Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Metformin? Slankemiddel? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33327)

Solange 04-05-10 23:05

Sv: Metformin? Slankemiddel?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 872493)
Sjekk post 5!:)

Ok, overså visst linken din.... Det betyr at disse tilfellene på akutten har fått melkesyreacidose eller hypoglykemi? Men hypoglykemi kan jo ikke komme av metformin alene? og melkesyreacidose er veldig skjeldent? Skjønner fremdeles ikke helt poenget jeg:confused: Er litt treigt oppi hodet idag! Kan man få for lavt blodsukker av å gå på metformin uten å trenge det?

Carisma 04-05-10 23:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av R0SA (Innlegg 872497)
Synes noen andre sa at bivirkninger betyr at medisinen virker bra og at det tyder på st vedkommende virkelig trengte den? Er en del forvirring rundt denne medisinen, virker det som...

Kremt, det var visst meg det også.. :rodme: Jeg som er forvirret :D Jeg mente egentlig på siste inlegget at man ikke trenger mer enn den dosen man tar. manblir så og si alltid litt dårlig i starten når man tar den, men det går fort over. Som regel verre ved optrapping.

Kitt 04-05-10 23:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 872500)
Ok, overså visst linken din.... Det betyr at disse tilfellene på akutten har fått melkesyreacidose eller hypoglykemi? Men hypoglykemi kan jo ikke komme av metformin alene? og melkesyreacidose er veldig skjeldent? Skjønner fremdeles ikke helt poenget jeg:confused: Er litt treigt oppi hodet idag! Kan man få for lavt blodsukker av å gå på metformin uten å trenge det?

Det tror jeg rett og slett ikke!
Men jeg tror vel heller ikke at man skal ta medisiner man slett ikke trenger. At såpass mange av oss sliter med bivirkninnger av metformin selv etter flere år, må jo bety at det ikke er helt trygt! Men at legene også vet for lite, det er jeg helt enig i! Min skrev gjerne ut metformin, men advarte meg mot føling! Jeg måtte fortelle han at det ikke gikk an med metformin alene!

Jeg har dia2 og har en god grunn til å bruke dem, men de har ikke hjulpet meg ned så mye som et gram! Så for meg holder de blodsukkeret i sjakk(selv på ketolyse trenger jeg det) og ikke noe mer enn det!

Furine 05-05-10 08:42

Med meg hjalp dei vel ikkje så mykje på vekta på "normal kost". Dei gjorde kanskje at eg ikkje gjekk ytterlegare seriøst OPP. (Eg var jo allereie tung nok...:rolleyes:)
Veit ikkje om det er lavkarbo aleine, lavkarbo og metformin eller kva som gjer at eg no går ned, men etter eit platå som heldt seg frå midten av oktober til ut i mars-april ein gong, har eg no byrja å gå nedover igjen - sakte - men likevel!:p

Photobscura 05-05-10 10:22

Det som metforminen skal gjøre er jo å øke insulinfølsomheten (altså gi bedre inuslinrespons, noe som er helt essensielt for insulinresistente for å bli friske) og hindre opptak av glukose i tarmen. Jeg skjønner ut fra det i hvert fall, at det ikke er så rart at jeg tåler karber noe bedre enn jeg gjorde før.

carfro 05-05-10 18:53

jeg har opplevd å være kvalm men ikke slik at jeg kaster opp. Bare en uggen mage rett og slett. Jeg forstår egetnlig ikke hva helt denne medisinen gjør med kroppen enda. Men slik jeg har skjønt er det slik at den på en måte skal balansere mine hormoner OG hjelpe meg ned i vekt (IR pga PCO) eller er jeg HELT på bærtur frøkener? hihiih klem til alle da :D

Photobscura 05-05-10 19:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av carfro (Innlegg 872854)
jeg har opplevd å være kvalm men ikke slik at jeg kaster opp. Bare en uggen mage rett og slett. Jeg forstår egetnlig ikke hva helt denne medisinen gjør med kroppen enda. Men slik jeg har skjønt er det slik at den på en måte skal balansere mine hormoner OG hjelpe meg ned i vekt (IR pga PCO) eller er jeg HELT på bærtur frøkener? hihiih klem til alle da :D

Les svaret mitt over ;). Du er jo inne på noe, ettersom insulinet er et hormon. Metforminen skal bl. a sørge for at insulinet ditt fungerer bedre og synker ned på et normalnivå, dermed får du mer stabilt blodsukker. Insulinets oppgave er å rydde blodsukker fra blodbanene. Kroppen gjør liksom en liten feilkobling her, når insulinet ikke klarer å rydde vekk blodsukkeret, og virker til å tenke ''jo mere jo bedre'', og pøser på med insulin. Men det som skjer er jo bare at du får enda mer insulin som ikke fungerer, og blodsukkeret blir værende høyt, fordi insulinet ikke klarer å rydde det vekk.

