Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Drikker du vin? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31516)

Popp 04-03-10 22:32

Sv: Drikker du vin?

Vin er altfor godt - så lysten til å se på dette er ikke stor. Men det er sant det som Chunky skriver: Jeg er jo opptatt av hva jeg og mine putter i oss. Skal se på den etter at jeg er ferdig med jobben.

Kanutten 25-04-10 18:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 838715)
:lol:

Jeg skal sette vin i løpet av helga! Både hvit og rød! :ja:

Da er rødvinen ferdig! den ble knallgod! Jeg lot den gjøre helt ut og sukra den opp igjen med kunstig sukker.. :p INGEN som har merket noe! Så nå har jeg rødvin med omtrent 0 karber i kjellern. Hvitvinen er ikke helt ferdig. men gjør det samme med den.. Lar den gå ut gjæra og heller søter opp igjen. :ja:

Photobscura 25-04-10 19:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 867476)
Da er rødvinen ferdig! den ble knallgod! Jeg lot den gjøre helt ut og sukra den opp igjen med kunstig sukker.. :p INGEN som har merket noe! Så nå har jeg rødvin med omtrent 0 karber i kjellern. Hvitvinen er ikke helt ferdig. men gjør det samme med den.. Lar den gå ut gjæra og heller søter opp igjen. :ja:

Hvordan vet du at den er utgjæret? Lar du den stå til det slutter å boble i gjærlåsen?

Kanutten 25-04-10 19:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 867510)
Hvordan vet du at den er utgjæret? Lar du den stå til det slutter å boble i gjærlåsen?

Ja, og noen dager etter det.

Kanutten 25-04-10 19:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 867511)
Ja, og noen dager etter det.

Samt at jeg måler på ochselvekta (eller hvordan det skrives). Når den viser -8 kan jeg være bra trygg på at vinen har brukt opp alt sukkeret.

Huldr 26-04-10 01:22

Jeg har fått to ny favorittviner, anbefalt av en flink polmann, og som jeg i ettertid har oppdaget er laget på biodynamisk dyrkede druer, begge to!

L'antico di Burchino 2008 kr 124,- En Chiantivin, kraftig og smakfull, til kjøttretter, men god alene også.

Asinoi 2008 kr 110,- en lettere og slankere vin, men fortsatt med mye smak, passer godt alene, til fugl, kjøtt og i følge påskrift på flaska også fisk.

Anbefales!

Kanutten 02-06-10 22:17

Er blitt en kløpper med hjemmevin jeg!

Har laget 4 dunker til nå; to røde og to hvite. Og sambo har laget tre dunker øl. NYDELIG ble det! Anbefales!! (Eller kanskje man ikke kan det?? :o)

Kanutten 03-06-10 21:24

Og nå har jammen sambo satt en dunk til med øl! :eek: Vi begynner bli selvforsynte på alkohylområdet . :o Og det BLIR godt, for veileder og læremester er skandinavisk mester i ølbrygging...:p

Så nå har vi to mørke og to lyse typer øl oooog to hvite og to røde viner. :ja:

Det er faktisk moro!!

Og jeg er sukkertilsetningskonsulenten. :lol: I vinene har jeg tilsatt sukker slik at det er er ca 1.5 karber pr liter. Angående ølet har jeg ikke medbestemmelsesrett.....:p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:33.