![]() |
Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?
heisann
skal selv ned 5-6 kilo,og d er ikke så mye,men di sitter godt. begynn å trene,eller gå turer i raskt tempo. vil anbefale å kutte ned på karbo,få i deg sunt fett og protein.d er min mal for tiden,så håper d løsner.lykke til.:) |
Sitat:
Vel....helsemyndighetene har fått holde på i 50 år, og de er tross alt litt farlige....;) Ikke godta noe bare fordi det "alltid har vært sånn". Men for all del, Fedon er ikke så dum altså. Når det gjelder valg av kosthold, får man mange helsefordeler kun ved å kutte karbohydratinntak. Fedon er restriktiv til mettet fett, men det er desverre uten grunn. Jeg mistenker at siden han har anbefalt dette fra starten av Fedon-dietten, kan han ikke plutselig endre på det nå, uten å miste troverdighet - mye som våre mynddigheter. Ikke stress med hvilke typer fett då må ha - spis ren og naturlig mat uten å være redd for fett, så får du antakelig i deg det meste. Mettet fett er viktig å få i seg, og svin og oksefettet inneholder ca 50/50 av mettet og umettet fett. Det viktigste er å kutte karbohydratinntaket. Alle lavkarbokosthold er basert på det samme, men noen forskjeller må man jo ha ellers får man ikke solgt bøker og produkter.;) (kosthold som south beach o.l. ville jeg derimot sett på som en diett, og ikke et permanent kosthold da det er altfor fettrestriktivt). Det viktigste med å kutte ut karbohydrater fra kosten, er tross alt helsefordelene. Overvekt er bare en av bivirkningene (den mest synlige, og minst farlige) ved et høykarbokosthold. Det er ikke den farligste på langt nær. Det vi må huske på er at et høyt inntak av karbohydrater (ofte kombinert med lite aktivitet) kan direkte forårsake hjerte/karsykdom, diabetes, PCOS, alzheimers, parkinson, pluss at man forverrer tilstander som kreft, astma, allergier, adferdsproblemer, et utall betennelsestilstander, blindtarmbetennelse, utslett og soppinfeksjoner. (Ganske heftig spør du meg:mad:). Når man kaller et ketogent kosthold for ekstremt, må man skille mellom to ting: ja, det er et ekstremt kosthold sammenlignet med det tradisjonelle og det samfunnet vårt er vant til. Det er derimot ikke et ekstremt kosthold for KROPPEN. Rent fysiologisk ville jeg anbefalt et ketogent basert kosthold for alle overvektige, fordi man antakelig har en dårlig insulinfølsomhet allerede. Så kan man jo bare legge til litt karbs hvis man ikke vil være i ketose (som egentlig er en helt naturlig og gunstig tilstand som vi alle har vært i flere ganger i løpet av livet, uansett kosthold). Den beste måten å øke insulinfølsomheten din på, er å trene. Styrketrening er ofte lettere enn utholdenthet hvis man er overvektig. Hvis det er høyt kolesterol du er bekymret for, så er den en egen historie. Det ligger mange tråder på det her inne. Det er ikke noe som heter "sunt fett" - det eneste man skal være forsiktig med er behandlet fett, og det kommer jo som regel i kombinasjon med karbohydrater (eks potetgull, kjeks, billig og ferdigmat). Når det kommer nye medlemmer og folk som har lyst til å forandre livet sitt og legge om kostholdet, så er det en stor og viktig avgjørelse. Ikke begynn å forvirre og snakke om forholdet mellom omega3 og -6 og andre detaljer og grumsete info om fett typer - dette har ekstremt lite støtte fra god forskning, og er ikke det første og viktigste man skal tenke på. Det er fremdeles karbohydratinntaket som er problemet, og kutter du her får du masse fordeler uansett:) Skaff deg ordentlig info - les en bok eller to. Anbefaler "good caloriers, bad calories," av Gary Taubes (den beste og mest fullkomne boken om karbohydrater, men er kun på engelsk), og sjekk boklister her på forumet. |
Sitat:
Kjempeflott innlegg!! :D |
Hei! Denne boka skal jeg skaffe meg! Takk for tips!