Kanutten 05-05-10 19:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 871979)
Det jeg mente var urovekkende var hvor tallene de bruker i dag kommer fra :o. Barexstein er en ypperlig figur, og har helt klart en lavkarbisk legning, og jeg har begynt å nesten utelukkende lese kun svarene hans der inne! :).

Mitt c-peptid var på det omtret det samme som hos deg, tross ketogent kosthold ... :o. Så det var jo i grunn ikke så mye å lure på annet enn å begynne på metformin. Jeg tok nye blodprøver for en liten stund siden, men har ikke kommet så langt som å få høre prøveresultatene. Det er er alltid så lang telefonkø hos spesialisten jeg går hos, at jeg føler det blir litt tiltak ... Men ettersom jeg ikke har hørt noe, antar jeg det betyr at alt står bra til nå! :)

Legen min ville ikke ta c-peptidtester på meg, hun sa de var så dyre... :confused:
Barexstein er lege ikke så langt unna der jeg bor, kanskje jeg skal kapre ham som fastlege?? :o

Kanutten 05-05-10 19:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 872859)
Les svaret mitt over ;). Du er jo inne på noe, ettersom insulinet er et hormon. Metforminen skal bl. a sørge for at insulinet ditt fungerer bedre og synker ned på et normalnivå, dermed får du mer stabilt blodsukker. Insulinets oppgave er å rydde blodsukker fra blodbanene. Kroppen gjør liksom en liten feilkobling her, når insulinet ikke klarer å rydde vekk blodsukkeret, og virker til å tenke ''jo mere jo bedre'', og pøser på med insulin. Men det som skjer er jo bare at du får enda mer insulin som ikke fungerer, og blodsukkeret blir værende høyt, fordi insulinet ikke klarer å rydde det vekk.

Jeg skal til legen igjen på fredag for å få sjekket blodtrykket etter at jeg gikk over på ny medisin. Ho nevnte da jeg var hos ho sist at jeg SANNSYNLIGVIS var insulinresistent. Kan jeg sånn helt uti det blå be om Metaformin?? Ho HAR jo registrert at blodsukkeret mitt ER normalt OG stabilt, men hvis man går på lavkarbo så er jo et normalt og stabilt insulinnivå blant konsekvensene?? Men man kan likavel være insulinresistent?? Eller har jeg ikke skjønt noe i det hele tatt??

Photobscura 05-05-10 19:34

Hun har dårlige argumenter. Bare si at du skal ha c-peptid, hun har ingen som helst rett til å nekte deg det. Ellers skulle jeg gjerne gått for Barexstein var jeg deg :)!

Blodsukkeret kan se fint ut selv om man har høye insulinverdier, ja. Når man spiser lavkarbo så vil jo blodsukkeret bli mer stabilt. men har man gått for lenge med for høye insulinverdier, så er det ikke sikkert kroppen klarer å få det ned på egenhånd, særlig om man er overvektig i tillegg. Den berømte onde sirkelen :o.

Kanutten 05-05-10 19:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 872876)
Hun har dårlige argumenter. Bare si at du skal ha c-peptid, hun har ingen som helst rett til å nekte deg det. Ellers skulle jeg gjerne gått for Barexstein var jeg deg :)!

Blodsukkeret kan se fint ut selv om man har høye insulinverdier, ja. Når man spiser lavkarbo så vil jo blodsukkeret bli mer stabilt. men har man gått for lenge med for høye insulinverdier, så er det ikke sikkert kroppen klarer å få det ned på egenhånd, særlig om man er overvektig i tillegg. Den berømte onde sirkelen :o.

Jammen, jammen, mine blodsukkerverdier er knallfine! Men KAN jeg være insulinresistent likavel?? Søster mi er trillrund og går IKKE ned i vekt. Ho er gift med en lege, men ho spør meg stadig vekk hve jeg klarer finne ut om fedmen i familien vår. Som sagt er 3 stk hos oss GBP-operert allerede...

Jeg er ikke tykk, egentlig, men jeg går heller ikke ned i vekt. Litt tykk da. men ikke ille tykk. :o

Cyan 05-05-10 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 872884)
Jammen, jammen, mine blodsukkerverdier er knallfine! Men KAN jeg være insulinresistent likavel??

Ja. Både mitt fastende blodsukker og hba1c (langtidsblodsukkeret) har alltid ligget på 5.6-5.9, altså innenfor normalen (men direkte knallfine verdier er det vel ikke..?). C-peptid og glukosebelastning viste likevel at jeg var insulinresistent og jeg fikk metformin for dette.

Kanutten 05-05-10 19:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 872890)
Ja. Både mitt fastende blodsukker og hba1c (langtidsblodsukkeret) har alltid ligget på 5.6-5.9, altså innenfor normalen (men direkte knallfine verdier er det vel ikke..?). C-peptid og glukosebelastning viste likevel at jeg var insulinresistent og jeg fikk metformin for dette.

