![]() |
Sv: Skoleoppgave om lavkarbo. Hjelp!
Her er link til Schrødingers Katt der forskere bekrefter det vi har visst i mange år. :D
Når det gjelder ulempene, kan man jo skrive om hvor vanskelig det er å leve lavkarbo i dagens samfunn hvor det er så mange som fortsatt har gamle og utdaterte "sannheter" om kosthold og helse. Man kan skrive om alle fordommene man møter om fett, om all vantro og forskrekkelse man opplever fra andre og hvor vanskelig det er å forklare at det ikke er farlig å spise fett. :) |
Vi skal jo ikke glemme at om Adam og Eva hadde holdt seg til lavkarbo hadde vi vært i paradis ennå :)
|
Sitat:
Fra spøk til revolver; her er bloggen til Pål også, veldig mye bra der! http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/ |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
:lol:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men altså, hvis man skal drodle litt over lavkarbokosthold og ulemper når det gjelder våre fotavtrykk på jorda, kan det være relevant å se på hvor maten og produksjonsfaktorene kommer fra. Du kan jo f.eks. forsøke å undersøke hva kyr, svin og høner og laks spiser. Kommer foret fra kilder i Norge eller er det fraktet halve jorda rundt? Er det korn eller annet fôr som er importert fra utviklingsland? Fryktelig vanskelig og komplekst og alt henger sammen med alt. Men man kan jo velge en vinkling og argumentere for den. Selv spiser jeg i allefall fårekjøtt og vilt med god samvittighet. Oppdrettslaks og svinekjøtt er jeg mest skeptisk til ut fra et miljøsynspunkt. Ellers er jo det at vi på lavkarbo spiser industrielt ubearbeidet mat miljøvennlig i seg selv. |
Kortreist mat er et veldig godt poeng :ja: Hvis alle i Norge skalø spise ris, må det gå MANGE fly fra Asia med mat til oss!
|
Veldig flott at du tar opp dette med økologi!
Vi er forferdelig priviligerte når vi kan velge å leve på et slikt kosthold, og de fleste er så fornøyde at man vil skrike fra fjelltoppene og få alle andre til å se lyset også. Hvis hele (ville) vesten skulle legge om til et slikt kosthold så hadde det tært forferdelig på moder jord. Jeg lever mest mulig økologisk, og unngår svin og kylling da det er så mye ekkelt som blir tilført i produksjonsprosessen. Jeg spiser generelt veldig lite kjøtt, og minst mulig animalske produkter. Har fått beskjed av legen om å spise litt storfe, så da gjør jeg det. Skulle helst droppet kjøttet for å gjøre min lille del for et godt globalt miljø. Jeg vil spise økologisk, og tenke på hele produksjonskjeden før jeg putter i meg noe, fordi jeg mener det er bra for meg og bra for miljøet. Derimot, hvis alt skulle vært produsert økologisk hadde det vært vanskelig å produsere nok mat til verdens befolkning. Hvis man kutter en del på kjøttspisingen så kan veldig mye mere grønnsaker og korn produseres. Heller 8 kilo korn til afrika enn en kilo kjøtt til meg. -Persille |
Sitat:
Dessuten så er det jo fint at alle flyene vi sender med diverse fisk og råvarer til asia blir fyllt på tilbakeveien:) ... Selv om det ikke er noe hold i dette da vareflyten fra asia er langt større enn til! Dette er vanskelig ass:( |
Sitat:
Når det kommer til det med fordeling, om det er økologisk forsvarlig å spise kjøtt som vi gjør i dag, så tror jeg man må ta med i regnestykket alle de enorme mengdene kjøtt som brennes hvert år for å holde prisene oppe ... |
http://www.dagbladet.no/2010/07/14/n...riks/12566986/
"- Vi har lenge sett at den raskeste og sikreste måten å redusere befolkningsveksten på er å utdanne kvinner. Da går alltid befolkningsveksten dramatisk ned, sier Randers.." -Agreed |
Man kan jo spørre seg hva som er mest "ålreit": kjøtt av sauer som beiter på fjellet om sommeren og spiser tang i fjæra om vinteren eller kjøtt fra kyllinger som er foret opp på kornprodukter i et svært hønsehus. Tror jeg er litt på kollisjonskurs med miljøorganisasjonene der, jeg utvilsomt at sauer er de mest ålreite dyrene. Problemet er at det tar litt lenger tid å tilberede fårekjøttet, så kylling er lettvint å ty til i hverdagen. Har fått referert til et program sendt på Schrødingers katt, skal se det på nett seinere.
|
Økologisk sett så er man nok ikke på helt trygg grunn. Men Kina bygger 50 kraftverk i uka, sies det, og da tar jeg min daglige broiler for hva den er: En dråpe i havet.
|
Sitat:
:lol: Likte den jeg! For da kan kvinnfolk tjene penger selv og IKKE ved å føde barn! Da jeg gikk som alenemor med to barn fikk jeg over 21 000 kr utbetalt hver måned i ymse ting og tang.. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21. |