Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Alle, ikke bare de med høy forbrenning, kan være "naturlig slanke" vil jeg påstå (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32145)

Vettel 22-03-10 08:56

Sv: Alle, ikke bare de med høy forbrenning, kan være "naturlig slanke" vil jeg påstå

Er vel mer det bastante første innlegget man reagerer på. "Alle kan være naturlig slanke". Og når noen etterspør mer informasjon/utdypelse så får man var at det gidder en ikke svare på/rest my case.
Ikke spesielt fornuftig.

matitt 22-03-10 09:07

Sv: Alle, ikke bare de med høy forbrenning, kan være "naturlig slanke" vil jeg påstå

Nei, nei, men synes det var interessant å lese innlegget lell, aldri hørt om denne ayurveda....øh....teorien? før :)

ada-emilie 22-03-10 09:51

Ok, Vettel. Du vil altså vite hvorfor jeg mener alla kan være slanke? Vet du, tanken bare slo hardt ned i meg plutselig og det skjedd uten masse vitenskapelige fakta rundt. Og dette skjedde etter at jeg så ofte leser her inne folk si at de ikke forventer å bli helt slanke og at de derfor setter målet lavere (høyere i kg). Hvis du tenker steinaldermennesker som lever stort sett av fett og protein så tviler jeg sterkt på at noen, uansett kroppstype,hadde tykk kropp. Og nå som alle vi her inne starter med lavkarbodiett ala' de på den tida kan jeg ikke skjønne annet enn at vi alle skulle, på et eller annet tidspunkt, bli slanke. (De som går ut av ketosen og blir der regnes ikke med, selvsagt.) Vi er genetisk ikke designet til fedme. Vi er designet for å lagre for hardere tider,ja, men ikke designet for å forbli tykke. Se på fruktsesongen!. Den er om høsten, ikke hele året rundt. Så vi skal spise oss opp på høsten for en kald vinter og være slanke når sommeren igjen er her.

At noen ikke er enig med overskriften min er betenkelig. Dette var ment som inspirasjon, til en debatt om at det er mulig for alle å bli slanke. Jeg skulle visst ikke lagt inn det med kroppstypene, men heller brukt egne ord, skjønner jeg. Men gjort er gjort og det åsredigere har jeg ikke funnet ut hvordan gjøre. Det var et spontant innfall dette. Det kommer sikkert flere av dem.

matitt 22-03-10 09:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 851758)
Det var et spontant innfall dette. Det kommer sikkert flere av dem.

Go girl! :p Du minner meg om meg ;)

charlot 22-03-10 10:21

Tror nok mye av grunnen til at mange ser unaturlig slanke ut når de går mye ned i vekt er de slanker seg for raskt eller på feil måte, slik at mye av muskelmassen går med samtidig (med mindre de slanker seg direkte magre, så klart). Tviler iallefall på at noen er genetisk "fordømt" til å være overvektige, med mindre det ligger sykdommer til grunn... Alle i min familie og nær slekt er overvektige, de fleste sykelig, så jeg håper jeg har rett ;)

ada-emilie 22-03-10 10:26

Har noen fått det resultatet av denne dietten som du/dere vet om? Det er vel mindre sannsynlig med lavkarbodiett siden den bevarer muskelmassen ved hjelp av proteiner nok i kosten, skulle jeg tro.

charlot 22-03-10 10:35

Jeg håper det! Var nettopp derfor jeg valgte dette kostholdet :)

Leste iallefall en forskningsrapport hvor de målte muskelsvinn på forskjellige dietter, og alle variasjoner av lavkarbo de testet (alle med mye protein) viste mye mindre muskelsvinn enn tradisjonelle lavkaloridietter.

nellie 22-03-10 10:42

Alle KAN kanskje, men er det et mål i verden at alle SKAL bli "slanke"? Og hvor tynn er "slank"?