Da skal jeg jaggu be om sjekk av dette.

Photobscura 05-05-10 20:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 872884)
Jammen, jammen, mine blodsukkerverdier er knallfine! Men KAN jeg være insulinresistent likavel??

Jamen, det har jeg jo svart på :lol:

Imse 05-05-10 20:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 872876)

Mener ikke å skeie ut denne tråden, men jeg må bare spørre, jeg har aldri orka å tatt den glykosebelastningen, er det som som er c-peptid?
Mitt fastende blodsukker er på ca 5 på ketogen kost, men så fort jeg skeier ut går det rett opp til over 6 og gjerne 7 og ned til 3 etter og opp igjen, jeg blir kjempedårlig av karber, skjelver, fryser og helt desperat om jeg ikke får sukker.. Burde jeg kanskje tatt den glykosebelastningen i tilfelle jeg burde hatt medisiner for det? Vekta står bom stiller nå etter jul og jeg tenker hele tiden at kroppen får ordne opp selv.. Men kanskje jeg burde få legen til å sjekke?

Kanutten 05-05-10 20:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 872895)
Jamen, det har jeg jo svart på :lol:

Jaadaaa! :lol:

Photobscura 05-05-10 20:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 872910)
Mener ikke å skeie ut denne tråden, men jeg må bare spørre, jeg har aldri orka å tatt den glykosebelastningen, er det som som er c-peptid?
Mitt fastende blodsukker er på ca 5 på ketogen kost, men så fort jeg skeier ut går det rett opp til over 6 og gjerne 7 og ned til 3 etter og opp igjen, jeg blir kjempedårlig av karber, skjelver, fryser og helt desperat om jeg ikke får sukker.. Burde jeg kanskje tatt den glykosebelastningen i tilfelle jeg burde hatt medisiner for det? Vekta står bom stiller nå etter jul og jeg tenker hele tiden at kroppen får ordne opp selv.. Men kanskje jeg burde få legen til å sjekke?

Nei, glukosebelastning måler blodsukkeret, c-peptid måler insulinnivået!
Ettersom det er så vanskelig å måle insunlinet i seg selv, så måler man c-peptidet som er et protein som fester seg til insulinmolekylet. Dermed vil alltid c-peptid fortelle hvor høyt eller lavt insulinet er.
Det høres ut som om du har et veldig reaktivt blodsukker, gå og sjekk deg ;).
Jeg venta i tre år på at kroppen skulle ordne opp selv, men det eneste jeg gjorde var å holde alt i sjakk.

Kanutten 05-05-10 20:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 872924)
men det eneste jeg gjorde var å holde alt i sjakk.

Yess!!!! Det er slik jeg føler at jeg har det! Jeg bare holder ting i sjakk! jeg kommer liksom ingen vei!

Runegutt 05-05-10 21:43

Bruker ikke mine Metformintabletutter mens jeg er i ketose. Det eneste som skjer, er at jeg kan bli svært lav til tider, og det er bare plagsomt. Så, ketose=ingen metformin for meg.

Har ellers som målsetting å være medusinfri. PS. ENDELIG GÅR VEKTA NEDOVER IGJEN

Imse 05-05-10 22:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 872924)
Nei, glukosebelastning måler blodsukkeret, c-peptid måler insulinnivået!
Ettersom det er så vanskelig å måle insunlinet i seg selv, så måler man c-peptidet som er et protein som fester seg til insulinmolekylet. Dermed vil alltid c-peptid fortelle hvor høyt eller lavt insulinet er.
Det høres ut som om du har et veldig reaktivt blodsukker, gå og sjekk deg ;).
Jeg venta i tre år på at kroppen skulle ordne opp selv, men det eneste jeg gjorde var å holde alt i sjakk.

Så jeg kan slippe unna med en blodprøve? Jeg har vikrelig ikke lyst til å drikke sukkervann.. Det er ille nok når jeg sprekker på høykarbo om jeg ikke bevisst skal måtte til legen og drikke sukervann.
Må man være fastende eller ikke ved den c-peptid prøva? Legen tok kolesterolprøver etter at jeg hadde spist egg og bacon han, og han på labben ville ikke ta prøva, men legen hadde sagt det.. Triglyserid eller hva det het var jo på over 3!

Photobscura 05-05-10 22:16

Nei, du må helt sikkert ikke ta den glukosebelasrninga. Det er helt fryktelig, så jeg forstår deg! Men det er godt mulig legen vil insistere. Men det er jo bare å spørre, ingen kan tvinge deg til å ta belastning, og ingen kan heller nekte deg å ta en c-peptid. Med over førti kg overvekt, så tror jeg ikke det vil være så vanskelig å overtale en lege heller. Jeg mener bestemt c-peptid er fastende, ja. Men det er det jo bare å spørre om når du bestiller time. Lykke til :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.