![]() |
Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!
Spore litt av her men.. Tror dere dette med lavkarbo gjelder dyr også? Jeg har 3 innekatter. like lite aktive alle tre, og de får akkurat like mye mat.. men 2 er slanke og en er kjemperund.. er jo litt snodig.. de får jo bare tørrfor.. Er katter egentlig laget for å spise tørrfor? :p Hva spiste katter i urtiden? Fantes de i det hele tatt da? hehehe :p
|
Sitat:
|
Sitat:
|
det var vel akkurat det dem sa på tv.. spiser mer enn de trenger :p
|
Synes igrunnen at den beste kommentaren kom fra Polezynski da han nevnte at første boken om lavkarbo kom ut allerede en gang for lenge siden, husker ikke helt årstallet.... Men den ble ikke omsatt til norsk før 2007. Er sikkert derfor de ikke ennå har fått lest den på Blindern, sa han. Et lite slag til de som så tydelig ikke følger helt med i timen ang. forskning.
|
Jeg kom til å tenke på en ting i denne sammenhengen, som har rot i min egen overvektshistorie. Jeg har tre halvsøsken. Vi har alle samme mor, og vi har bodd i samme hus med samme mor og far og kosthold i alle år. Det vil si fra jeg var 2 til jeg var 19.
Det var samme mor som smurte matpakker, og samme mor og far som lagde middag og kvelds og ellers det andre vi spiste. Vi spiste stort sett den samme maten – vi hadde gode måltidsrutiner alle fire. Godteri var forbeholdt lørdager, brus likeså. Vi levde på et helt vanlig norsk kosthold. Søskenene mine har inntil de ble voksne vært undervektige. Jeg har vært kraftig overvektig. De veide noenogførti kilo da de begynte på ungdomsskolen (12 år), jeg veide 80. Vi er like høye og er alle jenter. Dette er ingen unnskydning eller ansvarsfraskrivelse for at jeg er stor og legger på meg mens de ikke gjør det. Jeg er enig i at man må gjøre en egeninnsats for å bedre helsen. Men det er ikke til å komme fra at det er noe annet også som har bidratt til min overvekt – noe jeg selv ikke har kunnet styre eller kontrollere. Du har helt rett jvb - i mitt tilfelle handlet det faktisk om hormoner. |
Sitat:
|
Sitat:
Det viktigste er vel å spise kost som fungerer for deg? Om jenta spiser det samme som broren og likevel eser ut betyr ikke det annet enn at han må spise annerledes. Det er ikke nødvendigvis sykdom. (Men kan selvfølgelig være det!) |
Huff, det var fælt. :( Og Kari har jammen liten respekt for forskning: "Det er noe alle vet", og "det kan alle finne ut av, bare å google" osv. SÅ enkelt er det virkelig ikke å forstå hvordan kroppen virker. Ganske respektløst overfor f.eks. Hexeberg & Co også da. Kari sier egentlig at Hexeberg bare driver med tull, for det er noe alle vet... Kan ikke si jeg likte han med boka så godt heller, vurderte å lese den da jeg hørte om den, men mista lysta da jeg fikk sett & hørt forfatteren. Kan jo håpe at programmet fikk noen overvektige til å undersøke lavkarbo nærmere da.
|
Sitat:
|
Sitat:
"Jeg vil helst ikke gå inn på lavkarbo, for det blir litt for mye på detaljnivå føler jeg" |
Man spiser mer og beveger seg mindre fordi man lagrer fett.
