Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Noen spørsmål bare (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23232)

LilleM0r 17-01-09 12:03

Sv: Noen spørsmål bare

Ikke vær redd for diskusjoner, det er både svært interessant og opplysende:)
For det er jo slik at det forskes mye, og ofte så slår det ene resultatet i hel det andre - og da står vi der da, vi vanlig forbrukere - forvirret....
Og hva skal vi tro på?
Og det med kaffe, har jeg faktisk ikke tenkt på før...
Takk begge to for opplysningene:)

Adelaide 17-01-09 14:50

Oki, da skal jeg kutte drastisk ned på kaffen.....men morgenkaffen bare må jeg ha. Kaffen jeg ellers drikker i løpet av dagen kan jeg klare meg uten.
Takk for gode innspill *tommelopp*

Adelaide 18-01-09 12:26

Jeg har alltid hatt noen dråper sitronsaft i vannet når jeg drikker det, synes det blir mye friskere og "lettere" å drikke.
Men nå ser jeg at det faktisk er en del karbo i sitron.
Burde jeg kutte ut sitronen i vannet?
Er redd det gjør at det blir vanskligere for meg å få i meg nok vann dersom jeg ikke får den spruten med sitron i.....

trillian78 18-01-09 12:30

Noen dråper sitron i vannet vil jeg tro er heeelt ufarlig! Det er jo ikke store mengder det er snakk om. Jeg bruker både sitronsaft og limesaft i dressinger. Du kan jo forsøke å veie opp de dråpene du bruker, men jeg tviler på at det er snakk om noe mer enn noen bittesmå få gram.

Gerd 18-01-09 12:33

Bare bruk sitron i vannet du :ja:

Adelaide 18-01-09 12:35

Takk, da fortsetter jeg med sitron.....Det er jo viktig å få i seg nok vann. :heia:

danish 18-01-09 12:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 618648)
Bare siterer andre, jeg, som sier at kaffe innholder karber.
Jeg vet ikke hva som er forskjell på div kaffe sorter, har aldri drukket så mye som en kopp kaffe av noe slag!:eek:

Et problem med kaffe kan være at kaffe fører til økt insulin-resistens. Dette kan være bra på lavkarbo, fordi blodsukkeret blir stabilt. Samtidig fører det til høyere insulin-utslipp ved vanlig glukose-test, som igjen kan kødde med blodsukkeret og hemme vektnedgang. Men, de i testen får i seg mye mer glukose enn vi gjør.

Hm. Vrient. Jeg liker kaffe. For sikkerhets skyld bør du moderere inntaket.

Adelaide 18-01-09 12:44

Oj, jeg viste ikke at kaffe hadde innvirkning på blodsukkeret.......Kan jeg bytte kaffe mot te, eller har te samme virkning?

Veggpryd 18-01-09 13:00

Jeg synes du skal drikke kaffen din, jeg :ja: Det er mange "kaffekjerringer" her (inkl. meg) som har gått ned selv om vi drikker kaffe. Jeg ville kanskje byttet ut melka med kremfløte evt. utvanna fløte hvis det blir mye kaffe iløpet av dagen. Drikker man kaffe med fløte hele dagen, blir egentlig det samme som å spise noe hele tiden, og på lavkarbo er jo det unødvendig med mellommåltider. :)

Photobscura 18-01-09 13:34

Jeg går også ned til tross for kaffe. Og jeg kan tidvis drikke mengder!

Nille 18-01-09 15:38

Siden jeg har fått PM om koffein virker inn på ketosen bekrefter jeg bare det jeg har skrevet flere ganger her i forumet:

Det er tvilsomt om koffein har noe å si på ketosen. Det finnes noen studier som indikerer at koffein hos noen kan forårsake blodsukkerstigning. Det har effekt på insulinet. Studiene går ut på at man spiser 50 gram glucose, fulgt av en dose koffein.

Dette er ikke en lavkarbo situasjon, som under f.eks. induksjonen inntar kun 20 gram karbohydrater, - mest i form av grønnsaker, spredd utover hele dagen.

Det anbefales allikevel at man begrenser koffeinholdige drikker. Det er med dem som med alt annet. Noen tåler det bra, andre ikke.

Adelaide 19-01-09 09:21

Kaffedrikkingen min variere veldig, det blir ekstra mye når jeg skravler med venninner.
Men kan jo bytte ut melken med kremfløte, også prøve og begrense inntaket av kaffe. Det som sagt morgenkaffen jeg er avhengig av....

En annen ting jeg lurer på er om mensturasjonssyklusen virker inn på ketosen og på vekten?

Gerd 19-01-09 09:25

Syklusen virker ikke inn på ketosen.

Men syklusen, både mens og eggløsning kan føre til vektøkning. Da samler kroppen væske. ( Hormoner... blæh :rolleyes:) Men det slipper i løpet av et par dager :ja:

Adelaide 19-01-09 09:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 620848)
Syklusen virker ikke inn på ketosen.

Men syklusen, både mens og eggløsning kan føre til vektøkning. Da samler kroppen væske. ( Hormoner... blæh :rolleyes:) Men det slipper i løpet av et par dager :ja:

Oki, takk....:D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:25.