("Ät fet mat - bli frisk og smal" av Lars-Erik Litsfeldt.) Dere som har greie på det: Kan dere lage en liste over forhåndstallene i de forskjellige kostfilosofiene? Lurer veldig på fordelingen i LCHF kostholdet? Det er noe jeg kunne tenkt meg fordi jeg er ute ettter et kosthold for resten av livet! Jeg er ganske ny og har lagt meg på Skaldemanns 10+ fra boka hans GI-NULL. Dvs 5-10 % karber 35% protein 55-60 % fett. Kanskje lite fett her? |
Sitat:
|
Energiknappen til LCHF ser slik ut:
2% karbohydrater 32% proteiner 66% fett |
Åååå det var lite karber!:D
|
Sitat:
For OE er fordelingen slik. i energi%(kcal) 5-10 % karbo 15-20 % protein 70-80 % fett forholdene skal være omtrent slik: av vekten din 0.5-0.8 Karbo: 1 P: 2.5-3.5 Fett (Det er ok å gå opp på proteiner dersom man trener mye) |
Sitat:
|
Ehm..jeg tulla visst litt. Den var visstnok bare et eksempel på hvordan det kom til og se ut for hver enkelt matrett i kokeboka. *flau* Tallene varierer fra matrett til matrett. :rolleyes:
|
Sitat:
Overvektige personer på O. e. skal kun ha 0,5 X karbohydrater. Dette bestemmes igjen av proteinmengden, som Kwasniewski setter til høyde i centimeter minus 100. Hvis en mann på 100 kg er 185 centimeter, skal han altså ha 42,5 gram karbohydrat (helst fra rotgrønnsaker, f. eks. potet eller kålrot). I tillegg skal han ha 85 gram protein og ~210-300 gram fett (begge helst fra animalske kilder som egg, smør, marg, flesk o. s. v). Det er ikke så mye karbohydrater. Det funker veldig fint. Du unngår endel av ulempene folk får med ketose, f. eks. konsentrasjonsvansker, stress o. s. v. Riktignok pleier de fleste av disse problemene å gå over efter en viss stund i ketose. |
Sitat:
Beklager hvis jeg kverulerer mye, men jeg syns dette var interresant og vil gjerne forstå utregningsprinsippet :) |
Sitat:
|
Er det veldig viktig å telle og måle alle proteiner, fettstoffer og karbohydrater, og forholdet mellom disse, eller går det bra så lenge man ikke overstiger en viss mengde karbohydrater pr dag?
Når jeg ser disse forholdstallene, slår det meg at det må være vanskelig å konstant passe på at forholdet mellom proteiner og fett er korrekt.. Hvor viktig (for vektnedgangen) er egentlig forholdstallene mellom protein og fett? Kan en kombinasjon av O.E og Fedon fungere, eller skjer det noe med vektnedgangen dersom man veksler mellom å spise mest av proteiner, og mest av fett? :o |
Sitat:
Du skriver at for normale folk så gjelder kroppsvekt. Hva er normale da? Jeg mener å ha lest et sted at karbo-grenser er MAX 50 g uansett om du regner den til å bli høyere. Si at en person er 170 cm og veier 120 kg. 70x0.5 = 35 g karbo 70x1 = 70 g proteiner 70x3= 210 g fett Eller blir det: 120 x 0.5 = 60 karboer. ...MAX 50 g!! 50x 2 = 100 g proteiner(skal være i forhold til karbo og ikke vekten din) 100 x 3 = 300 g fett(i forhold til proteiner) Er noen av disse riktige? Jeg personlig følger det siste forslaget..utifra vekten min og regner ut forhold proteiner og fett utifra karboene jeg kommer på. Er det riktig tro?:rolleyes: |
Sitat:
noen dager teller du protein og fett også så ser du lettere hva du må justere på for å få de resultatene du vil...men det er bare i starten til du vet sånn ca hvordan du skal spise...det finnes flere skjemaer du lett skriver inn hva du har spist på en dag, så regner programmet ut alt for deg(feks energi% som ligger på forumet her som jeg bruker av og til) opp med fett og ned med karboer ved vektnedgang/helseplager. Ved mye/hard trening blir det noe annerledes forhold. da trenger du litt mer proteiner. Etterhvert trenger du ikke telle for du vil lære deg ca hva du skal se etter automatisk. Du bør bestemme deg for om du vil ha lite/moderat/høyt inntak av karboer. Det er det