![]() |
Sv: Motstanderne!
Sitat:
|
|
Ja, Fathead er en kul og lettfattelig innføring.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Begrepet BEVIS brukes forøvrig ikke i vitenskapen siden det er umulig å bevise noe som helst. Det finnes kun teorier i vitenskapen og teoriene kan aldri bevises, men de kan underbygges med argumenter til man finner en ny og bedre teori. |
Sitat:
Man får et litt annet syn på dette med bevisene. |
Sitat:
Hvis ikke så kan du gjøre som jeg har god effekt med når jeg diskuterer med femåringer, jeg gjentar alt de sier unntatt hvis de sier "jeg er dum". Da gjør trumfer jeg med å bytte ut "jeg" med "du". Tror kanskje jeg ville prøvd det. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Så det er ikke så veldig enkelt å finne det. Interessant er det også å vite at vår kropp selv produserer ca 80 % av det kolesterol den trenger. Mer kolesterol i maten = mindre produksjon i egen kropp. |
Sitat:
Vis meg noen studier, da. Og ikke lipidhypotesen til Keys. Den kan til og med en litt smart ungdomsskoleelev plukke fra hverandre (i tillegg til at det er en hypotese ;)). |
Sitat:
Sitat:
Jeg påpeker kun det enkle fakta at det ikke er vitenskaplig konsensus om hverken den ene eller den andre teorien. Du påstår at det ikke finnes studier som konkluderer med farer med fett/kolesterol og deretter refererer du selv i forrige innlegg til en studie som du først sa ikke fantes. Det er brukt mange milliarder kroner på å prøve å finne ut av dette og da er det for enkelt å ta på seg skylappene å si at dette ikke finnes. Størsteparten av verdens helseforetak hadde ikke hatt standpunktet de har om fet kost dersom de ikke hadde hatt et grunnlag å støtte seg til. Så selvfølgelig finnes det studier som konkluderer med at både fett kost og høyt kolesterol medfører helserisiko. Og siden det finnes to leirer i dette spørsmålet så finnes det selvfølgelig studier som konkluderer med det motsatte. Så det blir en fordumming av debatten å gjøre som flere her gjør og som "Kostdoktorn" gjør å fornekte at disse studiene finnes. Men det at studiene konkluderer motsatt tyder på at de ikke er foretatt korrekt slik at man hverken oppnår konsensus for hverken den ene eller den andre teorien. |
Sitat:
Hva mener du om Keys konklusjoner, eller Lutz's eller Ravnskov's konklusjoner? |
Gah! Skjønner du ikke at jeg gjør bevisst bruk av ordet ''bevise''. Det var jo det som var hele poenget. Om du synes det er å forenkle, javel. Men om noen hadde satte meg til å finne noe som beviser noe, så ville det muligens MULIGENS fått meg til å tenke underveis, sant?
Studien jeg nevner er jo over femti år gammel, og indirekte fingerte tall, den beviser ingenting, akkurat som ingen andre studier gjør det heller. Om du mener det er fordummende, så har du ikke prøvd å diskutere med folk som ikke har noen som helst peiling, og snakker ut fra overskrifter og hva legen deres har sagt. |
Til Mamma87:
Jeg har lyst til å slenge inn en VELDIG forenklet variant jeg. :D Som du kan svare folk som bombarderer deg med sine egne overforenklede VG-overskrift-kvasi-sannheter. Jeg mener det må gå an å si at det er ikke fettet som er farlig i seg selv, det er kombinasjonen av fett med høyt inntak av karbohydrater. Da jeg forklarte dette til kjæresten min, som er oppvokst på gård, kom dette svaret kjapt og enkelt: -Aha! Det er omtrent som med diesel og kunstgjødsel det. Ingen av dem er spesielt farlige i seg selv, men blander du dem så har du *poff* plutselig "schprengt heile bøggda i lufta." Heh. Bondegutter, vettøh. Jordnære skapninger. Det enkle er ofte det beste. :D |
Sitat:
Trådstarter: hva med å spørre de i din omgivelse om de vet at det ikke finnes noe som heter essensielle karbohydrater, men det finnes essensielle fettsyrer. Essensiell i denne sammenheng betyr at vi må tilføre noe i kosten :-) |
Sitat:
Lutz og Ravnskovs har jeg ikke lest men det skulle ikke forundre meg om de også plukker ut ting som stemmer med deres syn og utelater eller bortforklarer ting som ikke passer. Jeg gledet meg lenge til å lese Gary Taubes sin "Good Calories, Bad Calories", men han gjør akkurat det samme og forsøpler sitt eget arbeid. Han angriper bl.a Keys for å ikke ha utført undersøkelsene sine i henhold til statistisk "gullstandard" for så i et senere kapittel bruke som sannhetsvitne data som er fullstendig uvitenskaplig innsamlet og dermed verdiløse. Jeg vet ikke om de to du nevner gjør samme feil som Taubes. Det er relativt enkelt å gjøre eksperimentet som skal til for å komme nærmere sannheten, men det er veldig dyrt og tar lang tid. Det er såvidt jeg kjenner til aldri gjort tester som oppfyller gullstandarden hverken på fet kost eller karborik kost og dermed vil man lett kunne angripe (eller latterliggjøre om man vil) enhver av studiene som er gjort enten de konkluderer med det ene eller det andre. Sitat:
|
Sitat:
Eller er du unik sammenlignet med oss her inne, Keys, Lutz eller Rakvnskov, hvor du ikke en gang kjenner til hva de to sist nevnte mener? |
Nå etterspurte Mamma87 argumenter for at ikke dietten hennes er livsfarlig, da.
|
Jeg anbefaler dere å lese nøye det som the Dude sier. Så forstår dere hva han mener...
|
Sitat:
|
Sitat:
Kostholder er kontroversielt, noen mener det er sunt, andre mener det er farlig. Å hardnakket påstå at det ene er bedre enn det andre finnes det ikke vitenskaplig hold i, ihvertfall ikke som jeg har sett og jeg vil tro at vitenskaplig konsensus vil dannes ganske raskt hvis det finnes overveldende bevis for det ene eller det andre. Inntil da kan man like godt være litt ydmyk ovenfor dissensen. Men som jeg skrev i første innlegg så er fordelene med å gå ned i vekt hvis man er sterkt overvektig så store at det kan forsvares nesten uansett metode og det er et argument jeg har sett leger bruke selv om de ikke er overbevist om at kostholdet er helt risikofritt. |
Sitat:
|
Sitat:
Og disse konklusjonene du antar at finnes, finnes faktisk ikke. Det burde jo være lettere å bevise at det er finnes enn at det ikke finnes. Keys hadde pålitelig data fra 22 land, men valgte ut 6 av dem som passet ham. Så langt har de faktisk ikke funnet én eneste studie som beviser at mettet fett er dårlig. Å si at fet mat er usunt blir jo feil. Det som egentlig menes er fet mat MED masse karbohydrater (men karbohydratene blir ikke nevnt). Kutt hardt ned på en av dem (helst karbohydrater), og vips så har du ett sunt kosthold. Du vet at det er mange på dette forumet som har spist lite karbohydrater og mye fett i åresvis og blodprøvene viser en sunnere kropp? Fyren som lagde FatHead spiste kun MacDonalds mat i en måned. I motsetning til "Supersize Me" så brukte han vettet. Han spiste ikke pommes frites og drakk lightbrus. Resultat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47. |