Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Livets lyse side (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Rare uttrykk (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26967)

Carisma 27-07-09 22:43

Sv: Rare uttrykk

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 746279)
Jeg sier også søskenbarn. Jæ er da frå hedmarken ;)

Da heter det vel egentlig syssenbån. Som i "Æille har et syssenbån på Gjøvik..." :lol:

Photobscura 27-07-09 22:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 746288)
Da heter det vel egentlig syssenbån. Som i "Æille har et syssenbån på Gjøvik..." :lol:

Carisma, da. Gjøvik ligger i Oppland :lol:
Dessuten, vi prater itte så bredt nord i Hedmark, vettø. Det er mer blandings av svensk og trønder miksa inn i østlandsken ;)

Carisma 27-07-09 22:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 746291)
Carisma, da. Gjøvik ligger i Oppland :lol:

Hehe, dæ veit je da, je telbragte hælve barndommen på Toten, å tala kav totning tæl je bynte på sko'orn! :lol:
Men syssenbån stammer fra Prøysen-dialket, og det er jo hedmarking :)

Jeg studerte sammen med en fyr som var fra ei bygd innafor Trysil, så langt du kom før det var sverige sånn omtrent. Han snakka en fantastisk blanding mellom svensk og trysling, spesielt med litt alkohol innabords. :D

Photobscura 27-07-09 22:59

Ah! Vi sier søsken, de riktig gamle sier søskjen. Er opprinnelig fra en bygd hvis kommune grenser til Trysil, så det er jo ikke helt ulikt, og bare et par mil fra Sverige. Bygda opprant da Kopparleden gikk fra Røros og inn i Sverige, så de første bosatte var derfra. Bortsett fra enkelte ting, så er det ikke så mye klassisk hedmarksing over dialakta :)

I så måte har jeg hauger av rare dialektord og -uttryk både derfra og fra Trysil. Jeg har bodd tre år i Trysil nemlig, og la nesten om, uten at det var store overgangen egentlig :)

Et av de morsomste trysilorda jeg vet om er tallbjønn. Gjett hva det betyr :D

Grovsnus 27-07-09 23:32

Ett standardutrykk ( i trønderlag) er : Riktig.
Feks , du forteller at: i dag tok jeg bussen( ikke i betydningen av" å stjele" ) og kollegaen svarer: ja, riktig !
Selv om du forteller noe som er riv ruskende galt kommer "riktig" fra en eller annen.
Og i Kr.sund (ballbyen) har språket balla seg fælt:
Bli med hjæm te vårres å sje katta oss.

Og hvis en ringer en plass, så får en ofte høre at vedkommende en skal snakke med er optatt : Beklager men Olsen sitter i telefonen- Men så se til slipp stakkaren ut da!!!!!!!

Mvh Grovsnus
åhh- det var godt å få sagt det:)

Kanutten 27-07-09 23:41

Nei, no kjæm han inn!
Det betyr at nå blir det uvær. :p

Photobscura 28-07-09 00:22

Haha, Grovsnus, vi sier også "riktig" til alt :p. Og så har vi vår egen versjon av "sjø" -"sju". Haha. Men så er vi nærmest semitrøndere også. Vi avslutter f.eks aldri flertallssubstantiver med -e.

Viclin 28-07-09 00:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Risten (Innlegg 746260)
Ikke søskenbarn men søskenebarn.

En annen ting med språket som jeg undrer meg over er i Oslo hørte jeg de bytta ut henne med hun. Hørtes helt merkelig ut i mine ører. F.eks. om en baby, kan du gi hun mat.... merkelige greier.

Det var nok noe som startet på vestkanten. Da jeg vokste opp på åttitallet, syns jeg alltid det var så rart at de fra vestkanten, som snakket så riktig ellers, aldri sa "dem", men alltid "de", uansett. De sa også stort sett "hun", ikke "henne".

Deretter hørte jeg det samme da jeg på videregående på nittitallet fikk en del i klassen fra Hauketo/Holmlia/Prinsdalen-området. De byttet også om på henne og hun, eller brukte konsekvent kun en av delene.