charlot 22-03-10 10:51

Nei, selvfølgelig må jo alle finne sin trivselsvekt. Tror nok mange som teknisk sett er overvektige, er minst like sunne og friske som mange "normalvektige" også (iht. BMI). Egen trivsel og helse er jo det eneste som betyr noe :)

nellie 22-03-10 10:59

Føler liksom denne tråden ble litt sånn "slapp av dere, dere KAN bli tynne" Er faktisk ikke alle som er interessert i å bli slankest mulig her i verden:) Det er vanskelig å sette seg inn i når man aldri har vært overvektig.. at når man har hatt en BMI opp på 40 tallet, så er det faktisk heeeeelt greit å komme seg akkurat under 30.

charlot 22-03-10 11:14

Ser litt hvorfor du tolket det sånn, men tror ingen her mener alle bør ha som må å bli "modelltynne"? Syns forøvrig det bør være rom på forumet for oss som har et litt lavere mål også (innenfor en sunn vektskala, så klart...).

nellie 22-03-10 11:17

Er det noen som har gitt uttrykk for at ikke det er rom for dere da?
Jeg bryr meg kun om mitt eget mål. hva andre har som mål og hvor de er har liksom ikke jeg noe med.
Men jeg gidder ikke at folk skal fortelle meg at jeg ikke må lure megselv til å tro at jeg ikke kan bli tynn.

charlot 22-03-10 11:32

På meg virket det bare som det var litt av grunnen til at denne tråden ble så negativ, men mulig det var jeg som feiltolket nå :p

nellie 22-03-10 11:36

Ikke vet jeg. kan bare snakke for megselv:)
skjønte ikke helt poenget med den første posten og derfor spør jeg hva som var poenget:)

Vettel 22-03-10 12:38

Er da mange her inne som er litt overvektig og ønsker seg ned til sitt eget ideal. Men fremdeles sunn vekt!
Jeg kan si at jeg ønsker meg både ned til normalvekt (62,1 kg i førlge bmi) men også at vekten er slik JEG vil være. Så får vi se om mitt hode er enig med bmi eller ei. Men ned under 20 i bmi? nei da tror jeg ikke at jeg vil trives med meg selv lengere. Da må jeg nok heller trene styrke i mage/lår hvis det er disse områdene jeg da er misfornøyd med.

Photobscura 22-03-10 13:00

NÅ synes jeg denne tråden tok seg opp :). Takk ada-emilie for at du utdypet hva du mente med tråden!
Jeg er i grunn både enig med deg og Nellie. Teknisk sett kan jo så klart alle bli slanke, så lenge forholdene ligger til rette (og med slank mener jeg ikke tynn, men normalvektig i forhold til type kropp), det er også jeg overbevist om. Men det er lenge siden man kunne koble overvekt og usunnhet direkte til hverandre, for man kan være hvor sunn som helst, tross for 5-10 kg overvekt, eller mer. Og i vårt moderne samfunn har vi jo også fått begreper som ''trivselsvekt'', for noen er den høyere enn hos andre. Det viktigste er jo at man trives med seg selv og har god helse. Det er vel helst når eksterne idealer forteller oss at vi helst bør ha hoftekam og ribbein stikkende ut, eller fenomener som hvor folk ønsker å veie et halvt tonn for å føle seg attraktive at det er på tide med et varsko.
Jeg synes forøvrig at filisofien det var snakk om i utgangspunktet her var interessant, så lenge man ser at det er ganske mye større nyanser enn hva jeg trodde i utgangspunktet. Jeg tenkte bare ''nei, ikke ennå en sånn mesmomorf, ectomorf-greier'', for det er så håpløst, når vi i realiteten er langt mer sammensatte enn som så.
Jeg for min del ser jo på armer, bein, hofter, ansikt etc at jeg er ment å ha en ganske smal og slank kroppstype, men jeg tror samtidig jeg vil være i stand til å se det selv når jeg er der. Og jeg er ikke så langt unna lenger ;).

ada-emilie 22-03-10 15:37

Jeg ville selvsagt ikke presse et sykt/ tynt ideal nedover hodet på noen, men ville si at jeg tror det er mulig å bli slank for alle. Liker nemlig ikke tanken på at noen skal tro de er "lukket ute fra det gode selskap" og ikke kan komme ned i en vekt de vil trives i og ha en kropp de kan like godt som den er. Det var årsaken til at jeg lagde denne tråden.

