![]() |
Sv: Mettet fett og insulinresistens
Sitat:
Når jeg var på ketolyse, spiste jeg både mettet og umettet fett. Jeg brukte meierismør til å steke i og blande i broccolimos, jeg spiste fett på kjøtt, fet fisk, nøtter, oljer og avokado. Eurodiett er det Lindbergklinikken som "eier" i Norge. Dietten består av 4 faser. I første fase er det mat fra spesielle produkter (poser med pulver) og masse grønnsaker. Etterhvert erstatter man pulvermaten med vanlig mat inntil man ender opp med vanlig Lindbergkost i fase 4. Produktene er f.eks. supper, forskjellige middagsretter, omeletter, desserter, kjeks og barer. Produktene inneholder mye protein. For å få lov til å kjøpe produktene, må man ha legeerklæring. Man får da resept på en viss mengde produkter. Man følges opp av lege underveis. Det spesielle med eurodiett er at den er både lavkarbo og lavkalori. De fleste kommer i ketose i de 2 første fasene. Det gjorde ikke jeg, for jeg tåler lite karbohydrater for å være i ketose. Men jeg gikk ganske raskt ned i vekt på denne dietten likevel. Lindberg mener man ikke skal ha mettet fett. Det er lite fett på denne dietten. Vi tar 3000 g omega III kapsler og så kan vi ha litt olje på salat eller til å steke i. Jeg har ikke vært 100 % trofast mot dette. Jeg har fremdeles brukt litt meierismør til å steke maten, men i ganske små mengder. Bruker 1 ts til en stekepanne. For å få gå på dietten skal man visstnok ha BMI over 30 eller ha andre relevante medisinske tilstander. Jeg fikk begynne på dietten fordi jeg fikk påvist insulinresistens. |
http://bit.ly/9Mz7l2
"However, while muscles are in "refusal mode" for glucose the least input, from food or gluconeogenesis, will rapidly spike blood glucose out of all proportion. This is fine if you stick to LC in your eating. It also means that if you take an oral glucose tolerance test you will fail and be labelled diabetic. In fact, even a single high fat meal can do this, extending insulin resistance in to the next day. Here's a reference for this." Når du er i ketose tar ikke musklene imot blodsukker like effektivt som de gjør på et kosthold med mer karbohydrater - derfor vil blodsukkeret stige mye mer hvis du spiser karbohydrater. Som da altså er grunnen til at man bør spise seg opp igjen fra ketose ved å øke karbohydratene gradvis. Mye annet interessant, samt referanser på linken over. Edit: det betyr ikke at fett fører til insulinresistens, men at opptak av karbohydrater er mindre effektivt etter kroppen har slått over i ketose. |
[quote=Pearl;926208]
Sitat:
Btw. Hvis man spiser mye protein og lite fett er det vel ikke så rart at man ikke ser ketoner i urin. |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Kostindusert insulinresistens er en nødvendighet, og en gammel urmekanisme som beskytter hjernen. Hjernen er sjefen når det gjelder glukoseforsyning, og når det blir lite av det kosten, så vil kroppen i ketose da få en viss glukoseresistens, ikke det som vanligvis menes med insulinresistens. Insulinresistens er en sykdomstilstand, og ikke ønskelig. I en kost med liten karbohydrater er det særdeles ønskelig at kroppens muskler ikke bruker glukose. Kroppen vil da gå på fett, som er det foretrukne brensel, og det sunneste. Det er også grunnen til at leveren omdanner overskudds glukose til mettet fett. Det gir mest og best energi, i menneskekroppen vel og merke. Ellers har mettet og umettet fett samme kcal mengde, men ved fysisk aktivitet viser det seg at mettet fett har en fordel, visstnok.
Ellers legger jeg merke til at det i starten på tråden ble lagt til at en samlet legestand mener at mettet fett er farlig. Det er en sannhet, men nå med stadig større modifikasjoner. Flere og flere leger oppdager nå at de gamle såkalte "vanntette beviser" nå lekker som en sil, og WHO har nå da også sluttet å advare mot mettet fett når det gjelder hjerte og karsykdom. Tvert imot har de nå begynt å se på bevisene som føres for det motsatte - det beskytter faktisk mot sykdom, på samme måte gjør også kolesterolet en jobb med å beskytte kroppen mot sykdom. Et såkalt "høyt" kolesterol tall er ikke farlig, men mye raffinerte karbohydrater er farlig, desverre. Korn er nesten alltid raffinert, med mindre du går i åkeren og spiser det dirkte derifra da. |
[quote=unaturligslank;926273]
Sitat:
|
Wow, det var lite...Tror ikke jeg klarer det nivået:o:)
|
Det var veldig hardt første uken. Da var jeg helt på gråten når jeg kom hjem fra jobben. Etterhvert har det gått helt fint. :)
|
Nå ble jeg litt inspirert til å kutte litt kcal. Jeg ligger på ca 2000 tror jeg, teller egentlig ikke annet enn av og til når jeg har lagt inn maten på vektklubb for å se prosentsammensetning av næringsstoffer. Kanskje jeg kan våge meg ned på 1500...
|
Trener du forresten?
