![]() |
Sv: Kommer til å leve som nå, om jeg blir gravid!
Sitat:
Sorry om det kunne misforståes. :snill: Blir forstyrret hele tiden i dag, så korrekturlesingen blir så som så!:p |
Sitat:
Skjønte liksom ikke helt hvor det kom fra at jeg mente det, siden hele resten av innlegget var litt sånn kritisk til at man på død og liv skal spise ketogent, bare fordi det føles best for enselv. |
Sitat:
Sitat:
(I egenskap av å være mann så er jo uansett maltitol det nærmeste jeg noensinne kommer til å oppleve fødselens under in persona :)) |
Sitat:
Forøvrig håper og tror jeg ingen her mener at man skal måtte spise brød, pasta, sukker, ris, poteter eller frukt fordi man er gravid, men at de eventuelle ekstra karbene kan komme fra mer grønnsaker, nøtter og bær. |
men det er vel ingen som har sagt at karbene må komme fra de værste kildene heller:)
eller.. her inne er jo de fleste av den oppfatningen av at alle karber er like ille og satans verk. jeg fikk påvist en mild svangerskapsdiabetes og hold det i sjakk ved å spise lindbergsk med knekkebrød, bønner, mye grønnsaker, bær, store havregryn ol. fikk beskjed på sykehuset at jeg ikke skulle spise frukt eller drikke melk. det gjorde jeg ikke fra før av heller, men ble positivt overrasket over de rådene. snuppa ble faktisk estimert til å veie 3000 ved fødsel, noe som selvfølgelig overrasket overlegene mye siden jeg både var feit og hadde for høyt blodsukker + at jeg selv veide 4500 når jeg ble født på termindagen. Emma-Sophie kom ei uke på overtid og veide 3680. Tror det er noe annet som spiller inn der også pluss at selvfølgelig kostholdet hadde litt å si. man trenger IKKE være i ketose, men er du det så regn med masse pes og mas og ekstrasjekker og ditt og datt, for de reagerer veldig på dette. Det kan jeg skrive under på og fortelle alt om:p |
Sitat:
Sitat:
Svangerskap
|
En kan jo aldri vite hvordan kroppen reagere på ett svangerskap, for alt jeg vet er det ikke sikkert kroppen min vil være på lavkarbo i det hele tatt. Men jeg kommer jo til å prøve for det, og kanskje jeg noen ganger kommer til å være i ketose, spydde 27 uker sist, så det er ikke utenkelig at jeg blir dårlig denne gangen også, men sist hadde jeg ikke ketogener i urinen ivertfall. (jeg tvang innpå mat og tok til tider kvalmestoppendes medisiner for å holde på maten, masse ingefær te osv)
Kanskje jeg ikke skal prøve å holde meg i ketose, jeg vil jo uansett det beste for barnet, sånn at dere vet at jeg ikke kommer til å sette mitt ønskebarns helse på spill. Men jeg tenkte som så, en kostintrodusert ketose var bedre enn en sulteketose. Bønner, erter og linser, mer grønnsaker?? Og ja, folk rundt meg forstår seg ikke på lavkarbo, de skjønner ikke hvordan jeg kan leve uten potet, matpakken, pasta og ris, ei heller skjønner de at det går ann å lage sukkerfrie og melfrie alternativ til mye av kaffimaten osv. Trangsynte ja, de eneste som skjønner og støtter meg helt og holdent er faktisk svigermor, svigerfar og hans kone og så klart sambo. Alle andre tror at jeg kommer til å legge på meg alle kg mine igjen, at jeg skal tilbakers til mitt gamle kosthold en gang og at det ikke går ann å leve som dette resten av livet og at dette kommer til å gjøre meg syk. Min gyn var faktisk den som anbefalte meg lavkarbo i begynnelsen av svangerskapet, pga at jeg jeg hadde en bmi på 39 når jeg ble gravid. "Du skal jo ikke tenke på slanking når du er gravid, men jeg anbefaler deg å holde deg unna det meste av pasta, poteter, og ris, sukker og hvete me, det blir sukker for barnet ditt og du vil ikke føde ett barn på over 5 kg" Sa han, geniale legen:D |
