![]() |
Sv: Blodsukker og Pepsi max
Er også en PM avhengig... Når jeg begynte på ketolyse i vår, sluttet jeg samtidig med PM, og jeg gikk ned en haug med kilo de to første ukene. Så jevnet det seg ut, men så begynte jeg å drikke light-brus igjen i sommer.
Nå prøver jeg atter en gang å kutte det ut. Men det med blodsukker var interessant. Jeg skal på jobb på fredag, der har vi bl.s utstyr. Tror jeg skal måle meg først, drikke en halv liter og måle igjen - bare for å sjekke. Sant det der med overvektige og light-brus, jeg er absolutt en av de. |
Jeg har liksom hørt litt både og...
Var så flink å slutte en lang periode. Og hva skjedde? Joda vekta gikk sakte nedover. Begynte og gå opp etter å ha ligget stabilt ei god stund. Begynte å se på hva jeg hadde spist og drukket, og da var den eneste forskjellen jeg kunne se; at jeg hadde begynt med lightbrus. Prøver tappert å slutte. Men jeg er så avhengig... så søtt og godt å kose seg med! |
Hmm, jeg mente jeg har lest flere steder at kroppen kunne "gjenkjenne" søtningsstoffet (aspartam) som sukker og dermed starte insulin produksjon som igjen gjør at du legger på deg. I såfall øker vel blodsukkeret også. Aner ikke hvor jeg har lest det, men jeg har vel egentlig tatt det som god fisk. "Eksperter" sier jo at du blir/kan bli mer sulten av pepsi max og da skulle man jo tro at det i såfall skjer noe med blodsukkeret.
|
Sitat:
|
Mye penger å spare ja! Jeg kjøpte vel 4 sånne 4-pack i uka, blir vel noe sånt som 800 kr i mnd det + pant, men den får man jo igjen.
|
Ja, det er dyrt i lengda!
|
Sitat:
|
Stadig inntak av lightbrus gjør ikke akkurat noe positivt for tennene heller. Å drikke det daglig mellom måltidene er absolutt ikke å anbefale bare av den grunn. Men et glass eller to en og annen helg tar jeg virkelig med gos samvittighet.
|
Sitat:
|
Jeg har bare skumlest over her nå, men jeg titta på denne siden:
http://www.diabetes.no/Søtningsstoffer.9UFRvO2X.ips Her står det jo at aspartam påvirker blodsukkeret.. og aspartam er det vel i alle light/zero/max-brusene? |
Sitat:
|
tviler på det reagerer hos meg og, men jeg drikker ikke pepsi max, men cola zero. da jeg kom hjem fra jobb hadde jeg 6.9, nå en middag og et par glass zero senere var det 7.2... kan jo like gjerne være broccoligratengen som var årsaken.
|
Sitat:
|
Her var det visst mye forskjellige erfaringer og meninger. :) Nå har jeg ikke testet det igjen, for jeg har vært for opptatt med mine nye forferdelige symptomer, rykninger, men jeg skal ta en liten test etter morgenblodsukkeret imorgen hvis jeg husker det. Jeg tror det er veldig individuelt hvordan kroppen reagerer, og det har kanskje litt å si om man har insulinresistens f.eks.
|
Sitat:
|
Sitat:
Vil forresten tro brusen har ulik effekt avhengig av om du drikker det på tom mage eller til måltider. Så om man måååå ta et glass er det sikkert bedre å ta det med litt fet mat og proteiner for å få ned GI. |
er vel en 2.5 timer siden jeg spiste. jeg tok et halvt glass til maten, og drukket 2 glass til siden det
|
Sitat:
Det står at Sweet & Less påvirker blodsukkeret. Men Sweet & Less er aspartam OG sukrose i samme pakning. Aspartam alene står oppført uten blodsukkerpåvirkning. :) |
Jeg synes det er mulig å holde seg unna pepsi max når jeg har kald farris med sitronsmak.
Jeg klarer å begrense meg til å kjøpe en halvliter pepsi max pr dag om jeg er streng. Det er nemlig når jeg kjøper med meg store flasker hjem at jeg drikker opp alt jeg har. Jeg føler meg bedre, mer klar, i hodet når jeg ikke drikker pepsi max. |
Etter at jeg drakk pepsi max, så gikk blodsukkeret mitt opp fra 6 til 8,5. Det vil si at det påvirker blodsukkeret mitt ... skummelt syns jg!
|
Det finnes ikke en eneste studie som sier at aspartam påvirker blodsukkeret, alle studiene som er gjort konkluderer rimelig greit med at det ikke har noen påvirkning. Hvis du mener at du kan bevise dette flere ganger Nutta så hadde jeg faktisk sendt en liten mail til en eller annen forsker for å skape litt revolusjon :P
Vi har diskutert pepsi max og aspartam ganske grundig her ;) http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34833&page=3 |
Insulinresistente kan ha påvirkning på blodsukkeret, mens "normale" ikke trenger å ha det. Det er derfor synd at alle sånne tester tar "normale" som grunnlag, siden flere og flere er insulinresistente.
Forøvrig er det nå påvist at Lightbrus kan ha sammenheng med fortdilig fødsel, så endelig begynner de å se de negative effektene også! |
Dette har vi diskutert før Carisma :P
|
Er du insulinresistent Nutta?
|
Sitat:
Sukralose er "klorbleket" (en forenkling) hvor kun det søte er igjen, skallet på en måte, derfor veier det også bare en tiendedel av sukker, men er like søtt. Når jeg en sjelden gang drikker lettbrus (stort sett cola light eller zero, dersom jeg er VIRKELIG fyllesyk og litt tett i pappen :p) så får jeg stikking/prikking i kroppen. Ekkelt. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03. |