![]() |
Sv: Sju slag til jul uten sukker
Tusen takk for tips! Skal ihvertfall lage meg vaniljesukker når jeg får sukrinet mitt.
|
Du får prøve med vaniljesplenda også
|
Jepp, det skal testes ut!
|
herre, vet ikke hvorfor jeg innbilte meg at det var HI-maz for lavkaroere asså..tenkte ikke engang på å lese bakpå :O nå skal den rett ut!Hehe:) tusen takk for at du sa ifra:)
|
Dette er nok en misforståelse. Hi-maize har 31 g karbohydrater, og disse er av den langsomme typen (amylose). Fibrene blir ikke tatt opp i tarmen, de blir fermentert av bakterier i tykktarmen, som omdanner det til fettsyrer som bl.a. smørsyre (butyrat) som er viktig for tarmhelsen. Hi-maize gir bl.a. økt insulinfølsomhet og fettforbrenning.
Hi-maize kan fint brukes i et lavkarbokosthold. Det er ikke ment å brukes som ren erstatning for hvetemel, men som et supplement til andre meltyper. En strøken spiseskje (10 gram) gir 3 g karbo og 6 g fiber/resistent stivelse. Man kan f.eks. bruke en kombinasjon av mandelmel, hi-maize og proteinpulver i oppskrifter. Det fine med Hi-maize er at det oppfører seg som stivelse i baking, men ikke i kroppen. Les mer her om resistent stivelse her: http://lowcarbdiets.about.com/od/nut...tantstarch.htm Sitat:
|
Ja, det er mye hvetemel i oppskriftene. Men ved å bytte ut 20% av melet med Hi-maize, vil GI senkes med ca 70%. Dette er slow-carb, ikke low-carb ;)
Sitat:
|
Slow er bra. Man blir snill og pen av det.
|
men da kan jeg jo liste meg til å burke litt hi-maize når jeg baker alikevell da:) tusen takk:)
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:34. |