jeg var "liten" fordi jeg syntes det var lurt med billig soyamel istedet for dyrt soyaproteinpulver, og fordi jeg trodde jeg trengte mer østrogen. Den er helt ok med krydderet i, og det kan jo byttes ut med kakao og vaniljesmak. I hvert fall er det en ide og en variant, da jeg ikke har sett smoothieser med soyamel her inne.

Ha en (snart) god natt!
marianne

Carisma 04-11-04 08:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nalana
Hadde bare lyst til å si noe ang dette, for jeg bruker proteinpulveret også for å få ned matbudsjettet litt, for det er dyrere å spise lavkarbomat. Kanskje ikke så mye, men jeg spiser i tillegg mere mat når jeg spiser riktig, så da merker jeg det godt på lommeboka.

Ja, det merkes veldig godt! kan ikke bare leve på spaghetti og knekkebrød til neste lønning lenger liskom.. :D
Jeg har en tendens til å bli litt ensformig i spisinga mi på slutten av hver lønning.. finner noe som er relativt billig og holder meg til det liksom.. særlig når det gjelder frokost og mellommåltid. Er liksom ikke inspirert til å variere. Tror jeg må få det inn i Planen min.

Jeg ser at mange snakker om egg i smoothiene. Men smaker den ikke rått egg da? Jeg har helt angst for rått egg!.... Syns det både lukter og smaker forferdelig. Vil helst ha de ikke hardkokte, men steinhardkokte... :D

nalana 04-11-04 09:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma
Jeg ser at mange snakker om egg i smoothiene. Men smaker den ikke rått egg da? Jeg har helt angst for rått egg!.... Syns det både lukter og smaker forferdelig. Vil helst ha de ikke hardkokte, men steinhardkokte... :D

Neida, det går så fint at. Det hender til og med at jeg bare rister litt i en shaker, men merker ikke at det er rått egg i. Hvis du bruker blender eller mixer, så blir det enda bedre. Du lager liksom eggedosis først, enten med priteinpulveret, eller evnt fructose. Så tar du oppi resten av det du skal bruke, og konsistensen er mye bedre med egg i:D

Carisma 04-11-04 09:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nalana
Neida, det går så fint at. Det hender til og med at jeg bare rister litt i en shaker, men merker ikke at det er rått egg i. Hvis du bruker blender eller mixer, så blir det enda bedre. Du lager liksom eggedosis først, enten med priteinpulveret, eller evnt fructose. Så tar du oppi resten av det du skal bruke, og konsistensen er mye bedre med egg i:D

Men det er jo likevel rått egg..... Eggedosis klarer jeg ikke, fordi jeg VET at det er rått egg. Ja, jeg er sær på det området. :rolleyes:

nalana 04-11-04 10:47

http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_2_16.gif http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_2_20.gif
Da er det nok ikke så greit, du får kjøpe eggeprotein da http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_2_15.gif

mofe 04-11-04 10:54

Så bra at det er action på denne tråden! :)

Jeg lurte på dette med proteinpulver.. Jeg bruker 2 egg i smoothiesene mine (1 egg hvis jeg akkurat har spist, eller snart skal spise) - jeg trenger vel ikke å ha proteinpulver oppi da?

Det er enten/eller, sant?

ElinGH 08-11-04 21:26

vil tro det er godt med tyrkisk yoghurt i den lassien også! Den er også godt for mye, og har en helt fantastisk smak! Vet ikke hvor lett det er å få tak i, jeg kjøper den hos den tyrkiske kjøpmannen på hjørne. Kan også nevne at den er produsert i norge med norske råvarer!

E.

Summer 08-11-04 22:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofedilla
Så bra at det er action på denne tråden! :)

Jeg lurte på dette med proteinpulver.. Jeg bruker 2 egg i smoothiesene mine (1 egg hvis jeg akkurat har spist, eller snart skal spise) - jeg trenger vel ikke å ha proteinpulver oppi da?

Det er enten/eller, sant?

Det må ikke være enten eller...
Om det er et hovedmåltid, så kan det jo være lurt med proteinpulver om du bare har to egg i... Men du kan også ha tre egg da det er ca 24 g protein der om du har store egg... (Skal vel optiamlt ha 30g protein i måltidet og to store egg blir 16 g,- så da har jeg en halv scop med proteinpulver i også... men da er det lurt å drikke godt i tillegg...- bare spør Musti....:snill: ))

Musti 08-11-04 23:44

Sitat:

bare spør Musti....:snill:

Joda, skriver under på den jeg ... og det er ikke så reint lite vann du bør drikke heller :rolleyes:

Marianne 09-11-04 09:11

Lagde en i går av:

Soyamelk 1,5 dl
3 egg
2 ss kokosmelk (egentlig bare det tykke øverst i boksen)
1 ss peanøttsmør u.sukker
vaniljeessens
1/2 liten banan
litt kakao
litt søtstoff

Litt flytende, men kombinasjonen kokos, peanøtter, sjokolade (kakao) og vanilje er jo herlig! Sånn til inspirasjon for andre, kan dere jo ta oppi disse smakene men drøye bananen, ikke sant!

mofe 15-12-04 02:23

jeg pleier å bruke melk i smoothiene mine jeg, men det er kanskje bedre å bruke soyamelk? noen som vet? :)

og må man på helsekosten og kjøpe? dyr? :confused: :)

guro 15-12-04 10:26

Jeg vet det er noen som er skeptiske til fettet i soyamelkeprodukter. Kanskje ikke så kaldpresset og transfettfritt som en skulle ønske ....