Vet du, så lenge du har en sunn innstilling og en lege og samboeren din med på laget, tror jeg det går helt flott å holde seg til generell lavkarbo gjennom svangerskapet!:D
Blås i alle andre, de vet ikke hva de snakker om!;):p:) |
Sitat:
Uansett så må det vera sunnare og betre for barnet å få næring frå eit lavkarbo kosthald (om det så skulle mot formoding verta ketosebasert frå tid til annan) enn dei døma me kan lesa om der mora har etevegring eller kastar opp heile svangerskapet. Og når eg tenkjer meg om så kan det godt henda jentungen min vart superfeilernært då eg gjekk gravid sia eg levde på eit par eple og skummamjølk. (men det var ho då altså ikkje...) Anyway, poenget mitt var, og er, at ein skal gjera og eta det ein kjenner seg bekvem med for seg sjølv og då sjølvsagt barnet sitt. Og ikkje stressa med denne ketosen heile tida! Men dette meiner EG. Er uansett ikkje dei store endringane som skal til for at ein unngår ketosen: litt meir nøtter, litt bær, kanskje litt knekkebrød av ein eller annan type. Vips - null ketose. Og heilt til slutt: me er alle eit resultat av ketogen kost over årtusner. Og dei einaste alvorlege skavankane me kan skilta med er livsttils-skavankar som følge av stort sett karbohydrater (for å setta ting på spissen). :) |
Sitat:
Men denne tråden handler ikke om å være i ketose innimellom. Den handler om å bevisst gå inn for å være i ketose under hele svangerskapet. Er en viss forskjell er. Selv var jeg støtt og stadig i ketose under svangerskapet. Ikke med vilje, men likevel så fikk jeg alt fra spor av ketoner til 3 + på urinprøvene. Helsesøstre og sykepleiere ble helt overbekymret, mens overlegene som sto for vekstestimeringene hadde mer peiling og reagerte ikke i det hele tatt. Hvem vet. Kanskje "ketosebabyer" ender opp med å ta over verden som superintelligente og ekstremt velfungerende mennesker en gang. Synes uansett det er greit at man får høre hva lavkarbovennlige leger, som Torkil og Hexenberg (eller hun er kanskje ikke lege) har å si om saken:) Og ikke minst se at de faktisk har begrunnelser og ikke bare går for "det er ikke forsket på" kortet som mange trekker. Det der med at karbohydrater er roten til alle helseplager og all overvekt og at steinaldersmennesket var i ketose 24/7 og fødte superfriske barn, overalt, hele tiden, det er så langt i fra min virkelighet, så det er et ikke-argument i mine øyne. Men det er bare min mening om saken da;) Andre får ha sin. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Kan komme av at de samarbeider;), men boka skal være bra, den!:D |
Nå har jeg ikke lest alle svarene, men jeg sitter her med en 5 uker gammel baby etter et svangerskap hvor jeg fikk konstatert svangerskapsdiabetes veldig tidlig i svangerskapet, så jeg påberoper meg litt mer kunnskap om hva som er bra kosthold i svangerskapet enn den gjengse mannen i gata ;). Jeg fikk tett oppfølging av lavkarbovennlige jordmødre og endokrinologer gjennom hele svangerskapet, og det er veldig viktig at man ikke er i ketose i svangerskapet. Ikke nødvendigvis fordi det er farlig, men fordi man ikke vet hvordan fosteret reagerer på ketose og fordi man naturlig nok aldri kommer til å forske på det.
