![]() |
Sv: Leter etter en margarintråd
Sitat:
Nei ! Meierismør er rent fett ikke tilsatt en masse. Det er mye sunnere enn noen andre smørlignende produktet. Det er heller ikke ødelagt fett. Det er bedre å lavære å spise fett istedenfor å spise margarin. SÅ ille er det ! |
Jeg skjønner hva du mener (tror jeg), men jeg tror egentlig det er bedre å faktisk droppe margarinen og heller spise maten "tørr", for det fettet kan ikke sammenlignes med meierismør.
|
Jeg og Nille tenkte likt. :D
|
Sitat:
Huff.... Det er jo nesten trist at det er LOV til å selge dette???? :eek::( |
Ja, det er mye dritt de selger. Cola, tobakk, margarin, Grandiosa. Hadde vært en sann lettelse om de forbød både cola, sjokolade og gjærbakst så jeg hadde sluppet å bli fristet, hehehe.
|
Her er forresten den tråden jeg lette etter (det som startet denne tråden) http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=fett&page=2
Og her er det som stod der som jeg ville finne.. :-) Margarin er kunstig smør laget på vegetabilsk olje. Det er litt for teknisk til at jeg husker hele prosessen, men det har med reaktorer, trykk, varme og katalysatorer å gjøre. Sluttproduktet blir en tjukk, fæl røre som lukter forferdelig vondt og har ikke særlig vakker farge. Derfor må man tilsette aroma for lukta, og fargestoffer for at det skal ligne på ekte smør. I tillegg er det mer enn vi får opplyst i margarin. Gunnar Lindgren har mye informasjon om margarin, som f.eks. dette: "Aceton i margarin: För första gången medger nu Livsmedelsverket på sin hemsida (mars 2002) att följande kemikalier används vid tillverkning av margariner. Extraktionsbensin (hexan) Aceton Nickelspån Natronlut Fosforsyra och citronsyra Blekmedel Som förorening i margarinet behandlar man: Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen) PAH" |
Sitat:
Til meg selv og barna utnyttet jeg tilbudet på Obs! i steden: 40% på alle frysevarer fra Findus!! :D Har kjøpt masse torsk, laks, ørret, kamskjell og scampi :p Men du, jeg lurer på en ting. Jeg sliter jo med denne avhengigheten min.... Pepsi max..... :cool: :o Akkurat i dag har jeg vært flink (i forhold til normalt i hvertfall) Har drukket under 1 liter, mot normalt 2,5-3 liter... Men uansett, til spørsmålet: Selv om søtstoffene i lightbrus ikke er bra, hadde det vært bedre om jeg gikk over til en annen type lightbrus enn Pepsi/cola/tab? Altså en som ikke er svart? Når jeg spør om det er bedre så tenker jeg egentlig lite på at koffein ikke er bra etc, jeg tenker på vektnedgang og trigging av søthunger akkurat nå..... :rolleyes: |
Eg har problemer med å steke koteletter i meierismør, synes det smaker helt forferdelig så klarer det bare ikke.
Er det noe annet eg kan steke det i utenom melange? Oljer?? |
Nøytral (den brune) Cocosa. Det smaker ingenting og er varmestabilt. Du kan også lage Ghee av smør, det skal heller ikke smake noe særlig. Google på Ghee for oppskrift.
|
Takk :)
Må kjøpe når eg får lønn, altså cocosa :) |
Ja, den er genial. Selges i de fleste helsekoster og butikker med godt utvalg. Tror Ultra og Meny har. Den grønne skal brukes som kosttilskudd og er mye dyrere (rundt 250,-?) Den brune til steking koster vel rundt 70,- kroner, og er ganske drøy. :)
|
Sitat:
|
Ikke så lett å steke i majo ;) hehe
|
Supert Iset :)
Har verken ultra eller meny, men ALLE andre matbutikker så blir nok helsekosten på meg :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg bestiller på www.helseogkost.no :) Tar 3 dager så har du produktene og faktura i posten. Genialt :D |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg bruker bare meierismør, men helten sverger til Brelett. Dessverre har han fått jentene også over på den tankegangen.
Og hvilken olje kan jeg bruke til å lage majones, om jeg skal ligge unna solsikke, soya og mais? Det er de eneste jeg har funnet uten smak … |
Sitat:
|
Sitat:
|
[quote=safran;622262]Og den er grei? quote]
Håper det, har ikke prøvd den enda, står uåpnet i skapet.. :) |
Sitat:
|