Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Hva gjør dere med jula? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28358)

frøken 24-09-09 15:55

Sv: Hva gjør dere med jula?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hillelille (Innlegg 773878)
*fniiis*

Vel vel, snart kommer julemarsipanen i butikkene. Det er snakk om max en uke eller to, snart vil man se enkelte nisser og snart vil adventskalenderen være i salg;)

Var i Glasgow i helga, der tok jeg bilde av et utstillingsvindu med juletre og gaver :)
Så jula kommer heldigvis i år også:D

Jeg har tenkt å spise julemat i jula, ikke noe lavkarebotilpasset.
Jul er tross alt jul, og man tukler ikke med julematen:boxing:
Men en forandring blir det, jeg skal ikke dytte i meg småkaker og marsipan hele desember, for det har jeg gjort før om årene.
Det blir kun 4-5 dager med høykarbo, ikke 30:)

Carisma 24-09-09 16:10

Mine favoritter av juelting er uansett, ribbe, kalkun, og de siste åra pinnekjøtt. Litt surkål til ribba så er jeg happy, og kålrotstappe til pinnekjøttet. Til kalkunen skal det selvfølgelig være waldorfsalat. Et kjapt overslag viser at det egentlgi er lavkarbo alternativene jeg liker best uansett :D Potetene kan de bare ha for seg sjøl. Til dessert hadde jeg valgt multekrem heller enn riskrem, om det var opp til meg... :rolleyes:
Det eneste jeg er ordentlig svak for er clementiner og tyske skiver... :o

Lillevoff 26-09-09 20:30

haha! Poteter er det siste jeg savner, så hvis det skal spises karboer i jula skal det "%%# meg være julekaker! :D

Jeg ser det allerede for meg... Voff og mannen med megasukkersjokk på julaften etter måneder uten noe...

trollmamma 26-09-09 22:22

Potetene har jeg ingen behov for, jeg spiser kålrotstappe til pinnekjøttet.
Ølet som følger med spekematen lillejulaften kveld, derimot...;)

Kakene går nok også greit å holde seg unna, jeg er ingen sucker for det egentlig. Nei, mine utskeielser blir nok i form av øl ja. Og litt snacks på kveldene.

matitt 27-09-09 09:05

Jeg skal kooooose meg i jula, med alt som hører til:) Og i Januar skal jeg treeene!

Liv 27-09-09 10:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 774143)
Jeg og!!
Kroppen min er snart femti...men hue mitt er fem i Desember :love:

Samma her!!!:D

Pearl 27-09-09 11:13

Jeg skal ha julaften hjemme hos meg i år. Jeg har lurt litt på om jeg skal droppe alle tradisjoner og lage en helt anderledes julaften i matveien. Kanskje bare servere mat som jeg har lyst på og kan spise. Jeg tror jeg skal surfe rundt i oppskriftsforumet her for å finne inspirasjonskilder. Kanskje jeg rett og slett skal lage noen helt nye tradisjoner. Det kunne jo vært morsomt om neste generasjon ikke kan tenke seg en jul uten Gerds ostekake eller nylaget bringebæris.

Fungirl 27-09-09 15:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 775146)
Jeg skal ha julaften hjemme hos meg i år. Jeg har lurt litt på om jeg skal droppe alle tradisjoner og lage en helt anderledes julaften i matveien. Kanskje bare servere mat som jeg har lyst på og kan spise. Jeg tror jeg skal surfe rundt i oppskriftsforumet her for å finne inspirasjonskilder. Kanskje jeg rett og slett skal lage noen helt nye tradisjoner. Det kunne jo vært morsomt om neste generasjon ikke kan tenke seg en jul uten Gerds ostekake eller nylaget bringebæris.

Håper du ikkje har tenkt å ta vekk ribba/pinnekjøttet? :)
Hadde eg vært gjenstand for nye juletradisjoner uten dette så hadde eg blitt en smule sur kjenner eg :)
Men kaker og sånne ting så hadde eg kjørt lavkarbo skulle eg ha servert det hjemme :)

Ignite 27-09-09 15:54

Julemiddagene er vel gull verdt for lavkarbere hvis man begrenser poteter og desserter. Ser frem til jul. La SLANKESESONGEN begynne :D

Hillelille 03-10-09 18:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hillelille (Innlegg 773878)
*fniiis*

Vel vel, snart kommer julemarsipanen i butikkene. Det er snakk om max en uke eller to, snart vil man se enkelte nisser og snart vil adventskalenderen være i salg;)

Julemarsipan rapporteres i salg i dag! :p

Kitt 03-10-09 19:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hillelille (Innlegg 778101)
Julemarsipan rapporteres i salg i dag! :p

Kan bare ikke få sagt hvor dårlig gjort det er!:(
Skal jeg måtte lide hver gang jeg er i butikken helt frem til lillejuleaften?:o:rolleyes:;)

Imse 03-10-09 19:04

Jeg aner ikke hva jeg skal spise og ikke spise i jula. Julekaker er jeg ikke så hipp på i utgangspunktet. Jeg foretrekker å bake litt nå og da og servere gulrotkake, muffins, multekrem el.l. Ingen spiser jo disse tørre kakene som alle er basert på sukker, mjøl og smør.. Mye friskere med et saftig stykke gulrotkake eller ostekake.

Middagsmaten kan et vel hende jeg tar litt poteter og potetgull til, men jeg aner ikke. Kalkun med molded sallads og poteter og potetgull med brun saus på er JUL. Den som ikke har smakt potetgull med ost og løksmak og fløtesaus på den har gått glipp av noe;)

Hillelille 03-10-09 19:47

Men f.eks multekrem eller annen bær med krem laget med sukrin må vel være godkjent lavkarbo?

Imse 03-10-09 19:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hillelille (Innlegg 778123)
Men f.eks multekrem eller annen bær med krem laget med sukrin må vel være godkjent lavkarbo?

Ja, jeg har spist mye bær og krem i sommer... Kan bli litt mye noen ganger, men ikke i jula. Jula kommer bare engang i året, det er de andre 51 ukene i året man må passe seg;)

Rin 03-10-09 20:45

Jeg liker verken poteter eller marsipan. ;) Men i juleuka har jeg nok tenkt å ta meg noen klementiner og gå løs på nøttene som står fremme. Kanskje litt mørk sjokolade. Desserter har jeg heller ikke vært noen stor fan av, men kanskje jeg får kokkekyndig og kostholdsengasjert mamma til å trylle frem en ostekake :D Jeg tenker at det er bedre å tenke på forhånd at "disse tingene skal jeg spise" enn å bare ta alt på slump der og da.

Jabba 03-10-09 21:05

Jeg kommer også til å spise det jeg vil i jula - men helt klart ikke trøkke i meg enorme mengder slik jeg gjorde før. Julekaker blir det ikke så mye av - men ingen kan ta fra meg GOME!!! Det er nyyyydelig!!!! Og det blir nok lit riskrem etter kalkunen på julaften!

Imse 03-10-09 21:28

ÅÅÅÅÅ; marsipan, det skal jeg lage masse av, det elsker jeg. Marsipan med litt romessens eller noe anna godt og trukket med 86% sjokolade. Nammenam til kaffen! Og det beste er at vi skal bort til søsknene til mannen og ingen av de spiser marsipan, så om vi tar med får vi alt for oss selv:D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.