Å ikke være i ketose (som du kan være selv om du ikke får utslag på sticks) betyr ikke nødvendigvis at man kaster i seg poteter, pasta og sjokolade. Sats heller på et Lav GI kosthold a'la Lindberg. Mine karbohydrater gjennom svangerskapet kom fra belgefrukter (bønner/linser), grønnsaker, bær, nøtter og pumpernikkel. Lå vel på +/- 100 gram Lav GI karbs om dagen. Hadde jeg vært deg ville jeg ligge på et høyere nivå enn 20-30 gram karbs om dagen under et svangerskap for å være sikker, f.eks. 70-100 gr. Fosterets utvikling er ikke noe man vil gamble med, eller? |
Sitat:
|
Sitat:
Redigert: da er det jo karbohydratene som er roten til alt ondt, ja! :) |
Sitat:
egentlig så er det vel mennesket selv som er roten til alt ondt;) høres nesten ut som at jeg er anti-lavkarbo her. er ikke det altså. I heart lavkarbo liksom. Men jeg tilhører jo en utstøtt gruppe her: "vi som ikke mener at alt over 15 karber blir vår undergang" Så må jo diskutere og krangle litt. Har ikke noe cred å miste akkurat. |
Sitat:
Det er nok individuelt og alle sykehus er jo så forskjellige på alle områder. Men som sagt oppi her så var det helsesøstre og sykepleiere som fikk helt angst. Overlegene som utførte vekstestimeringene tok det helt med ro, så lenge de visste at jeg skjønte hvorfor det skjedde. Det var jo fordi at jeg fulgte deres ordre og holdt meg unna de raskeste karbene:) Litt skjønn må de ha, men problemet er jo at man har med forskjellige mennesker å gjøre hele tiden. Jeg hadde det da. Sikkert ikke alle der heller. |
Sitat:
|
Sitat:
oiameg.. hadde nok blitt tidlig-pensjon på henne |
Sitat:
Så det er nok ikke slik du sier alle steder nei. Forøvrig tror jeg ketogen kost under svangerskap er MYE sunnere enn ketose pga man ikke spiser noe. |
Sitat:
Klart de ikke legger inn de som ikke vil og klarer seg ute. Dersom du hadde vært bevistløs pga dehydrering opptil flere ganger pr døgn, hadde vel ikke du heller hatt noe valg! Alle snakker om forskjellen på kostindusert ketose og sultindusert ketose! Jeg tror ikke babyens hjerne/kropp bryr seg om hvordan ketonene er dannet. De er der like fullt og vi vet faktisk ikke hvordan babyen reagerer på dem. Tenk om vi hadde vært 1000vis av ganger mer utviklet som rase om formødrene våre ikke hadde vært i ketose under svangerskapene!:rolleyes::p:D |
Men altså; skal man da liksom sjekke med ketosestix hver dag mens man er gravid, for å finne ut om man IKKE er i ketose? For noen er jo i ketose på opptil 50-70 karber per dag om jeg ikke er helt på blåbærtur nå? Hvor langt opp kan et menneske gå på karber og fremdeles være i ketose? Bør man telle manisk og evt. holde seg på over 100 karber daglig sånn i tilfelle, fordi det ellers er farlig for barnet, men spiser man litt korn og sukker og sånt så er det plutselig mye bedre for da er man i det minste ikke i ketose, satt på spissen?
En ting jeg synes er litt absurd, er når det snakkes panisk om bivirkninger og seneffekter på ketogen kost, mens man ikke tenker noe særlig over de samme effektene på et kosthold basert på korn (sukker). Gravide må for all del spise mat som er unaturlig for oss (til og med plantemargarin anbefales til gravide, og alle andre for den saks skyld), men guds nåde om man heller spiser naturlig mat. Jeg bare tenker litt høyt altså. |
Jeg ser at dere trekker frem at Hexeberg har sagt at man ikke skal være i ketose, men ingen som kommenterer at hun egentlig er tvunget til å si slikt uansett hva hun måtte mene selv? Så lenge det ikke er sterke bevis for det, så kan ikke hun som lege si at det er greit å være i ketose under svangerskapet.
Men kan det da egentlig være så ille når vi vet at mennesket har vært i ketose mesteparten av sin eksistens? Evolusjonen er da ikke så dum at kostholdet under svangerskapet skal være noe annerledes enn ikke-svangerskapskosthold. Jeg tror ikke at ketonene er skadelig for fosteret, men for de fleste helsesøstre og slikt så betyr ketoner utelukket at noe er dårlig - uansett om den personen hadde vært gravid eller ei. Dette er på fordi de ikke kjenner til LCHF. Så jeg vil sette ett veldig klart skille mellom kostindusert ketose og sulteketose. |
Sitat:
Sitat:
Ellers tror jeg gruppen med de som mener alt over 15 karber er deres undergang er ganske liten - tvert imot virker det som de fleste som har holdt på en stund (her på forumene) er ganske åpne for alt mulig under 100ish g karber og sunn fornuft. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:38. |