|
Sitat:
Støtter denne 150%. Det er insulin som gir stive cellevegger, ikke mettet fett - det er rett og slett elendig forskning. Les Gary Taubes og andre uavhengige forfattere. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle er enige i at lavkarbo er bra for å holde vekta. Skaldemann har skrevet at han må spise mer karbohydrater for å ikke bli for tynn nå som han er slanket.At han ikke gikk så raskt ned i vekt når han spiste frukt og bær under slankingen er jo ikke rart. Mer karbohydrater enn minimalt, i form av grønnsaker, må innføres for de fleste for å unngå undervekt.
|
Sitat:
|
Har lånt Paulins bok blodsukkerblues nå og tenker at når "eksperter" kommer med påstander uten evne til å begrunne de kan man ta det med en klype salt. Da er det tilsynelatende ikke foretatt grundig nok undersøkelse av emnet. Når han i boka påstår at mye fett reduserer insulinfølsomheten er det uten begrunnelse. Vil gjerne se en begrunnelse. Vi trenger essensielt fett og har derfor neppe godt av å kun spise mettet. Men Skaldemann spiser fisk og er ikke helt egen på området heller.
|
Sitat:
Insulin i seg selv får blodårene til å utvide seg, for insulin skal som du nevnte øke transporten av glukose, aminosyrer og fett inn til cellene. Når blodårene utvider seg, faller blodtrykket. Kroppen har motreaksjoner for å hindre for lavt blodtrykk. Når denne dynamikken gjentas for mye over lengre tid, ser det ut som motreaksjonen blir for stor, hjerterytmen øker og pumper mer blod og celleveggene blir stivere, blodtrykket øker derfor også (dvs større risiko for hjerte og kar sykdom). Insulin er også vekstfremmende (anabolt), og cellevekst i blodårene er også en direkte effekt av insulin, noe som også gjør årene stivere. inte så bra med for mye insulin;) |
Sitat:
Det var nok like mye Fedon jeg tenkte på, som også har sagt i sin bok Naturlig slank (s. 10, se også s 55): "Spiser du for mye mettet fett (eller danner dette fra karbohydrater), vil det feste seg i celleveggene og gjøre dem stive, noe som både forverrer insulinresistensen og kan føre til hjertesykdom." Men nå har jo Fedon medgitt i media at han på en legekonferanse nylig har lært at mettet fett er bra. Så da så. Det er vel, som BitTorres sier et sted tidligere i tråden, at mettet fett sakte men sikkert blir frikjent. Sitat:
Vi får vel håpe mettet fett blir helt frikjent snart. Jeg for min del har pakket i meg fløte, rømme, smør og rødt kjøtt uhemmet i et halvt år nå, og skal til blodprøvesjekk på mandag. For å holde balansen mellom omega 3 og 6 har jeg også spist fisk, linfrø, valnøtter og olivenolje. Gått ned 7-8 kilo på dette viset. Blir interessant. Kan man forresten måle insulinresistens? |
Sitat:
(Fra Fürst laboratorie) fS-C-peptid [fS-C-peptid] http://www.furst.no/bb/img32.gif157http://www.furst.no/bb/img33.gif (A) 1 mL serum. Faste fra midnatt før prøvetaking. Indikasjon: Utredning av hypoglykemi. Referanseområde: 270 - 1290 pmol/L Tolkning: C-peptid har lengre halveringstid enn insulin så måling av C-peptid gir et godt uttrykk for sekresjonen av insulin fra pankreas. Konsentrasjonen varierer i takt med insulinkonsentrasjonen som igjen er en følge av glukosenivået i blodet. Analysen påvirkes ikke av eventuelt nærvær av insulin-antistoffer. Høye verdier sees ved: Insulinom, insulinresistens, type 2 diabetes mellitus, hyperglykemi, nyresvikt, adipositas. Lave verdier sees ved: Injeksjon av insulin (selvpåført hypoglykemi). Man regner verdier over 700 for begynnende insulinresistens. Ved hvilken verdi man begynner å medisinere med metformin, er ytterst variabelt fra lege til lege etc! |
Ok, Bombus, Fedon gir i det minste en begrunnelse for sin påstand. Noe som gjør det enkelt å avfeie argumentet ettersom vi vet at det ikke er mettet fett som gjør veggene stive. Tusen takk. Tipper Paulun tenker på det samme som Fedon. Eller tenkte. Jeg vet ikke hva han påstår idag.
|
Sitat:
|
[quote=Kitt;962235]Man måler insulinresistens ved å måle c- peptid:
Takk, Kitt! |
Ja, tror du har rett, Carisma. Leste samtidig en bok av en annen forfatter. Man merker at det er en helt annen seriøsitet og genuin interessere i å hjelpe og ta folk på alvor, i motsetning til svært mange som babler i veg uten å bry seg det minste om konsekvensene. Dette er tidsånden; babbel og det å skyve ansvaret for konsekvensene på andre. Hvordan kan de forvente å bli tatt seriøst når de ikke tar folk og deres problemer på alvor? Jeg har vært så naiv; har trodd folk er ute etter å hjelpe,- ikke tjene penger på de smulene av kunnskap de kaster til de som sulter etter hjelp for sin elendighet.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:29. |