![]() |
Sv: Rå hvit sjokolade med bare noen få kh
Sitat:
Jeg velger alltid den rimeligste frakten, 4 usd, og da får man hentelapp på posten. |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Når vi kjøper sukkerfri mørk sjokolade, så har den jo nesten ingen karbohydrater. Sukkerfritt sin mørke har 48,5g sukkeralkholer og 0,5g sukker, tror jeg det var. Så hvordan de skulle klare å få til det med 33,4g kh per 100g kakaomasse er ett mysterium. :geip: |
Begynne rå bli gammel denne tården nå, men dette svaret fikk jeg altså fra Økosjokolode i dag (!!!):
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg er lige nød til at spørge.... Hvordan er det nu med kulhydrater og fibre... er det trukket fra eller skal jeg gøre det ud fra de tal der er oplyst?????? :confused: I DK har vi nemlig ikke for vane at skrive fibre på varens beskrivelse men jeg mener at have læst at det næsten altid er tilfældet hos jer. Kan nogen hjælpe mig?:)
|
Sitat:
|
Nå skal jeg bestille det jeg trenger for å lage sjokolade. Må det være kokosolje i ? Jeg liker ikke kokos :o Eller er det sånn at man ikke merker smaken av den
Nå har jeg dette på listen min : Kakosmør. kakao masse. nøtter.vaniljepulver. noe annet kakao produkter som er lurt å bestille, som jeg bør ha |
Du trenger ikke kokosolje, TrineG, men du må ha en god andel fett i sjokoladen. Hvit sjokolade er laga av kakaosmør, og dermed trenger du i grunnen ikke erstatte det med annet fett med mindre du vil dempe sjokoladesmaken.
Til mørk sjokolade har jeg kommet til at 1/3 kakaosmør og 2/3 kakaomasse er ei passe blanding. Neste gang skal jeg forresten bruke Cocosa også. Jeg bruker extra virgin Cocosa, og den gir et hint av kokossmak, men ikke mye. (Generelt synes jeg all kokos til matlaging smaker veldig mye mindre kokos enn vanlig kokosmasse.) Jeg har brukt sukrin og splenda til søtning, etter ei stevia-ulykke første gang. For mye stevia ga en vanvittig bittersmak som ikke lot seg rette opp på noen måte. Sukrinet knaser litt, omtrent som krokanrull, men den kalde følelsen er ikke der i sjokolade. |
Sitat:
|
Sitat:
De koster noen kroner, men jan jo brukes mange ganger. De gir 15 tigrams biter. Muffinsformer av silikon kan kanskje også brukes? Er litt usikker på papir/metallformer, men kanskje er det andre som vet? Du kan naturligvis også la sjokoladen stivne til plater som du brekker opp i passe biter. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Kokosolje gjør at sjokoladen blir mykere, selv syns jeg ikke at sjokoladen smaker kokos, men jeg bruker ikke mye kokosolje, bare så den skal bli litt mykere
|
Sitat:
Oooh, jeg maser fælt nå ! Så tusen takk for hjelpen alle sammen,som kommer med gode tips :) |
Sitat:
|
Sitat:
kakaosmør kakaomasse yaconsirup ( er det kjekt å ha ? ) vaniljepulver kokosolje Noe jeg har glemt nå ? som jeg bør ha. sukrin og sukrinmelis har jeg. |
Sitat:
|
Da er varene mine på vei :D Så til neste helg skal jeg prøve å lage sjokolade for aller første gang. Så har dere noen enkle gode nybegynner oppskrifter å dele hadde det vært Supert !!
|
Ser at noen spør om stevia her. Urtesenteret.no har en god variant som ikke er så dyr:
http://urtesenteret.no/index.php?productID=1318 |
noen flere som har laget disse? Smaker de som vanlig hvit sjokolade? Jeg syns at sukrin smaker rart, så er skeptisk til å bruke det i mat...
|
Jeg tror jeg ville brukt stevia for å søte sjokolade! Eller en form for flytende søtning som ikke klumper seg når den blir kald.
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:39. |