Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Problemer i oppstarten av ketosekuren (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35119)

grotingeling 24-07-10 10:55

Sv: Problemer i oppstarten av ketosekuren

Ja begrepet "nok fett" er vanvittig uforståelig, men jeg bruker informasjonen fra Nille som min tommelfinger-regel:
70-75 % fett
20-25 % protein
5 % karber

Du finner mer i denne linken; http://forum.lavkarbo.no/showthread....748#post848748

Ha en strålende dag!

Snorkfrøken__ 24-07-10 11:42

Jeg har skjønt at det er mye jeg må sette meg inn i. Mange gode tips her!
Hvor mange karbs holder folk seg på? Jeg har lest at det skal være 20 karbs pr dag men synest dette er litt lite....

Trulte67 24-07-10 11:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Snorkfrøken__ (Innlegg 905549)
Jeg har skjønt at det er mye jeg må sette meg inn i. Mange gode tips her!
Hvor mange karbs holder folk seg på? Jeg har lest at det skal være 20 karbs pr dag men synest dette er litt lite....

15 karbo for damer og 20 for gutta - men det er på ketolyse, så det spørs om det er ketolyse du vil.

Snorkfrøken__ 24-07-10 11:49

Jeg må visst bli litt strengere meg meg selv ja:)

Debz 24-07-10 17:45

Dette hører nok ikke til her men hvis noen kan svare i like vel er jeg veldig takknemlig...Jeg har begynte å logge maten inn på Diett.no - Her er resultat av hva jeg har spist så langt i dag (etter middag):
Energi:1024Fett:90.23Karbohydrat:2.01Protein:50.11

Er dette bra eller skulle jeg har hatt noe mer/mindre av noe? Lurer også på hva % er av? Er det prosent av hva jeg skal ha daglig av hver ting, eller for eks. 50% protein av alt jeg har spist i dag? Håper noen vet mer enn meg her... :)

Debz 24-07-10 17:49

jeg må rette karbs til 3.5.... hadde noe ostsause som jeg glemt å føre inn - men ellers er det eksakt..

Debz 25-07-10 20:07

Hei dere...jeg tror jeg har gjort noe dumt. Vi hadde besøk til middag og jeg var flink og lagde min egen versjon til meg. Etter jeg hadde spist middag hadde jeg brukt 14.98 karbs. alt var fint - så mens de andre spiste jordbær med is, tok jeg noen blåbær med 1 ss vaniljesaus...nå står det at jeg har hatt 21 karbs.....har jeg ødelagt hele kuren nå??? :(

Trulte67 25-07-10 20:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Debz (Innlegg 905876)
Hei dere...jeg tror jeg har gjort noe dumt. Vi hadde besøk til middag og jeg var flink og lagde min egen versjon til meg. Etter jeg hadde spist middag hadde jeg brukt 14.98 karbs. alt var fint - så mens de andre spiste jordbær med is, tok jeg noen blåbær med 1 ss vaniljesaus...nå står det at jeg har hatt 21 karbs.....har jeg ødelagt hele kuren nå??? :(

Garantert ikke! 21 karboer er fortsatt ganske lite, så det går helt sikkert bra!:)

Debz 25-07-10 20:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trulte67 (Innlegg 905879)
Garantert ikke! 21 karboer er fortsatt ganske lite, så det går helt sikkert bra!:)

Å så lettet jeg ble da! Jeg viste jeg skulle hopp over dessert men jeg pleier ikke å ha så det var litt koselig å ha litt med de andre...jeg brukte en ketostix og det var lys rosa, men ikke mer. Jeg prøver å holde ut som alle sier men jeg enda har ikke gått ned noe siden de først 2.5 kg 15/7...jeg kan ikke gjør noe for det, jeg blir litt skuffet og i tvil..:o

Debz 26-07-10 20:20

Her er dagens resultat:

Energi:1608 Fett:136.63 Karbohydrat:10.28 Protein:77.97

Dette må være bra ikke sant?? :)

Carisma 26-07-10 21:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Debz (Innlegg 906339)
Her er dagens resultat:

Energi:1608 Fett:136.63 Karbohydrat:10.28 Protein:77.97

Dette må være bra ikke sant?? :)

Du ligger VELDIG lavt på karbene. Det skal være mellom 15 og 20g, det er ikke noe poeng i å spise mindre enn det. Da får du ikke i deg alle næringsstoffen du trenger. :nei:
Et tips når det gjelder dessert er å spise bær med fløte på, det blir færre karber og smaker mye bedre enn vaniljesaus :D

Debz 26-07-10 22:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 906404)
Du ligger VELDIG lavt på karbene. Det skal være mellom 15 og 20g, det er ikke noe poeng i å spise mindre enn det. Da får du ikke i deg alle næringsstoffen du trenger. :nei:
Et tips når det gjelder dessert er å spise bær med fløte på, det blir færre karber og smaker mye bedre enn vaniljesaus :D

Takk for svaret :) Men jeg trodde ikke vi var nødt å spise så mange karbs? Så lenger som vi ikke gå over 15 (jeg er i ketose) Jeg har registrert meg med diett.no og det så ikke så galt ut egentlig, litt lavt i folat og natrium, calcium og vit.D men det varierer fra dag til dag. Men jeg kan selvfølgelig spise litt tomat eller flere grønnsaker så øke karbsen vil jeg tro..