Om man ikke tror man kan bli slank er det stor fare for at man ikke blir det også, fordi da gjør man ikke det som skal til for å bli det.

Å ha tro på at kroppen vil, om man stoler på den, bli helt frisk og slik den er designet for er viktig. Når vi lytter og følger kroppens behov for aktivitet, hvile, avkobling, søvn, sultsignaler og metthetsignaler vil vi se at den blir fullkommen (ikke sammenlignet med andres kropp men ifølge ens egen genetikk). Når vi bryr oss om kroppen vår slik og ser resultatene av det, blir vi bare enda mer glad i den. Og det påvirker mye.

Vettel 22-03-10 18:30

DET er jeg helt enig i, ada-emilie.

En av mine favoritt-tråder om vekt og psyke, oppdragelse, kos, mat, etc:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13412

Kommer ikke på akkurat nå, men finnes flere tråder (og journaler) som handler om dette.
Og så enig i photo om det at vi nok er litt for komplekse til å kunne settes i tre båser. Noen er blanding, andre kanskje ikke kjenner seg igjen i noen av de.
Uansett så er det viktig å lytte til sin kropp, kjenne etter hva ens egen kropp ønsker av mat, bevegelse, etc. Og målet er sunn og frisk kropp! Om det er noen kilo pluss i forhold til et meget lavvektig kroppsideal vi har i samfunnet generelt.

Ja alle kan nok bli normalvektig. Men alle VET ikke hvordan! Og hva som fungerer handler ikke bare om mat, men om psykologi også. De fleste av oss prøver og feiler stadig..
Og dessuten: å være tynn er heller ikke ensbetydende med å være sunn, på samme måte som overvekt ikke betyr usunn.

Charlott 22-03-10 18:42

Jeg, som flertallet av kvinnene i min familie , har vært overvektig absolutt hele livet. Spes min mor, søster og en tante har forsøkt det meste innen ulik type kost m.m for å gå ned. Ingen av oss er fortsatt normalvektige.
Så, at alle kan bli normalvektige er ikke riktig i min verden i allefall ;)

Edit: tok en kjapp oversikt, av 8 kvinner er det ei som er normalvektig....

ada-emilie 22-03-10 19:30

Charlott: mener du det er genetisk betinget da? Og ikke kostholdet du fikk fra du var liten?

Kitt 22-03-10 20:19

Jeg kunne ta en laaaang prat med deg om kosthold, gener og overvekt!;)

Som du vet, er jeg adoptert. Hvorfor er jeg den eneste overvektige personen i min adoptivfamilie, men en av mange overvektige i min biologiske familie?

En professor i genetikk vil jeg og snuppa skal testes for et kjent overvekt- gen, faktisk!:p

ada-emilie 22-03-10 21:57

Så interessant, Kitt!

Kanutten 22-03-10 21:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 852143)
Jeg kunne ta en laaaang prat med deg om kosthold, gener og overvekt!;)

Som du vet, er jeg adoptert. Hvorfor er jeg den eneste overvektige personen i min adoptivfamilie, men en av mange overvektige i min biologiske familie?

En professor i genetikk vil jeg og snuppa skal testes for et kjent overvekt- gen, faktisk!:p

Jeg har også blitt tipsa om gentesting for overvekt...

ada-emilie 22-03-10 22:05

Det kan altså bety at teorien min er feil da! Egentlig ikke så rart siden det er mennesker i alle mulige fasonger.

nellie 22-03-10 22:20

De snakket om det på "Legene" her for litt siden. De la frem en sånn forskiningsrapport om at vi kunne deles opp i tre grupper hvor en av gruppene hadde genet. At det ikke betydde at man MÅTTE bli overvektig, men at det var veldig stor sjanse for det, hvis man var i den gruppa.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.