![]() |
Sv: En kalori er en kalori!
Sitat:
Enten det, eller så har det noe med kuas mange mager å gjøre - når naturen lager en drøvtygger så gjør den det ordentlig! Mmm nå fikk jeg lyst på biff, gitt... Kiwi forsatt åpen, haddejaaaa |
Sitat:
Da har vi konkludert med at jeg kan fortsette stangsellerifesten min med god samvittighet :D Jeg spiser en sånn bunt på to dager jeg - er jo så godt! |
Sitat:
Og vi kan ikke dra nytte av energien lagret i fiber (cellulose) nei, rett og slett fordi vi ikke er utstyrt med enzymer i fordøyelsessystemet vårt som kan bryte cellulosen ned til monosakkarider (som må til for at kroppen skal kunne ta det opp fra tarmkanalen) - i motsetning til kua:) |
Husk at det å vurdere kalorier fra forskjellige kilder som mindre enn en kalori eller akkurat en kalori osv er bortkastet arbeid. Hadde dere gått dere en tur i stedet for å sitte foran PC'n for å finne ut av dette hadde dere forbrent MYE mer kalorier ;)
|
Sitat:
Det spiller faktisk en rolle hvor kaloriene kommer fra. Jeg har ME og har sittet på raua og spist av meg 22kg. Velkommen til lavkarbo.no der vi spiser av oss kioene og tar trening som en bieffekt( ja, jeg mener trening er lurt, men vi går ført og fremst ned i vekt pga riktig hormonbalanse). |
Sitat:
Og det stemmer helt med det jeg har skrevet utallige ganger her på forumet om den metabolske fordelen ved lavkarbo; at den utgjør et par hundre kalorier per døgn, og at det er konvertering av protein til karbohydrat som utgjør forskjellen. Det er også verdt å merke seg at det ikke er noen slik metabolsk fordel ved å øke fettinntaket markant - tvert i mot så vil det raskt veie opp for gevinsten. En cocosa-shot, som er så populært her inne, eliminerer effektivt den metabolske fordelen ved lavkarbo den dagen. Det er riktignok en annen side ved lavkarbo som går på fettfrigjøring vs lagring, men vektnedgang krever et kaloriunderskudd åkkesom. Dette kaloriunderskuddet oppnås med fokus på protein og lavkarbo, ikke fett (og heller ikke trening på kort sikt). Sitat:
En annen ting du glemmer, er at det er hjernen som står for det desidert største energiforbruket. Så mens vi satt her foran pc-en og ble slanke, var du sannsynligvis ute og gikk en tur og forbrant noen kalorier helt forbigående :D Merk: Jeg sier ikke at trening ikke hjelper på vektnedgang, men historien har utallige eksempler på at trening uten kostomlegging ikke har så mye for seg, og at det først og fremst er kostomleggingen som har betydning. Eks: gå trapper i stedet for å ta heisen, og gå ned x antall kilo på et år.. Da har de gjort som deg og beregnet antall kalorier det tar å gå trappen, ganget opp med antall dager og delt på 7700 kalorier for å finne hvor mange kilo du går ned. Bare tull, selvfølgelig. |
Sitat:
|
En kalori er en kalori btw, uansett hvordan dere vrenger argumentene deres.
Det er tydelig at ingen her, har hørt om ordet virkningsgrad :p Og way to go med necroe en gammel tråd btw :P |
Sitat:
|
Hvis nylig er for tiår siden, ja :p
|
Interessant tema!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Kan jeg få liv i denne ved å spørre om noe, mon tro? Det påståes her at lavkarbo krever mer energi enn høykarbo. Hvor energikrevende er det å forbrenne fett? Er det beregnet at man skal forbrenne protein i påstånden også? Det er jo energikrevende. Men fett også? I studiegruppa spiser de på høykarbodiett halvparten så mye protein enn de på høyfett, jo.
|
Noen innspill: Husk vannløselige fiber som man i hovedsak finner i frukt, grønnsaker og haregryn, de fordøyes, men gir svært lite energi.
Ang metabolsk fordel: http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=285 (den studien er forøvrig en glimrende pro-lavkarbostudie siden den viser fordelene ift redusert sult og økt metthet ved ketose + økt proteininntak) protein gir en liten metabolsk fordel, fett gir det i mindre grad. Den doblingen i protein i studien har mest å si. Protein metter også best, spontant sees en reduksjon i kaloriinntak på rundt 400 kcal pr dag ved å øke proteininntaket fra 10-20% til 30. I mine øyne vil en lavkarbodiett med rundt 30% protein, ca 0-50 gram karbo og resten fett trolig fungere bra for mange ift å både gi ketose og god metthetsfølelse samt en liten metabolsk fordel :) Om man skal bruke forskning som grunnlag tror jeg endel av de som feiler med lavkarbo burde økt proteininntaket sitt, noen proteiner brytes ned til ketoner og ikke til glukose, noe som kan støtte opp om en eksisterende ketose. Litt mer kjøtt, fisk, egg, ost etc er kanskje det som skal til for endel? |
Sitat:
Derfor blir kuer fete av gress, eller rettere sagt avføringen til bakteriene...:p vi har ikke slike bakterier i vår mage...:o |
Sitat:
|
Sitat:
|
Det er såklart individuelt, men jeg er overbevist om at endel som mislykkes med lavkarbo spiser for lite protein ift fett. Protein metter bedre selv om fett også metter bra, protein har en metabolsk fordel (kroppen bruker mye energi på å bryte det ned) og gjør at du beholder mer muskelmasse når du går ned i vekt. Det kan imidlertid gjøre at vektnedgangen blir tregere (man mister like mye fett, men mindre muskelmasse), men siden du i mindre grad slanker av deg muskler så vil en dexascanner være langt mer fornuftig enn badevekta ;)
|
En kalori er kanskje en kalori. Men det som skjer i kroppen når man er i ketose er at kroppstemperaturen øker. Og for å øke temperaturen kreves det energi. Så endel av den energien man inntar ved ketosebasert kosthold forsvinner i oppvarming og at man derfor går ned i vekt selv om antall kalorier er det samme uansett lavkarbo (ketose) eller noe ala GR?
|
Sitat:
|
HER er en link til noe som har vært diskutert.
|
Hovedfordelen med ketose og kalorier er at økt proteininntak + ketose gir økt metthetsfølelse\mindre sult hos de fleste noe som spontant fører til vesentlig mindre kaloriinntak pr dag :) http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=285 (forøvrig er studien et ypperlig forsvar av lavkarbo :)) Noe økt energiforbruk pga økt kroppstemp er nok også noe noen opplever, men ingen av de jeg kjenner som kjører ketogent har merket dette så det er nok individuelt.
|
Sitat:
|
Jeg leser hva som skrives, og jeg skal ta det til etteretning. Eneste jeg vet er at jeg aldri har fått i meg så mange kalorier som gjennom lavkarbo, allikevel har jeg gått ned i vekt. Nå har ikke det egentlig vært et mål for min del, men for meg blir praksis annerledes enn teorien.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:51. |