Summer 16-12-04 10:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av guro
Jeg vet det er noen som er skeptiske til fettet i soyamelkeprodukter. Kanskje ikke så kaldpresset og transfettfritt som en skulle ønske ....

Den har hvertfall mye omega 6 som vi bør unngå, så jeg ville ikke brukt det som en del av mitt daglige kosthold i alle fall :)

mofe 20-12-04 00:55

Hvordan er melon sånn karbomessig sett? Og noen som har en smoothieoppskrift med melon? Tenker mest på honningmelon.. mamma elsker den, og jeg tenkte å lære henne å lage smooothies nå i julen

mofe 01-01-05 04:13

Jeg er frekk som få, og poster denne som marianne har skrevet i en annen tråd :p:o

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marianne
Blåbær-smoothie med proteinpulver
1 kopp yoghurt naturell
1 kopp blåbær (hadde ikke, brukte bjørnebær)
Proteinpulver tilsvarende mengde inneholdende 14 gram protein
2 ts eplefiber eller psylliumfrø (husk)
1 ts vaniljeessens (i bakehylla i butikken)
1/4 ts Stevia (Jeg brukte fruktose)
12 mandler rå eller lett ristet (jeg brukte ristet - veldig godt!)
Fra The Soy Zone av Barry Sears.

mofe 04-01-05 00:07

Nå har jeg prøvd å knuse valnøtter med stavmixeren, og det går lett som en plett! Hadde oppi litt melk, så det ble en slags smørje.. Poster senere hvordan det går, tenkte å lage men smoothie av det, med jordbær bl.a.

mofe 04-01-05 00:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofedilla
Nå har jeg prøvd å knuse valnøtter med stavmixeren, og det går lett som en plett! Hadde oppi litt melk, så det ble en slags smørje.. Poster senere hvordan det går, tenkte å lage men smoothie av det, med jordbær bl.a.

Smaker helt greit.. litt sydhavsfølelse..

Brukte rundt 20 gram valnøtter, 150 g jorbær, 3 små egg, 1 dl melk, 3-4 ss rapsolje og litt flytende natreen.

luringen 21-01-05 11:40

mere "smutti"

tvillinggutta mine elsker mammas "smutti"...hehe (men de vil helst ha masse frukt i da)
Jeg laget en superenkel en nå, som ikke var så værst..

2 egg
1/2 teskje fruktose
lages til eggedosis før du har oppi:
1 ss rapsolje
1 youplait
litt frosne bær eller en bit melon (ikke vannmelon)
4 isbiter
8 mandler

Blir litt tjukk, men jeg spisern med skje...

Skal se å få kjøpt med noe bra olje nu...hva anbefales da? Udo's eller cocosa??
Er soyaflak det samme som proteinpulver??

Tiril77 21-01-05 11:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av luringen
tvillinggutta mine elsker mammas "smutti"...hehe (men de vil helst ha masse frukt i da)
Jeg laget en superenkel en nå, som ikke var så værst..

2 egg
1/2 teskje fruktose
lages til eggedosis før du har oppi:
1 sans lettyoughurt med eple og kanel
4 isbiter
8 mandler

Brum-brum, drikkes:p
Skal se å få kjøpt med noe bra olje nu...hva anbefales da? Udo's eller cocosa??
Er soyaflak det samme som proteinpulver??

ÅH!! Luringen.. tar du med deg blenderen og kommer hit en tur eller?? Jeg spiser både cocosa OG udo's jeg da... Litt sånn Ole brum.. Ja takk... begge deler! hehe

Tiril77 21-01-05 12:24

Lagde meg smoothie akkurat nå.. brukte

3 egg
1 dl fettredusert kokosmelk ( 1 gr karbo pr 100 sto det)
liten skvett melk
3 ss kesam vanilje
litt fruktose
en neve mandler/valnøtter

MMMMMM.. NAM NAM.. Turte ikke spise så mye av det.. For jeg er usikker på hva dere mener om sammensetningen.. og spiser dere smooties som mellommåltid eller som erstatning for et måltid. feks.kvelds??

luringen 24-01-05 21:13

En god en i dag og...

-Cultura naturell

-isbiter

-1 bit honningmelon

en halv teskje vaniljeessens

-2 egg

litt fruktose til eggedosis.

5-6 mandler
Ha i resten.

Namme

Summer 24-01-05 23:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB
Lagde meg smoothie akkurat nå.. brukte

3 egg
1 dl fettredusert kokosmelk ( 1 gr karbo pr 100 sto det)
liten skvett melk
3 ss kesam vanilje
litt fruktose
en neve mandler/valnøtter

MMMMMM.. NAM NAM.. Turte ikke spise så mye av det.. For jeg er usikker på hva dere mener om sammensetningen.. og spiser dere smooties som mellommåltid eller som erstatning for et måltid. feks.kvelds??

Jeg synes den så grei ut jeg. :) Du får jo i deg fett med nøttene etterpå, men dersom du klarer det, så kan det kansje være greit med en ss olje oppi. :)
Den så veldig god ut! :ja:

PS kansje det er litt mye med 3 ss kesam vanilje siden det er sukker i den, 1 liten ss har jeg hørt de andre som bruker den har tatt i... :)

Nille 25-01-05 15:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise
PS kansje det er litt mye med 3 ss kesam vanilje siden det er sukker i den, 1 liten ss har jeg hørt de andre som bruker den har tatt i... :)

:ja: Min smoothie med 100 gram frosne bringebær, 1 ss kesam, 1 ss avocado olje og 2 egg kommer oppi 11 karber ...........

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.