viktigste valget først. Dersom du velger moderat/høyt(som Fedon er) karbo-inntak kan du ikke samtidig ha høyt inntak av fett. Da vil trolig kroppen forbrenne karboer og lagre fettet... Da er det såfall ned med karbo og opp med fett dersom det skjer, eller så får du øke treningsmengden betraktelig:) forholdene mellom fett/proteiner/karboer er viktig ja!! hva som er det mest riktige forholdet, er det kroppen din som vet best:) Det høres ut som et moderat inntak av karboer(ca 50-100 g), moderat inntak av protein(1-1.5 x kroppsvekt)og moderat av fett(protein x 1.5-2) er noe du søker etter? hvis du liker best en sånn diett får du heller trappe opp med mengde trening dersom du får vekt-økning av dette..eller som jeg har sagt før: ned med karboer, opp med fettet ... men telle: ja det bør du gjøre uansett på alle dietter i starten..! eneste måte å vite på... ;) |
Sitat:
|
Hmm.. Jeg er klar for å kutte kraftig ned på karbohydratene, bare ikke så lavt at jeg kommer i ketose. Er livredd for å få den beryktede stålånden. :o
Hvor mange gram karbohydrater tilsvarer lite, middels og mye? Jeg ser for meg at jeg i hverdagen kutter helt ut frukt, brødprodukter, poteter og ris, og bytter det ut med mat som nøtter, kjøtt (biff, kyllingvinger, bacon ++) bærsmoothies (med f.eks kesam?), oster, tomater og andre grønnsaker. Og ostenøttemuffins og andre slags lekre saker som finnes i oppskriftsavdelingen her. :) I helgene (dvs én kveld i helgen) håper jeg på å i blant kunne ta litt popcorn, pizza eller noe annet karbohydratholdig uten at alt raser helt sammen. Det er jo ikke mange kiloene jeg skal ned, og jeg har blitt enig med meg selv om at det er greit om det tar noen måneder, så jeg håper ikke en og annen helgekos ødelegger altfor mye... :o Regneprogram for næringsinnhold høres lurt ut! Det skal jeg lete frem. :) |
Sitat:
En person på 120 kg og 170 cm er overvektig. Derfor skal denne personen regne alt utifra sin høyde, ikke sin vekt. Og siden han er overvektig, skal han regne 0,5 X karbohydrat, ikke 0,8 X. Dette blir da altså 35 gram karbohydrat, 70 gram protein og ~210 gram fett. En tung kropp med lav høyde trenger ikke mye protein. Fettlager krever ingen protein for vedlikehold. Store kropper trenger ikke mye protein hvis mesteparten er fett. Det er derfor Kwasniewski bruker høyde, siden det ofte følger total kroppsmasse (utenom fett). |
Sitat:
Og du kan jo spise litt mere karber for å kommer over ditt nivå for å være i ketose, mitt nivå ligger på ca 25 før jeg detter ut av ketose, alt etter som om det er for mye grønnsaker jeg spiser eller fløte, jeg detter ikke ut av ketose med litt for mye grønnsaker, men veldig lett når jeg spiser fløte el.l. |
Sitat:
Hvordan regner man hvis man er 178 cm og 80 kg?:) :):) |
Sitat:
Her er grunnen til at man regner på to måter:
|
:)Tusen takk,Danish! Nå skal jeg prøve å sette meg inn i dette kostholdet!!!
|
dette var en utrolig nyttig tråd - jeg er ny her og har bestemt meg for at nå skal jeg ned i vekt. Har mye å gå ned før jeg er fornøyd 30+.
Har snakket med legen min om hvordan jeg skal gå ned og han sier 5-6 måltider om dagen - ikke spise brød, poteter, ris og pasta. Til frokost og mellommåltidene skal det være kun pålegget. Til middag en neve kjøtt eller fisk og resten grønnsaker. Mitt "problem" at min forbrenning er nede i kjelleren for jeg spiser kanskje et til to måltider om dagen. Ut fra det jeg har lest er nok LCHF tingen for meg. Men hvordan kommer jeg i gang ? Jeg skal klare dette og få en lettere hverdag. |
En veldig enkel måte å komme i gang på er via Annika Dahlqvists kostprogram for LCHF, det var sånn jeg kom i gang og det funket veldig fint syns jeg :)
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:56. |