![]() |
Sv: Leiden mutasjon
Sitat:
Godt det gjekk bra med deg. Men regna med det tok litt tid å komme seg att etter noko slikt.:klem: Tok dei prøver av deg for å sjekke det ut, eller måtte du spørre? Min svoger fekk to blodpropper i lungene tidligere i år. Ei uke etter leste eit gamalt ukeblad der det stod om ei som hadde fått blodpropp i ung alder. Han ba så legen om å sjekke han for Leiden. Slik fekk me vite det. Men eg har ein mor som fekk hjerteinfarkt som 46 åring... Dei har aldri testa ho for Leiden. Heller ikkje min far har blitt testa, og han fekk slag. Men no har dei begge testa seg. Veit ikkje kven av dei som har det enno, venta fortsatt på resultatene. |
Sitat:
Jeg håper jeg unngår dette her, både pga kostholdsendringene mine, det faktum at jeg aldri har eller aldri vil bruke prevansjon full av hormoner og fordi i utgangspunktet så ligger det ikke i genene. Det som derimot er i mine gener er psykiske lidelser og kreft..ikke så mye bedre det heller. |
Sitat:
Jeg ble satt på blodfortynnende i et halvt år, så gikk det 5-6 år, så hadde jeg en ny runde. Nå tåler jeg ikke flere runder, verken fysisk eller psykisk. |
Turte dei virkelig å ta deg av blodfortynnende?
Skjønner godt du ikkje kan tåler ein ny runde. Legen vår har rekvidert oss alle til ein genetikker bl.a. Og ein spesialist til som eg ikkje hugsa tittelen på. Ho tar oss veldig på alvor. Og det føles veldig trygt og godt. |
Sitat:
Det høres ut som en proaktiv og dyktig lege dere har, kjempebra! :) |
Fikk et brev av legen i dag, der testene jeg tok av Leidens mutasjon og APC-resistans var uklare. Blir jo litt skremt av alt man leser, så skal til legen med en gang mandag morgen for å ta ny test.
Min morfar har slitt mye med blodårer, og har operert flere, min mormor har hatt blodpropp, men alt dette var etter fylte 60 år. Mamma fikk blodpropp på øyet når hun var rundt 45 år, men de mente det kunne ha årsak i en muskelknute i nakken. Alle bruker/har brukt blodfortynnende daglig. Går på p-pille, så får høre med dem hva de mener når jeg kommer dit på mandag. Om det er noe feil med selve testinga, eller om det er resultatene de vil dobbeltsjekke. Men godt jeg har en god lege som sjekker det meste, dette var i sammenheng med testing av kolestrol osv., en ordentlig sjekk av blodverdier, pga. høyt blodtrykk. |
Sitat:
Hvis du går på P-piller og har Leiden, må du nok slutte med dei... Sorry :) Men legen din kan sikkert fortelle deg om det er noko gode alternativ :D |
Sitat:
Har også sendt Torkil en melding, for forstod det som at han ikke anbefalte ketolyse for folk med Leiden mutasjon. Så venter spent på svar. |
Sitat:
Eg prøvde å spørre Torkil om det for ei stund tilbake, men fikk aldri svar. Men eg snakka med Sofie Hexeberg om det, og både ho og fastlegen vår meinte at det berre var ein fordel om me levde lavkarbo, for både sukker og mjøl er som klister for blodet. Me har alle leiden i familien og veslejenta har homozygot-typen (100 ganger større sjangs), og lever alle lavkarbo. |
Sitat:
|
Du kan jo leve generellt lavkarbo, men ungå å være i ketolyse?
Eg for min del er i ketolyse. Resten av familien lever med ca 70 gram karbo om dagen :) Blir spennede å sjå kva din lege evnt meiner :D |
Hei.
Mamma har leidenmutasjon. Hun har heldigvis sluppet unna med noen blodpropper i leggene (som ligger så langt fra lungene, hjertet og hjernen at de aldri har blitt livstruende før operasjon). Jeg har det heldigvis ikke. Jeg var på lavkarbokonferansen i helga og noen (klarer ikke å huske hvem) snakket om at risikoen for blodpropper var mye mindre når man spiser lavkarbo. |
Sitat:
Det er fleire som har sagt det til meg og. Grunnen er at når man ikkje eter karbohydrater, og eter mykje sundt fett, minsker man jo faren for blodpropp generellt :D |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02. |