Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Kvalitet på egg (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26727)

Carisma 08-07-09 12:32

Sv: Kvalitet på egg

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ramah (Innlegg 741128)
Det er nok bare den europeiske bonde-mafiaen som har trumfet gjennom den korte holdbarheten på eggene.

Eller bare enda en bekreftelse på at den norske maten er bedre, og derfor holder lenger... :rolleyes:

Photobscura 08-07-09 12:41

Jeg har spist egg som har vært et halvt år gamle :cool: (brukte den klassiske egg-i-vannglass-testen først). Det smakte helt fint det, tenk, egget må jo være den perfekte konservering fra naturens side :)

Carisma 08-07-09 12:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 741139)
Jeg har spist egg som har vært et halvt år gamle :cool: (brukte den klassiske egg-i-vannglass-testen først). Det smakte helt fint det, tenk, egget må jo være den perfekte konservering fra naturens side :)

Pass på så det ikke ligger for varmt og blir kylling :D

Vaffel 08-07-09 12:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 741139)
Jeg har spist egg som har vært et halvt år gamle :cool: (brukte den klassiske egg-i-vannglass-testen først).

Hvordan var den testen igjen? Har hørt om den, men husker ikke hva som skal skje/ikke skje hvis egget er OK.

Filakia 08-07-09 13:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vaffel (Innlegg 741141)
Hvordan var den testen igjen? Har hørt om den, men husker ikke hva som skal skje/ikke skje hvis egget er OK.

Som jeg skrev tidligere i tråden:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Filakia (Innlegg 740713)
Som en annen nevner, egg er fullgode langt over datoen. (Ikke at det ofte er noe problem med at egg blir gamle om man lever på lavkarbo, kanskje... hehe).

Måten du da kan teste eggene, før tilberedning, er å dyppe de i vann, f.eks. fylle et litermål eller annen passe stor beholder med vann. Hvis egget synker til bunns er det ferskt. Ligger egget midt i, verken i bunnen eller i vannskorpa er det fortsatt fullgodt å bruke, men om egget bryter vannskorpa og ligger der og dupper delvis over vann, da er det bare å kaste... Jeg tester ett og ett egg på denne måten hvis jeg er usikker på om mine "over-dato-egg" fortsatt er brukbare. Dvs. jeg trenger jo sjelden gjøre det nå, men denne metoden har jeg brukt mye opp gjennom årene, før spiste jeg ikke så mye egg, så det hendte titt og ofte at de gikk over datoen. Lærte teknikken av min kloke gamle mormor :)

Vaffel 08-07-09 13:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Filakia (Innlegg 741146)
Som jeg skrev tidligere i tråden:

Ooops! :o Jeg trodde jeg hadde lest alle innleggene i denne tråden, men det hadde jeg visst ikke.

Uansett, tusen takk! Slikt er kjekt å kunne.

Gracella 08-07-09 18:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vaffel (Innlegg 741149)
Ooops! :o Jeg trodde jeg hadde lest alle innleggene i denne tråden, men det hadde jeg visst ikke.

Uansett, tusen takk! Slikt er kjekt å kunne.

... og bakgrunnen til denne testen er at egg som er dårlige inneholder gass - derfor flyter de.
Gassen som dannes er svovelgass, og den lukter - bokstavlig talt - råtne egg, he, he
(Det er i allefall det jeg har blitt fortalt...)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:50.