Jeg fikk beskjed at frukt var fy mat.. men jeg spiste noen få blåbær og var enda i ketose. Problemet er jeg er ikke noe glad i fløte (egentlig ingenting som har fett) men jeg tror jeg klarer fett delen bra ;) Jeg vet det er sukker i vaniljesaus men jeg spiste bare 2 ss...kan det være så galt?

Trulte67 26-07-10 23:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Debz (Innlegg 906447)
Takk for svaret :) Men jeg trodde ikke vi var nødt å spise så mange karbs? Så lenger som vi ikke gå over 15 (jeg er i ketose) Jeg har registrert meg med diett.no og det så ikke så galt ut egentlig, litt lavt i folat og natrium, calcium og vit.D men det varierer fra dag til dag. Men jeg kan selvfølgelig spise litt tomat eller flere grønnsaker så øke karbsen vil jeg tro..

Jeg fikk beskjed at frukt var fy mat.. men jeg spiste noen få blåbær og var enda i ketose. Problemet er jeg er ikke noe glad i fløte (egentlig ingenting som har fett) men jeg tror jeg klarer fett delen bra ;) Jeg vet det er sukker i vaniljesaus men jeg spiste bare 2 ss...kan det være så galt?

Du skal ha i deg ca 15 karboer pr dag, ikke max 15. Altså ikke mindre heller.

Frukt og bær er ikke det samme. Bær er mye mye sunnere :)

Hvis du har strøsuketter og/eller vaniljepulver i fløten, kanskje den blir bedre å spise på bær for deg da?
Vaniljepulver er en liten boks du kjøper på helsekosten.

Debz 27-07-10 07:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trulte67 (Innlegg 906477)
Du skal ha i deg ca 15 karboer pr dag, ikke max 15. Altså ikke mindre heller.

Frukt og bær er ikke det samme. Bær er mye mye sunnere :)

Hvis du har strøsuketter og/eller vaniljepulver i fløten, kanskje den blir bedre å spise på bær for deg da?
Vaniljepulver er en liten boks du kjøper på helsekosten.

Takk for tipsen, jeg skal lete etter vaniljepulver. Jeg pleide alltids å ha vaniljesukker i fløte når jeg pisket den, så vaniljepulver kommer sikkert til å hjelpe :) Jeg savner egentlig ikke frukt så mye, men det er litt godt med bær om sommeren. Dette skal jeg prøve, takk! :D

grotingeling 27-07-10 08:02

Prøv pisket krem med vaniljepulver og rørte blåbær - nyyyydelig :sikle:
Dette er utmerket på Nannahs vafler :sikle::sikle::sikle:

Debz 27-07-10 08:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 906542)
Prøv pisket krem med vaniljepulver og rørte blåbær - nyyyydelig :sikle:
Dette er utmerket på Nannahs vafler :sikle::sikle::sikle:

mmm høres yummy ut! Dette skal prøve i kveld :)!

Debz 27-07-10 08:57

oops...er det noen som kan fortelle met hva JBK og CR er??

Karissima 27-07-10 09:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Debz (Innlegg 906558)
oops...er det noen som kan fortelle met hva JBK og CR er??

JBK er johannesbrødkjernemel , CR vet jeg ikke hva er om du da ikke mener CF som er creme fraiche

Debz 27-07-10 09:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karissima (Innlegg 906563)
JBK er johannesbrødkjernemel , CR vet jeg ikke hva er om du da ikke mener CF som er creme fraiche

Hehe, selvfølgelig var det CF..sorry. :o Jeg har ikke klart å finne JBK, vet du hvor jeg kan finne den? Tusen takk for hjelpen :D

TrillTrall 27-07-10 09:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Debz (Innlegg 906571)
Hehe, selvfølgelig var det CF..sorry. :o Jeg har ikke klart å finne JBK, vet du hvor jeg kan finne den? Tusen takk for hjelpen :D

På helsekosten, et lite glass. Koster rundt en femtilapp tror jeg, men man bruker jo veldig lite av det i gangen så det er drøyt. :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.