![]() |
Sv: Husmortips og kjerringråd
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Kalk i vannet er noe herk, for å si det mildt! |
Bruk bakepulver til å rense kaffetrakter med..et par spiseskjeer og varmt vann i vannbeholderen og trakt! Sure sorte kaffekanner: Ta 3 ss bakepulver og kokvarmt vann i kannen, la det virke en time...vips så har du en blank kanne :D |
Vaske micron, Ta saften av en halv sitron i en liten bolle med vann. Sett i micron på full guffe i 5 minutter. Da kan du bare tørke av møkka :D Sitron fungere også utmerket i dusjen... :ja: |
Sitat:
|
*Mot kattepiss hjelper varmt grønnsåpevann. Har et par friere på døra her hver paringssesong. Hiver en liten bøtte grønnsåpevann mot døra og vips er lukta vekke.
*For å fjerne sot på ovnsdøra tar jeg litt fuktig papir og dypper i asken før jeg vasker vinduet i ovnsdøra. Vann og aske blir til lut og fjerner sort belegg. *Hvis du er plaget av skjeggsopp el - smør på cocosa extra virgin noen dager - vips er den borte vekk. *Fettbelegget som er i toppen av kokosmelkboksene fungerer fint som fuktighetskrem |
Hvis du skal fjerne klistrelapper fra glass osv, legg i bløt i KALDT vann, så løsner limet uten å bli seigt.
|
Sitat:
|
Sitat:
Fikk forøvrig spørsmål om peisen ikke ble brukt da vi hadde besøk :D Vi har glassdør i peisen, og jeg foretrekker å holde den helt klar. OK, et annet husmortips: hvis du sliter med å holde planter i live, ha flere av dem, og gjerne en som tydelig henger med huet når den trenger vann (feks fredslilje). Da har du en varsler, så når den henger vanner du rett og slett hele hurven. |
Sitat:
|
Noen som vet hvordan (eller om det i det hele tatt er mulig) å fjerne røyklukt fra et hus??? Vurderer å kjøpe, men vet ikke om vi må leve med en vag røyklukt i årevis....
|
Sett små glass med eddik oppå skap osv. Og ev. ha litt eddik i vannet når du vasker :)
|
Sitat:
|
Jeg leste akkurat at hvis man tar en teskje bakepulver i kokevannet til eggene så løsner skallet lettere.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
HURRA, jeg har sett lyset!!!!! :D
KALKFLEKKER :mad: ER NOE HERK, og jeg har det overalt på grunn av ekstremt "hardt" vann. Badet, hvor jeg har fine buete glassdører i dusjen, har vært mitt verste mareritt. Dørene ser ut som de er av frostet glass etter kort tid, pga all kalken. Og vanlige bade-vaskemidler fungerer IKKE, og dessuten koster de Heroin. Nå har jeg funnet noe som faktisk bare er å spraye på og tørke av I VIRKELIGHETEN, og ikke bare i TV-reklamen!!!! :heia: Jeg har en drøy klunk med eddik oppi ei tom Jif-sprayflaske og fyller opp med kokende vann. Virker best når vannet er skikkelig varmt. Sprayer på og bare tørker av med microfiberklut, trenger IKKE skrubbe eller noen ting. Kalkbelegget forsvinner som dugg for solen, Yeay! Det enkle ER ofte det beste! :p |
Jeg kjøper biff når det er på tilbud, gjerne hele stykker, deler opp i passe porsjoner og legger de i en bolle, helst ikke plastikk, men noe som leder kulde. Så fyller jeg opp bollen med olje (og ev krydder) så det dekker kjøttet helt. (Det er viktig) da konserverer du kjøttet, det blir verdens møreste og kan holde seg i kjøleskapet leenge uten å bli surt. Hvis det er noe som ikke er dekket med olje blir dette dårlig. Dekker med plastikk, og vips, har klart kjøtt når som helst.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
For å rengjøre sånne ovnsrister når de blir brune, ta VANLIG cola på en klut og skur i vei. Skal løsne med en gang.
Har klærne dine fått sånn svettelukt som adlri går bort, selv etter ørten vask, legg de i bløtt i eddik eller skyllemiddel i en dag. Vask de så som normalt, MEN har du flere plagg som lukter, vask ett og ett plagg med andre klær. |
Sitat:
|
et lite sparetips.:)
i stedet for og kjøpe vaskemiddel for alt i huset. så tar jeg bare en sprute flaske med litt salmiakk og litt grønnsåpe og resten med vann. bruker på kjøkken benk,vask,toalett,dusj og det som tåler det (jeg tar ca 0,5dl salmiakk og ca 1,5dl grønnsåpe og resten vann) |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:00. |