Nå i dag virker det som om det har spredd seg til hele Oslo. Vi sa "hu" eller "a". Ikke særlig pent, men jeg sier det fortsatt. Det blir vel dialekt egentlig. I stedefor "Jeg sa det til a", sier de nå "Jeg sa det til hun". Helt merkelig syns jeg.

trillian78 28-07-09 06:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 746295)
Et av de morsomste trysilorda jeg vet om er tallbjønn. Gjett hva det betyr :D

Kongle? Eller? Furubjørn liksom?

Photobscura 28-07-09 07:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av trillian78 (Innlegg 746338)
Kongle? Eller? Furubjørn liksom?

Ekorn :geip:

Carisma 28-07-09 08:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 746339)
Ekorn :geip:

Jeg googlet det og fant ut det ja, veldig bra :D

Syns forøvrig det er morsomt med Hamar-folk, som egentlig prater bredt, men så sier de røke!?! "Ska' vi ta en røk æll?"

Risten 28-07-09 10:11

For å ha oppklart det. Jeg vet at det er riktig å si søskenbarn, altså søsken barn. Det vi sier er søskenebarn, vi legger inn en e etter søsken så det blir søskene barn.

Anne 28-07-09 12:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 745373)
I følge bokmålsordboka "vettig" :p
Jeg har hørt Oslofolk si det, men det er nok et litt gammelt uttrykk!

Du kan si både vettig og vettug. Begge deler er riktig i flg Bokmålsboka, og betyr da forstandig.

Kanskje gammelt uttrykk...men jeg bruker det:p...Vettug altså.
Er fra Oslo...og slekta mi har bodd her i fem generasjoner ihvertfall.:)

Iset 28-07-09 12:22

Klarer dere denne Stavangerquizen da? Vi har nok endel rare uttrykk her også ja. :knegg:

Jeg fikk selvsagt alle riktige. *ekta siddis*

http://quiz.start.no/?p=play&quizID=9026

Carisma 28-07-09 12:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 746388)
Klarer dere denne Stavangerquizen da? Vi har nok endel rare uttrykk her også ja. :knegg:

Begynner å bli litt inni de tingene også, men lenger sør i fylket har de også mye rart.. Okka by for eksempel :D

Carisma 28-07-09 12:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 746388)

Fikk 23 av 29, det syns jeg ikke er så ille til innfødt østlending å være :D Mye som er innlysende, eller kanskje det bare er fordi jeg er vandt til dialekta...

Grovsnus 28-07-09 22:13

22 av 29 , itj værst tå ein Trønder.
Mvh Grovsnus
itj fårrå nålles.

Photobscura 28-07-09 22:34

23/29 her og! Men jeg tror det har like mye med å gjøre at alternativene jevnt over var litt på trynet, dessuten kjente jeg igjen mange av uttrykkene, som virker som om de er sosiolektiske, og går igjen i ligenden versjoner landet rundt ;)

Prøv DENNE dere! Jeg har hatt mer eller mindre tilknytning til Trysil hele livet, samt at jeg har bodd der i flere år, likevel klarte jeg bare åtte ...
Jeg har allerede gitt dere et av svarene ;)

Carisma 28-07-09 23:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 746593)
Prøv DENNE dere!

Åtte på meg også... Irriterende nok leste jeg feil på den ene, ellers hadde jeg hatt ni :D

Photobscura 28-07-09 23:50

Jeg kunne ikke dy meg, så nå har jeg faktisk laget min aller første quiz på start :D

Sjekk ut!

Hillelille 29-07-09 01:44

Folk som sier henne istede for hun. (Jeg er nordlenning og sier ho :p)

"Henne er jeg veldig glad i" Blæææh.

Også østlendinger særlig, som sier hvem istede for hvilke eller hvilken.
"Hvem bil er det?" HAHAHA:confused:

Hillelille 29-07-09 01:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 746593)
23/29 her og! Men jeg tror det har like mye med å gjøre at alternativene jevnt over var litt på trynet, dessuten kjente jeg igjen mange av uttrykkene, som virker som om de er sosiolektiske, og går igjen i ligenden versjoner landet rundt ;)

Prøv DENNE dere! Jeg har hatt mer eller mindre tilknytning til Trysil hele livet, samt at jeg har bodd der i flere år, likevel klarte jeg bare åtte ...
Jeg har allerede gitt dere et av svarene ;)

Jeg fikk sju, noe som er utrolig, siden jeg gjettet på måfå :p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.