Man spiser mindre og beveger seg mer fordi man forbrenner fett. (Gary Taubes) Det er altså motsatt av det disse tussene sier. Å si "det er noe alle vet" og "hva er det man skal forske på - dette er såre enkelt" - det tyder på at Kari J dessverre er noe tett i pappen. Når WHO stadig minner oss på at overvekt har gått forbi sult som helseproblem globalt, så er det grunn til å se litt mer inngående på årsaken, foreksempel ved å sjekke hva som er årsak og hva som er virkning i fettlagringsprosessen. Når det gjelder TV-debatten var den som TV-debatter flest. Hvis det tilfeldigvis er et emne jeg kan litt om fra før, blir jeg eitrende sinna av alt det tåpelige som får lov til å bli sagt på eteren, mens de som sitter med kunnskapen blir avbrutt og får spørsmål som hindrer dem i å få komme til poenget:mad: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Mange kostholds- og overvektforsøk er gjort på mus og rotter. Jeg trodde disse spiste mye plantekost (f.eks. korn) normalt og skulle være tilpasset det. Men de blir tjukke av høykarbo de også. |
Sitat:
Hundene mine får våtfor, med 0 g kh ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Mulig representantene for sunn fornuft og forskning ikke får levert budskapet sitt på grunn av at de har for lite media/tv-erfaring. Jeg synes det er på tide at vi innser vi ikke får snakke om lavkarbo og heller utfordrer det sittende regimet på alt som er feil og mangler i forhold til det de sier om kalorier inn - kalorier ut, for der er det MASSE å ta av... Vi hadde fått en bedre, mer tabloid og mer korrekt debatt hvis Hexeberg og Dag P. begynte hver setning med "Nei, nå snakker Kari gjennom ræva igjen!" La høykarboforkjemperne forsvare sine synspunkter, ikke begyn å hviske om lavkarbo - folk flest har hørt om det, det folk flest ikke har skjønt er at Kari og Kalori-Kommandoen lyver og/eller ikke aner noe som helst om konseptet "kalori inn - kalori ut" Vi kan ikke viljestyre vår egen forbrenning, kroppen bestemmer selv hva den gjør med det vi spiser. |
Jeg synes debatten ikke var så værst egentlig.
2 stk. leger som folk hører på fikk gjenta masse om karbokosthold som helt sikkert er første gang for mange som hørte på og er fortvilet pga. vekt. P. fikk jo tilogmed fortalt det veldig viktige poenget at han som sultet seg ned i vekt, i essens gikk på høyfett-kosthold dvs. sitt eget magefett. Biggie |
La dere merke til at Kari Jaquesson hadde kjøpt en av Petter Smarts oppfinnelser fra utsalget hans i Andeby?
Det er en finurlig innretning med to små kroker med en strikk imellom. Man fester én krok i hver munnvik og fører strikken bak nakken. Resultatet er et fint og naturlig sjarmerende smil som sitter der hele tiden. Eneste ulempen er jo at man smiler også i situasjoner hvor folk flest finner det unaturlig. - |
hehe så sant så sant:D
|
Sitat:
Katten min har tørrfôr fra Royal Kanine stående framme hele tiden. Veldig bra tørrfôr, og så får han daglig lettkokt fisk/ferskt kotelettavskjær (med bein), rå kylling etc. Katten min er slank og speilblank i pelsen, og selv om han er ute og løper av seg, så ligger han og purker sikkert seksten timer i døgnet. Katter har enda mindre godt av karbohydrater enn oss, carnivorer som de er. Det lille rovdyr i naturlige omgivelser får i seg av grønt er fra vomma til plantespisere Sitat:
Jeg har ikke sett debatten. Den ligger vel på nett-tv, men jeg vet ikke om jeg orker. Jeg er så lettantent :p. |
Følgende er publisert i 1825, av Jean Anthelme Brillat-Savarin:
Sitat:
|
Sitat:
|
Er jo helt enig med deg jvb !
Jeg syns debatten ble sterkt vinklet. Hun som sa hun hadde forsøkt alt og ingenting nyttet (bare et operativt inngrep hjalp) - hun ble jo bare forbigått i stillhet. INGEN dvelte ved hvorfor, de bare fortsatte å messe sin egen ide. Og slik kan de bare ikke holde på ! Menneskeslekten er ikke en enhet hvor en kan tenke ut EN løsning som passer for alle. En må nok favne noe videre.......... Og Drevon snakket som vanlig bare tull ! Han ønsket seg et samfunn i bevegelse og anklaget myndighetene for ikke å legge til rette for det. Han mente at hvis vi bare hadde gang og sykkelstier nok, så ville alt bli bra...... Han kunne kanskje løfte blikket litt - ikke lenger enn til Danmark. De har hatt det Drevon etterspør i flere generasjoner. Så hvordan står det til der da - Drevon ? Flere nevner at de ikke går ned om man slutter å spise, og det har jeg forsøkt selv, og jeg gikk heller ikke ned. Så vil jeg nevne at stoffskiftesykdommer ser ut til å være mye mer utbredt enn tidligere. Idag måler legene disse hormonene i blodet, og er de tilstede i et rimelig antall, legger men til grunn at de også gjør det de skal. Og det er vel kun leger som klarer å regne slik ? Det er langt fra sikkert at disse tilstedeværende hormoner finner veien dit de kan gjøre nytte for seg. Man kan tenke seg at de ikke kan omsette fett - bare at man har ikke målemetoder for det. Altså : de kan telle øye på folk, men ikke vite om de virker...... Enda er de så brennsikkre på at det ikke er mer i sekken. Kjære vene...... |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:25. |