![]() |
Sv: Hvorfor spiser dere Bacongull?
Tja - jeg synes det er litt rart å ta på seg ansvaret for å stille andre til veggs for valgene de gjør ut fra andre faktorer enn hvilke ting som er optimalt sunne. :cool: Jeg synes ikke bacongull smaker godt selv, men jeg gjør en drøss andre mat-valg jeg vet at ikke er helt optimale, fordi mat handler om mer enn rent drivstoff uansett hvor mye jeg skulle ønske at det ikke var sånn - og fordi jeg ikke alltid har full kontroll over mine omgivelser. Maten må tilpasses mitt liv like mye som omvendt.
Men å bebreide andre for å "forherlige" et produkt? Jeg tror alle er klar over at bacongull ikke akkurat er broccoli. :p Er det sånn at jeg "forherliger" laktosefri lettmelk når jeg annonserer at jeg har oppdaget at den har færre karber enn vanlig lettmelk? |
Jeg var egentlig bare nysgjerrig på hvorfor Bacongull var blitt en så "big hit", jeg. Og jeg synes jeg har fått mange gode og ærlige svar på det.
|
Å leve sunt er vel og bra, jeg er mektig imponert over de som klarer et 100% lavkarbo supersunt kosthold hele tiden - og som trives med det! Jeg hadde blitt miserabel. Mine standarder er ikke helt der, og det kommer de aldri til å være. Jeg ble dritglad den dagen jeg oppdaga bacongull og fant ut at jeg kunne spise snacks på lørdager, og jeg er mindre bekymret over at det ikke er så sunt. Jeg har overlevd så langt, på betraktelig verre kost. :)
|
Sitat:
Enig!!! |
Fordi jeg vil unne meg litt innimellom. For meg er matglede like viktig som å leve sunt, og jeg har ikke inntrykk av at det er mange som storkonsumerer det. På Europris i går fant jeg en pakke med baconsvor som inneholder 0kh, og jeg unner meg den med glede. Det er en av mine små gleder i livet, noe som får motivasjonen til å holde seg oppe, som får meg til å fortsette.
Et liv uten å kunne unne seg noe en eneste gang er for meg et veldig kjedelig liv. Jeg har inntrykk av at det fleste her vil leve sunt, og at det derfor de da heller finner gode lavkarboløsninger framfor dårlige høykarboløsninger, som f.eks godis. Livet skal også nytes, og for meg er dette en viktig del av nytelsen. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg liker det. Jeg spiser det kun i helgene (to poser siden 8. februar så langt), men jeg spiser det når jeg skal kose meg. Det gjør det også mye lettere å sitte sammen med familien på lørdagskveldene når de koser seg med sjokolade og potetgull, for da unngår jeg å bli fristet. Det er noe med det å kunne unne seg noe med god samvittighet, men jeg ville aldri brukt det for å kunne holde uvanen med godteri hver dag ved like.
|
Sitat:
|
Sitat:
(beklager ot) |
Sitat:
|
Jeg mente ikke at man ikke skulle få kose seg med feks bacongull en gang i blant altså. :) Har flere ganger sagt her inne at man må kunne leve også, og kose seg innimellom. Jeg bare reagerer på at det for noen kun er viktig å gå ned i vekt, ikke hva som egentlig er sunt.
|
Hensikten helliger middelet, vet du!;)
Dessuten er det sunt å gå ned i vekt(om man er overvektig), selv om metoden ikke alltid er sunn!:p |
Sitat:
|
Sitat:
Den er enkel: http://www.vitahjertego.no/ Der står det at Vita Hjertego' er sunt for hjertet. - |
Skulle ønske jeg likte det, slik at jeg hadde hatt valget, men jeg liker det IKKE! Veldig greit å ha noe kose-mat å ty til som man bare kan kjøpe og ikke lage selv.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg er nok en av dem som av gammel vane forsøker å spise "sunn" lavkarbo. Jeg forsøker å få i meg endel grønnsaker. Spiser rent og godt kjøtt (mye kylling etc) og forsøker så godt jeg kan (ikke alltid like enkelt) å holde meg unna snacks som f.eks bacongull, brus og atkinsbars på hverdager. Av og til unner jeg meg likevel slike ting. Alt med måte tenker jeg da. Jeg er også til tider litt skeptisk til alt fettet. Kanskje jeg bare har fått innprentet at fett er ille, men jeg klarer ikke helt å glemme det. Tror ikke jeg tør å holde på med lchf for alltid liksom. Dersom det ikke kommer noe nytt innen forskningen. Vil gå ned i vekt og så ende opp på noe mer grethe roede aktig. Jeg vet det er som å banne i kirken her. :p Sorry. Det er ikke fordi jeg ikke stoler på det som kommer frem her, men er vel fordi jeg ikke klarer å riste av meg mange års hjernevask. Ikke enda i allefall.
|
Sitat:
Men det jeg lurte på, som egentlig er forbigått i stillhet (sikkert jeg som har formulert meg dårlig), det var dette med at vi finner "erstatninger" som gjør at vi tildels kan opprettholde våre tidligere vaner (som vi selv ønsker å endre, ellers hadde vi ikke forsøkt, vel??). Jeg tenkte (sikkert naiv) at noe av målet må være å arbeide med å endre det mentale - f.eks. til å helt genuint foretrekke gulrotstenger med kesam fremfor potetgull eller bacongull eller whatever. Jeg mente ikke at man skal pine seg selv ved å begrense seg selv til å "måtte" velge grønnsaks-snacks og se langt og med store øyne bort på potetgullet og aldri gi seg selv lov til å smake... I ytterste konsekvens er jo overgang fra potetgull til bacongull et symptom på at man ikke har arbeidet nok med å endre mentale tankemønstre (dette er jo ofte et svært sårbart tema, så jeg forstår godt at det er noen som kommer i akutt forsvarsposisjon ;) ): Jeg synes bare dette er veldig interessant, for kjernen i å løse vektproblematikk ligger jo i det mentale. Det var kanskje en litt for avansert spørsmålsstilling, men det var på ingen måte noen kritikk av bacongullspisere. Nysgjerrighet gjør en klokere. |
Jeg har ingen problemer med å skjønne hva du mener, og jeg føler heller ikke at jeg trenger å forsvare mine valg.
Men jeg ville vært en løgnhals av dimensjoner om jeg skulle si at jeg tror at jeg noen gang ville foretrekke gulerøtter (som er FYFYGFYFYFYFYFYFY på ketolyse uansett) og kesam(hvorfor ikke seterrømme??????) fremfor bacongull! Smaksløkene mine vet ikke hva ketolyse er!!!:rolleyes: Hodet mitt smaker ikke på maten og vil således aldri kunne foretrekke noe fremfor noe annet!:p Jeg liker gulerøtter, stangselleri og agurk til dippen, jeg, altså, serverte det i bursdag senest i dag, men det er et alternativ, ikke et enten eller!:p Hadde det vært så enkelt å snu tankene, hadde jeg da ikke hatt noe her å gjøre! Da hadde jeg lyktes med første slankekur i 19- års alder og aldri mer behøvd å tenke på slikt!!! Nemlig! Mye surr en sen kveld, men sånn er nå jeg da! :eek:;) |
Spiser bacongull hver helg for å delta i lørdagskosen sammen med resten av familien uten at blodsukkeret går til himmels.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:35. |