![]() |
Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi
Sitat:
Omlegging av kosthold samtidig med at man fokuserer på ren og sunn mat. Vektreduksjon er en av bieffektene, andre er forbedret helse og livskvalitet. Humør som blir mer stabilt, hud og hår som trives bedre og bedre, masse vondt'er som forsvinner.... Og jeg forstår altså heller ikke hvorfor man skal bli provosert av et slikt innlegg som BitTorres skriver - ei heller "tonen" i enkelte svar her..... |
Enig med hovedinnlegg. Jeg vil spise sunn mat, og har ikke vektnedgang som et primært mål.
Sitat:
|
Sitat:
Ernæringsfysiologer av den "gamle" skolen er mer mottagelig når man argumenterer for lavkarbo på denne måten, og så får man heller "smyge" inn høyere fettprosent etterhvert. Mange ernæringsfysiologer ville ha Fedon Lindbergs hode på en staur for 8 år siden. Idag er det mange som fremhever hans Middelhavskost som noe av det sunneste. Nå, i 2010, er LCHF i samme posisjon. Tenk dere hvordan det ser ut i 2020. Kanskje kan våre barnebarn få spise sunn, ren, fet mat fra fødselen av? Men det krever at vi også lærer hele tiden, at vi prøver å innhente kunnskap der det er mulig, slik at vi kan svare for oss på en god og fornuftig måte uten å måtte holde "fanen høyt" når vi blir spurt og avkrevd svar. |
Strålende innlegg, som fanger mye av det jeg tenker selv.
Da det kom fram hvor mye tilsetninger som fins i fisk som ikke er merket i norske frysedisker ble jeg veldig frustrert, for det er litt krevende å finne fersk, havfisket fisk et par dager i uken her jeg bor (Oslo). Jeg vet at ikke alle frossenfiskleverandører tilsetter nitrat i fisken sin, men jeg det har ikke lykkes meg å finne ut hvilke det gjelder ennå. Jeg forsøker å unngå oppdrettsfisk også, pga egne meninger om miljøbelastning, men det er ikke tema her. Er det anledning til spørre i denne tråden om info på trygge/utrygge frossenfiskleverandører? Jeg starter gjerne en ny tråd om det foretrekkes. |
[quote=sta;961557]Strålende innlegg, som fanger mye av det jeg tenker selv.
Da det kom fram hvor mye tilsetninger som fins i fisk som ikke er merket i norske frysedisker ble jeg veldig frustrert, for det er litt krevende å finne fersk, havfisket fisk et par dager i uken her jeg bor (Oslo). Altså: på vei hjem fra jobben de dagene det også skal trenes altså, som ikke krever mye omvei for meg. |
Jeg er ikke sikker, men hva med frossen makrellfilet? Makrell er og blir villfisk, og de jeg kjøper inneholder kun makrell, og ikke noe annet. Ikke engang vann eller salt. Kokes i noen minutter, og så har man strålene omega 3 (veldig feit nå på høsten) og protein. Bankers :) Jeg har tenkt å gå kraftig ned på laks og ørreten, for det er pokker ta meg helt umlig å få tak i villaks om man ikke drar den selv.
Torsk og sei og annen hvitfisk kjøper jeg ikke. For mager, selv om de sikkert inneholder mye annen næring....og tungmetaller. Som hvitfisk vil jeg heller anbefale selvfisket gjedde, gjerne i Øyeren, tatt på høsten. Et fantastisk vassdrag, inneholder 26 arter fisk, og du kan ta gjedder på 20 kilo hele året. Jeg brukte selv kun 15 minutter på å ta to 3 kilos gjedder der. |
Men innlandsfisk inneholder mye bromerte flammehemmere og PCB :o I alle fall i Mjøsa ...
Og kvikksølv over EUs grenseverdier, se her Jeg har kjøpt økologisk laksefilet på Rema, fikk dem til å ta det inn igjen etter at de hadde kuttet ut i flere måneder, og da jeg kom for å kjøpe i dag var det bare én pakke igjen, så det var tydeligvis populært i disse tider ... Det er jo oppdrettsfisk, men det er Debiomerket, så jeg regner med at det er bra saker. Skal prøve å finne ut mer om det tenkte jeg. |
Sitat:
Det er bare å etterspørre folkens, så Norge blir bedre på økologiske produkter. Det trengs! |
Sitat:
Men, E320 og E321 (kolesterol) ? Det er lenge siden jeg sluttet å bry meg om kolesterol, og vet ikke helt om det kan defineres som sykdom. |
E320 og E321 er syntetisk antioksidant.
