![]() |
Sv: Nannahs langstekte ribbe
Vi langsteker også ribbe, men jeg synes det er viktig å få frem et par punkter her:
Resultatet er helt avhengig av råvarene. Kjøper du frossenribbe på Rema til 40 kroner skal du ha fin flaks om det blir bra. Der fryses fjordårets ribbe ned og selges. Det beste er selvsagt fersk (ufryst) ribbe med fettet marmorert lagvis i kjøttet. Sjekk dette! Uten fett blir dette en veldig grå opplevelse, og moderne griser har ikke mye fett. Ta deg derfor tid til å se på kjøttet du kjøper. Er du så heldig at du kan snakke med en person bak en disk, så benytter du deg selvsagt av denne muligheten. Folk spiser ribbe som smaker dritt, og er fornøyd med det. De vet ikke hva de går glipp av. |
Sitat:
|
Jeg lager i tillegg julekveldsribba på gammelmåten. Dvs at jeg skjærer av svoren (ikke spekklaget) Og legger ribba med beina opp i langpanna og lar fettet smelte seg sakte ut...dette er den ypperste måten å steke ribbe på...men den er hos meg forbeholdt julaftensribba:ja:
|
Jeg har kjøpt fersk ribbe. Kjøpte den i sverige da. Men håper den er av god kvalitet alikevel. Den er feit og fin:)
|
Vi har svensk ribbe til jul hvert år, og ingen har klaget enda!;)
Griller svensk ribbe om sommeren også, forresten! Og den er :sikle::sikle::sikle: |
Har bestandig Svenskeribbe jeg og, Kitt! De har vært feite og gode alle som ein:ja:
|
Det høres bra ut :heia:
Den ser utrolig fin ut den ribba som ligger til kjøling her.. Men, jeg er faktisk usikker på om den er feit nok.. Jeg vil jo ikke ha en grå ribbe som Ignite skriver om :lol: Ble litt nervøs jeg:ja: Skal nemlig lage en perfekt ribbemiddag idag! |
Tydligvis er ikke jeg så kresen på ribba, for jeg kjøpet billig ribbe og langsteker som Nannahs her og den blir HELT perfekt :)
:D |
Jeg har prøvd meg frem med forskjellige måter å steke på, og jeg har stekt billigribber som har blitt bra. Men det har blitt kjøpt både billig og dyr ribbe her i huset som dessverre har blitt både grå, mindre mør og ikke veldig god. Hver gang ribba ble bra, så trodde jeg at nå var gåten mer eller mindre løst. Dessverre var gleden mer eller mindre kortvarig :(
Inntil jeg ble mere bevisst på å få kjøpe ribba passe feit og med fettet fordelt nedover i stykket. Selvtillitten i forhold til ribbesteking var en stund ganske laber. Nå har jeg funnet ut at det er utvelgelseskunsten som er cluet :D Og fersk ribbe hos Nordby på Svinesund ligger stablet opp så man kan velge det stykket man vil :) Så jeg lever og lærer. God ribbe er en av livets gleder :ja: |
Sitat:
|
Sv: Ribbe og annen julemat
Heisan!
Har vært medlem lenge uten egentlig å følge noen diett. Nå har vi startet et nytt liv og ketolyse er en del av det nye livet. Ser at du har mange gode oppskrifter postet på forumet men lurer på en ting. Finnes det noen oppskrifter (eller noen som har forsøkt å endre pa de tradisjonelle) på julebakst. Slik som krumkaker, tyske skiver, sandkaker, mormonsen osv. Hadde vært skikkelig morro å kunne lage en jul med noe av den tradisjonelle baksten i tillegg.:) |
1 Vedlegg
Her er min langstekte ribbe :)
|
Sitat:
Den ser skikkelig lekker ut! Smaklig måltid :ja: |
Sv: Ribbe og annen julemat
Sitat:
Det finnes mange oppskrifter på juleting, men de blir jo ikke helt som de vanlige sukker- og melholdeige julekakene, da! Ligger enda flere oppskrifter rundt om på oppskiftsdelen av forumet! |
Jeg skal lage ribbe til middag i morgen. :sikle: Jeg så på nettet et eller annet sted at de skar av hele svoren, krydret ribba på alle overflater, krydret svoren på begge sider og la svoren oppå ribba igjen. Når ribba er ferdig stekt tas ribba ut av ovnen og lar den hvile. Svoren går inn i ovnen igjen som nå er satt på grill eller maks varme slik at svoren begynner poppe. :sikle:
Jeg skal gjøre det slik i morgen. Bare at jeg skal langtidssteke den . |
Spennende! la oss høre hvordan det gikk:)
|
Sitat:
|
Når står min langstekte ribbe i ovnen, siste del, for å gjøre svoren sprø!
Ser veldig godt ut!!!:sikle: Og så mye fett har jeg aldri fått i stekepannen før.... Gleder meg til middag :) |
Sitat:
Det gikk knallbra!! Min beste ribbe noensinne! Og ribba UTEn svor ble godt stekt på alle kanter til alles glede.. Og svoren ble nyyydelig! :sikle: |
Sitat:
:sikle: åhhhhhh.... sulten |
Jeg skal lage Nannahs ribbe i dag! Hurra hurra! :heia:!
|
Dette ble vanvittig god ribbe :sikle:
Brukte familieribbe men ellers samme steketid og temperatur - kjempesuksess!!!!! Nyyyyyydelig og vil bli gjentatt til jul |
står i ovnen. ferdig om litt under to timer:) gleeeeder meg:D
|
Denne må jeg bare prøve!
|
Da har jeg spist opp ribba! Det tok meg tre dager. Bra mat :D
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30. |