|
Sitat:
Vet egentlig ikke mer om den listen enn at jeg fant den på nettet :) Skeptisk til syntetiske produkter i mat |
For et forferdelig trist liv det ville blitt hvis alle skal være så fanatiske.:(Man må da vel få unne seg en sukkerfri sjokolade og litt "uren" mat en gang iblandt hvis man vil,en er ikke usunn av den grunn!Hovedsaklig er vel lavkarbomat "ren".Det er vel det vi spiser mest.Lavkarbo er vel først og fremst lite karbohydrater,hva vi spiser av den maten er vel eget valg!Tror at i lengden vil man bli veldig matlei med et så strengt kosthold,med 0 utskeielser:)
|
Sitat:
Men har heller ikke det minste av dårlig samvittighet for den lille sjokoladen jeg spiser, en sjelden gang. Så jeg legger det jo ikke inn i en slik fortolkningsramme. Dessuten liker jeg best å "unne meg" skikkelig, god mat. |
Trodde vi sto sammen her inne jeg. Alle lavkarbofanatikerne;) Om noen legger vekt på ren mat så bør det være rom for det. Noen er opptatt av helseaspektet ved lavkarbo. Om noen andre ikke er det må dere ikke bli det dere også bare fordi enkelte andre her er det. Man trenger ikke være spydig fordi man har et annet standpunkt, for øyeblikket. Jeg fokuserer selv på helsefordelene ved lavkarbo, og da ren mat, fordi jeg har tenkt til å leve resten av livet på denne maten, og da er det viktig å vite hva som holder meg frisk i lengden. Enig med BitTorres i at det beste argumentet for lavkarbo nettop er at det er det sunneste, og når det kommer til å bli slank; om det ikke er det sunne som skal få oss til idealvekt, hva skal? Hva bør? Piller og syntetisk mat?;)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Det virket ikke spydig på meg, men jeg lurte litt på hvordan det gikk an å se det som fanatisme og trist å fokusere på ren mat ...
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Jeg tror ikke det nødvendigvis er så veldig trist uten cola light og sukkerfri sjokolade, personlig frister ikke det i det hele tatt (men det er jo andre ting jeg liker å skeie ut med) men det er jo ingen som har sagt at ren mat betyr at man aldri skal spise noe annet enn kjøtt, fisk og grønnsaker. Men det er veldig fint at noen setter fokus på den rene maten, synes jeg, og jeg synes det er litt snodig å se at noen reagerer på det. Ser liksom ikke provokasjonen, for som krokodillen sier, det er ingen pekefingre her. Personlig satte jeg stor pris på BitTorres' innlegg, selv om jeg ikke har noe perfekt kosthold selv. Ser det som inspirasjon, jeg :) |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg er enig i det BitTorres sier og gir ham en virtuell klapp på skulderen. :snill: |
Sitat:
Sitat:
|
Jeg startet min kostomlegging med spisdegslank-brødskiver og ferdigmåltider og -desserter, og en bråte atkins-barer. På denne måten kom jeg i ketose og ble bedre i kroppen enn jeg var på høykarbo, det er helt sikkert. Etter de første ukene begynte jeg å lage min egen mat, uten at jeg tenkte over dette med renhet og tilsetningsstoffer og sånt. Jeg bakte noen lchf-vafler og brød, og fant ut at magen min ikke vil ha korn/frø/kli, så det ble faset ut, også uten at jeg tenkte på det som et ideologisk trekk. Jeg reagerte veldig dårlig på mye kunstig søtning, så da har det også blitt til at jeg styrer unna dét. Nå nylig serverte samboer et måltid krydret med aromat, som jeg selv aldri har hatt i krydderskapet, og jeg fikk da oppdage (etter denne lange tiden på et "ubevisst" rent kosthold) at jeg ikke tåler dét spesielt godt, heller.
Så jeg har landet på et kosthold som er rent, og i det store og hele fritt for halvfabrikata, hvor det "galeste" jeg gjør er å spise for mye salt innimellom. Men blir det riktig å si at jeg spiser sånn fordi jeg er en fanatiker? :D |
Nei, om det å ta vare på kroppen sin ved å lytte til hva den vil ha og ikke ha er fanatisme for noen så spør jeg: where is the love?:)
|
Jeg tror at det er en naturlig konsekvens av kostholdet at man spiser renere mat. Det er mye enklere å holde kontroll på karbohydratinntaket dersom man lager maten fra grunnen og bruker rene matvarer. Jeg er ideologisk sett helt enig med Bittorres der. Vi putter i oss alt for mye vi ikke vet hvordan kroppen reagerer på.
På den annen side kan vi ikke holde all mat ren. Det er ikke praktisk gjennomførbart i vårt samfunn. Og for oss som ønsker å holde dette kostholdet for livet kan ikke være fanatisk på det området. Vi må også ha noen erstatningsvarer for å leve et mest mulig normalt liv. Cluet er å holde en viss balanse. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48. |